Köpa supermotard till våren. Tips & råd?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Låter ju som 625an är det jag är ute efter. Men ni säger att den redan är reggad som en mellan. Är det så att 625an redan har sin fulla kraft eller är det bara så att den är strypt?JA! Är det ett lätt jobb att plocka av strypningarna när jag får köra tung motorcykel sen?JA!

Se ovan:D
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13

bra svar :tummenupp

Men om du ska köra den strypt, kanske det är bättre att kolla på en hoj som är mindre och lättare.
Men jag har svårt att tro att du inte plockar bort strypningarna efter 5minuter :D

Vilka är strypningarna "från fabrik "egentligen...
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Känner också att strypningarna åker bort ganska så fort :D
Men i en vanlig poliskontroll (något som förekommer Väldigt ofta i området där jag bor), kan de på något sätt mäta att jag kör med en olagligt hög effekt för min ålder och mitt körkort? Eller sånt testar de endast om jag till exempel åker fast för fortkörning?
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Du kommer alltid behöva meka så länge du åker motard. Det bara är så, fylla på med bultar som vibrerat lös, byta olja, fixa ventiler och så vidare. Det enda som skiljer är intervallen. Saker vibrerade lös på min 640, saker vibrera lös på min Husa 450... Motarder är dessutom bakdäck mycket mer än man kan tro, räkna 100-300 mil ungefär. På min Ninja kom jag iaf 500 mil på ett racedäck bak...
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Du kommer alltid behöva meka så länge du åker motard. Det bara är så, fylla på med bultar som vibrerat lös, byta olja, fixa ventiler och så vidare. Det enda som skiljer är intervallen. Saker vibrerade lös på min 640, saker vibrera lös på min Husa 450... Motarder är dessutom bakdäck mycket mer än man kan tro, räkna 100-300 mil ungefär. På min Ninja kom jag iaf 500 mil på ett racedäck bak...
Inga saker har vibrerat lös på min Xr på över 1500 mil ;)



Men det är som du säger, dom jäkla däcken, känns som man byter hela tiden..
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Våren börjar närma sig nu och därmed även mitt mc-köp :)
Efter alla era rekommendationer så är jag fortfarande inne på en ktm 625a.
En fråga som dykt upp när jag suttit och bläddrat bland 625orna är hur det kan skilja sig så mycket mellan modellerna, rent utseendemässigt vill säga.

Är jag helt ute och cyklar om modellen jag letar efter ska se ut såhär: http://www.speedzilla.com/forums/at...d1196800781-2005-ktm-625-smc-ktm625resize.jpg
Det mesta man får upp på blocket av att söka på ktm 625 är nämligen den här typen http://195.149.144.149/images/56/5600795606.jpg . Vad är skillnaden på de två motarderna på bilderna egentligen. Jag vill ju bli nöjd med mitt köp och det skulle jag nog inte bli om jag blev erbjuden motarden på bild nummer 2
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Första bilden är en senare modell, 2005-2006. Andra bilden är en tidig modell, 2002-2004.
 

lilltryne

Den modiga lilla grisen...
Gick med
17 Jan 2005
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 250 SXF-06, KTM 525 EXC-05
Fortfarande inne på att inte vilja meka något? Annars har ja en husa 450 till salu. Den är nog reggad på 7 eller 11 kw. Den är lika rolig som 650 fast lite mer hanterbar effekt för en nybörjare. Jag har bytt olja var 5:e timma men många andra gör det var 15e timma. Den servicen kostar 50kr för oljan och ca 50 kr för filtret och tar som sagt 15 min o byta. Filtret byter du bara varrannan gång dessutom.

Vill du åka runt o leka i stan så är den grym, vill du dock köra längre sträckor så kan ja inte rekomendera den.

Blir din för 40k. Pma om du e intresserad.
 

Bifogat

  • husamotard.jpg
    husamotard.jpg
    84.4 KB · Visningar: 124
  • husaorg.JPG
    husaorg.JPG
    35.8 KB · Visningar: 122

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Tyvärr du, varken vill eller kan mecka.

Ska du köpa en 625a tycker jag du ska ta en 05a eller 06a, om du har råd. Jag tycker den andra modellen känns så himla gammal i designen,trots att det egentligen bara är bakdelen som skiljer. Annars är det samma hoj.

Jag försöker övertala mig själv att sälja min hoj, men har inte lyckats ännu :D
Det går fan inte att köpa nåt annat än motard om man börjat köra det. Jag hade en 02a innan, satte ut den på försäljning och hade tittat ut en Triumph 675a som skulle inhandlas så fort hojen blev såld. Slutade med att jag hade en nyare 625a dagen efter att jag sålde min gamla. :D
 

enrundfyrkant

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2009
Ort
.
Hoj
.
Ska du köpa en 625a tycker jag du ska ta en 05a eller 06a, om du har råd. Jag tycker den andra modellen känns så himla gammal i designen,trots att det egentligen bara är bakdelen som skiljer. Annars är det samma hoj.

En 05-06 bör man väl få för en 40-50,000:-?
 

kleppan

Medlemslös
Gick med
22 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 (något trasig nu), Yamaha RD350 -86
625an är strypt original, det är enkelt att ta bort strypningen. Köper du en begagnad så är det högst osannolikt att strypningen sitter kvar.

Har själv 625 och det räcker gott o väl med den effekten. Mitt argument var oxå o slippa meka o serva hela tiden. Enkelt med 500mils intervall.
Elstart e ju jävligt gott o ha oxå.
Ktm 625 e hojen för dej!!!
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
En 05-06 bör man väl få för en 40-50,000:-?

Jadå... men vänta lite till, för det finns nästan inga på blocket nu.

Det finns många 06or där ute som är uttagna -07, så sikta på en sån. Såg några i slutet av förra säsongen som gick för cirkus 50k. Det var en sån jag slog till på.
 
Last edited:

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Känner också att strypningarna åker bort ganska så fort :D
Men i en vanlig poliskontroll (något som förekommer Väldigt ofta i området där jag bor), kan de på något sätt mäta att jag kör med en olagligt hög effekt för min ålder och mitt körkort? Eller sånt testar de endast om jag till exempel åker fast för fortkörning?

Det kan hända att dem testar hojen eller skruvar ner den för att kolla om strypningen är kvar, dock är det ganska ovanligt.
 

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
HUSABERG: ofta dom dyra sakerna som går sönder....stator, 6500:- (med svänhjul) kickaxel 2000-2500:- sen är de ofta lite knöligare att starta än alla andra KTMer....
Husan e brutal men i mina ögon en race maskin som inte skall gå på gatan om man inte har ork att meka mkt.
Husa berg lagar man innan felen uppstår. KTM lagar man (om man äns behöver=) när felet uppstått.

KTM: 450/520/525 EXC alla dessa maskiner är underbara, lätt hanterade går BRA, lätta att serva.....Billiga plast kitt. 895:- MKT Blingbling detaljer.

KTM: LC4 trevliga hojjar, vibrerar mkt men bekväma att åka på iaf, stadiga på bakhjulet....dock lite väl trötta i min smak.

DRZ: trött som fan behöver knappt nån service, och ganska tung!

WR426/450: smidig som en cross men stadig som en landsvägs hoj.

Har haft DRZ, husa lc4or och 525or, Wr426....säger bara vad jag fått för uppfattning av alla dessa hojjar.




Slutsatsen är att jag rekomenderar 450/520/525 EXC med motarhjul på.
 

norrlandpowa

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Ort
Norrland
Hoj
DRZ400sm
Ingen som nämnt DRZ 400 sm?
Den är rätt känd för att vara en hoj som man inte behöver mecka så mycket med?
EDIT: såg just att den var nämnd ovan :va
Det du ska tänka på om du inte köper en hoj som redan går på det så kallade "mellankortet" så ska du kolla innan du köper hojjen att det finns godkända strypkit med godkända papper eftersom de flesta nyare är helfordonsgodkända och då inte går strypa genom bänkning och diverse egna strypningar. Detta problemet hade jag och fick reda på att det i princip var omöjligt att strypa en KTM 640.
 

l-bror

www.sveamoto.com
Gick med
1 Feb 2008
Ort
Stuvsta, Huddinge.
Hoj
Suzuki GSXR 1000 2002 Husaberg 450 2005
Ingen som nämnt DRZ 400 sm?
Den är rätt känd för att vara en hoj som man inte behöver mecka så mycket med?
EDIT: såg just att den var nämnd ovan :va
Det du ska tänka på om du inte köper en hoj som redan går på det så kallade "mellankortet" så ska du kolla innan du köper hojjen att det finns godkända strypkit med godkända papper eftersom de flesta nyare är helfordonsgodkända och då inte går strypa genom bänkning och diverse egna strypningar. Detta problemet hade jag och fick reda på att det i princip var omöjligt att strypa en KTM 640.

nja de stämmer inte riktigt......ktm har ett trottelstopp som går att köpa hos alla ktm återförsäljare.....sen ber du dom montera in de, och får papper på de sen är det bara att åka och regg bes, vet flera som gjort de......förvisso av den tidigare årsmodellen 02-04
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Köp en 625/660 och lura en kompis att skruva. Du kommer garanterat att tycka att den är rolig speciellt eftersom, som jag förstår det, det är din första hoj. Renrasiga supermoto's bär av ordentligt, då äre bättre gå över till en sån när du känner att 660n blitt tråkig, annars kan det kännas som om du gett dig in på något du inte var beredd på. Jag har haft många som provat min race-hoj och efteråt sagt att de aldrig skulle våga äga den eller att den skrämmer dem, och då äre folk som kört hoj många gånger tidigare
 
Last edited:

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Ort
lidköping
Hoj
Ktm 625,er6-n
Lånar tråden lite.
Jag är sugen på att köpa motard för ca 30k för att leka med kortare sträckor när jag inte vill åka sporthoj. Vill som dom flesta inte skruva mycket men antar att det inte är något jag kommer undan och eftersom det bara ska bli en "extra hoj" så får jag leva med det.
Har kollat blocket osv efter cyklar i min prisklass men eftersom jag inte är insatt vet jag inte vad jag ska satsa på och om det går att få ok hoj för dom pengarna.
Nån som har tips?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top