Köpa helsystem utan att mappa om - erfarenheter?

Kawa650

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Habo
Hoj
Kawasaki ER-6F - 2013
Hej!

Jag heter Johan och har läst runt här på forumet sedan 2013 då jag köpte min första hoj, dock utan att skriva något.

Nu är jag sugen på att köpa något sportigare system till min hoj, en Kawasaki ER-6F, då den låter väl mycket som en gräsklippare med orginalrör.

Till min årsmodell är det dock endast helsystem som gäller och det är nu jag stöter på patrull och den eviga frågan kommer:

Kan jag byta till helsystem (gatgodkänt från Arrow med DB-killer och katalysatortillsats) utan att mappa om? Enligt de kawa-återförsäljare jag talat med ska det gå bra men försäljare är ju alltid försäljare..

Någon här som har gjort samma ingrepp på likartad hoj och kan dela med sig av erfarenheter? Hur ändras motorkaraktär etc?

Med vänlig hälsning Johan Hermansson
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Rent allmänt brukar man väl säga att ett slip-on kan man montera utan att mappa om, men ska man montera helsystem bör man även ändra mappningen. Nu har jag inte jättestor koll på just din modell, men jag har svårt att se varför det skulle vara annorlunda just på den.
Fast om flödet i de nya grenrören är detsamma som i originalet så skulle det kunna funka.

Varför är det bara helsystem som gäller? Finns det inga slip-on att få tag på eller är det andra faktorer som spelar in?


(Känner att jag är på gränsen till att bryta mot regelverket här i teknikforumet, så jag hoppas någon kommer in och bekräftar eller dementerar snart.)
 
Last edited:

Kawa650

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Habo
Hoj
Kawasaki ER-6F - 2013
Ja det är ungefär det jag också har hört, även om märkesverkstäderna hävdar motsatsen.
Det hade därför varit intressant att höra om någon hade praktiska erfarenheter av detta :)

Anledningen till helsystem är att grenrör och ljuddämpare är ihopsvetsade och inte går att byta separat.

Allt hänger egentligen på hur mycket pengar som känns rimligt för lite mulligare motorljud ;-)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan jag byta till helsystem (gatgodkänt från Arrow med DB-killer och katalysatortillsats) utan att mappa om?
POSITIVT: Javisst ! Med katalysator så får ditt nya helsystem ungefär samma motstånd som det gamla avgassystemet.
NEGATIVT: Du kommer fortfarande köra omkring med en "gräsklippare".
För en mycket stor del av ljuddämpningen ligger i katalysatorn. Har sett en R6 med katalysator som kördes på bana med enbart "rakt rör" efter katalysatorn. Och klarade bankraven på ljud. Som är hårdare än ljudkraven på väg.
Och han körde med originalmappen.
Jag skulle inte lägga pengar på helsystem (gatgodkänt från Arrow med DB-killer och katalysatortillsats) för att få mera ljud........
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kan jag byta till helsystem (gatgodkänt från Arrow med DB-killer och katalysatortillsats) utan att mappa om?
POSITIVT: Javisst ! Med katalysator så får ditt nya helsystem ungefär samma motstånd som det gamla avgassystemet.
NEGATIVT: Du kommer fortfarande köra omkring med en "gräsklippare".
För en mycket stor del av ljuddämpningen ligger i katalysatorn. Har sett en R6 med katalysator som kördes på bana med enbart "rakt rör" efter katalysatorn. Och klarade bankraven på ljud. Som är hårdare än ljudkraven på väg.
Och han körde med originalmappen.
Jag skulle inte lägga pengar på helsystem (gatgodkänt från Arrow med DB-killer och katalysatortillsats) för att få mera ljud........
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
La på ett SC project helsystem på min MT09 för några dagar sedan och har exakt samma problem som du - nämligen att dämpare + kat + grenrör är fastsvetsat så det var ända alternativet.

Själv har jag inte mappat om men ska göra det eftersom jag har hört att MT09:eek:rna redan går väldigt snålt från fabrik. Just nu kör jag hojen men tar det lugnt. Kan tänka mig att om man pressar på bana att det då kan bli lite problem. Men att cruisa runt och dra på lite då och då med ett helsystem utan någon modifiering av bränslet är nog lugnt.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Mitt standardråd är att bör mappa om, både när det gäller slipon och, framförallt, helsystem.

Med ett öppnade system (i synnerhet i kombination med ett öppnare luftfilter) påverkas ofrånkomligen luft/bränsleblandning. Mer luft gör att motorn går magrare, vilket nya hojar redan gör från fabrik pga avgaskraven, vilket på sikt kan slita onödigt på motorn. Framförallt avgasventilerna kan ta stryk eftersom motorn tenderar att gå varmare på mager blandning. Min erfarenhet säger mig att ju mindre motor, desto "känsligare" är den för fel blandning.

Många nya hojar har iofs en lambda som kontinuerligt mäter luft/bränslemixen och anpassar insprutningen efter det men det är långt ifrån alla.

Om jag köpte en flong eller semiflong ny hoj skulle jag se det som som väl investerade pengar att säkerställa att motorn går optimalt efter varje ingrepp som påverkar luft/bränsleblandningen.

Mina två cent:hej
 

Kawa650

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Habo
Hoj
Kawasaki ER-6F - 2013
Tack alla för er input!

Låter som detta kan bli en dyrare historia än jag hade hoppats på.

Hojen har lambdasond, men denna kan kanske ändå inte reglera upp bränslet till rätt nivå?
Ni får ursäkta min låga kunskapsnivå vad gäller motorer.. ;-)
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Ni får ursäkta min låga kunskapsnivå vad gäller motorer.. ;-)

Be inte om ursäkt...vad skulle vi ha teknikforat till om alla kunde allt?

jag har också en fråga i ämnet:
Ungefär vad får man betala för att få en hoj ommappad?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag smiter in här och tackar för informationen. Går det att tolka ditt svar som att alla helsystem som låter är katalysatorlösa? Och hur kan då en slipon ge mera ljud, sitter inte den bakom katten? Verkliga retard frågor, kan inget som helst om avgasrör.

Vet inte. Det enda jag vet är att den här R6an 08(?) jag hörde på Kinnekulle bullrade inte anmärkningsvärt. Med "raka rör" efter katten. Den hoj som hörts mest av mina var SV650S utan kat och med slipon. Bilarna gick åt höger bara jag närmade mig. Min GSX1300R med kat och dubbla slipon utan dB-killers är mycket tystare än SV650S.

Vill du få mera ljud blir det att skaffa slipon. Tex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Avgas/Ljuddampare-Slip-on-2000028549/
eller kolla på blocket.
Såga av avgasröret mellan katten och ljuddämparen och fixa rör mellan slipon't och avgasröret efter katten.
Men när jag tittar på det hela
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/er-6f/2012/
så verkar hojen sakna "avgasrör", ljuddämpare och katt är ihopsvetsade ! (??)

Kanske dags sälja och skaffa en hoj med potential för ett "vackert" ljud.
Tex.http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_sv1000_62774666.htm?ca=15&w=2&last=1
OBS: Det är stor service vid 2400 mil för ca 8000kr.
Eller SV650S ungefär som din men utan kat före 2007(?)
http://www.blocket.se/goteborg?q=SV650&cg=1140&w=2&st=s&ps=&pe=6&rs=&re=27&c=&ca=15&is=1&l=0&md=th
Lycka till !:)
(Eftersom jag kört med "raka rör" tom megafoner/trattar på 1960-talet utan nån som helst dämpning vet jag hur det är och avstår. Nu för tiden vill jag att man märker mig så lite som möjligt. Ju tystare hojen är dessto långsammare kör jag ju.....:fakta )

Eventuellt skulle det gå att anpassa avgasrören på en ER-5 till din hoj. Så de passar.
Kolla på lokala MC-skroten och på blocket.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/er-5/1996/
Och då med slipon och öppnare KN luftfilter kommer behovet av PowerCommander V och mappning som ett brev på posten.
Är det värt det?
Tycker inte jag.
 
Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Vill du få mera ljud blir det att skaffa slipon. Tex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Avgas/Ljuddampare-Slip-on-2000028549/
eller kolla på blocket.
Såga av avgasröret mellan katten och ljuddämparen och fixa rör mellan slipon't och avgasröret efter katten.
Men när jag tittar på det hela
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/er-6f/2012/
så verkar hojen sakna "avgasrör", ljuddämpare och katt är ihopsvetsade ! (??)

Kanske dags sälja och skaffa en hoj med potential för ett "vackert" ljud.
Tex.http://www.blocket.se/skaraborg/Suzuki_sv1000_62774666.htm?ca=15&w=2&last=1
OBS: Det är stor service vid 2400 mil för ca 8000kr.
Eller SV650S ungefär som din men utan kat före 2007(?)
http://www.blocket.se/goteborg?q=SV650&cg=1140&w=2&st=s&ps=&pe=6&rs=&re=27&c=&ca=15&is=1&l=0&md=th
Lycka till !:)
(Eftersom jag kört med "raka rör" tom megafoner/trattar utan nån som helst dämpning vet jag hur det är och avstår. Nu för tiden vill jag att man märker mig så lite som möjligt. Ju tystare hojen är dessto långsammare kör jag ju.....:fakta )

Eventuellt skulle det gå att anpassa avgasrören på en ER-5 till din hoj. Så de passar.
Kolla på lokala MC-skroten och på blocket.
http://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/kawasaki/er-5/1996/
Du tycker inte de är lite extremt att byta hoj bara för att få lite mera ljud bara för att de inte går att byta bara ett slipon på en er6a?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Du tycker inte de är lite extremt att byta hoj bara för att få lite mera ljud bara för att de inte går att byta bara ett slipon på en er6a?

Håller med.
Men TS har ju kört ER-6 i 3 säsonger, köpt 2013, så jag tyckte det han hade på gång för mera ljud verkade lite bortkastat på en ER-6. Kanske dags för en ny hoj ?
(Bara för att jag 2011 tyckte det var dags för lite mer hoj än SV650S jag köpte 2009.) :)
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
det där med att mc kommer gå magrare är inte sant OM du har lambdastyrd insprutning på mc.
lambdasond känner av och justerar bränsle/luft blandning. vilket gör att om mc nu skulle gå magrare så kommer den själv kompensera för detta....
värre var det förr med förgasare. då var man tvungen att bestycka om förgasare för att få motor att gå som den ska med öppnare system.
dock med ett helsystem så gör en mappning mer nytta än med orginalrör= så kallad chiptrimning.....
 

Kawa650

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2015
Ort
Habo
Hoj
Kawasaki ER-6F - 2013
Ok! Hojen är en insprutare med lambdasond, då kanske det kan finnas möjlighet att det funkar trots allt?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Ok! Hojen är en insprutare med lambdasond, då kanske det kan finnas möjlighet att det funkar trots allt?

Nope, lambdan är en smalbandslambda och den används bara på tomgång och strax däröver, den gör varken till eller från. Du bör mappa om den om du skall göra några ingrepp. Alla moderna hojar är snålställda från fabrik, speciellt runt 5-7000 rpm där ljudmätning görs. När du sätter på något som låter mer så innebär det att mottryck försvinner och bränslebladningen blir för mager. Det är inte säkert att det gör någon skada visserligen men du kommer att få lite magerryck och hackig gång på vissa varvtal.
Hade det funnits slipon så hade du inte behövt mappa så länge du kör med insats/dB-killer men då låter det ju ungefär samma som original också.

Titta på mapmöjligheterna först, powercommander, bazzaz eller om det finns någon variant av Yoshibox/ECU Reflash eller liknande.

Mer ljud kräver mer bränsle, enkel matematik! :)
 

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Jag har satt på ett slip-on på min gsx650f och jag märker ingen skillnad i gången. Möjligen att den bluddrar lite efter vissa gassläpp. Har inte hunnit få nån uppfattning om soppaförbrukning vilket kommer avslöja om lamdan och övriga styrsystem räcker till. Jag innbillar mig att det är kännsligare ifall man ändrar på insugssidan än på utsugssidan.

Helsystem eller slip-on spelar egentligen ingen roll eftersom det är flödet som avgör ifall det kommer att funka eller inte. Men ett slip-on har av naturliga skäl mindre möjligheter att påverka just flödet.

/Freddo
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag har satt på ett slip-on på min gsx650f och jag märker ingen skillnad i gången. Möjligen att den bluddrar lite efter vissa gassläpp. Har inte hunnit få nån uppfattning om soppaförbrukning vilket kommer avslöja om lamdan och övriga styrsystem räcker till. Jag innbillar mig att det är kännsligare ifall man ändrar på insugssidan än på utsugssidan.

Helsystem eller slip-on spelar egentligen ingen roll eftersom det är flödet som avgör ifall det kommer att funka eller inte. Men ett slip-on har av naturliga skäl mindre möjligheter att påverka just flödet.

/Freddo

Förlåt för en lång avhandling...:)

Ett slip-on ger i regel ingen som helst skillnad mer än lite mer ljud och därför är det inte livsnödvändigt att mappa om insprutningen, speciellt inte med dB-killer. En typisk förändring med slip-on brukar vara 1-3 hästar på en 600 radfyra, något mer på 1000cc, vilket motsvarar ungefär vad man kan få genom att sträcka och smörja kedjan:)
I princip alla hojar utom några få undantag jobbar med "open loop" vilket innebär att det inte spelar någon roll vad du gör, samma mängd soppa sprutas in ändå, dvs systemet anpassar sig inte alls.

Flödet får du från grenrörens konstruktion, som skall sammanfalla med hur toppen är konstruerad, hur avgasventilerna öppnas, kamtider, hur formen på kanalerna är gjord. Grenrören skall sedan jobba ihop med kollektorn som kan vara olika utformad beroende på hur effektregistret skall se ut, t ex 4-2-1 eller 4-1.Strävan är att man får en energistuds från kollektorn som då studsar tillbaka under vissa omständigheter som då ger en liknande effekt som en expansionskammare på en 2-tvåtaktare och ökar fyllningsgraden i förbränningsrummet.

Hela systemet börjar i luften strax ovanför insugstrattarna och slutar i kollektorn. Det som händer därefter är mindre intressant, det skall bara ventileras ut så fort som möjligt, med så lågt ljud som möjligt.

Insugsidan spelar mindre roll eftersom motorn inte kan suga in mer än den kan få ut. Om du istället byter på avgassidan så kan du alltid suga mer genom befintligt insug.
För övrigt är byte av luftfilter ofta bortkastat, det vanliga är att du får ingen eller negativ effekt av det. Undantaget är när det gäller högtrimmade motorer samt motorer med en av ljudtekniska skäl snålkonstruerad luftbox typ KTM 990.

På stora twinnar och stora stånkor så ger slipon ganska mycket beroende på att originalpipan är så strypt för att motorn skall klara ljudkraven, men då låter det också satan när man öppnar upp...

Vi kan prata om detta i timmar men detta är essensen i mycket grova drag... :)
 
Last edited:

TheCrow

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2013
Ort
Uppsala
Hoj
Intruder M800 -06(Till Salu), GSX650FA -13, M1800R - 08
Så i teorin skulle ett luftfilter med högre genomsläpp inte göra någon skillnad alls så länge man inte ändrar på utsidan? Det är inte riktigt den erfarenhet jag har men det kanske är så.

/Freddo
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top