Köpa supermotard till våren. Tips & råd?

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Funderar på att göra mitt första MC-köp till våren 2010 och känner ett speciellt sug efter just en supermotard. Vänder mig nu till er kunniga inom ämnet för att få lite tips :)

Min budget är 30 000 - 50 000

Fyller 19 under 2010 och det måste alltså vara en begränsad mc

Vill inte / kan inte mecka

Älskar KTMs design på flera av deras cyklar

Vill ha en rolig cykel


Vad rekommenderar ni mig att köpa till våren?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Eftersom låg vikt och hög effekt är nyckeln till rolig passar det dåligt ihop med "Vill/kan inte mecka".
Såvida du inte har mycket pengar att lägga på verkstadsbesök rätt ofta då det ska servas och/eller bytas olja och filter.

Du får helt enkelt överväga det roliga mot det praktiska. Lite som att inte ha finkläder på sig när man ska leka i leran.

Själv köpte jag en KTM 660 för att slippa så täta serviceintervall. På köpet fick jag 30 kilo extra att släpa på mot en Husa 650 med kanske 10 hk mer. Det är ganska stora skillnader i våra mått mätt.

Bäst är ju dock att prova sig fram lite och tänkte genom hur jobbigt det är att byta olja tex. Svårt är det inte, men är man lat är det ju jobbigt.
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Med mecka menas väl en hel del mer än att bara byta olja och filter?
Kan tilläggas att farsan har en motorcykel och har relativt okej/bra koll på det här med motorcyklar.
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Med mecka menas väl en hel del mer än att bara byta olja och filter?

Jo, jag tänkte på service. Polarna med Husa brukar behöva lämna in den på service en gång om året, det kostar ca 10 tusen. Då rivs hela motorn och alla lager gås genom mm.
Det kallar jag mecka.
Service var 15e timme sköter dom själva.

Annars är det ju svårt att veta hur du menar med att mecka. Beror ju på vad man kör sönder. I garaget brukar inte så mycket gå sönder.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Visst är en Husa en ball hoj, men testa en KTM625 eller KTM660. Jag tror du kommer ha kul på en sån också. Det har jag iaf. Om du har upp till 50k att lägga på hojen kan du få en -05a eller -06a utan problem och då har du ett serviceintervall på 500 mil. Inte för att man låter det gå riktigt så långt mellan oljebytena (inte jag iaf), men du kan köra mer än du behöver meka.

Hade jag pallat med allt vad som innebär att ha en race-motard á la Husa, KTM 525, aprilia m.fl så hade jag haft en sån, men man måste väga det emot hur mycket tid/ork/pengar man pallar lägga ner på sin maskin. Själv valde jag en KTM 625a, vilket jag tycker är ett bra val.

Lycka till med allt...
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Själv valde jag en KTM 625a, vilket jag tycker är ett bra val.

Lycka till med allt...

Tror oxå att det är ett bra val!

Är man inte riktigt hård ända ut i fingerspetsarna så ska man ha elstart.





(TS: 660 har bara kick)
:tungan
 

Mr.Q

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2008
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki RMZ 450
Jag har kört rätt mycket och olika modeller.
Har själv haft husa 650 och aprilia sxv.

Där har du brutala hojar som är snuskigt roliga att köra och leka med, har du tänkt att sitta och köra 10-20 mil välj en annan hoj. Motard köper man för att ha kul med och eventuellt köpa på sig isdäck så man kan leka året runt.

Jag var också inne på att köpa en ktm 660 men när jag kom ner till min lokala handlare så kan jag säga att jag inte ens frågade om jag fick provköra den. Jag satte mig på den och det räckte, redan då visste jag att jag inte ville ha den. Känns som den väger runt 200kg och den är riktigt stor och otymplig om du jämför mot en husa eller aprilia eller en ktm 525.

Skulle jag köpa motard igen, blir det en Husa 650.
Husa 650 , Service var 15:e tim, rolig hoj, bra jävla ös, brutalt ljud, "lättmekad" servicen är billig och det tar ca 5minuter för den vana att byta olja och filter. Sen har du en kostnad på 10.000kr om året eller varannat år beroende på hur mycket du kör. Var 100h har jag för mig att den stora service är. Helt ny plast för under 1000kr.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp av 10

Aprilia sxv service var 15:e tim, riktigt brutal hoj som man kör som en vanligt cross istort sett, mycket effekt och riktigt slimmad hoj. Är precis som att sätta sig på en 250cc fast med dubbelt så mycket pulver i. Lätt att byta olja, filter när man gjort det ett par gånger, ganska dyrt och svårt att få tag i delar. Aprilia finns inte på många ställen. Två cylindrig = dubbelt så dyrt.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp av 10

Ktm 525. Roligt hoj med lagom effekt, rolig året/dygnet runt pga av att man kan lätt byta till både enduro däcken och ha kul i skogen med den eller slänga på vinterdäcken och ut och köra på isen med. Finns mycket delar att köpa och många verkstäder har ktm. Servicen är som på vilken cross som helst och man kommer åt grejerna bra.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp av 10

Ktm 625/660 Stora otympliga. Bra hoj om man ska åka lite längre stäckor. 625 är med elstart, 660 endast kick. Lättmekat, service var 500:e mil. Billiga delar, lätt att få tag på.
:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp av 10

Jag slår ett slag för Husan alla dagar i veckan.
 
Last edited:

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tror oxå att det är ett bra val!

Är man inte riktigt hård ända ut i fingerspetsarna så ska man ha elstart.





(TS: 660 har bara kick)
:tungan

haha... jo det är jävligt häftigt att inte ha el-start :D

Har aldrig kört 660n faktiskt. Är det stor skillnad? (Sorry för OT som det så fint heter :))
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Visst är en Husa en ball hoj, men testa en KTM625 eller KTM660. Jag tror du kommer ha kul på en sån också. Det har jag iaf. Om du har upp till 50k att lägga på hojen kan du få en -05a eller -06a utan problem och då har du ett serviceintervall på 500 mil. Inte för att man låter det gå riktigt så långt mellan oljebytena (inte jag iaf), men du kan köra mer än du behöver meka.

Hade jag pallat med allt vad som innebär att ha en race-motard á la Husa, KTM 525, aprilia m.fl så hade jag haft en sån, men man måste väga det emot hur mycket tid/ork/pengar man pallar lägga ner på sin maskin. Själv valde jag en KTM 625a, vilket jag tycker är ett bra val.

Lycka till med allt...

Vad innebär serviceintervallet på 500 mil? Enbart oljebyte? Något man enkelt fixar själv om jag har förstått det rätt?
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
haha... jo det är jävligt häftigt att inte ha el-start :D

Har aldrig kört 660n faktiskt. Är det stor skillnad? (Sorry för OT som det så fint heter :))

Man märker nog ingen skillnad alls på 625 och 660. Bortsett från när den ska startas.

Samt att 660 inte har nåt batteri o vad det nu innebär.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Vad innebär serviceintervallet på 500 mil? Enbart oljebyte? Något man enkelt fixar själv om jag har förstått det rätt?

Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift och en liten allmän genomgång av hojen. Det är inga stora grejer egentligen. Tror t.o.m det finns en lista i instruktionsboken över exakt vad som ska göras.

Sen vid 1000 mil har jag för mig att det är ventiljustering.

Ja man fixar sina "vanliga" servicear själv. Är man osäker följer man bara instruktionsboken. Där står det exakt.

Se så, köp en motard nu :D

Man märker nog ingen skillnad alls på 625 och 660. Bortsett från när den ska startas.

Samt att 660 inte har nåt batteri o vad det nu innebär.

ok. Så då köper man alltså 660n för att man är lite coolare när man startar då :D
...och lite, lite mer vrid i motorn borde man nog få på köpet gissar jag, iom kubiken.
 
Last edited:

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Olja, oljefilter, luftfilter, tändstift och en liten allmän genomgång av hojen. Det är inga stora grejer egentligen. Tror t.o.m det finns en lista i instruktionsboken över exakt vad som ska göras.

Sen vid 1000 mil har jag för mig att det är ventiljustering.

Ja man fixar sina "vanliga" servicear själv. Är man osäker följer man bara instruktionsboken. Där står det exakt.

Se så, köp en motard nu :D

Låter bra. Men vad kostar det på ett ungefär att göra en sån service själv? Inga stora summor låter det som. :tummenupp
Ja jag får väl vänta tills det kommer upp något på blocket eller börja köra runt till MC-handlarna i skåne!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Låter bra. Men vad kostar det på ett ungefär att göra en sån service själv? Inga stora summor låter det som. :tummenupp
Ja jag får väl vänta tills det kommer upp något på blocket eller börja köra runt till MC-handlarna i skåne!

Tror det är runt 6-800 ungefär beroende på olja...

Ja lycka till. Om det är en 625a du ska ha så har jag för mig att den enda skillnaden mellan 05an och 06an är cyliderfotspackningen. Den är i papp om jag inte minns helt fel på 05orna... inte så bra kanske. Ni får rätta mig om jag har fel.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Fördelen med en 625/660 är väll att dom har under 25kw i pappret så ts slipper regga om den som strypt? Medans en 640 har alla ponnys i pappret och måste då omreggas för att få köras på 25kw

Att köpa en husa eller svx 550 som nybörjare skulle jag inte rekomendera iaf, tillräckligt med krut i tex en 625 för att ha kul.

Annars kan du köpa min drz400sm som är strypt och en bra nybörjar hoj med lite mecka! :Bugar

Lycka till :D
 
Last edited:

sanken

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Ta av första rakt fram i svängen
Hoj
Busa 650-08 & superduke
Som första hoj skulle jag nog rek. 625 eller 660 också. Som nybörjare får man inte ut max av en husa eller aprillian.
Har själv en husa 650 nu och jag kan erkänna att jag inte heller får ut dess fulla potential, och jag har haft motard sedan 03, men fy fan va roligt det är!!!

Vill säga det också att jag tycker många får husan att låta som om den rasar hela tiden, detta tycker jag är lite galet. Helt klart är att husan är en racehoj men den är inte mer rasvänlig än andra hojar (tycker jag) om man tar hand om den.
Jag har ägt 1st 640 03:a, 2st 660 en 04:a och en 06:a och en 625 04:a och jag kan säga att min husa jag har nu har INTE strulat mer än dom andra, nu är det en ganska ny husa jag har och jag tror nog att husorna fram till 04 är boven till det dåliga ryktet.

Det som jag tycker är så skönt med motard är just att dom är så lättmekade, man slipper lämna in hojen när det är något som går sönder, delar är billiga och lätta att få tag i.
Och med ins.boken, ett par öl och lite musik så är prylarna snabbt på plats!

Så jag tycker ts ska köpa en 625 eller en 660 (NEJ EN 660 ÄR INTE SVÅR ATT KICKA) sen efter ett år eller två köper en husa 650:tummenupp

Gör nu som jag säger!!!:tungan

Lycka till...
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Låter som att det är en första hoj som ska införskaffas? Min första ( och andra ) motard va en 660. Första va jag grymt nöjd med tyckte den va sjukt kul att leka med och köra osv.. Andra gången jag försökte mig på en 660 tyckte jag den va för tung och för slö. Men som första hoj kommer du bli sjukt nöjd med en 660/625 utan tvekan!
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Värt att nämna är att en 660 får ej köras på mellankort.

04an jag har är reggad på 24kw, dvs den överstiger 0.16hk/kg löjligt lite. SKITEN HAR 0.17! :D
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har för mig att alla Honda Xr650r är reggade så att dom går att köra på mellankort direkt. Min är det iaf, skönt att slippa kladda med omreggning osv..

Och den går fasen lika bra som ktm 625, minst..
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Låter ju som 625an är det jag är ute efter. Men ni säger att den redan är reggad som en mellan. Är det så att 625an redan har sin fulla kraft eller är det bara så att den är strypt? Är det ett lätt jobb att plocka av strypningarna när jag får köra tung motorcykel sen?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top