Korrekt!TS bolag köper den för 80+20 moms, TS bolag säljer den till han själv för 80+20 moms. I bolaget blir det kostnadsneutralt, skatteverket bör inte ha nån åsikt så länge som hojen säljs till marknadspris?
Kan ett företag köpa in en/flera klassikerhojar som investering? Registrerade men avställda. Att betrakta som varulager för framtida försäljning. Att betrakta mc:n på ett annat sätt än fordon och dess regler. Skjuta upp beskattning till framtida försäljning? Att göra en värdering till varje bokslut? Eller skaffa man sig bara en massa strul. Tänker ju på större företag som köper konst och liknande.....
Jo visst är det möjligt att ha hojen på företaget, det har jag haft. Inga problem . Jag betalade inte ens förmånsvärde eftersom jag redan betalade för den betydligt dyrare bilen .
Problemet ligger i att försäkra den . Alla FB som jag pratade med ville ha typ 60K om året och motiveringen var att "vem som helst på företaget kan köra den" så risken är stor för olycka . De tar alltså ingen hänsyn till om du är ensam eller 200 anställda. Jag betalade försäkringen själv men då kommer man in i en skuggzon.
Toyman , Klart du kan köpa in flera fordon och inte använda dem . Ha dem som utsmyckning. De går inte ens som konst ( vilken inte är avdragsgill ) . Sen är det klart skillnad om du köper in 2st eller 20, för då blir det liksom "rörelsefrämmande verksamhet" och då måste du i så fall ändra i verksamhetsbeskrivingen.
Undrar om det går att utöka den redan registrerade verksamheten på företaget till tex "motorcykeltillbehörsförsäljning"
.
Undrar om det går att utöka den redan registrerade verksamheten på företaget till tex "motorcykeltillbehörsförsäljning"
Har man ett genuint sådant så måste man ju kunna köpa in en mc för att kunna provmontera o fota produkterna på hojen för att använda i marknadsföringssyfte. Sen får man väl köpa in några billiga slipons till just den hojen o kränga på blocket för att det ska se någorlunda bra ut.
Kan ett företag köpa in en/flera klassikerhojar som investering? Registrerade men avställda. Att betrakta som varulager för framtida försäljning. Att betrakta mc:n på ett annat sätt än fordon och dess regler. Skjuta upp beskattning till framtida försäljning? Att göra en värdering till varje bokslut? Eller skaffa man sig bara en massa strul. Tänker ju på större företag som köper konst och liknande.....
Det finns fördelar och nackdelar med det upplägget:
+
Du kan ha företaget registrerat på en postbox som därmed är den adress som syns i bilregistret och på div onlinetjänster där tjuvarna kollar upp fordon
Om man satsar på att regeringen inför förmögenhet/arv skatt är det bra att ha dyrgriparna i bolaget inför denna förändring
Du kan skaffa saluvagnsskylt
-
Försäkringsbolagen är negativa och brukar bli svårare med rimliga premier om man inte har en bra relation till någon lokal handläggare. Ringer man kundtjänst blir det skidyrt
Sen kommer skatteverket att undra vad du tänkt med inköpet men det är inte otillåtet. Visst får du parkera en massa kapital även i motorcyklar likväl som guld eller aktier men skattemässigt ser jag inte direkt någon möjlighet att tjäna på det.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |