Köpråd - Stereo/hemmabio. 5-1 vs 2-1?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Gamla 2-1 stereon fick packas ner och bäras upp på vinden för att den inte var "tillräckligt snygg". :mad:
Nu är jag alltså på jakt efter ett nytt schysst system och undrar vad ni har att säga.

Har kikat en del på Harman Kardon HKTS11 någon som har detta system och kan ge några synpunkter? Större högtalare än så är inte acceptabelt utan hellre mindre.

Användningsområdet är till 90% musik, men till 10% film/tv eller PS3.
Har ingen box/parabol eller kabeltv utan vanligt kanal-utbud. Kommer jag då ha någon som helst nytta av surroundljud då...? Eller blir det bara att samma ljud smetar ut sig i alla högtalare...dvs ingen bio-effekt whatsoever.

Är det överhuvudtaget någon mening att gå på ett 5-1 system då? Eller är det ett nytt 2-1 system man ska satsa på? Då även köra film/tv genom 2-1...

MVH
KaliZ

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen...
Kör hårt på stereo! du har ingen användning av hemmabio i dagsläget.

och köp högtalare och förstärkare separat istället, bättre grejor :tummenupp

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
-97, Yamaha thundercat
kör 2.1 system till vardagstv:n och tycker det fungerar mer än väl till tv, film och musik...
jag e allergisk mot synliga kablar och om möjligt ännu mer mot trådlösa högtalare.

jag hade nog satsat på ett bra 2.1 system för samma pengar om det handlar mest om musik. kan starkt rekommendera bose 321 gsx alt gs om man inte behöver hd men ändå vill ha bra ljud men de e ju en annan prisklass

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag har ett HKTS11 + HK AVR255 och det funkar bra till musik.
Använder det mest till tv/film men även en del till att lyssna på musik.
Tror dock att just HKTS11 har blivit utbytt mot nyare modeller som har 8" bas i subben i stället för 10" som HKTS11 har.
Kommer sätta upp ett HKTS30 i vår butik inom någon vecka, så har du vägarna förbi Kristinehamn är det bara att komma in och provlyssna :tummenupp

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen...
kör på Larsen 4, mycket diskreta golvhögtalare som låter skitnajs :yoparty
Matcha med lämplig förstärkare.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
"fick packas ner.."

Hör jag en viss bitterhet över beslutet?

Finns ingen anledning att köra ett fullt hemmabio system om man inte huvudsakligen tittar på film och tycker att man vill ha den totala ljudupplevelsen. Personligen föredrar jag ett ljudet från ett bra två kanals system framför ett mediokert hemmabio system. Har tyvärr rätt dålig koll på det allra senaste utbudet, men det är ju bara att knalla in till en HiFi butik med din flickvän och se vad hon tycker är snyggt nog och om hon även gillar prislappen. Ljudbiten överlämnar hon nog till dig. Levererar inte systemet tillräckligt med bas kan du ju komplettera med en subbas.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Jag skrotade vårt gamla hembiosystem för ett år sedan & köpte Harman Kardons HS150 2.1 för ca 7000:-

Väldigt nöjd med både hårdvara & mjukvara, rent fint ljud, duger både till musik samt film, dessutom diskret & snyggt! :tummenupp

Bifogat

• HarmanKardon_HS_150_BQ.jpg
    HarmanKardon_HS_150_BQ.jpg
    155.9 KB · Visningar: 145
Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Canton högtalare + bas och en Yamaha förstärkare har jag

canton-movie-60cx-banner1.jpg

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vilken prisklass hade du tänkt dig? Då hade nog folk fått en uppfattning om vilka tips som är lämpliga.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
För 5.1 måste du gå upp rätt mycket i pris om det ska leverera motsvarande 2.1. Prova dig fram, alla är inte audiofiler och nöjer sig med lite.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tjenna!

Underbart med alla svar på så kort tid. Som jag misstänkte så får det bli ett 2.1 system!

Prislappen är väl 5-6kkr för ett system man klarar sig med i 5 år. Kan tänka mig att lägga upp till 10kkr om det står sig i säg... 10år.

Mitt 2.1 system som jag bittert fick packa ner hade hängt med i nog 12-14år. :tummenupp Fasen det var ju top of the line from Pioneer när det kom. :D

Självklart är jag överlycklig om jag kommer undan så billigt som möjligt och kan lägga pengarna på hoj-inköpet istället.

Ös på med relevanta förslag. Less is more. Det ska vara relativt små diskreta grejer, men med överraskande bra ljud.
Systemet ska leverera pop & rock men även leverera kristallklart till ljusa ballader. Givetvis funka till tv o ps3 också såklart.

Det svåra blir väl att hitta en sub-bas som inte begränsar, men samtidigt klarar av att leverera en klar ljudbild.

//KaliZ

EDIT: Jag är kräsen, men ingen audiofil. Jag lyssnar på mp3:eek:r och inte specialskivor. Köper inte alla mina kablar på HiFi-klubben om jag säger så. Alla stereoförslag som total förintar privatekonomin är därför inte relavant.

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Knata iväg & lyssna på HS150 eller HS200 från HK...jag lyssnade igenom alla hembiosystem i prisklassen & detta var överlägset bäst.

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Tjenna!

Underbart med alla svar på så kort tid. Som jag misstänkte så får det bli ett 2.1 system!

Prislappen är väl 5-6kkr för ett system man klarar sig med i 5 år. Kan tänka mig att lägga upp till 10kkr om det står sig i säg... 10år.

Mitt 2.1 system som jag bittert fick packa ner hade hängt med i nog 12-14år. :tummenupp Fasen det var ju top of the line from Pioneer när det kom. :D

Självklart är jag överlycklig om jag kommer undan så billigt som möjligt och kan lägga pengarna på hoj-inköpet istället.

Ös på med relevanta förslag. Less is more. Det ska vara relativt små diskreta grejer, men med överraskande bra ljud.
Systemet ska leverera pop & rock men även leverera kristallklart till ljusa ballader. Givetvis funka till tv o ps3 också såklart.

Det svåra blir väl att hitta en sub-bas som inte begränsar, men samtidigt klarar av att leverera en klar ljudbild.

//KaliZ

Ett säkert kort...

http://www.pricerunner.se/pi/92-263...40A-Speaker-Package-Silver-produktinformation

Litet och smidigt! Och har du en ganska ny tv så slipper du stereon helt och hållet! (aktiva högtalare)

EDIT: Jag är kräsen, men ingen audiofil. Jag lyssnar på mp3:eek:r och inte specialskivor. Köper inte alla mina kablar på HiFi-klubben om jag säger så. Alla stereoförslag som total förintar privatekonomin är därför inte relavant.

Klokt beslut!

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Lånar tråden med en fundering då jag själv är påväg att byta ut mitt 10 år gamla system...
Mediamarkt kränger just nu denna stärkare för 4990:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=826676

...någon som kan tipsa om ett högtalarpaket i denna prisklass eller skulle detta vara ett bra köp?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=568229
568229.jpg

Tips på andra kombinationer är givetvis välkomna. Priset bör ligga där och jag vill endast ha "satellit-format" och alltså inga fullstora frontar då rummet inte tillåter detta..

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Lånar tråden med en fundering då jag själv är påväg att byta ut mitt 10 år gamla system...
Mediamarkt kränger just nu denna stärkare för 4990:-
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=826676

...någon som kan tipsa om ett högtalarpaket i denna prisklass eller skulle detta vara ett bra köp?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=568229
568229.jpg

Tips på andra kombinationer är givetvis välkomna. Priset bör ligga där och jag vill endast ha "satellit-format" och alltså inga fullstora frontar då rummet inte tillåter detta..

Både förstärkaren och högtalarna du länkade till är kanon!
Kommer uppdatering till förstärkaren inom kort så man får Spotify i den.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kommer uppdatering till förstärkaren inom kort så man får Spotify i den.

Som jag förstod det skall det finnas en Spotifyklient i den redan.. Grymt verkar det att kunna brassa igång sina spellistor med en knapptryckning utan att behöva ha datorn igång. Nackdelen som jag förstod det är att den saknar funktioner för att söka fram nya låtar så man är alltså hänvisad till befintliga spellistor. Den hade även webbradiofunktion så man kan lyssna på ett par tusen webbradiokanaler.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA