Köpa twin på runt 1000cc, vad köpa?

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Flyer skrev:
Har själv kollat runt lite efter en twin som komplement till elefanten. Jag var/är väldigt sugen på en Mille (men det blev en Caponord - för tillfället). Den här artikeln säger väl det mesta (som redan är sagt av andra här på forumet):

http://www.motorcycledaily.com/04february03aprilia2003mille.html

Är pengarna bekymret så spelar värdeminksningen och försäkringen stor roll för totala ägarkostnader, bensinförbrukning blir lite på marginalen.

Men - mc köper man inte av rationella skäl! Använd hjärtat och låt känslorna styra ditt val. Köp det du tycker bäst om, bry dig inte om vad andra säger. Det är inte de andra som skall ha din hoj.

Hade jag varit 175 lång så hade jag kunnat låta kännslorna styra... Det jag är ute efter i en hoj är

1. Skitkul att köra
2. Driftsäker (jag köper en hoj för att köra, inte för att försörja en verkstad)
3. Överkommlig försäkring
4. Billig i inköp
5. Grannen funderar på att köpa nått som det står ducce på, och man vill ju inte låta en herre på 54 år sopa mattan utan en ordentlig match
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
Ska du ha en trevlig twin med mycket bra försäkring. Då är det en Ducati 916 som gäller (SP modellen så klart).
 

Flyer

...?
Gick med
10 Mar 2004
Ort
Löddeköpinge
Hoj
Ducati Multistrada -03, Cagiva Elefant ie GT-91
Ja, men då är det klart då! Det blir en mille... :banana
Starkare, snabbare, lägre servicekostnader är Ducati... det enda du inte får (och slipper betala för) är namnet. Fast jag talar emot mig själv här - är ju ducce-fantast åxå.

Sagt om Caponord - om du vill ha billig offroadförsäkring:
It's a big, fat squidgy Mille. Very soft ride, very comfortable...you can sit in the saddle all day. Most of the fun of the Mille, but slightly softer and slightly de-tuned, but more than enough performance for the handling package. A really nice, fun, enjoyable bike.
 
Last edited:

Dino Velvet

#2702
Gick med
24 Aug 2003
Ort
Sölvesborg
Hoj
Ingen
Roger_SWE skrev:
Ska du ha en trevlig twin med mycket bra försäkring. Då är det en Ducati 916 som gäller (SP modellen så klart).

916 som är äldre än -98 i så fall, men dom kostar mer är 70k.

Om du vill ha mycket hoj för relativt lite pengar tycker jag du ska kolla efter en gul 748 runt 97-98. Liknande prestanda som en röd 916 fast mycket billigare.

Rsv Mille är också en fin hoj.

Firestorm, Sp1/2 och Falco har jag aldrig testat. Men dom är fina att se på.

Men twin ska du ha!!!
 

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Dino Velvet skrev:
916 som är äldre än -98 i så fall, men dom kostar mer är 70k.

Om du vill ha mycket hoj för relativt lite pengar tycker jag du ska kolla efter en gul 748 runt 97-98. Liknande prestanda som en röd 916 fast mycket billigare.

Rsv Mille är också en fin hoj.

Firestorm, Sp1/2 och Falco har jag aldrig testat. Men dom är fina att se på.

Men twin ska du ha!!!

Hade gärna skaffat ducce om inte priserna legat där dom gör. Och så tar det emot att köpa ducce om grannen ska göra det, åker vi samma märke såhar vi ju inget att kivas om (förutom hundval men sånt hör inte hemma här)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
2fast4hjo skrev:
Strax under 80000?, kan komma undan med 67900 på 03-or :D

För 80000 får du en SV 1000 S -05 svart, silver, röd 79 900:- :tummenupp
Mjo, men att Mc-kompaniet har bra priser är ju en annan femma. :tungan

Behöver bara spara några tusen till så har jag råd med Limited Edition modellen :banana :drool :drool :drool
Hoppas bara att de inte hinnar sälja de som de har innan dess... :(
Edit: De har inga inne. Det är 3 veckors leveranstid på dem :)
 
Last edited:

Svess

FOUR-stroke
Gick med
29 Nov 2004
Ort
Eksjö
Hoj
Honda CBR600RR -03
Köp SV1000S vilken maskin :) :) :) samt så är du ju jävligt vacker.
 

mickelin

Guest
.

Det lär ju inte finnas billgare twin än Suzuki´s TL1000S?
 

Rat

Ny medlem
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Kalmar
Hoj
Rm 250 Ratbike!!
Lam-Kaka skrev:
Synd att motornrasar så ofta på dem bara...:/

Jaså!!!?? Jag och många jag snackat med säger att det är en skottsäker motor som bara går å går. Men du kanske har andra erfarenheter :confused:
Har inte haft några probs med min iaf, den har gått 3500. Sen har jag sett många med 5-6000 på mätaren så...
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag ska ha en RSV Mille nästa år, tveklöst. Ingen japansk twin förmedlar samma känsla som en italienare. En 00 - 01 kan du får loss för allt mellan 60-70k.
 

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Ort
Malmö - Lever innanför broarna.
Hoj
Honda VTR1000F
Jag är 195 o sitter helt ok på min VTR (Firestorm). SPx/Mille/HyperSport duccarna och TLR är ju mera sporthojjar. VTR F, TL S och SV alla med halvkåpa o inte lika rejsiga. Finns fördelar o nackdelar med alla som jag ser det men försäkringen är nog outstanding för VTR F iom hondaförsäkringen på IF.

Sen snackas det massa om hur törstiga VTR:er är, min har dragit 0.85 som mest o det var vid bankörning! Tittar du effekt så kika på BÄNKADE siffror, då skiljer det en handfull hk mellan vtr och sv även om pappret säger annorlunda...

Men framförallt! PROVA DIG FRAM!!! :tummenupp O lycka till i valet!
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Rat skrev:
Jaså!!!?? Jag och många jag snackat med säger att det är en skottsäker motor som bara går å går. Men du kanske har andra erfarenheter :confused:
Har inte haft några probs med min iaf, den har gått 3500. Sen har jag sett många med 5-6000 på mätaren så...

Men det vet du väl, det är de som aldrig har haft en TL som vet mest och bäst om dem. :rolleyes:
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
J-Bone skrev:
Men det vet du väl, det är de som aldrig har haft en TL som vet mest och bäst om dem. :rolleyes:

:tummenupp du har säkert rätt i det , vad jag har sätt i forumen så är det mest de äldre tl1000s som har haft problem..men en sak som är konstig är att jag har inte sätt några tlr med problemen men det är väll samma motor :va
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Lam-Kaka skrev:
:tummenupp du har säkert rätt i det , vad jag har sätt i forumen så är det mest de äldre tl1000s som har haft problem..men en sak som är konstig är att jag har inte sätt några tlr med problemen men det är väll samma motor :va

Nej, det är en del som skiljer. Hus och cyllar är samma men vev, stakar, kolvar, kammar, koppling, injektorer, ECU mm, mm är nytt på R´n.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Mille

På dina önskemål finns det ingen som slår en mille. Kopplingsproblemet drabbar endast vissa hojar och ej normalt innan ca.1500-200 mil. I övrigt vet jag ingen som haft större tekniskt fel (=dyrt) på en Mille. Jag har dessutom aldrig haft en cykel osm var billigare att serva. En 99-00 är dessutom idag billig i försäkring samtidigt som den hänger med det mest i gszxrrrrrr-träsket när det svänger. Ducati är inte i samma liga, vare sig det gäller kvalitet eller pris. Dare to be different!
 

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
R6 -01,
Jag är också lite intreserad utav Millen. Har dock några frågor..

Hur är det att köra längre sträckor?
Sen är jag nyifken hur de är att vara passagerare på en mille? Går det eller är det en plåga?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
olaking skrev:
Jag är också lite intreserad utav Millen. Har dock några frågor..

Hur är det att köra längre sträckor?
Sen är jag nyifken hur de är att vara passagerare på en mille? Går det eller är det en plåga?

Kan svara på båda frågorna..

1. Längre sträckor typ 70 mil har inte varit något problem för mig(fast jag har haft ryggsäk på ryggen m.m)."Obs är 181 lång" det har funkat perfekt åt mig :)
2. Hade en passagerar på min hoj i två dagar hon fick inge ont eller dylikt o tyckte det funkade jätte bra(hon var 165 och det passade mig perfekt som är 181)

Får se om jag säljer millen till hösten för ca 68k (01a) eller om jag har kvar den..sugen på en 04a+
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Kul det där testet där de kör en TLR1000 mot gsxr750 båda 00or eller nåt sånt och 750 är värre på i princip allt, även i höga farter så knäcker den twinnen (2 sek snabbare till 200 osv)
Självklart inte på låga varv eller ljudmässigt, men kul att se vad TLR gick för.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Silwer skrev:
Kul det där testet där de kör en TLR1000 mot gsxr750 båda 00or eller nåt sånt och 750 är värre på i princip allt, även i höga farter så knäcker den twinnen (2 sek snabbare till 200 osv)
Självklart inte på låga varv eller ljudmässigt, men kul att se vad TLR gick för.


Och var exakt frågade han om en tråk gixxer i denna tråden???

Håll dig till ämnet eller låt bli att trycka "Skriv svar".

Det finns en anledning till att Suzuki valde Gixern i SBK och inte TLR. :kocko
Skulle vara kul att se hur TLR hade blivigt med mer än 1 års utveckling. Men Suzuki har ju inte Hondas resurser att plöja ner i utveckling.

Och hur en hoj funkar på bana och på väg är inte samma sak.

Jag har inget emot GSX750, fin hoj. Men jag föredrar karaktären av en Twin.
Hade jag bara smiskat bana hade jag naturligtvis valt gixern av dem två.

Men, det var väll knappast vad tråden handlade om :7peta
Den handlade om vilken Twin på 1000cc (ca) som var kul att köra och inte kostade en förmögenhet att driva runt.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top