Köpa svets!? Hjälp!

Ekerholm

Guest
fan att det fanns så billiga med borde ac och dc... ja hade satsat mina pengar på den första... en lite gas tub(10liters) kostar ca 2500kr att köpa och en 500kr att fylla på när gasen är slut
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling

Har du ett eget kärnkraftverk hemma (25A) så är den första ett trevligt val.

Man bör hålla isär äldre modeller som kräver 25-45A och väger 300 kg med nya invertersvetsar som går på 16 A och väger 10 kg.

Övriga verkar vara DC (ej alu)
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
ja ska du svetsa ula med en mig så ska du ju en annan gas du ska du ha en bland gas med argon och helium och rätt tråd.. ska du svetsa rostfritt å kan du nog köra med den gasen med fast en annan tråd... ska du svetsa vanligt svart så ska du ja en aktiv gas och rätt tråd till det... men satsa du på entig svets.. jag tror det är det bästa om inte så det roligaste att svetsa med iaf... känner än han köpte en beg tig svets med borde DC och AC han gav 15 för den och dn funkar skit bra... finns säkert mycket billigare svetsar som är bra... men man är väl lite yrkersskaddad man harju rätt finna maskiner på jobbet... jag fick min nya mig/mag svets som jag har när jag svetsar rörtråd med... och den kostar 120tusen... så det är ju ju lite skillnad på grejerna... men jag tycker att du ska åka till någon butik som säljer svetsar och snacka mer med dom... dom har ju alla pris uppgifter och sånt...

ok... verkar också krångligt... fan, pinne är ju busenkelt i jämförelse. varför finns det inte pinnsvetsar som fixar tunna grejer?:va
120 papp!?:skrämd satan i gatan... ja, nog är det skillnad alltid:D ok, jag ska se vad jag hittar:) tack för tipsen!

Ja, det går inte att svetsa aluminium med likström och att svetsa aluminium bara "nån gång" tror jag du lägger ner direkt, det kräver mycket mer vana än så. Då är det bättre att köpa en TIG utan växelström och köra rostfritt istället. Å andra sidan kan du ju likagärna då köra rostfritt med MIG/MAG.
Det blir inte lika snyggt, men det går och det blir mycket billigare i längden.

Egentligen finns allt och mycket till här om du är intresserad av att sätta dig in i olika svetsmetoder. http://www.svets.se/


ok... men om jag väljer en tig utan växelström så kan jag svetsa det mesta annat va? kan man svetsa vanligt stål och rostfritt stål med samma gas? antagligen kommer det ju mest bli de metallerna så... kanske kunde funka att satsa på de två då då.

har kollat lite där, men det är nog värt en extra kik. tack.

fan att det fanns så billiga med borde ac och dc... ja hade satsat mina pengar på den första... en lite gas tub(10liters) kostar ca 2500kr att köpa och en 500kr att fylla på när gasen är slut

ok, så den första skulle kunna funka? vad ska jag ha för gas isåfall? nu snackar vi nog mest rostfritt och vanligt stål så jag vill ha något som i främsta hand kan ta hand om dessa två.

Har du ett eget kärnkraftverk hemma (25A) så är den första ett trevligt val.

Man bör hålla isär äldre modeller som kräver 25-45A och väger 300 kg med nya invertersvetsar som går på 16 A och väger 10 kg.

Övriga verkar vara DC (ej alu)

aha, är det så illa?:D funkar inte med vanligt trefasuttag då eller?

ok... så den första är inte heller bra?

aha, ok... men om vi nu ponerar att vi skiter i alu, hur ser det ut då då? vilken typ bör man satsa på?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ok... men om jag väljer en tig utan växelström så kan jag svetsa det mesta annat va? kan man svetsa vanligt stål och rostfritt stål med samma gas? antagligen kommer det ju mest bli de metallerna så... kanske kunde funka att satsa på de två då då.

Ja det är riktigt, med en DC-tig kan du svetsa dessa stål. Man använder argon till både stål och alumium. Det finns andra gaser, men argon är det vanligaste.

Jag skulle också rekommendera en inverter-tig, annars får du ett trafas-as i månghundrakilosklassen redan vid 200 Amp.

Jag använde tex min Scandtig 200 Amps AC/DC till att svetsa lite på båten förra helgen. Jag svetsade då pinne för att slippa släpa ned tuben till båten. Jag trodde aldrig det skull gå nere på båtklubben ty det sitter automatsäkringar som löser på 6 Amp i alla 230V strömuttag på klubben. Jag behövde köra ut 65 Amp DC till den rostfria pinnen för den svetsfog jag skulle göra. Men det gick strålande, svetsaggregatatet tog alltså under 6 Amp för denna rätt grova svetsfog. Det hade aldrig en enfas trafo-pinnsvets klarat.

Så köper du en invertersvets och inte ska ha mer utspänning än 200-250 Amp så tycker jag att du ska handla en enfas. Det gör svetsen mycket mer användbar då 230 stickproppsuttag är mycket lättare att få tag på i de flesta lokaler.

Kolla på även på http://www.scandtig.se/
Den här på 160 Amp är ju inte så dyr.
http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibut...=1&artnr=010&visa=1-10&Sort=Beskr&Visn=Lista2

Är det riktigt grovt ngn gång så kör man ju pinne, och då är 160 Amp tillräckligt för det mesta om du inte ska reparera lok och broar och sånt ;)

Här är en likadan som jag har.
http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibut...=1&artnr=007&visa=1-10&Sort=Beskr&Visn=Lista2

Helnöjd med den.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kan vi ens ponera att du kan/har förmågan att svetsa i alu ?

Jag hade aldrig svetsat tig innan jag köpte min tig förra vintern.
Jag tränade lite. Sedan byggde jag mitt avgassystem i 1.2 mm rostfritt. Och jag är ju 41-årig gubbe med säkert mycket flackare lärkurva än Bushido.
 

Bifogat

  • IMG_0180.JPG
    IMG_0180.JPG
    111.3 KB · Visningar: 124
  • IMG_0158.JPG
    IMG_0158.JPG
    111.1 KB · Visningar: 190

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kan vi ens ponera att du kan/har förmågan att svetsa i alu ?

med pinne kan jag, men det är också den enda typ av svetsning jag provat på än så länge. som jag sa redan från början så är jag nybörjare och kan inte mycket om sånt här, men någonstans måste man väl börja?
 

Dominator-Rocks

Guest
med pinne kan jag, men det är också den enda typ av svetsning jag provat på än så länge. som jag sa redan från början så är jag nybörjare och kan inte mycket om sånt här, men någonstans måste man väl börja?

Självklart är det så jag bara drygade mig ;)
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
med pinne kan jag, men det är också den enda typ av svetsning jag provat på än så länge. som jag sa redan från början så är jag nybörjare och kan inte mycket om sånt här, men någonstans måste man väl börja?

Ja, jag tycker helt klart att du ska köra på en TIG, sedan är det en ekonomisk fråga om du ska börna på en AC/DC maskin direkt ellr om du håller dig till DC. Aluminium är som sagt ett kapitel helt för sig själv.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ja det är riktigt, med en DC-tig kan du svetsa dessa stål. Man använder argon till både stål och alumium. Det finns andra gaser, men argon är det vanligaste.

Jag skulle också rekommendera en inverter-tig, annars får du ett trafas-as i månghundrakilosklassen redan vid 200 Amp.

Jag använde tex min Scandtig 200 Amps AC/DC till att svetsa lite på båten förra helgen. Jag svetsade då pinne för att slippa släpa ned tuben till båten. Jag trodde aldrig det skull gå nere på båtklubben ty det sitter automatsäkringar som löser på 6 Amp i alla 230V strömuttag på klubben. Gag behövde köra ut 65 Amp DC till pinnen. Men det gick strålande, svetsaggregatatet tog alltså under 6 Amp för denna rätt grova svetsfog. Det hade aldrig en enfas trafo-pinnsvets klarat.

Så köper du en invertersvets och inte ska ha mer utspänning än 200-250 Amp så tycker jag att du ska handla en enfas. Det gör svetsen mycket mer användbar då 230 stickproppsuttag är mycket lättare att få tag på i de flesta lokaler.

Kolla på även på http://www.scandtig.se/
Den här på 160 Amp är ju inte så dyr.
http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibut...=1&artnr=010&visa=1-10&Sort=Beskr&Visn=Lista2

Är det riktigt grovt ngn gång så kör man ju pinne, och då är 160 Amp tillräckligt för det mesta om du inte ska reparera lok och broar och sånt ;)

Här är en likadan som jag har.
http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibut...=1&artnr=007&visa=1-10&Sort=Beskr&Visn=Lista2

Helnöjd med den.

ok!
så en dc-tig och en tub argon så klarar jag mig?

inverter-tig, är det samma sak som dc?

där ser man... nej, det är nog sant.

ok... tack för tipset, det lär mig ännu mer om vad jag bör leta efter. ju mer jag lär mig, desto närmare ett svetsköp är jag:D

jag ska kolla!

den där var inte alltför dyr nej... men å andra sidan så tillkommer väl en massa extra kostnader, typ slangpaket, gasklocka och tub och gasregulator?

annars verkade den ju helt klart intressant... tror du att den duger till att svänga ihop ett avgasrör i ca en mm tjock rostfri plåt?

en sån som du har verkar bra, men vad kostar allt man måste köpa till?

vad bör jag landa på för totalpris ungefär?

tack för tipsen!

Självklart är det så jag bara drygade mig ;)

keyrå:) tyckte bara att du var lite väl jobbig när du la an den där tonen redan från början:D

Ja, jag tycker helt klart att du ska köra på en TIG, sedan är det en ekonomisk fråga om du ska börna på en AC/DC maskin direkt ellr om du håller dig till DC. Aluminium är som sagt ett kapitel helt för sig själv.

ok!
jo, men det lutar nog mot en DC-tig då då:)


tack alla för hjälpen!

men fortsätt gärna att upplysa mig om sånt som jag bör veta, än har jag ju en bit kvar till både köp och svetsträning:)
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Att Tig´a alu är inte svårare än att köra stål/RF.

Ofta behöver man lite mer värme i början och att man är snabbare in/ut med tillsatsmedlet då det gärna smälter och blir förorenat.

Annars är det samma princip.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ok!
så en dc-tig och en tub argon så klarar jag mig?

inverter-tig, är det samma sak som dc?

Om det inte ingår så måste du även ha ett tig-slangpaket plus gasklockor. Hos scandtig ingår oftast slangpaket men inte klockor bara att kolla, jag handlade dock mina klockor billigt på Jula, bara några hundringar.

En lyxdetalj om man ska svetsa mycket är att ha fotpedal för strömmen, men många svetsar mycket i tunnplåt utan pedal, moderna svetsar har ofta så bra reglerteknik att det inte alltid behövs

"Inverter" anger hur svetsen "tillverkar" utströmmen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_(electrical)

Invertersvetsar har mycket högre verkningsgrad och är mindre än traditionella svetsomformare. Invertersvetsar kan vara både AC och DC eller bådeock.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Att Tig´a alu är inte svårare än att köra stål/RF.

Ofta behöver man lite mer värme i början och att man är snabbare in/ut med tillsatsmedlet då det gärna smälter och blir förorenat.

Annars är det samma princip.

ok... nu blev jag genast lite mindre klok tror jag:D
men ok, inte så svårt alltså? då kanske man ska skaffa sig en ac/dc iallafall... jag får se hur jag gör.

Om det inte ingår så måste du även ha ett tig-slangpaket plus gasklockor. Hos scandtig ingår oftast slangpaket men inte klockor bara att kolla, jag handlade dock mina klockor billigt på Jula, bara några hundringar.

En lyxdetalj om man ska svetsa mycket är att ha fotpedal för strömmen, men många svetsar mycket i tunnplåt utan pedal, moderna svetsar har ofta så bra reglerteknik att det inte alltid behövs

"Inverter" anger hur svetsen "tillverkar" utströmmen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Inverter_(electrical)

Invertersvetsar har mycket högre verkningsgrad och är mindre än traditionella svetsomformare. Invertersvetsar kan vara både AC och DC eller bådeock.

ok, jag förstår. så det behöver inte bli så mycket mer i totalkostnad än ett par hundringar för gasklockor? vad gör förresten en gasklocka? är det samma som regulator?

såg att den du hade levererades med en sån där pedal. måste man använda den och är det isåfall svårare eller kan man köra både med och utan om man köper en sån?

aha, jag förstår... så din är en invertersvets?
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
ok... nu blev jag genast lite mindre klok tror jag:D
men ok, inte så svårt alltså? då kanske man ska skaffa sig en ac/dc iallafall... jag får se hur jag gör.



ok, jag förstår. så det behöver inte bli så mycket mer i totalkostnad än ett par hundringar för gasklockor? vad gör förresten en gasklocka? är det samma som regulator?

såg att den du hade levererades med en sån där pedal. måste man använda den och är det isåfall svårare eller kan man köra både med och utan om man köper en sån?

aha, jag förstår... så din är en invertersvets?

Principen är ju samma oavsett vilket material du kör i,dvs du värmer tills det smälter sedan tillsätter du tillsatsmedlet.

Naturligtvis reagerar olika material olika på värmen,men det är en vane/övningssak som med all annan svetsning.

Regulator=gasklocka.


Du behöver ingen pedal om du inte vill,fördelen är att du lätt kan justera strömmen=värmen under svetsning.

Tex ,i början när biten är kall så kan man gasa på lite så man får igång smältan,i slutet så släpper man av lite då biten är varm så slipper man att det smälter för fort.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det går att svetsa tunt material med pinne också.
Problemet är att få tag på elektroder.
Men nu finns det ju TIGsvetsar som är både billiga och lättanvända.
Använder nu en:
Minarc150_cables.jpg

Skall gå att TIGa med, men jag har bara kört vanlig pinne.
Tycker 5500 är skitbilligt!
Men då skall man tänka på att jag ibland svetsar grovt utomhus.
En liten, bärbar pinnsvets med ordentlig effekt är då idealiskt.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Det går att svetsa tunt material med pinne också.
Problemet är att få tag på elektroder.
Men nu finns det ju TIGsvetsar som är både billiga och lättanvända.
Använder nu en:

Skall gå att TIGa med, men jag har bara kört vanlig pinne.
Tycker 5500 är skitbilligt!
Men då skall man tänka på att jag ibland svetsar grovt utomhus.
En liten, bärbar pinnsvets med ordentlig effekt är då idealiskt.

Min-arcen är en av dom bästa,dessutom är den ett bra exempel på hur inverter teknologin har förändrat svetsandet.

Visst går det att Tiga med den,dock får du skraptända och sköta gasen själv,tyvärr saknar den alla inställningsmöjligheter som en riktig Tig har.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Min-arcen är en av dom bästa,dessutom är den ett bra exempel på hur inverter teknologin har förändrat svetsandet.

Visst går det att Tiga med den,dock får du skraptända och sköta gasen själv,tyvärr saknar den alla inställningsmöjligheter som en riktig Tig har.
Är egentligen inte särskilt intresserad av TIG.
Har även tillgång till 2 MIG/MAG - En för stål och en för aluminium.
Att TIGa med pinnsvetsen känns som en kompromiss.

De flesta blir nog dock nöjdare om de köper en "riktig" TIG.
Jag menar:
Hur många reparerar antika jordbruksredskap på fritiden?
Tycker även om att ässja.
Gassvetsning har ett kulturellt mervärde.
För mig.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Är egentligen inte särskilt intresserad av TIG.
Har även tillgång till 2 MIG/MAG - En för stål och en för aluminium.
Att TIGa med pinnsvetsen känns som en kompromiss.

De flesta blir nog dock nöjdare om de köper en "riktig" TIG.
Jag menar:
Hur många reparerar antika jordbruksredskap på fritiden?
Tycker även om att ässja.
Gassvetsning har ett kulturellt mervärde.
För mig.

Är månskensbonde sedan födsel ,så saknar du något gammalt skrot så hör av dig :hihi

Har faktiskt en gammal ässja som jag ärvt efter farfar,tyvärr använder jag den inte,men i framtiden kanske.

:)
 

dOLKO

Erfaren
Gick med
9 Apr 2006
Ort
Segeltorp, Stockholm
Hoj
Triumph Sprint RS 02:a, Impala 65:a .
Det går att svetsa tunt material med pinne också.
Problemet är att få tag på elektroder.
Men nu finns det ju TIGsvetsar som är både billiga och lättanvända.
Använder nu en:
Minarc150_cables.jpg

Skall gå att TIGa med, men jag har bara kört vanlig pinne.
Tycker 5500 är skitbilligt!
Men då skall man tänka på att jag ibland svetsar grovt utomhus.
En liten, bärbar pinnsvets med ordentlig effekt är då idealiskt.


Har köpt både Minarcen och för Mig (vad den nu hette) på jobbet, mycket bra maskiner till ett bra pris. Svetsar dock inte själv så mycket men gubbarna är väldigt nöjda.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Principen är ju samma oavsett vilket material du kör i,dvs du värmer tills det smälter sedan tillsätter du tillsatsmedlet.

Naturligtvis reagerar olika material olika på värmen,men det är en vane/övningssak som med all annan svetsning.

Regulator=gasklocka.


Du behöver ingen pedal om du inte vill,fördelen är att du lätt kan justera strömmen=värmen under svetsning.

Tex ,i början när biten är kall så kan man gasa på lite så man får igång smältan,i slutet så släpper man av lite då biten är varm så slipper man att det smälter för fort.

jo, det är ju såklart sant...

ok, jag förstår! tack skaruha!

Det går att svetsa tunt material med pinne också.
Problemet är att få tag på elektroder.
Men nu finns det ju TIGsvetsar som är både billiga och lättanvända.
Använder nu en:
Skall gå att TIGa med, men jag har bara kört vanlig pinne.
Tycker 5500 är skitbilligt!
Men då skall man tänka på att jag ibland svetsar grovt utomhus.
En liten, bärbar pinnsvets med ordentlig effekt är då idealiskt.

förvisso, men det är ju inte direkt det enklaste att ge sig på en tunn plåtbit med en 200 amp trefas pinnsvets och 2.5mm elektroder. säger bzat så är man igenom materialet. det tunnaste jag lyckats svetsa med den är en liten tunn plåtbit på nånstans mellan en och två mm som skulle fästas i en bra mycket tjockare bit, så då hjälpte ju tjockleken på den grövre till lite och sådär.
ok... vad fick man då med för 5500? vad måste köpas till och vad blir totalpriset?
jag förstår. jag svetsar en del grovt men inte så mycket, och det grövsta har jag ju som sagt pinnen till. så det jag är ute efter nu är mer en finmekaniksvets:)

Min-arcen är en av dom bästa,dessutom är den ett bra exempel på hur inverter teknologin har förändrat svetsandet.

Visst går det att Tiga med den,dock får du skraptända och sköta gasen själv,tyvärr saknar den alla inställningsmöjligheter som en riktig Tig har.

aha... då är den nog inte så bra för mig då då. jag har bara två armar:D
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top