Köpa sportbil. Vad vill jag ha?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Ska du ha en 5-sitsig cab så sikta in dig på Mustang från tidiga 2000-talet, känns som det vettigaste alternativet. Du får en "klassiker" som ser helt ok ut, den har ett baksäte och du kan köpa reservdelar från i princip vilken handlare som helst.

Elise och Speedster är sjukt roliga bilar men tänk på att dessa är roligast på bana. På landsväg är det inte speciellt spännande bilar, ärligt talat.

Mustang är egentligen alldeles för amerikansk och tung. Går det att svänga med en sådan? Finns med manuell?

Kan tänka mig att en Elise eller Speedster inte är så spännande på landsväg men det är inte min Husaberg 650 heller och ändå tycker jag att det är världens roligaste hoj :) Det ska ju svängas!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hus och barn ,,,Jaa det har jag med + bygga garage men det hindrar inte "Drömmen",, man bygger lite då och då...

Haha, jo, det är klart man kan bygga (jag har själv byggt amatörbyggd bil tidigare) men jag vill köra ungefär nu. Husrenovering tar tid och jag har tre barn som är 2, 4 och 6 år. Jag tycker det tar mycket tid. "Ledig" tid vill jag köra. Har mitt tvåtaktsbygge som du kan se i signaturen också och den vill jag också hinna med...

När blir du klar med Cobran då?
 

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Haha, jo, det är klart man kan bygga (jag har själv byggt amatörbyggd bil tidigare) men jag vill köra ungefär nu. Husrenovering tar tid och jag har tre barn som är 2, 4 och 6 år. Jag tycker det tar mycket tid. "Ledig" tid vill jag köra. Har mitt tvåtaktsbygge som du kan se i signaturen också och den vill jag också hinna med...

När blir du klar med Cobran då?

När den blir .... klar... Typ !

Man har ju en och annan hoj och lufta nu på sommaren
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Mustang är egentligen alldeles för amerikansk och tung. Går det att svänga med en sådan? Finns med manuell?

Kan tänka mig att en Elise eller Speedster inte är så spännande på landsväg men det är inte min Husaberg 650 heller och ändå tycker jag att det är världens roligaste hoj :) Det ska ju svängas!

Tja, Mustangen ändrar riktning när man vrider på ratten i alla fall.. :tummenupp Osäker på om V8:an finns med manuell låda, kan hända det bara är automat på den. De har (enligt mig) helt trevligt chassie för biltypen, det är mer GT än smidig sportbil men å andra sidan så efterfrågades ju 5-sitsig cab och hur du än gör så blir det inte sportbil av det ;)
Sen är det ju bara att beställa hem headers och lite bröligare avgassystem så tror jag att hela familjen snabbt glömmer att bilen inte är det mest rejsvänliga :p

Jag har haft banåkabilar rätt länge och dethär låter kanske lite bittert men.. Har du en bil som "bara" är rolig när det svänger så är risken stor att den blir stående i garage väldigt mycket. Jag tror att detta gäller i synnerhet om den ska konkurrera med en hoj.
Om du bor nära till banor (och har utrymme i garaget) skulle jag hellre kika på en dedikerad banåkabil typ superseven som nämnts tidigare.
Då har du ju bruksbil, familjecab, banåkabil, hojar.. Och vad är väl bättre än det? :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tja, Mustangen ändrar riktning när man vrider på ratten i alla fall.. :tummenupp Osäker på om V8:an finns med manuell låda, kan hända det bara är automat på den. De har (enligt mig) helt trevligt chassie för biltypen, det är mer GT än smidig sportbil men å andra sidan så efterfrågades ju 5-sitsig cab och hur du än gör så blir det inte sportbil av det ;)
Sen är det ju bara att beställa hem headers och lite bröligare avgassystem så tror jag att hela familjen snabbt glömmer att bilen inte är det mest rejsvänliga :p

Jag har haft banåkabilar rätt länge och dethär låter kanske lite bittert men.. Har du en bil som "bara" är rolig när det svänger så är risken stor att den blir stående i garage väldigt mycket. Jag tror att detta gäller i synnerhet om den ska konkurrera med en hoj.
Om du bor nära till banor (och har utrymme i garaget) skulle jag hellre kika på en dedikerad banåkabil typ superseven som nämnts tidigare.
Då har du ju bruksbil, familjecab, banåkabil, hojar.. Och vad är väl bättre än det? :D

Haha, ja, jag hoppas den svänger när man vrider på ratten :D Jag menade mer om den är rolig att svänga med och om den är bra på att svänga. Inte bara spinner loss med innerhjulet som en gammal 240 och kränger så den skrapar dörrhandtaget i marken.
Är den Lotus-rolig i kurvorna?

Jag har något emot amerikanska grejor och automat i en lekbil vägrar jag. Finns den som manuell så kanske. Men 280 hk ur 5 liter är väldigt dåligt tycker jag. Svarar den bra på headers och pipor och sånt? Hur accelerationssnabb är en sån? Vad väger den? 1800 kg? Är den verkligen 5-sitsig? Dvs 5 bältade platser?

Jag förstår vad du menar. Drömbilen är kanske inte alltid drömbilen när man väl äger den. Undrar om frun står ut med njurbälte...

Jag bor nära banor men jag har aldrig tid för sånt. En tur på 2 timmar kan det bli på sin höjd. Små barn och sånt. De växer ju men det är nu jag vill ha en bil.

Funderar på att sälja turbohojen för att finansiera lite. Någon sugen? :)

- - - Updated - - -


Porsche är trevliga. Men för priset av en 944 cab så får man en Boxster.
 

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Norsborg
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Skulle absolut inte rekommendera en mustang som en lekbil, kör du över en småsten så gungar du i ungefär 3km och att försöka ta en kurva är som att manövrera en pråm.

Det var min erfarenhet från när jag ägde en 98a, 4.6l manuell, växellådan var ..... amerikansk?? go glidarbil, värdelös över 70km/h.

Sålde den jävligt snabbt igen.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag brummar runt i en lätt vässad Civic Type R som låter så pass djävligt så varenda rejsputte får något ont i blicken och ska minsann visa var skåpet ska stå. Oftast get jag blanka fan i det, men ibland så kan man förstås inte låta bli att köra ett par växlar snabbt från ett rödljus.
I veckan som gick drog jag ur den på en motorvägspåfart. Inte för att rejsa med någon, utan bara för att jag nyss haft bilen inne på en bromsbänk i några veckor och resultatet är kul.
Nåväl, nog om det.
Efter min urvarvning på tvåan ut på motorvägspåfarten så hade jag tydligen väckt någon rejsputte i en fräsig Mustang.
Han for upp i arslet på mig snabbt. Han lade sig jämsides och slängde ett öga på mig och stämplade sedan. Jag flinade lite medan jag låg kvar i samma fart och såg på medan han for iväg hyggligt snabbt. Jag höll dock på att sätta fnisset i halsen när mustangen plötsligt hamnade i någon slags självsvängning och började kränga hejvilt över båda körfälten! Föraren lyckades lugna ner ekipaget och tvinga in det i omkörningsfilen precis innan han rammade en skåpbil.

Det var bland det sjukaste jag sett. Trodde inte att en modern (detta var en max 10 år gammal mustang) kunde vara så svajig och hemsk.
Jag har till och med kikat lite intresserat på dem tidigare.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Haha, ja, jag hoppas den svänger när man vrider på ratten :D Jag menade mer om den är rolig att svänga med och om den är bra på att svänga. Inte bara spinner loss med innerhjulet som en gammal 240 och kränger så den skrapar dörrhandtaget i marken.
Är den Lotus-rolig i kurvorna?

Jag har något emot amerikanska grejor och automat i en lekbil vägrar jag. Finns den som manuell så kanske. Men 280 hk ur 5 liter är väldigt dåligt tycker jag. Svarar den bra på headers och pipor och sånt? Hur accelerationssnabb är en sån? Vad väger den? 1800 kg? Är den verkligen 5-sitsig? Dvs 5 bältade platser?

Jag förstår vad du menar. Drömbilen är kanske inte alltid drömbilen när man väl äger den. Undrar om frun står ut med njurbälte...

Jag bor nära banor men jag har aldrig tid för sånt. En tur på 2 timmar kan det bli på sin höjd. Små barn och sånt. De växer ju men det är nu jag vill ha en bil.

Man ska inte förvänta sig mycket mer än en kursändring när man vrider på ratten ;)
Alltså, de är inte dåliga. Men det är en relativt tung bil och den måste köras som en sådan. Att jämföra med en Lotus är ett hån mot Lotusen (undantag kanske en Europa..) :hihi
Motorerna är byggda med vrid så jag har inte riktigt upplevt behovet av att dra till rödmarkeringen varje gång. Men de svarar bra på bättre andningsvägar (köp online från usa) och då låter de riktigt fint även på höga varv. Men samma hk-hysteri som vissa tyska tillverkare har verkar ju jänkarna inte ha. :dummer

Som sagt, se det som en cool familjecruiser snarare än en sportbil så tror jag den är i rätt miljö :) Bälte bör finnas på samtliga platser men tvivlar på att det är 3-punkts i mitten baktill..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Assåe. Elise/speedster/Vx220 på svenska vägar, p å riktigt? Körde sån en sommar. Var ju kul en timme sen var det mest drygt med sträckan till och från banan.
Med noll och ingen frigång, kort slaglängd på chassi och en läderklädd fakirbänk att sitta på. Var och en till sitt men... prova att vrida på förspänningen till max, fyll på 5cm extra olja i gafflarna och pumpa däcken till 3 kg på turbogixxern. You get the idea.

Man hoppar bokstavligen runt och det är inte alls roande.
Det är ju vägarna det är fel på, det går inte mot det bättre heller.

Bilen som sådan är ruggigt rolig men tappar fotfästet på våra tvättbrädevägar.

Säger inte att du är jag, men skulle förvåna mig om den inte snabbt blir en "trailer-queen" mellan banorna istället.

Ska du handla glass kommer du köra till Eldsberga, det är ungefär där nöjet tar slut med hur vägarna (de roliga) ser ut.
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag brummar runt i en lätt vässad Civic Type R som låter så pass djävligt så varenda rejsputte får något ont i blicken och ska minsann visa var skåpet ska stå. Oftast get jag blanka fan i det, men ibland så kan man förstås inte låta bli att köra ett par växlar snabbt från ett rödljus.
I veckan som gick gjorde jag just det. Inte för att rejsa med någon, utan bara för att jag nyss haft bilen inne på en bromsbänk i några veckor och resultatet är kul.
Nåväl, nog om det.
Efter min urvarvning på tvåan ut på motorvägspåfarten så hade jag tydligen väckt någon rejsputte i en fräsig Mustang.
Han for upp i arslet på mig snabbt. Han lade sig jämsides och slängde ett öga på mig och stämplade sedan. Jag flinade lite medan jag låg kvar i samma fart och såg på medan han for iväg hyggligt snabbt. Jag höll dock på att sätta fnisset i halsen när mustangen plötsligt hamnade i någon slags sjölvsvängning och började kränga hejvilt över båda körfälten! Föraren lyckades lugna ner ekipaget och tvinga in det i omkörningsfilen precis innan han rammade en skåpbil.

Det var bland det sjukaste jag sett. Trodde inte att en modern (detta var en max 10 år gammal mustang) kunde vara så svajig och hemsk.
Jag har till och med kikat lite intresserat på dem tidigare.




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jajävlar. Var det en Mustang från efter 2000? Har inte bra väghållning blivit populärt i staterna ännu? :gnissla Nä, nu var jag kanske taskig. Corvette, från C5:an, svänger i alla fall rätt hyggligt.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Man ska inte förvänta sig mycket mer än en kursändring när man vrider på ratten ;)
Alltså, de är inte dåliga. Men det är en relativt tung bil och den måste köras som en sådan. Att jämföra med en Lotus är ett hån mot Lotusen (undantag kanske en Europa..) :hihi
Motorerna är byggda med vrid så jag har inte riktigt upplevt behovet av att dra till rödmarkeringen varje gång. Men de svarar bra på bättre andningsvägar (köp online från usa) och då låter de riktigt fint även på höga varv. Men samma hk-hysteri som vissa tyska tillverkare har verkar ju jänkarna inte ha. :dummer

Som sagt, se det som en cool familjecruiser snarare än en sportbil så tror jag den är i rätt miljö :) Bälte bör finnas på samtliga platser men tvivlar på att det är 3-punkts i mitten baktill..


En sak jag gillar med Lotusen jämfört med andra bilar är att den är så lätt. Billiga däck, dricker en tredjedel av en stor V8 och allt det där. Men det finns faktiskt en Europa som hade suttit fint. Se bilder :) Den har dessutom en Mazda 20B-motor. Treskivig wankel. Finfint.

Mustang från -00 till -04 eller nåt verkar ligga på runt 280 hk. Är det som en gammel-V8 där man byter förgasare och sätter på headers och effekten ploppar upp från 145 till 400 hk, eller ger det bara 20 hk?

Kollade på några regnummer och det verkar som det är förare + 3 pers. Samma som Jagga XKR. Så max 4 pers. Då kan jag lika gärna köra 2-sits eftersom jag ändå inte får med mig famlijen.
 

Bifogat

  • RE-Amemiya-Europa-21.jpg
    RE-Amemiya-Europa-21.jpg
    165.3 KB · Visningar: 84
  • RE-Amemiya-Europa-26.jpg
    RE-Amemiya-Europa-26.jpg
    157.1 KB · Visningar: 80

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Assåe. Elise/speedster/Vx220 på svenska vägar, p å riktigt? Körde sån en sommar. Var ju kul en timme sen var det mest drygt med sträckan till och från banan.
Med noll och ingen frigång, kort slaglängd på chassi och en läderklädd fakirbänk att sitta på. Var och en till sitt men... prova att vrida på förspänningen till max, fyll på 5cm extra olja i gafflarna och pumpa däcken till 3 kg på turbogixxern. You get the idea.

Man hoppar bokstavligen runt och det är inte alls roande.
Det är ju vägarna det är fel på, det går inte mot det bättre heller.

Bilen som sådan är ruggigt rolig men tappar fotfästet på våra tvättbrädevägar.

Säger inte att du är jag, men skulle förvåna mig om den inte snabbt blir en "trailer-queen" mellan banorna istället.

Ska du handla glass kommer du köra till Eldsberga, det är ungefär där nöjet tar slut med hur vägarna (de roliga) ser ut.

Jaaaa, jag har också kört Speedster lite (iofs bara 10 mil eller nåt) men jag tyckte den var mysig. Men jag svängde mest. Ingen transportsträcka. Kanske jämna och fina vägar just där. Men jag tycker att en dagstur på 30 mil är helt ok på min Husaberg 650 motard och det verkar inte vara många andra som står ut med det heller. Kanske har jag annan acceptansnivå mot träsmak i röven :D

Men sen ska man leva med den också. Jag är lite kluven. Jag gillar tanken på en egen liten svängebil. Som är rolig alltså. Ingen jäkla familjebil med avsågat tak. Svårt det här.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Husan har fortfarande fjädringsväg. Oavsett hur hård sadeln är. Skillnaden ligger i förmågan att svälja ojämnheter. Elisen hoppar och far, smäller och dånar i chassit så det gör ont i mekanikerhjärtat (slut rant).

Har du kört nån av familjeblyslädarna lite mer inspirerat?
Är de så tråkiga som du tror? De är ju ändå rätt milsvida i allt kontra vanliga bruksbilen.

Opel GT börjar komma ner i pris. Lite större lite mer motor men en mindre känsla av pingisboll på kullersten.

Annars kanske en såhär vore rätt?
http://m.blocket.se/alvsborg/Nissan_350z_3_5L_V6_Cab_67001129.htm?ca=20&w=3
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Hade tankar på en Elise när jag hade rätt färskt körkort. En BMW M3 E36 fanns också på radarn. Provkörde ett par stycken och tyckte att de var för kompletta på gränsen till tråkiga. Jag misstänker att jag hade uppskattat M3an mer idag strax under 40 än man gjorde i 20 årsåldern. En Elise föll bort eftersom den knappar var lämplig i våra breddgrader som enda bil. Det är en leksak och jag misstänker att man hade uppskattat en mer på rivieran. Piska lite bergsvägar och glida mellan småorterna längst kusten. I Sverige ser jag ingen riktig nytta av den. Skulle vara som trackday vapen, men då finns det bättre val.

Köpte som sagt en Boxster. Kört ner den nu. Får säga att den är en rätt bra kompromiss. Bekväm nog att köra lite längre sträckor och kul att köra lite inspirerat på mindre vägar. Inget fel på ljudet när motorn byter karaktär vid 4000 varv. Från att ha kört turbomaskiner sista åren är det ett välkommet inslag att köra en bil som är varvvilig. För 20 år sedan hade jag haft en annan syn på Boxstern än idag. Man hade helt enkelt andra förväntningar på den tiden.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Uttömmande svar :tummenupp

Ja, jag vill ha något att köra. Inte åka. Den ska gå på kurviga vägar. Enbart :)

Miata och Audi TT tilltalar inte. Inte S2000 heller. MR2 möjligtvis. Turbon då. Men vet inte hur den är att svänga. Den väger ju 400 kg mer än en Elise...
BMW och Mercedes är för mycket komfort och onödiga plastbitar. Pallar inte BMW i alla fall. Om det inte är en Z3M men den kostar mer än 100' :gnissla

Jänk gillar jag inte heller :D Fan vad kräsen jag är då :D Lågvarviga V8:eek:r med 50 hk per liter i 2000 kg bil tilltalar inte alls. Isch. Kränga och spinna går väl men det ska gå fort också. Är jag fördomsfull? :banana
Visst, motorn är ofta lättrimmad men... nä.

Det är ju egentligen bara Elise eller Speedster (VX220) kvar då :yoparty Hårdrock.

Ok. Inga barn, glassar och frugor således? Check:tummenupp

Tja du vet vad du INTE vill ha iaf:D men tänkte att du ville ha lite spread i valen -för införsäljningens skull. Jag vidhåller att Elise /Speedster står en i en klass för sig själv vad gäller körglädje, det är som att ha vevaxeln parallellt med ryggraden dvs väldigt direkt man/machine kommunikation. Jag älskar det, andra finner det outhärdligt.

Undvik dock Roverspisen i Elise gen 1, Toyotamotorn eller 2,2l Astramotorn (Speedster) är bättre på alla vis.
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Impreza wrx eller lancer evo då? För mycket fast and the furious kanske? Kanske inte räcker med 100k där heller.

Min favo är annars corvette c5 men den är ju amerikansk och har inget baksäte. Tror inte den svänger så bra heller men den är cool.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
En sak jag gillar med Lotusen jämfört med andra bilar är att den är så lätt. Billiga däck, dricker en tredjedel av en stor V8 och allt det där. Men det finns faktiskt en Europa som hade suttit fint. Se bilder :) Den har dessutom en Mazda 20B-motor. Treskivig wankel. Finfint.

wankel låter ju driftsäkert! :tummenupp

Många sätter ju i Honda K20 TYPE-R motor i Lotus Elise bla.

Mustang från -00 till -04 eller nåt verkar ligga på runt 280 hk. Är det som en gammel-V8 där man byter förgasare och sätter på headers och effekten ploppar upp från 145 till 400 hk, eller ger det bara 20 hk?
.

4,6l V8 med OHC = och 2 ventiler per cylinder har inte bästa flödet... 400nm. i vrid är väl rätt bra men du kan räkna att en 4-taktsmotor lämnar 80-100nm/litern.. vilket du säkert vet "turbo-frasse"

bara Cobra-mustangen 96-04. har 32V toppar...

från -05. så har alla mustang V8 3-ventilsys.:va

tidiga 96-99. 225hp har 9,3 i komp sen har -00 så ökar det till 9,7 i komp vilket höjde effekten till 260hp.

överladda visst men enligt visssa så pallar motorn inte över 500hk. viss 2 olika stakar var av ena inte vill hålla vid trim.

mvh
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top