Köpa MC man inte får provköra

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Köpte min utan provkörning. Säljaren bodde långt in på en grusväg och så hade jag kört modellen innan så jag visste vad det var för något. Varvade motorn lite, och bedömde skicket generellt, sen var saken mer eller mindre biff!
Men vad är man egentligen ute efter iom en provkörning? Kolla så att hojen sitter ihop?

Tja, de där sakerna jag sa...
Att motorn svarar på gas som den ska, att det inte dyker upp konstiga ljud vid last, att växellådan inte känns konstig, att hojen spårar som den ska osv...
Finns mycket man kan upptäcka som inte märks vid en ockulär besiktning.

Jag har iofs inte hittat någon hoj som jag låtit bli att köpa pga konstigheter vid provkörning, men med bilar har jag ratat en jävla massa pga att motorn inte känns helt kry vid hård last, bromsar som är off och underliga ljud.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är lätt att förstå oron hos säljaren. Lämnar säljaren ut hojen till fel person kan det bli väldigt besvärligt. Samtidigt så kan jag inte tänka mig att köpa utan att prova först. Det går helt bort. Alltså får man se till att lämna en lämplig "gisslan" - hoj, bil, kreditkort, körkort eller nåt annat.

När jag köpte min senaste pendlarscooter ville säljaren inte låta mig provköra utan att han fick pengarna i handen.

Jag förklarade att jag förstod att han kunde känna sig orolig. Men att jag skulle känna mig ännu mera orolig för att han skulle behålla mina pengar och lämna mig här med en halvgammal scooter - som kanske är full av fel? Så vad gäller oron så kanske vi var lika, 1-1. Den logiken funkade skapligt, han var rädd att bli av med hojen, jag var rädd att bli av med pengarna!

Kompromissen blev att ge honom nycklarna till min hoj som jag kom dit med. Han fick mina nycklar och ställde in min hoj i sitt (låsta) garage och jag kunde provköra. Maktbalans! ;)

PS. Hur gick det då? Jo, jag köpte den! 2001 års modell, 700 mil, välservad, men med torra däck.

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Det är lätt att förstå oron hos säljaren. Lämnar säljaren ut hojen till fel person kan det bli väldigt besvärligt. Samtidigt så kan jag inte tänka mig att köpa utan att prova först. Det går helt bort. Alltså får man se till att lämna en lämplig "gisslan" - hoj, bil, kreditkort, körkort eller nåt annat.

När jag köpte min senaste pendlarscooter ville säljaren inte låta mig provköra utan att han fick pengarna i handen.

Jag förklarade att jag förstod att han kunde känna sig orolig. Men att jag skulle känna mig ännu mera orolig för att han skulle behålla mina pengar och lämna mig här med en halvgammal scooter - som kanske är full av fel? Så vad gäller oron så kanske vi var lika, 1-1. Den logiken funkade skapligt, han var rädd att bli av med hojen, jag var rädd att bli av med pengarna!

Kompromissen blev att ge honom nycklarna till min hoj som jag kom dit med. Han fick mina nycklar och ställde in min hoj i sitt (låsta) garage och jag kunde provköra. Maktbalans! ;)

PS. Hur gick det då? Jo, jag köpte den! 2001 års modell, 700 mil, välservad, men med torra däck.

Det var väl en utav förra årets vanligaste blocket bluff. Att folk lurade till sig fordon vid provkörning genom att lämna kvar falsk-hyrda eller andra stulna bilar.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det var väl en utav förra årets vanligaste blocket bluff. Att folk lurade till sig fordon vid provkörning genom att lämna kvar falsk-hyrda eller andra stulna bilar.

Knappast! det händer säkert att folk blir av med hojen vid provkörning, men särskilt vanligt tror jag inte att det är.
Då skulle det vimla av såna trådar här och på FB.

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Och för att vända på frågan!

Varför skulle jag köpa något som jag ej fått provköra?

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Om hojen är ganska ny och har garanti så är inte en provkörning hela världen.
Har köpt nya hojar utan att provköra, och jag har även sålt hojar utan att köparen provkörde.
Dock så skulle jag aldrig neka en eventuell köpare provkörning!

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Har köpt nya hojar utan att provköra, och jag har även sålt hojar utan att köparen provkörde.

Det är sant! nuvarande hoj hade endast rullat 25 mil och har 2 års garanti och då kände jag inget behov av att testa.
Men en hoj som är 5 till 15 år vill man så klart testa.

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Betala allt först - provkörning efteråt. Vill inte köparen ha hojen, ge han pengarna tillbaka. Behöver det vara krångligare än så?

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Betala allt först - provkörning efteråt. Vill inte köparen ha hojen, ge han pengarna tillbaka. Behöver det vara krångligare än så?

Ja för ingen jag har handlat med de senaste 7-8 åren har använt sig av kontanter.
Och varför skulle man ge pengar till en främling som kan vägra att lämna tillbaka dem?

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Risken att bli blåst på grund av att säljaren döljer något om hojen torde vara betydligt större än att någon tjomme drar med skiten.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

I detta fall hade den 10 år på nacken. Annonsen är borta nu så kanske sålde han direkt ;)

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Vem gör sig jobbet att:
- Hämta ut en tjock bunt med kontanter
- Ge dem till en helt okänd person för att få provköra
- Sedan förstås troligen få tillbaks dem, om det inte bli affär
- Köa på kontorstid för att sätta in dem på banken igen, på något av de väldigt få bankkontor som har kontanthantering (det är ingen jättebra idé att ha tiotusentals kronor liggande hemma i en kaffeburk, fråga ditt försäkringsbolag....)
- Ta ut en ny bunt nästa vecka, när man hittat en annan intressant hoj, och köra en ny vända som beskrivits ovan

Inte jag i alla fall!

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Vem gör sig jobbet att:
- Hämta ut en tjock bunt med kontanter
- Ge dem till en helt okänd person för att få provköra
- Sedan förstås troligen få tillbaks dem, om det inte bli affär
- Köa på kontorstid för att sätta in dem på banken igen, på något av de väldigt få bankkontor som har kontanthantering (det är ingen jättebra idé att ha tiotusentals kronor liggande hemma i en kaffeburk, fråga ditt försäkringsbolag....)
- Ta ut en ny bunt nästa vecka, när man hittat en annan intressant hoj, och köra en ny vända som beskrivits ovan

Inte jag i alla fall!
Då får swisha över pengarna innan provkörning och köper du inte hojen får säljaren swisha tebax :D

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Denna tråd gör mig deprimerad.
Privathandel verkar inte vara något dagens samhälle klarar av. Lika bra att förbjuda skiten tills folk växer upp.
:3freak

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Ja för ingen jag har handlat med de senaste 7-8 åren har använt sig av kontanter.
Och varför skulle man ge pengar till en främling som kan vägra att lämna tillbaka dem?

Är man intresserad så får man väl betala för sig också. Handlar om hur intresserad köparen verkligen är att köpa eller säljaren att bli av med hojen. Man får ge och ta.
Nu finns dessutom lyxen med Swish. Häng med i utvecklingen grabbar ;)

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Är man intresserad så får man väl betala för sig också. Handlar om hur intresserad köparen verkligen är att köpa eller säljaren att bli av med hojen. Man får ge och ta.
Nu finns dessutom lyxen med Swish. Häng med i utvecklingen grabbar ;)

Givetvis!
Men man betalar inte innan affären är i hamn och jag skulle som sagt var ALDRIG lämna ifrån mig pengar till en okänd innan affären är sluten.
Vad är nästa steg? att man skriver ett kvitto på att man lämnar över pengar i förskott och att dom skall betalas tillbaka om jag inte vill ha hojen?

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Denna tråd gör mig deprimerad.
Privathandel verkar inte vara något dagens samhälle klarar av. Lika bra att förbjuda skiten tills folk växer upp.
:3freak

Jo men sen är ju frågan, hur många är det egentligen som blivit av med hojen vid försäljning då? Måste ju vara en rätt liten andel?

Är iofs naiv norrlänning. Är kanske kriminella söderlänningar som man inte kan lita på. ;)

Fast du är ju från Åland. Då är det väl bara åka till färjan och vänta på att dom dyker upp. :glömdet

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jo men sen är ju frågan, hur många är det egentligen som blivit av med hojen vid försäljning då? Måste ju vara en rätt liten andel?

Är iofs naiv norrlänning. Är kanske kriminella söderlänningar som man inte kan lita på. ;)

Fast du är ju från Åland. Då är det väl bara åka till färjan och vänta på att dom dyker upp. :glömdet

Medhåll!
Det snackas en del om det, men jag har aldrig sett några siffror. Jag tror det finns "säkrare" sätt att sno hojar på. Problemet om man drar med hojen från en provkörning är ju att säljaren vet hur man ser ut.

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
inte nödvändigtvis fel iof, fick sitta passagerare på en provkörning engång när jag var spekulant på en 2takts aprilia, ägaren körde som ett svin, full patte från kallstart, varvstopp helatiden, livsfarlig i trafiken!

köpte inte den! (nån som har en RS250 till salu förresten? :p )

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år