Köpa styrdämpare på eBay?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ingen skillnad mot utan. Men å andra sidan pratade jag med kompisen Hasse Gustavsson, med lååååååååång erfarenhet av många olika hojar, och han beskrev hur en 250gp blev "en helt ny hoj" med monterad styrdämpare. Så, det kan vara olika.

Det är väl beroende på hur "aggressiv" hojen är innan.

Styrdämparen ger dig det bästa av två världar, aggressiv inställning men räddar din stjärt från styrfladder när det går över gränsen.

Sporttourers som är sävligt inställda för att funka på vägen kanske klarar sig utan även vid bankörning
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl beroende på hur "aggressiv" hojen är innan.

Styrdämparen ger dig det bästa av två världar, aggressiv inställning men räddar din stjärt från styrfladder när det går över gränsen.

Sporttourers som är sävligt inställda för att funka på vägen kanske klarar sig utan även vid bankörning
Jag har aldrig fått fladder på en hoj, trots yster körstil. Några rejäla styrslag har jag fått på bana däremot.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Nu har jag fått hem en ny styrdämpare från Kina.

* Det finns ingen gas i den från fabrik. Det lilla locket går lätt att trycka in med fingret.

* Lägger jag örat mot kan jag höra läten när man rör kolven, gissar på att luftningen från fabrik lämnar en del att önska.

* Den lägsta inställningen är väldigt mjuk/svag

* Jag upplever större skillnad mellan mjukaste och hårdaste inställningen än på den Two Stroke Man servade åt mig. Jag gissar att det känns så för att den är så väldigt mjuk på mjukaste. Har ingen anledning att tro att den skulle bete sig mer progressivt med originaloljan.

Finns det något jag borde testa eller jämföra mot den servade, så säg till :)
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Lämnade hojen i solen ett par timmar, tog sedan en tur och när jag kom hem såg jag dessa två oljestreck på dämparen.
Det verkar inte läcka något, ser inga droppar av olja längs med axeln eller runt omkring på hojen. Svänger jag styret fram o tillbaka kommer inget heller.

Märkte också att reglaget man ställer hårdhet med hade fastnat i det hårdaste läget, men med lite ruckande så lossnade det fint.

Nyfiken som man är…
Fullt normalt? :crash
Gammal skit? Den nyligen bytta oljan borde väl inte vara svart än?
Trötta packningar?
Kinesiska toleranser?
Dämparen hanterar inte gas-tryck + värme?
För tunn olja?




144C4688-396D-47BA-8C70-81C7FA39F052.jpeg
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Lämnade hojen i solen ett par timmar, tog sedan en tur och när jag kom hem såg jag dessa två oljestreck på dämparen.
Det verkar inte läcka något, ser inga droppar av olja längs med axeln eller runt omkring på hojen. Svänger jag styret fram o tillbaka kommer inget heller.

Märkte också att reglaget man ställer hårdhet med hade fastnat i det hårdaste läget, men med lite ruckande så lossnade det fint.

Nyfiken som man är…
Fullt normalt? :crash
Gammal skit? Den nyligen bytta oljan borde väl inte vara svart än?
Trötta packningar?
Kinesiska toleranser?
Dämparen hanterar inte gas-tryck + värme?
För tunn olja?




View attachment 473932

Kan vara så. Och ja, oljan kan knappast ha blivit svart i dämparen redan oavsett hur mycket du kört.

Om du bara kört lite grand så kan det ju vara kvar sedan monteringen och smuts kan ju vara damm utifrån eller från tätningarna ifall de inte tålde oljan eller nåt.

Det är väl bara att köra vidare och se om det blir värre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om en styrdämpare som avsiktligt lämnats i hög värme helt plötsligt läcker (eller svärtar ner kolvstången med tätningsgummi, svårt att avgöra utifrån bilden) och om dess justerratt dessutom låser sig så skulle i alla fall jag dra en slutsats - styrdämparens system för att ta upp oljans expansion är inte tillräckligt.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Om du bara kört lite grand så kan det ju vara kvar sedan monteringen och smuts kan ju vara damm utifrån eller från tätningarna ifall de inte tålde oljan eller nåt.
Tror inte det är från monteringen. Jag har hunnit ta ett par turer och innan jag monterade dämparen pumpade jag den för hand också, skulle sett om det var där från början.

Det kan absolut vara smuts utifrån eller från tätningarna.

Det är väl bara att köra vidare och se om det blir värre.
Det ska jag göra! :) Men alltid kul att fråga sporthoj om saker jag ser. Oftast så lär jag mig något nytt.

Om en styrdämpare som avsiktligt lämnats i hög värme helt plötsligt läcker
Jag gissar att den blivit varm, men jag kände aldrig på den innan jag körde iväg.
Hojen stod ute 15-18 i halvsoligt väder, det var vindstilla.
(eller svärtar ner kolvstången med tätningsgummi, svårt att avgöra utifrån bilden)
Jag har inte torkat av stången än, hur ser/känner jag om det är svärtningar från tätningsgummi?
och om dess justerratt dessutom låser sig så skulle i alla fall jag dra en slutsats - styrdämparens system för att ta upp oljans expansion är inte tillräckligt.
Det låter rimligt. Kineserna levererar inte dessa dämparna med gas, men det har denna numera. Kan det extra övertrycket vara tillräckligt för att påverka expansionsförmågan?

Om det kan vara så vet jag inte vad som är att föredra; gas och övertryck i en varm dämpare eller ingen gas och större risk för skumbildning?
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag har sett exempel på Kina-styrdämpare där funktionen som skulle ta hand om oljans värmeexpansion varit på tok för underdimensionerad, med följden att de låst sig under användning.

Olja som inte längre kan expandera fritt skapar ett högt tryck inne i styrdämparen. Har ägaren tur leder det till läckage. Har ägaren otur - och beroende på vilken typ av tätning man använder - så blir styrdämparens friktion vansinnigt hög, så till den grad att styrdämparen tvärnitar.

Jag har svårt att bedöma hur varm en styrdämpare blir i solljus, men jag har gjort mängder med mätningar på olika racehojar. De blir alltid som varmast när hojen parkeras i depåboxen efter körning eller på griden strax innan start, för att varm luft från motor och kylare flödar rakt upp mot styrdämparen.
 

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
@Alatalo
Tror du gasens tryck kan påverka expansionsförmågan?

Hur kan jag se skillnad på om det är olja eller packningen som svärtat axeln?

Kan man dra någon slutsats från om det är packning eller olja?

Jag har sett exempel på Kina-styrdämpare där funktionen som skulle ta hand om oljans värmeexpansion varit på tok för underdimensionerad, med följden att de låst sig under användning.
Har de suttit extra varmt monterade då? Tänker att det är ganska luftigt uppe vid styrkronan med den fartvind man har vid användning.

Olja som inte längre kan expandera fritt skapar ett högt tryck inne i styrdämparen. Har ägaren tur leder det till läckage. Har ägaren otur - och beroende på vilken typ av tätning man använder - så blir styrdämparens friktion vansinnigt hög, så till den grad att styrdämparen tvärnitar.
Upplevde den inte som hårdare än vanligt när jag skulle köra iväg.

Får väl testa att köra tomgång i gassande sol, mäta temperatur och känna om dämparen blir trögare.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nästa steg får bli en testjigg som pumpar dämparen fram och tillbaka och en värmepistol som hettar upp den.

Jag är intresserad av att se en sån där låsning som påstås kunna inträffa.

Dom verkar lite som den brinnande busken i bibeln, många har hört talas om den men ingen har sett den...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nästa steg får bli en testjigg som pumpar dämparen fram och tillbaka och en värmepistol som hettar upp den.

Jag är intresserad av att se en sån där låsning som påstås kunna inträffa.

Dom verkar lite som den brinnande busken i bibeln, många har hört talas om den men ingen har sett den...
Ja, Alatalo fabulerar nog mest bara, sitter hemma och hittar på saker om just dämpare.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, Alatalo fabulerar nog mest bara, sitter hemma och hittar på saker om just dämpare.
Jag är övertygad om att han har en enorm kunskap om just det dyra märket han jobbar för och förespråkar.

En Makita försäljare jag känner kan enormt mycket om elektriska verktyg, och han förespråkar alltid en Makita om man ska köpa elverktyg.
Motiverat med gissningar om vad dom andra använder för lager i sina maskiner.

Gissningar som flera gånger har visat sig vara fel, men han vet precis vad som sitter i en Makita i alla fall...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är övertygad om att han har en enorm kunskap om just det dyra märket han jobbar för och förespråkar.

En Makita försäljare jag känner kan enormt mycket om elektriska verktyg, och han förespråkar alltid en Makita om man ska köpa elverktyg.
Motiverat med gissningar om vad dom andra använder för lager i sina maskiner.

Gissningar som flera gånger har visat sig vara fel, men han vet precis vad som sitter i en Makita i alla fall...
I förrgår pratade jag med en testledare på en av dom större aktörerna i hans bransch, och han sa rakt ut att dom självklart köper in alla konkurrenters maskiner, för att prova, skruva isär och utvärdera. Sen att dom inte sprider den detaljkunskapen till alla, i synnerhet inte allmänhet och ÅF är ju en helt annan sak.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som jag tidigare nämnt är nog den där dämparen väldigt dåligt luftad från fabriken. dvs den har utöver gasbehållaren ytterligare mer luft tillsammans med oljan som kan ta upp värmeexpansionen.

Enda sättet jag hittade att få ut all luft innebar även att skiljekolven förflyttar sig in i gaskammaren när man efter luftning drar ihop den. Det man skulle kunna göra är att borra och gänga in en luftningsskruv i skiljekolven och lufta därigenom och då kan man få in kolven så att utrymmet för värmeexpansion ökar.
Eventuellt är det för tunt gods i skiljekolven så att man skulle tvingas tillverka en ny skiljekolv.

Nu börjar det ju vara arbetskostnader som vida överstiger inköpspriset men om kineserna gjort den lilla detaljen från början skulle det kanske räckt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I förrgår pratade jag med en testledare på en av dom större aktörerna i hans bransch, och han sa rakt ut att dom självklart köper in alla konkurrenters maskiner, för att prova, skruva isär och utvärdera. Sen att dom inte sprider den detaljkunskapen till alla, i synnerhet inte allmänhet och ÅF är ju en helt annan sak.

Det är väl så det flesta seriösa aktörer gör i de flesta branscher. Vi hörde ju att Öhlins till och med gjort sig besväret att titta på dessa kinesdämpare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
@Alatalo
Tror du gasens tryck kan påverka expansionsförmågan?

Gastrycket ska inte påverka kapaciteten hos det system som tar upp oljans värmeexpansion. Marknaden erbjuder en hel del olika system med bl.a. frikolv, bladder och cellgummin. Deras maximala kapacitet - alltså intervallet mellan den minimala temperatur där det fortfarande finns tillräckligt med olja i dämpsystemet och den maximala temperatur där oljan vill spränga dämpsystemet - beror helt och hållet på systemets så kallade volymdeplacement. Hur stor volymändring kan frikolven, bladdern eller cellgummit ta upp...?

Att dämpsystemet trycksätts beror enbart på att man vill undvika kavitation. Att döma av bilderna så har detta dämpsystem någon form av positiv tryckuppbyggnad i båda riktningar, så det lär sannolikt inte behövas ett särskilt högt gastryck.

Hur kan jag se skillnad på om det är olja eller packningen som svärtat axeln?
Kan man dra någon slutsats från om det är packning eller olja?

Torka av kolvstången så ser du väl om svärtan följer med eller sitter kvar på kolvstången...?

Att något svärtar ner kolvstången kan bero på att tätningar utsätts för så högt tryck att de grisar ner kolvstången. Det kan också bero på att någon form av svart eller grått monteringsfett har tryckts ut från tätningarna.

Det som gör mig misstänksam är att du använt styrdämparen tidigare, utan att detta inträffat. När du sedan säger att du lämnar den i värme så trycker den helt plötsligt ut någon form av svart smet. Det känns inte normalt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är intresserad av att se en sån där låsning som påstås kunna inträffa.

Dom verkar lite som den brinnande busken i bibeln, många har hört talas om den men ingen har sett den...

Jag har sett den, men jag gråter mig inte heller till sömns för att du inte tror på det.

Men - det här är trots allt en tråd om ett hyfsat seriöst tekniskt ämne. Kan du låta bli att trolla i alla fall i denna tråd...? Eller kan en moderator flytta hela tråden till teknikforumet...?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har sett den, men jag gråter mig inte heller till sömns för att du inte tror på det.

Men - det här är trots allt en tråd om ett hyfsat seriöst tekniskt ämne. Kan du låta bli att trolla i alla fall i denna tråd...? Eller kan en moderator flytta hela tråden till teknikforumet...?

Har någon ute i verkligheten sett den?
Någon här i tråden sökte ju, och hittade som bäst någon andrahandsinformation på att någon hade kört rakt fram efter start, men det var väl inte 100% verifierat att det var på grund av styrdämparen?

Du trodde ju också på att klämman kunde vara för hårt dragen och orsaka nypning, vilket alltså inte ens var fysiskt möjligt på dämparen visade det sig vid isärplockning.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har någon ute i verkligheten sett den?
Någon här i tråden sökte ju, och hittade som bäst någon andrahandsinformation på att någon hade kört rakt fram efter start, men det var väl inte 100% verifierat att det var på grund av styrdämparen?

Du trodde ju också på att klämman kunde vara för hårt dragen och orsaka nypning, vilket alltså inte ens var fysiskt möjligt på dämparen visade det sig vid isärplockning.
Nu kan det ju vara så att det inte finns en Stora kinesiska styrdämparfabriken som har gjort alla styrdämpare som kommer från Kina, med identisk design? Jag är långt ifrån någon dämparexpert, men inom andra områden jag har större erfarenheter av så finns det ett stort antal olika lösningar på samma problem, och dom billigare brukar generellt sett vara sämre, även om det finns ett stort spann där också. Vissa kan vara helt ok, kanske tom bra, medan vissa är rent jävla skräp, ibland snudd på farliga. Jag ser inte att dämparbranschen skulle skilja sig från mönstret.

Bara på SH har det ju genom åren dykt upp gott om exempel på tändstift som trots originalförpackning varit usla kopior, felaktiga kinabromsgrepp som har för litet spel och låst frambromsen osv.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top