Köpa fordon som är kreditköpta?

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Dbs 21 vxl
Ska i dagarna utöka fordonsparken. Grejen är den att fordonet är köpt på kredit med återtaganderätt.
Min fråga till er mina goda vänner är:

Ska man skriva nåt speciellt kvitto? Jag tänkte mest att man går ner till banken samtidigt, jag sätter in mina slantar på hans konto samt att han sedan betalar in slutsumman på sitt lån till vederbörande konto. Jag får kvitto på att detta är gjort. Sen att vi skriver att om inte fordonet är betalt inom en vecka så får jag mina pengar tillbaka och han behåller sitt åkdon.

Vad tror ni? någon måste ha gjort liknade affär. Hur gjorde ni?

Mvh Niklas
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
Sålde min förra hoj förra månaden, hade kredit på den.
Bara att lösa lånet när man får pengarna, sedan skicka in ägarbyte.
Inte ens nära ett problem.:tummenupp
Litar du överhuvudtaget inte på säljaren så följs in på banken när kvarstående lån löses.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Gå in på en bank och gör upp affären. Gör ALLT vid disken så att banktj mannen är vittne. DU löser krediten, han får mellanskillnaden. Ägarbyte och kvitto skriv samtidigt med bank tj mannen som vittne.
 

NAN

De e najs
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Jönköping
Hoj
Dbs 21 vxl
Gå in på en bank och gör upp affären. Gör ALLT vid disken så att banktj mannen är vittne. DU löser krediten, han får mellanskillnaden. Ägarbyte och kvitto skriv samtidigt med bank tj mannen som vittne.

De låter bra ju, då finns de ju ingen chans att han kan blåsa en, när de finns vittne så att säga.
Thanx!
 

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Gå in på en bank och gör upp affären. Gör ALLT vid disken så att banktj mannen är vittne. DU löser krediten, han får mellanskillnaden. Ägarbyte och kvitto skriv samtidigt med bank tj mannen som vittne.

:tummenupp helt rätt.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Annars är det så att den som köper hojen får automatiskt med sig krediten. Då krediten står på hojen.

Vi gjorde så, han gav mig mellanskillnaden mellan lånet och hojen. sedan löste han in det.
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Gå in på en bank och gör upp affären. Gör ALLT vid disken så att banktj mannen är vittne. DU löser krediten, han får mellanskillnaden. Ägarbyte och kvitto skriv samtidigt med bank tj mannen som vittne.

Så gjorde jag men killen hade mer lån på hojen än vad jag gav för den så han fick ta upp plånboken för att lösa lånet. :tummenupp
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Annars är det så att den som köper hojen får automatiskt med sig krediten. Då krediten står på hojen.

Vi gjorde så, han gav mig mellanskillnaden mellan lånet och hojen. sedan löste han in det.

Det stämmer inte, krediter är personliga och följer inte automatisk med ett fordon. Vad som däremot händer om det är en kredit med återtaganderätt är att kreditgivaren har rätt att ta igen fordonet oavsett vem som äger det om kredittagaren inte betalar för krediten. Har du betalt för hojen men kredittagaren inte har löst avbetalningen tar banken igen hojen och du får kräva igen din köpeskilling från tidigare ägaren.

Oftast kan man överlåta en kredit från en kredittagare till en annan vilket hände i ditt fall. Ska vara en skriftlig handling som du skriver under på att ta över krediten.
 

JonaZ

Finsmakare
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Mölndal
Hoj
2003 Suzuki GSX-R 1000
ägarbytet går inte igenom så länge det finns skuld på fordonet...that´s it...råkat ut för detta själv...
 

Mcgromit

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Ort
Södertälje
Hoj
Hornet -07
Gå in på banken och be Säljaren ta med låne pappren.. Sen löser du hans lån innan köp.. Har funkat bra för mig...
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
banken har fina rutiner, berätta för banken vad som skall göras så slipper du sätta in pengar på hans konto så går dem direkt till skulden på cykeln. samt att de pengar som blir över får säljaren stoppa i plånboken
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
antingen köpte du den billigt eller han den dyyyrt ;) eller både och :tungan

Nja, det var nog varken eller. Om man lånar allt som behövs för att köpa hoj och sen säljer efter 2 - 3 månader har man ju inte hunnit amortera så mycket att det räcker till värdeminskningen.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nja, det var nog varken eller. Om man lånar allt som behövs för att köpa hoj och sen säljer efter 2 - 3 månader har man ju inte hunnit amortera så mycket att det räcker till värdeminskningen.

oj han kan inte ha vart nöjd med hojjen?
 

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Skogen
Hoj
Vuxen = Bil
Nja, det var nog varken eller. Om man lånar allt som behövs för att köpa hoj och sen säljer efter 2 - 3 månader har man ju inte hunnit amortera så mycket att det räcker till värdeminskningen.

Därav lagen om 20% kontant, med detta så skall lånet vara lägre än värdet på fordonet och följa värdeminskningen.
Men i flera fall så kommer kund överens med en säljaren att kontantinsatsen eller delar av den skall ingå i totalpriset så den bakas då in i lånet.
Men på så sätt blir det ju lite värre den dagen man säljer om man nu inte hunnit betala av en del.
 
Last edited:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Jag har köpt några bilar som haft kredit skuld över sig.

Jag har då alltid sett till att man gör upp affären på en bank. Därifrån ringer banken och kollar med kredit givaren t.ex ge-capital vad den aktuella kredit summan inkl, ränta är just nu.

Sen så sköter banken allt med att lösa ut Säljarens kredit skuld osv.

LYCKA TILL...


///Micke
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
hur kollar man ifall ett fordon är kreditköpt?

om du ringer VV å knappar in Reg ner så talar rösten om för dig att de är kreditköp/tillbakatagande rätt på fordonet.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top