Köpa MC man inte får provköra

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Men du tycker att det är självklart att lämna över nycklarna till en okänd innan affären är i hamn?

Jag har sålt ett antal hojar den senaste tiden och det har aldrig varit något tjafs om provkörning. Köparen har swishat över hela beloppet och när pengarna är på plats har de fått prova hur mycket de vill. Efter provkörning har de haft möjlighet att dra sig ur köpet om de velat och få tillbaka pengarna. Jag har i förväg varit noga med att upplysa om eventuella fel, på förhand skickat bra och högupplösta bilder samt kommit överens om priset.

Med Swish går överföringarna direkt och både köpare och säljare blir identifierade. Jag kan inte förstå hur man kan låta någon okänd dra iväg med ens hoj. Körkort och bilnycklar i pant hjälper inte mycket om du blir av med bågen...

Ja jag tycker faktiskt det, det ligger liksom i affärens natur att göra så.
Men du har så klart rätt i att OM någon drar med hojen så täcker inte försäkringen detta.
Du har så klart RÄTT att ställa vilka krav du vill som säljare, Jag berättar bara hur jag agerar när jag köper/byte/säljer hoj/bil
Den dagen jag känner mig osäker och nervös över att göra affärer privat kommer jag uteslutande att använde mig av firmor. Meeeeeen alla jag har gjort affärer med har visat sig vara vanliga hederliga människor som velat köpa eller sälja en vara.

Men åter igen så skulle jag verkligen verkligen vilja se siffror på hur många hojar som försvinner vid provkörningar årligen. Det varnas en massa, men det presenteras inga siffror!

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har aldrig köpt en begagnad hoj och aldrig sålt en heller (byter in hos handlaren) men om jag skulle sälja en på t.ex. Blocket så skulle jag kräva full betalning innan provkörning. Inga pengar, ingen provkörning.

Men efter full betalning har jag väl köpt varan?

kamoer

femhalva is the shit
Gick med
9 Sep 2003
Hoj
R1 med wattlänk och k-kam
Jag köpte en hoj igår hos en handlare utan provkörning. Hade jag bett att få provköra hade jag garanterat fått det.
Min nuvarande R1 köpte jag en gång i tiden i januari månad med 5 centimeter snö ute, provkörning 30-40 meter i ett P-hus, good enough.
Ska jag sälja något så avgör jag ju först när jag träffar den potentiella köparen huruvida det blir tal om provkörning.
Folk är i allmänhet för rädda och verkar sakna magkänsla.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år