Köpa MC man inte får provköra

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
- Köa på kontorstid för att sätta in dem på banken igen, på något av de väldigt få bankkontor som har kontanthantering (det är ingen jättebra idé att ha tiotusentals kronor liggande hemma i en kaffeburk, fråga ditt försäkringsbolag....)

...få svara på 30 frågor kring varifrån pengarna kommer och bli misstänkliggjord för att man har mage att ta med sig något så vulgäääärt som kontanter till en bank.

Xmax

Sporthojsnörd
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Yamaha
Är man intresserad så får man väl betala för sig också. Handlar om hur intresserad köparen verkligen är att köpa eller säljaren att bli av med hojen. Man får ge och ta.
Nu finns dessutom lyxen med Swish. Häng med i utvecklingen grabbar ;)

I fallet swish håller jag inte med om att det handlar om vem av köpare/säljare som är mest intresserad av att sälja/köpa.

Om du för över pengar till en privatperson så har den personen ingen skyldighet att lämna tillbaka dom. Detta då du signerar överföringen. Så om du efter provturen kommer fram till att du inte vill köpa just denna hojen, och säljaren inte vill swisha tillbaka, så är det tyvärr inget du kan göra något åt. Du däremot kan inte behålla hojen.
Att betala för att enbart vara intresserad av en hoj. Knappast.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Medhåll!
Det snackas en del om det, men jag har aldrig sett några siffror. Jag tror det finns "säkrare" sätt att sno hojar på. Problemet om man drar med hojen från en provkörning är ju att säljaren vet hur man ser ut.

Precis.
Ta foto av provköraren. Dyker han inte upp, ring polisen.
Det kan faktiskt ha hänt en olycka också...

Jag var med en gång när en polare och jag åkte till Yamaha Center (OK, inte privat), och polaren drog iväg på en hyfsat ny GSXR och kom inte tillbaka...
Ingen kul sits för mig, jag var orolig att han vurpat, men de andra trodde ju han stuckit. Visade sig att han fått bensintork ett par mil utanför stan... :huvet

:hej

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ska sälja en hoj till våren, och har funderat mycket på det där.
Men förslaget att åka med en sväng på min andra hoj är ju faktiskt riktigt bra, ska köra på det.
Sen får man ju en allmän uppfattning av köparen också, om det känns seriöst. Kan nog tänka mig att neka provkörning om man får dåliga vibbar.

Litenochklen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jun 2015
Hoj
En gammal vän.
Jag läser annonsen som att säljare vill hålla testpiloter borta. Kommer man och är seriöst går det säkert bra att provköra. Eventuellt mot rimliga restriktioner som t.ex. att säljaren åker bredvid på annan mc eller att lämna nåt i pant

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Hoj
Inte just nu...
Fast provkörning som passagerare är ju ingen provkörning alls. Jag skulle heller inte sätta mig bakom en förare jag inte känner :crash

Kanske om vi är två som kollar på MC.n och en av oss kör och den andra åker, det kanske funkar :)

Nej, det har du rätt i. Men om man inte kan få han att ändra sig så skulle jag välja en annan hoj:)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Betala allt först - provkörning efteråt. Vill inte köparen ha hojen, ge han pengarna tillbaka. Behöver det vara krångligare än så?

Din modell är nog svårslagen vad gäller krånglighet:7peta. Vem köper hoj kontant 2015???:confused:

Säkraste sättet att inte få några spekulanter är att skriva dumheter som "pengarna i handen innan provkörning" mm. Skriv istället ett avtal som spekulanten får skriva under där det tydligt står vad som gäller om vederbörande avviker eller lägger hojen. Och ha minimalt med bensin i tanken.

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Din modell är nog svårslagen vad gäller krånglighet:7peta. Vem köper hoj kontant 2015???:confused:

Betala en handpenning, lämna över körkort eller annat av värde. Ja, kanske då kan du få provköra min motorcykel. Men glöm att du får köra den utan att lämna nåt innan provkörning.

Och ja, det kanske är skillnad på en hoj som kostar 22.000 kr eller 80.000 kr. Ska du köpa hoj för 22.000 kr ta med kontanter eller swisha, kanske lite motvilligt om det är en dyrare hoj.

PS min hoj är till salu för 22.000 kr nästa säsong ;)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Betala en handpenning, lämna över körkort eller annat av värde. Ja, kanske då kan du få provköra min motorcykel. Men glöm att du får köra den utan att lämna nåt innan provkörning.

Och ja, det kanske är skillnad på en hoj som kostar 22.000 kr eller 80.000 kr. Ska du köpa hoj för 22.000 kr ta med kontanter eller swisha, kanske lite motvilligt om det är en dyrare hoj.

PS min hoj är till salu för 22.000 kr nästa säsong ;)

Körkort kan ju vara bra att kika på hursomhelst....:) men vad hjälper det om någon klotar din hoj som du frivilligt lånat ut?

Jag kanske är naiv men inbillar mig att jag kan läsa av vad det är för lirare som kommer och kikar. Jag har kört hoj sedan -89 och köpt och sålt ett gäng gånger, från 20k - 100k. Hittills har jag aldrig behövt lämna cash i handen vid provkörning eller känt ett behov av att begära det. Det kanske är ren tur men det har funkat.

Däremot måste spekulanten skriva på ett papper där vederbörande tar på sig alla kostnader om han/hon lägger hojen vid provkörning. Då har man iaf en sportslig rättsligt om någon börjar jävlas.

Och som någon sa innan, frågan är om inte köparen tar en minst lika stor risk att köpa en hoj med fel som säljaren "glömmer" att berätta....:gnissla

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Allt har och göra med vilken årsmodell det handlar om.

Skulle jag köpa en gathoj skulle det bli en från år 2005 ungefär och då är provkörning ett måste. Nyare hojar räcker det oftast med okulär besiktning och lite gasande för att bestämma sig.

Det riktigt bökiga är racehojar som är svåra att provköra ordentligt utan en bana.

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Hoj
KTM RC8R 2009
Jag tycker inte man på förhand ska idiotförklara säljare som vill ha pengar eller någon annan form av garanti innan man låter någon provköra - se bara på vad försäkringsbolagen säger. Det åligger säljaren att ta hand om sin egendom, och det finns många situationer där man kan bli stående utan ersättning om någon sticker med grejerna eller klotar. Jag ska sälja min Kawa i dagarna, och jag erbjuder ingen provkörning innan köpet som regel - undantaget är, som andra påpekat, om man upprättar en god kontakt med köparen och känner att denne är seriös. Om en bil eller annan hoj ska lämnas i pant så kollar jag med fordonsregistret vem den är skriven på först.

Men det finns en sak som inte många verkar ha reflekterat över här. Många försäkringar, i synnerhet för oss som är lite yngre, har som krav att endast försäkringstagaren får köra fordonet i fråga, ingen annan. Sådan ser min försäkring hos LF ut t.ex. Hur ska jag då göra med provkörning? Det är en sak om det finns en risk att någon sticker, men om försäkringen inte ens gäller är det ännu värre. Därav måste en potentiell köpare teckna en egen försäkring, och för att den ska gälla antar jag att man måste överlåta fordonet först då försäkring som huvudregel ska tecknas på ägaren. Osäker på hur det sista fungerar exakt i praktiken.

Det kan vara värt att tänka på att köparen inte alltid befinner sig i en helt lätt situation.

Last edited:

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Givetvis!
Men man betalar inte innan affären är i hamn och jag skulle som sagt var ALDRIG lämna ifrån mig pengar till en okänd innan affären är sluten.
Vad är nästa steg? att man skriver ett kvitto på att man lämnar över pengar i förskott och att dom skall betalas tillbaka om jag inte vill ha hojen?

Men du tycker att det är självklart att lämna över nycklarna till en okänd innan affären är i hamn?

Jag har sålt ett antal hojar den senaste tiden och det har aldrig varit något tjafs om provkörning. Köparen har swishat över hela beloppet och när pengarna är på plats har de fått prova hur mycket de vill. Efter provkörning har de haft möjlighet att dra sig ur köpet om de velat och få tillbaka pengarna. Jag har i förväg varit noga med att upplysa om eventuella fel, på förhand skickat bra och högupplösta bilder samt kommit överens om priset.

Med Swish går överföringarna direkt och både köpare och säljare blir identifierade. Jag kan inte förstå hur man kan låta någon okänd dra iväg med ens hoj. Körkort och bilnycklar i pant hjälper inte mycket om du blir av med bågen...

TFK

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2003
Hoj
KTM 990 SMR, KTM 450 SXF Motard, GasGas EC300
Jag tycker inte man på förhand ska idiotförklara säljare som vill ha pengar eller någon annan form av garanti innan man låter någon provköra - se bara på vad försäkringsbolagen säger. Det åligger säljaren att ta hand om sin egendom, och det finns många situationer där man kan bli stående utan ersättning om någon sticker med grejerna eller klotar. Jag ska sälja min Kawa i dagarna, och jag erbjuder ingen provkörning innan köpet som regel - undantaget är, som andra påpekat, om man upprättar en god kontakt med köparen och känner att denne är seriös. Om en bil eller annan hoj ska lämnas i pant så kollar jag med fordonsregistret vem den är skriven på först.

Men det finns en sak som inte många verkar ha reflekterat över här. Många försäkringar, i synnerhet för oss som är lite yngre, har som krav att endast försäkringstagaren får köra fordonet i fråga, ingen annan. Sådan ser min försäkring hos LF ut t.ex. Hur ska jag då göra med provkörning? Det är en sak om det finns en risk att någon sticker, men om försäkringen inte ens gäller är det ännu värre. Därav måste en potentiell köpare teckna en egen försäkring, och för att den ska gälla antar jag att man måste överlåta fordonet först då försäkring som huvudregel ska tecknas på ägaren. Osäker på hur det sista fungerar exakt i praktiken.

Det kan vara värt att tänka på att köparen inte alltid befinner sig i en helt lätt situation.

Om du lämnat över nycklarna i samband med en provkörning får du inte ut en krona på stöldförsäkringen. Detta eftersom det rör sig om ett bedrägeri och inte en stöld. Detta är oavsett om vagnskadedelen i försäkringen bara gäller för dig eller för vem som helst.

Last edited:

Mizuno

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2012
Hoj
-
Har aldrig köpt en begagnad hoj och aldrig sålt en heller (byter in hos handlaren) men om jag skulle sälja en på t.ex. Blocket så skulle jag kräva full betalning innan provkörning. Inga pengar, ingen provkörning.

moddlaren

Guest
Jo men sen är ju frågan, hur många är det egentligen som blivit av med hojen vid försäljning då? Måste ju vara en rätt liten andel?

Är iofs naiv norrlänning. Är kanske kriminella söderlänningar som man inte kan lita på

Lappjävel:hihi

Enda gången jag har blivit lurad när jag har köpt något på e-bay/tradera/blocket /aliexpress osv osv o jag köper garanterat för närmare 100k varje år..

EN FULLBLODS RENRASIG ÄRKE SVENSK LAPP DJÄVEL I FRÅN KIRUNA:mad::mad::mad: lurade mej.

Mennn vi lever i data åldern o vipps hade jag snokat reda på vad famiöjen heter hans adress vilken klubb han spelade fotboll i vad hans tränare heter osv osv.

Sedan började telefonterrorn:):):). Efter ett par veckors dygnet runt ringande till vänner bekanta fotbollsklubb o familj kom pengarna tillbaka:fakta:fakta

Sedan kan ju du vara ärligheten skälv:tummenupp

F. Void

Ny medlem
Gick med
22 May 2014
Hoj
KTM RC8R 2009
Om du lämnat över nycklarna i samband med en provkörning får du inte ut en krona på stöldförsäkringen. Detta eftersom det rör sig om ett bedrägeri och inte en stöld. Detta är oavsett om vagnskadedelen i försäkringen bara gäller för dig eller för vem som helst.

Det vet jag - vad jag syftade på med min text var i första hand de problem som uppstår om en provkörare inte omfattas av trafikförsäkringsdelen av den försäkring man har på fordonet. Om personen då är med i en olycka blir det ingen rolig situation när det visar sig att man medvetet släppt iväg någon med ett fordon man äger där det saknas giltig trafikförsäkring. Vad gäller bedrägeri av ovan nämnda slag så finns det ett fåtal situationer där man faktiskt får ersättning, men det är ofta inte sannolikt, varför jag skrev "...det finns många situationer där man kan bli stående utan ersättning om någon sticker med grejerna eller klotar."

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Alla hojar jag köpt privat har jag provkört innan köp och alla hojar jag sålt privat har jag tillåtit provkörning innan köp. Hittills har jag varken blivit blåst, eller i min tur blåst någon heller.
En gång var det en kille som provkörde en hoj jag skulle sälja, medans hans kompis stod och puffade på en pipa hasch. Det var lite smålustigt med tanke på att killen som körde hojen utbildade sig till polis. :hihi

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år