Köpa svets!? Hjälp!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
är det förresten någon som testat eller vet något om biltemas tig-startpaket?:va
www.biltema.se
art nummer: 17-4585.

vilket pris är det som gäller egentligen?:va
vid länken står det 84.90 kr, men inne på detaljerad information står det 1899 kr!?:confused:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
1899;.

Dom andra priserna är på reservdelar.

jo, tänkte nästan det jag med. falsk marknadsföring, man blir förbannad!:mad: :rolleyes: nåja, är det nåt att ha då? blev inte riktigt klok på scandtigs hemsida då det bara stod att slangpaket ingick på vissa men specifikt att slangpaket och brännare ingick på andra så jag tänkte mest om man nu skulle sikta in sig på att behöva köpa brännardelen separat om man nu bestämmer sig för att slå på stort och köpa nytt.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Migatronic har ju en del schyssta Tiggar. Vi köpte en DC160 (tror jag den hette) och den går som tåget.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Mig/mag kan du svetsa allt med sålänge du har rätt tråd och gas. Blir inte lika snyggt som med tig, men det får du inte mkt för 5 lax. Fan så mkt lättare att svetsa alu med mig. Duger bra för hobbymekarn

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Mig/mag kan du svetsa allt med sålänge du har rätt tråd och gas. Blir inte lika snyggt som med tig, men det får du inte mkt för 5 lax. Fan så mkt lättare att svetsa alu med mig. Duger bra för hobbymekarn

grejen är att jag bland annat ska svetsa ihop avgasrör och expansionskammare och så vitt jag hört (av en som kan den typen av arbeten) så lämpar sig inte riktigt Mig för den typen av jobb. så som jag sa, jag slår hellre på stort nu om det innebär att jag slipper uppgradera inom en snar framtid.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
grejen är att jag bland annat ska svetsa ihop avgasrör och expansionskammare och så vitt jag hört (av en som kan den typen av arbeten) så lämpar sig inte riktigt Mig för den typen av jobb. så som jag sa, jag slår hellre på stort nu om det innebär att jag slipper uppgradera inom en snar framtid.

Håller med, kammare blir bäst med Tig eller gassvets.
MIG brukar bli för sprött.

Ceder

Ny medlem
Gick med
18 May 2006
Hoj
Fz1 Turbo
Men ska du svetsa avgas så funkar jhu pinne perfekt!
Visst blir det snyggare med tig men kan du svetsa pinne så kan du få det riktigt snyggt då också.
Vore jag du så skulle jag köpa en billigare känd mindre mig svets och behålla din gamla för tex rostfritt. Mig är jhu väldigt lätt att svetsa och väldigt snabb för tex punktningar när du bygger + att du kan köra tex bilplåt som är väldigt tunn.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Håller med, kammare blir bäst med Tig eller gassvets.
MIG brukar bli för sprött.

:tummenupp

aha, så det är därför... min infokälla sa att hans Mig-pipor gick under namnet frankenpipe hos hans polare, and no more was said:D

men du, jörgen? du som handlat med scandtig och sådär. vad betyder det när det står att slangpaket ingår? jag kollade runt lite där och såg att på en svets (sån som du har) så stod det att slangpaket ingår. sen på en annan så stod det att slangpaket OCH brännare ingår. är brännaren inte med i slangpaketet?:va fick du brännare till din eller köpte du separat?

Men ska du svetsa avgas så funkar jhu pinne perfekt!
Visst blir det snyggare med tig men kan du svetsa pinne så kan du få det riktigt snyggt då också.
Vore jag du så skulle jag köpa en billigare känd mindre mig svets och behålla din gamla för tex rostfritt. Mig är jhu väldigt lätt att svetsa och väldigt snabb för tex punktningar när du bygger + att du kan köra tex bilplåt som är väldigt tunn.

jag säger bara frankenpipe...:D nej, men grejen är att min pinnsvets är en ganska stor och kraftfull sak och det lilla jag provat att svetsa i tunn plåt så bränner det igenom direkt. kör man på riktigt låg effekt och är jävulskt försiktig går det något sånär, men något hål brukar det alltid bli. kanske är det mitt fel, och kanske är svetsen inte lämpad för arbetet i fråga. hur som haver så är den nog inget jag vill ge mig på att bygga avgasrör med...:)
tror nog att en tig blir bäst.
bilplåt kan man väl svetsa i med tig också?:va så som jag har förstått det så är en tigsvets ungefär som en migsvets fast med skillnaden att man får mata till tillsatsämne själv. kanske inte riktigt så enkelt men iallafall:D
nej, jag tror som sagt att jag ska satsa på en bra tig. så slipper jag som sagt uppgradera senare. men tack iallafall:)

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:tummenupp

aha, så det är därför... min infokälla sa att hans Mig-pipor gick under namnet frankenpipe hos hans polare, and no more was said:D

men du, jörgen? du som handlat med scandtig och sådär. vad betyder det när det står att slangpaket ingår? jag kollade runt lite där och såg att på en svets (sån som du har) så stod det att slangpaket ingår. sen på en annan så stod det att slangpaket OCH brännare ingår. är brännaren inte med i slangpaketet?:va fick du brännare till din eller köpte du separat?

När det står att Tig-slangpaket ingår så är det med brännare. Brännarhandatget normalt inte demonterbart från slangpaketet. Det är en enhet sas.

Viktigt på Scandtigs sida är att kolla om priset är med el utan moms, det är lite hipp som happ med det. Scandtig brukar även ha lite annonser på blocket tex om det är ngt han rear ut. Bara att söka på "Scand tig" på blocket

....så som jag har förstått det så är en tigsvets ungefär som en migsvets fast med skillnaden att man får mata till tillsatsämne själv. kanske inte riktigt så enkelt men iallafall:D
nej, jag tror som sagt att jag ska satsa på en bra tig. så slipper jag som sagt uppgradera senare. men tack iallafall:)

Jag tycker att tig-svetsande mest påminner om gassvetsning. Fast man har bättre kontroll på smältan med en tig.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
När det står att Tig-slangpaket ingår så är det med brännare. Brännarhandatget normalt inte demonterbart från slangpaketet. Det är en enhet sas.

Viktigt på Scandtigs sida är att kolla om priset är med el utan moms, det är lite hipp som happ med det. Scandtig brukar även ha lite annonser på blocket tex om det är ngt han rear ut. Bara att söka på "Scand tig" på blocket

ok, tack!

aha, ok... hur var det ställt med din? med eller utan? funderar lite på om jag kanske skulle spara ihop lite mer och satsa på en sån (eller nåt liknande) just för att vara säker på att slippa uppgradera på ett tag... du kan inte ge en kort recension av din kanske?:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
ok, tack!

aha, ok... hur var det ställt med din? med eller utan? funderar lite på om jag kanske skulle spara ihop lite mer och satsa på en sån (eller nåt liknande) just för att vara säker på att slippa uppgradera på ett tag... du kan inte ge en kort recension av din kanske?:)

Där ingick fotpedal, slangpaket, återledare och pinnsvetshandtag med kabel. Står på deras hemsida.
http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibut...=1&artnr=007&visa=1-10&Sort=Beskr&Visn=Lista2

Jag köpte dock ett nytt pinnsvetshandtag, det som följde med var lite väl billigt, men funkis.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Där ingick fotpedal, slangpaket, återledare och pinnsvetshandtag med kabel. Står på deras hemsida.
http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibut...=1&artnr=007&visa=1-10&Sort=Beskr&Visn=Lista2

Jag köpte dock ett nytt pinnsvetshandtag, det som följde med var lite väl billigt, men funkis.

jag har kollat lite där, men jag hittar inget om hur hög momsen är...
ok, jag förstår. jaja, pinnsvets har jag ju redan så:) och bara det funkar så kan man ju ändå alltid byta i efterhand.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
jag har kollat lite där, men jag hittar inget om hur hög momsen är...
ok, jag förstår. jaja, pinnsvets har jag ju redan så:) och bara det funkar så kan man ju ändå alltid byta i efterhand.

I Sverige är momsen på 25%, så en svets för 8000:- exkl moms kostar alltså 10 000:- inkl moms.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
I Sverige är momsen på 25%, så en svets för 8000:- exkl moms kostar alltså 10 000:- inkl moms.

ah... nu blev det plöstligt inte så billigt och bra längre... det innebär ju att man ska ha gasflaska och klocka på det, så totaltpris blir väl cirkus en 13000... jag får nog fundera lite på det här...
men tack ska du ha, gott om tips och bra info!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är det inte läge för en sticky i teknikforumet om svetsning, eller en Wiki för den delen?

Jag går i precis samma tankar, att en liten sketen svets skulle man ha haft i garaget, inget märkvärdigt, bara så att jag kan bränna fast en bit plattjärn i ramen om jag behöver ett fäste för något.

Min far behöver lite kraftigare doningar då han ska laga plogen till traktorn, ett tubfäste eller så.

Jag skulle klara mig (tror jag) med en liten sketen MIG med flussfylld tråd.
Han skulle behöva (tror jag) en relativt kraftig pinnsvets (MMA?)

Vi skulle båda kunna använda en invertesvets med tigtillsats, så är det fiffigaste att köpa en lite större sådan som klarar bådas behov?

Eftersom vi har byggt garaget själv så finns det både gott om vanliga eluttag och trefas uttag.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Är det inte läge för en sticky i teknikforumet om svetsning, eller en Wiki för den delen?

Jag går i precis samma tankar, att en liten sketen svets skulle man ha haft i garaget, inget märkvärdigt, bara så att jag kan bränna fast en bit plattjärn i ramen om jag behöver ett fäste för något.

Min far behöver lite kraftigare doningar då han ska laga plogen till traktorn, ett tubfäste eller så.

Vi skulle båda kunna använda en invertesvets med tigtillsats, så är det fiffigaste att köpa en lite större sådan som klarar bådas behov?

Eftersom vi har byggt garaget själv så finns det både gott om vanliga eluttag och trefas uttag.

Kan även tipsa om denna tråd som jag använde inför mitt svetsköp.
Fick många svar från kunniga medlemmar.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=165533

Samt denna på Harleyportalen.
http://www.theland.se/webbplatshant...Tig%2Dsvets&CAT_ID=3&FORUM_ID=5&TOPIC_ID=2792

Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling

Jag hade letat upp en äldre trefas Mig och en gammal pinnsvets av känt märke,har man tur så kommer du undan med 5-6000 för bägge,då får du mycket svets för pengarna (dock inga vackra eller små saker,men väl fungerande)

Kan man tänka sig 1 fas så leta reda på någon ur Esab´s serier tex miggy, smashweld eller LKA (vissa finns i trefas tex LKA),eller valfri Kemppi.

Pinne är ännu enklare valfri Kemppi eller Esab med minimum 150 A så kan du iaf köra 3,25 pinne om det kniper.

Som vanligt så köp kända märken då det finns gott om reservdelar till dom,å andra sidan är man lite händig så går det att bygga om uttag och anslutningar rätt lätt på en Mig.

Själv har jag en gammal ISKRA (Slovakisk östatskvarleva) 180 Mig som kostade mig 1500:- men går som en dröm.

En flong ny Esab Origoarc 200 amp pinne som jag fick loss för 1700:- ifrån jobbet.

Edit:
Tvångspostar en bild.

Bifogat

• IMG_1815 [1280x768].JPG
    IMG_1815 [1280x768].JPG
    150.6 KB · Visningar: 197
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hade letat upp en äldre trefas Mig och en gammal pinnsvets av känt märke,har man tur så kommer du undan med 5-6000 för bägge,då får du mycket svets för pengarna (dock inga vackra eller små saker,men väl fungerande)

Mycket bra info där, men just storleken har betydelse!
Vi vill ha en så liten kub som möjligt att stuva undan när den inte används, det är redan trångt nog i garaget.

(sedan garaget byggdes har det tillkommit fyra motorcyklar en fyrhjuling och en massa annat junk, det är konstigt vad man drar på sig...)

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...