Köpråd - Äventyrshoj modell L eller XL

Många som talar sig varma om sitt märke/modell... bli inte förolämpade om TS tycker/prioriterar annat :):krama

Tycker tråden har hamnat lite snett ibland ...... kraven var ju...

Kriterierna är följande:
-Mer än 600 cc
-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"
-Den skall gå att framföra t.ex. Sthlm-Nordkap utan att man dör på kuppen
-Skall gå att köra på både grus & asfalt
-Pris max 30 000:- (eftersom det är höst & prutmån finns på marknaden så går även lite dyrare)
-Den skall hålla bra & kräva max normal service


Det står ingenstans i kravspecen att det ska brötas runt i skogen på stigar. Därför anser jag att hög vikt är inget problem alls. Tvärt om, om du ska köra 1000 mil 99,9% asfalt till Nordkap, är det en fördel om bågen har lite egen massa när man ska lasta på passagerare och packning.

Lastar man på 200-300 kg i form av packning och två pers och på en en liten 600cc i plast som själv väger 150 kg så blir det inte bra.

Ej heller behöver man 300 hk, för det står ju inte i kraven om att det ska slangas eller brassas 300 på motorväg. Det som behövs är ju en lugn motor som går jämt och snålt om man ska ligga och avverka 100 mil per dag.

Ska man därmot bröta över stock och sten i skogen är ju minimal vikt på maskinen A och O.

Och ska de "lekas runt" är ju hög effekt önskvärt.

Eller så har kanske trådskaparen ändrat på kravspecen nu :)
 
Last edited:
Tycker tråden har hamnat lite snett ibland ...... kraven var ju...

Kriterierna är följande:
-Mer än 600 cc
-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"
-Den skall gå att framföra t.ex. Sthlm-Nordkap utan att man dör på kuppen
-Skall gå att köra på både grus & asfalt
-Pris max 30 000:- (eftersom det är höst & prutmån finns på marknaden så går även lite dyrare)
-Den skall hålla bra & kräva max normal service


Det står ingenstans i kravspecen att det ska brötas runt i skogen på stigar. Därför anser jag att hög vikt är inget problem alls. Tvärt om, om du ska köra 1000 mil 99,9% asfalt till Nordkap, är det en fördel om bågen har lite egen massa när man ska lasta på passagerare och packning.

Lastar man på 200-300 kg i form av packning och två pers och på en en liten 600cc i plast som själv väger 150 kg så blir det inte bra.

Ej heller behöver man 300 hk, för det står ju inte i kraven om att det ska slangas eller brassas 300 på motorväg. Det som behövs är ju en lugn motor som går jämt och snålt om man ska ligga och avverka 100 mil per dag.

Ska man därmot bröta över stock och sten i skogen är ju minimal vikt på maskinen A och O.

Och ska de "lekas runt" är ju hög effekt önskvärt.

Eller så har kanske trådskaparen ändrat på kravspecen nu :)
Nädå, kraven är ungefär samma som i början.

Över stock och sten blir det inte direkt, har en bättre hoj för dylikt.
Grusväg skall den dock klara av utan problem.
Lekas runt i industriområden och köras fort med klarar jag med andra fordon.

Snålt skulle nog kunna få läggas till i listan. Inget absolut krav men ändock ganska trevligt.
Sen kommer den att få lasta "lite" packning så därav önskemål om lite större modell på hojen.
 
Det finns bara en hoj som klarar allt det där för det priset och det är en Afrcia twin....

Dumpar du bruden hemma och har mer stålar så är Yamaha xt660Z Teenere valet.

Alla andra dom här här tusen cc äventyrs hojarna väger för mycket för att rastas i terrängen,köras vintertid med och så.
 
Tested and proven!

Efter att ha lovordat Elefantens överlägsenhet på alla områden kände jag att det var upp till bevis. Kan man köra till Nordkap på en Elefant utan att dö? Vet ej - med det går att köra från Åbo, via Kuopio till Haparanda (880 km), sedan mot Arvidsjaur, Östersund, Mora, Borlänge (1136km), Örebro, Gränna (för att köpa polkagrisar) och söderut till Skåne (629km) på tre dagar. I sol och regn, på asfalt och grus.
Med en packrulle från Biltema (vattentät faktiskt!) och en ryggsäck.
Förbrukningen har legat strax över halvlitern per mil, trots ett hyfsat tempo. Jag behövde ingen annan medicinsk omsorg än en grappa vid hemkomst.

Det enda negativa (som är ett känt problem) är dåligt lyse.Men det kan åtgärdas. En skruv vibrerade loss (hade lämnat den till verkstad som inte fick dit grejorna rätt - tänk att man skall behöva göra allt själv).

Jag håller inte med i alla punkter på din lista med +/-, jag tycker nog att Duccemotor är bara +, reservdelar ok, tillförlitlighet (testat) ok.

Elefanten är en supertourer för entusiaster! :Bugar
 
Personligen skulle jag inte köpa en Africa Twin. Det börjar på att vara en ganska så gammal hoj. Och det är svårt att hitta en i bra skick till vettiga pengar.

Men då behöver jag inte så många kubik som möjligt för att kompensera för något annat heller. De 67hk på 220kg som en V-Strom 650 ger räcker bra. Det ger en toppfart på ca 185kmh mätarfart och man kan hålla ett hyfsat tempo på grusväg.
 
Tycker tråden har hamnat lite snett ibland ...... kraven var ju...

Kriterierna är följande:
-Mer än 600 cc
-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"
-Den skall gå att framföra t.ex. Sthlm-Nordkap utan att man dör på kuppen
-Skall gå att köra på både grus & asfalt
-Pris max 30 000:- (eftersom det är höst & prutmån finns på marknaden så går även lite dyrare)
-Den skall hålla bra & kräva max normal service


Det står ingenstans i kravspecen att det ska brötas runt i skogen på stigar. Därför anser jag att hög vikt är inget problem alls. Tvärt om, om du ska köra 1000 mil 99,9% asfalt till Nordkap, är det en fördel om bågen har lite egen massa när man ska lasta på passagerare och packning.

Lastar man på 200-300 kg i form av packning och två pers och på en en liten 600cc i plast som själv väger 150 kg så blir det inte bra.

Ej heller behöver man 300 hk, för det står ju inte i kraven om att det ska slangas eller brassas 300 på motorväg. Det som behövs är ju en lugn motor som går jämt och snålt om man ska ligga och avverka 100 mil per dag.

Ska man därmot bröta över stock och sten i skogen är ju minimal vikt på maskinen A och O.

Och ska de "lekas runt" är ju hög effekt önskvärt.

Eller så har kanske trådskaparen ändrat på kravspecen nu :)

Med den där specen så kvalar ju t o m en TDM in..
 
Om det nu inte vore för..
:fakta

"Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig""

Edit: Äh, inte tillräckligt snabb där..

Ja då åker man ju bekvämt både på asfalt och grusvägar så länge man inte ska in i skogen och bröta......

Det är kanske manligheten och äventyrligheten som inte uppfylls.....

-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"

Ahaa, där ser man vad man kan missa i farten, pridevecka å allt, jag får skylla på åldern.. Då blir det ju lite svårare att hitta en hoj för 30kkr, en fulldressad Electraglide är ju lite dyrare, hell yeah bara läderkalsingarna, kepsen å resten av Oyster-Bar-utstyrseln lär väl gå på mer.. *skrattar så jag nästan trillar ur sadeln* *

* - heterosadeln..




(TDM är faktiskt en j-igt undeskattad hoj, så det så..:mattias )
 
Tycker tråden har hamnat lite snett ibland ...... kraven var ju...

Kriterierna är följande:
-Mer än 600 cc
-Den skall vara manlig & ge intrycket att vara "äventyrlig"
-Den skall gå att framföra t.ex. Sthlm-Nordkap utan att man dör på kuppen
-Skall gå att köra på både grus & asfalt
-Pris max 30 000:- (eftersom det är höst & prutmån finns på marknaden så går även lite dyrare)
-Den skall hålla bra & kräva max normal service


Det står ingenstans i kravspecen att det ska brötas runt i skogen på stigar. Därför anser jag att hög vikt är inget problem alls. Tvärt om, om du ska köra 1000 mil 99,9% asfalt till Nordkap, är det en fördel om bågen har lite egen massa när man ska lasta på passagerare och packning.

Lastar man på 200-300 kg i form av packning och två pers och på en en liten 600cc i plast som själv väger 150 kg så blir det inte bra.

Ej heller behöver man 300 hk, för det står ju inte i kraven om att det ska slangas eller brassas 300 på motorväg. Det som behövs är ju en lugn motor som går jämt och snålt om man ska ligga och avverka 100 mil per dag.

Ska man därmot bröta över stock och sten i skogen är ju minimal vikt på maskinen A och O.

Och ska de "lekas runt" är ju hög effekt önskvärt.

Eller så har kanske trådskaparen ändrat på kravspecen nu :)
Finns fler fördelar med tyngre hojar. Har man lite massa i hojen så tar den upp stötar bättre tex på en grusväg, märks rätt tydligt mot en lätt endurohoj även fast man inte har nån speciell fjädring på grusloket. Sen tycker jag inte tyngden spelar så stor roll förrän det går så sakta / blir så ströppligt att man måste sätta ner fötterna. Dock kan det vara bra med lite markfrigång...
 
Nja.. vette tusan om jag skulle vilja kasta ut en Varadero på allt för löst eller spårigt underlag. Dom är rätt klumpiga..

Visst funkar Varadero :)

dscn0246_861.jpg
 
Hur är det att skjutsa på AT:n?
Blir det trångt ifall man har väskor och toppbox på?
Vad är det för marschfart på den?
Är den inte rätt slö? alltså tänkte med full packning och två på, när man ska köra motorväg, omkörningar osv...
Är det stor skillnad på årsmodellerna och vilken årsmodell är att föredra?

Många frågor men jag är själv väldigt intresserad av en AT men vet ej om man skall sälja husqvarnan och köpa en AT!?

Jag tycker att en AT är stor och tung och slö om man jämför med en sporthoj. Jag kan inte koppla upp min på bakhjulet på 2:an och jag kan inte göra stoppie med den.
Men om man ska åka på en resa med packning o passagerare så tror jag att den skulle fungera bra. När jag kör i 130 km/h så ligger varvräknare på närmare 6000 varv och rödmarkeringen börjar vid strax efter 8000 varv. Klart det går att köra snabbare, har haft 190 på min mätare men det känns ganska olustigt.


Jag har en -99 vet att det var en del förändringar innan tror att det är efter -96 men är inte säker.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top