Köpa svets!? Hjälp!

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Mycket bra info där, men just storleken har betydelse!
Vi vill ha en så liten kub som möjligt att stuva undan när den inte används, det är redan trångt nog i garaget.

(sedan garaget byggdes har det tillkommit fyra motorcyklar en fyrhjuling och en massa annat junk, det är konstigt vad man drar på sig...)

Letar man runt lite så går det att komma ner lite i storlek ,se min tvångspostade bild.

Kan man leva med dubbla storleken på pinnsvets (jämfört med Esaben på bilden) så är Kemppi Mineka ett bra val,har själv lånat ett par sådana under årens gång och eldar man inte för intensivt så går det bra att köra 3,25 pinnar utan problem.

Bra val:
http://www.blocket.se/vi/18502763.htm?ca=15_s
http://www.blocket.se/vi/18893143.htm?ca=15_s

För 3200 får du dina behov tillfredställda (nåja kanske inte i rätt landsända men iaf ett förslag)

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Är det inte läge för en sticky i teknikforumet om svetsning, eller en Wiki för den delen?

Jag går i precis samma tankar, att en liten sketen svets skulle man ha haft i garaget, inget märkvärdigt, bara så att jag kan bränna fast en bit plattjärn i ramen om jag behöver ett fäste för något.

Min far behöver lite kraftigare doningar då han ska laga plogen till traktorn, ett tubfäste eller så.

Jag skulle klara mig (tror jag) med en liten sketen MIG med flussfylld tråd.
Han skulle behöva (tror jag) en relativt kraftig pinnsvets (MMA?)

Vi skulle båda kunna använda en invertesvets med tigtillsats, så är det fiffigaste att köpa en lite större sådan som klarar bådas behov?

Eftersom vi har byggt garaget själv så finns det både gott om vanliga eluttag och trefas uttag.

min pinnsvets är en gammal luna 200 (eller var det 180?:va ) ampères svetslikriktare som jag köpte för 1500 spänn för inte så länge sen. den är stor och klumpig och går på trefas, men den funkar riktigt bra! jag ger mig inte gärna på alltför tunna saker med den då det lätt blir hål, men däremot så använde jag den bland annat till att svänga ihop en degel till min smältugn. använde mig då av ett rör rostfritt stål i vilken jag körde ner en centimetertjock platta (även denna av rostfritt) och svetsade ihop kanterna och en bit in på plattan. smälte jättefint, blev en rätt bra (enligt mig) fog och den håller för väldigt mycket. försökte bland annat slå ut botten på den med slägga för att se så att där inte var några sprickor, och den höll:D tror att något liknande skulle funka kalas för din far:tummenupp

är det för övrigt någon som vet hur en tigtillsats funkar?:va

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag har en sån 180A AC/DC tig från Duabhuset, inte för att man är någon storsvetsare direkt men till det jag använder den till funkar den fint. Har även testat lägga några alusömmar på en plåt med fint resultat, men ska man svetsa mycket alu ska man nog ha kraftigare grejor då den gärna vill gå varm och slå av efter ett tag.

Dom har ju en 160A DC tig av samma märke som säkert duger som hobbysvets, 6500:- inklusive moms med slangpaket, gasklocka och handtag till pinnsvetsning är ju sjukt billigt!:tummenupp

Bifogat

• tig.jpg
    tig.jpg
    37.6 KB · Visningar: 86

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjock plåt och Alusvetsning kräver vattenkylning.

tjock plåt har jag poinnsvets till, men kräver verkligen all form av alusvetsning vattenkylt??:va

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
RD350/Buell
det finns ju tig svetsar på ebay i england till bra priser me.. finns buy it now å sen auktioner på dom.. samma som dom du blivit tipsad om här i tråden.. *tipsar lite*

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Är det inte läge för en sticky i teknikforumet om svetsning, eller en Wiki för den delen?

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=195048

typ så kanske?

det finns ju tig svetsar på ebay i england till bra priser me.. finns buy it now å sen auktioner på dom.. samma som dom du blivit tipsad om här i tråden.. *tipsar lite*

där ser man...spännande... vågar man handla därifrån då? är inte risken ganska stor att man blir blåst?:va tjänar man förresten så mycket på det? kan tänka mig att frakten går på en del... annars vore det ju helt klart intressant:)

Last edited:

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
Största prob med att svetsa bilplåt med tig är att du behöver så mycke värme för en längre tid när du tex punktar. Nackdelen är då att plåten ofta slår sej mer eller mindre men med mig så hinner inte plåten bli lika varm och slår sej då mindre.
Visst går det att svesta bilplåt med tig men det är som sagt bara öva öva öva.

Sen svetsning med "mig" klarar vem som helst av att svetsa.

yammie

Nipple sucker
Gick med
16 Dec 2004
Hoj
RD350/Buell
där ser man...spännande... vågar man handla därifrån då? är inte risken ganska stor att man blir blåst?:va tjänar man förresten så mycket på det? kan tänka mig att frakten går på en del... annars vore det ju helt klart intressant:)

ja de ska nog inte vara nåra problem.. man får va noga me å kolla upp feedback osv..

tycker det priset som johansson hadde på maskinen verkar helrätt..

när de gäller frakt från uk så kan man fråga vad det kostar.. e det dyrt så ringer man en speditions firma här hemma som kör på uk och frågar på ett pris.. då ingår hämtning å du får det hemkört till dörren.. köpte en motor därifrån för många år sen å jag gav 1400+moms för upplägget jag just beskrev och jag tror de va närmare 60 kg prylar.. svetsarna väger mellan 20-25kg..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
ja de ska nog inte vara nåra problem.. man får va noga me å kolla upp feedback osv..

tycker det priset som johansson hadde på maskinen verkar helrätt..

när de gäller frakt från uk så kan man fråga vad det kostar.. e det dyrt så ringer man en speditions firma här hemma som kör på uk och frågar på ett pris.. då ingår hämtning å du får det hemkört till dörren.. köpte en motor därifrån för många år sen å jag gav 1400+moms för upplägget jag just beskrev och jag tror de va närmare 60 kg prylar.. svetsarna väger mellan 20-25kg..

där ser man... jag ska nog titta lite närmare på detta tror jag!:)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...