Köpa supermotard till våren. Tips & råd?

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
S1000RR -12 racehoj
Tycker det är märkligt att ingen har nämnt CRF 450. Visst, det är verkligen ingen mekfri hoj men så ovanlig är den väl inte?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Lånar tråden lite.
Jag är sugen på att köpa motard för ca 30k för att leka med kortare sträckor när jag inte vill åka sporthoj. Vill som dom flesta inte skruva mycket men antar att det inte är något jag kommer undan och eftersom det bara ska bli en "extra hoj" så får jag leva med det.
Har kollat blocket osv efter cyklar i min prisklass men eftersom jag inte är insatt vet jag inte vad jag ska satsa på och om det går att få ok hoj för dom pengarna.
Nån som har tips?

Jag tycker det är en jättedålig idé att köpa en sån hoj om man inte hittar åt en XR600/650 eller TTR/XT för de pengarna

Då rekommenderar jag att du köper nåt som inte är lagligt att köra på vägen och håller till på andra ställen istället :) För 30 lök kan du nog styra ihop en schysst tvåtaktare och supermotohjul. KTM är att föredra då, eftersom det är lätt att hitta hjul (Husa framhjul passar och det finns miljarders KTM's där ute) och för att du kan använda hjulen ifall du kommer på att det är roligt nog att köpa sig en riktig racemotard :) :tummenupp

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Ktm 625,er6-n
Jag tycker det är en jättedålig idé att köpa en sån hoj om man inte hittar åt en XR600/650 eller TTR/XT för de pengarna

Då rekommenderar jag att du köper nåt som inte är lagligt att köra på vägen och håller till på andra ställen istället :) För 30 lök kan du nog styra ihop en schysst tvåtaktare och supermotohjul. KTM är att föredra då, eftersom det är lätt att hitta hjul (Husa framhjul passar och det finns miljarders KTM's där ute) och för att du kan använda hjulen ifall du kommer på att det är roligt nog att köpa sig en riktig racemotard :) :tummenupp

Vill ha en som är gatreggad eftersom jag vill kunna ta den till och från jobbet + åka runt med utan att vara rädd för polisen.
Jag vill ha nåt som är lite mitt i mellan,inte klumpig men inte race.
Jag vet att alla tycker olika men ju mer input desto bättre:)

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
Vill ha en som är gatreggad eftersom jag vill kunna ta den till och från jobbet + åka runt med utan att vara rädd för polisen.
Jag vill ha nåt som är lite mitt i mellan,inte klumpig men inte race.
Jag vet att alla tycker olika men ju mer input desto bättre:)

kan varmt rekommendera wr450. oljebyte vart 15h timme, ventiljustering 1 gång per säsong. När jag hade min, så var de den enda av alla smidiga motarder som höll ihop av allas här i stan =). o det är inte pågrund av effektminskning den håller, utan en jävligt gediget byggd motor. Dem går minst lika bra som liknande hojar.

kan tex nämna en av kommentarerna ja fick när ja sålde den o kom i bil i stället.
"Jasså anders, du kommer i bil idag, jag trodde du körde motardern vart de än bar av"
:banana

Isak

Åk ni i förväg så väntar jag där framme
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Ktm 625,er6-n
Jag har en ktm 625 -04 på gång nu,bra eller anus?vad att tänka på?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Letar varje dag på blocket efter en 660 -06 med få mil men verkar svåra att få tag i, kanske blir det bättre närmare sommaren...

Lantz

Jasså
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR / Bmw 450x
Spara ihop lite mer pengar o köp en 690 i stället.
Det är en otroligt mycket bättre hoj en 660/625 som är rena stenåldern.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08

De lilla ja läst så verkar de va klent me bottenmos i 690in... 660in verkar ha lite nervöst chassi som nackdel... Retard ska väl ändå va rått å oslipat? Va inne på 690 smc först men som lite av en slump blev de en Husa istället :yoparty

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
De lilla ja läst så verkar de va klent me bottenmos i 690in... 660in verkar ha lite nervöst chassi som nackdel... Retard ska väl ändå va rått å oslipat? Va inne på 690 smc först men som lite av en slump blev de en Husa istället :yoparty

Helt rätt. Jag tycker att mycket av charmen med just motard är "råheten" och enkelheten. En 690smc är en fin hoj, men den har ju tappat lite av charmen om man jämför med LC4orna. Jag var själv inne på en 690smc, men jag tog en 625a (pallar inte kicka en 660 hela tiden). Den kostar 15-20000 mindre som jag hellre lägger på några härliga power parts-prylar, lite däck och andra grejer till hojen.

Men om man ska ha "riktiga" motarder då är inte LC4orna det man ska ha.

Förresten... om man kan det där med att meka går det ju att få tag på en husa för runt 30k.
(typ denna http://www.blocket.se/stockholm/Husaberg_FS_650e_Motard_25345968.htm?ca=21&w=3)

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*

Skulle jag inte vilja påstå.

690:n är jävligt tam... 660:n är stenhård! Ballt ljud, sjukt bottenvrid.

OCH! Kultstatus :hihi

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Jag har inte kört någon 690 men 660 är som en traktor i chassiet. Den känns "lång" i framändan. Inte nåt man bryr sig om ifall man inte ska tokgasa på bana mer än nån gång per säsong.

Jag tycker inte att den är ostabil, men lite svajjig när man bjur på ordentligt ut ur en böj, men det känns som att det är onödigt att köra så på gatan...

Fortfarande tycker jag att 660n är bäst av de cyklar som håller ihop en längre stund

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
kan varmt rekommendera wr450. oljebyte vart 15h timme, ventiljustering 1 gång per säsong. När jag hade min, så var de den enda av alla smidiga motarder som höll ihop av allas här i stan =). o det är inte pågrund av effektminskning den håller, utan en jävligt gediget byggd motor. Dem går minst lika bra som liknande hojar.

kan tex nämna en av kommentarerna ja fick när ja sålde den o kom i bil i stället.
"Jasså anders, du kommer i bil idag, jag trodde du körde motardern vart de än bar av"
:banana
Dock så var den ju helt genomgången när du köpte den. ;)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Kapar lite.

Är jag helt totalt urbota dum i huvudet om jag ens funderar på en Husa 650? Jag har ju Tüsken som pendlar/åkalångt/grusmaskin och skulle vilja komplettera med något.. Elakare. Kollat lite åt 660/690 men kommer man bli nöjd med dom? Vissa höjer LC4'an till skyarna medan andra skriver "traktor". Sjukt svårt att ha någon aning då jag bara kört ett par korta svängar med en 660.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Kapar lite.

Är jag helt totalt urbota dum i huvudet om jag ens funderar på en Husa 650? Jag har ju Tüsken som pendlar/åkalångt/grusmaskin och skulle vilja komplettera med något.. Elakare. Kollat lite åt 660/690 men kommer man bli nöjd med dom? Vissa höjer LC4'an till skyarna medan andra skriver "traktor". Sjukt svårt att ha någon aning då jag bara kört ett par korta svängar med en 660.

Traktor är bra ifall det handlar om motorn, neg ifall det handlar om chassiet

Att den upplevs som en traktor chassiemässigt är det nog mest bara folk som kör race-hojar som upplever, men åt andra hållet då så kan en proper race-cykel kännas orolig och för en del till och med farlig eftersom den styr så snabbt.

Nyare husor är väl helt okej, köp inte nåt gammherk bara och kom ihåg vad det är du köpt ;)

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Traktor är bra ifall det handlar om motorn, neg ifall det handlar om chassiet

Att den upplevs som en traktor chassiemässigt är det nog mest bara folk som kör race-hojar som upplever, men åt andra hållet då så kan en proper race-cykel kännas orolig och för en del till och med farlig eftersom den styr så snabbt.

Nyare husor är väl helt okej, köp inte nåt gammherk bara och kom ihåg vad det är du köpt ;)

Oavsett vad jag köper för motard så lär den kännas allt annat än "traktor" jämfört med min tysk men frågan är om man kommer tröttna på att serva eller tröttna på att 660'n är klenare. :crash

Vad klassas som nyare? -06 och senare?

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Oavsett vad jag köper för motard så lär den kännas allt annat än "traktor" jämfört med min tysk men frågan är om man kommer tröttna på att serva eller tröttna på att 660'n är klenare. :crash

Vad klassas som nyare? -06 och senare?

Om det är Husa du menar så är det från 04a och framåt som är ok. Och kom ihåg att gångtimmar går före årsmodell.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC