Jag har kört rätt mycket och olika modeller.
Har själv haft husa 650 och aprilia sxv.
Där har du brutala hojar som är snuskigt roliga att köra och leka med, har du tänkt att sitta och köra 10-20 mil välj en annan hoj. Motard köper man för att ha kul med och eventuellt köpa på sig isdäck så man kan leka året runt.
Jag var också inne på att köpa en ktm 660 men när jag kom ner till min lokala handlare så kan jag säga att jag inte ens frågade om jag fick provköra den. Jag satte mig på den och det räckte, redan då visste jag att jag inte ville ha den. Känns som den väger runt 200kg och den är riktigt stor och otymplig om du jämför mot en husa eller aprilia eller en ktm 525.
Skulle jag köpa motard igen, blir det en Husa 650.
Husa 650 , Service var 15:e tim, rolig hoj, bra jävla ös, brutalt ljud, "lättmekad" servicen är billig och det tar ca 5minuter för den vana att byta olja och filter. Sen har du en kostnad på 10.000kr om året eller varannat år beroende på hur mycket du kör. Var 100h har jag för mig att den stora service är. Helt ny plast för under 1000kr.
av 10
Aprilia sxv service var 15:e tim, riktigt brutal hoj som man kör som en vanligt cross istort sett, mycket effekt och riktigt slimmad hoj. Är precis som att sätta sig på en 250cc fast med dubbelt så mycket pulver i. Lätt att byta olja, filter när man gjort det ett par gånger, ganska dyrt och svårt att få tag i delar. Aprilia finns inte på många ställen. Två cylindrig = dubbelt så dyrt.
av 10
Ktm 525. Roligt hoj med lagom effekt, rolig året/dygnet runt pga av att man kan lätt byta till både enduro däcken och ha kul i skogen med den eller slänga på vinterdäcken och ut och köra på isen med. Finns mycket delar att köpa och många verkstäder har ktm. Servicen är som på vilken cross som helst och man kommer åt grejerna bra.
av 10
Ktm 625/660 Stora otympliga. Bra hoj om man ska åka lite längre stäckor. 625 är med elstart, 660 endast kick. Lättmekat, service var 500:e mil. Billiga delar, lätt att få tag på.
av 10
Jag slår ett slag för Husan alla dagar i veckan.