Köpråd - Stereo/hemmabio. 5-1 vs 2-1?

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Olika högtalarkablar gör inte alls lika stor skillnad som olika signalkablar, men visst är det skillnad mellan olika kablar. Prova själv i en seriös musikanläggning :)

Har laborerat en hel del med detta och det som man i huvudsak uppnår är att ändra en liten smula i karaktären på ljudet, vanligtvis för att matcha/fintrimma olika komponenter med varandra.
Jo, självklart har provat flera gånger...Dock så hörs det ingen skillnad! jag jobbar som ljudtekniker och har även planerat och byggt studior, men aldrig någonsin har jag ens funderat på att byta en kabel för att ljudet skall bli bättre...eller byta karaktär. Kan du förklara för mig varför man skulle kunna höra skillnad på olika kablar?

Har själv varit där i "träsket" för ett antal år sedan men en bombrelaterad hörselnedsättning och andra intressen gör att jag sällan tar mig tid att finlyssna längre, nuförtiden är det mest bakgrundslyssning med en billig klass-D förstärkare och Monitor Audio RX8:eek:r.
Hörselnedsättning tack vare en bomb... varför är jag inte förvånad... :hihi
Apropå kablar så finns det nog mycket att lägga pengarna på som ger mer ljudlyft (akustikbehandla rummet!) men folk som påstår att det inte går höra skillnad mellan t.ex. EKK och Transparents värre snören måste vara stendöva...:3freak
Du har helt rätt i att det är helt onödigt att kasta pengar på kablar och fixa akustiken istället! :tummenuppDet är ett klokt förslag!
Tja då är jag stendöv, jag och varenda en som använder profsgrejer i ljudbranschen, jag har ännu aldrig stött på en endaste en liten suprakabel i någon studio...
Kan du förklara för mig vad som är bätte med Transparents snören än en vanlig kabel?

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Kan du förklara för mig vad som är bätte med Transparents snören än en vanlig kabel?

Det här är en diskussion som inte leder någonvart, jag upplever mig höra en tydlig förbättring med mina öron i min anläggning och andra hör ingen skillnad och pekar dessutom på något mätprotokoll som styrker deras åsikt. Lämnar man det så är alla nöjda och glada.:)

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Jo, självklart har provat flera gånger...Dock så hörs det ingen skillnad! jag jobbar som ljudtekniker och har även planerat och byggt studior, men aldrig någonsin har jag ens funderat på att byta en kabel för att ljudet skall bli bättre...eller byta karaktär.

En ljudtekniker som inte kan höra någon skillnad :confused: :va Nåja, vi lämnar diskussionen där :)

Skriver även jag under på att akustikbehandla rummet, det gör i många fall enorm skillnad till rimliga kostnader! Bor man inte själv slutar det dock i bästa fall med en kompromiss(läs: tanten..) :näsblod

Men lika viktigt är att köpa komponenter som fungerar i det tilltänkta lyssningsrummet. Har ibland sett skräckexempel på detta..

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag knatar vidare i 5.1-träsket iallafall. Min dröm om att köra dubbla anläggningar får stanna vid just en dröm. Det är ju fanimej inte intelligent att göra så!
Jag skaffade en Cambridge Audio BD-spelare som ska var riktigt vass på både bild, 5.1-ljud och, framförallt viktigt för mig, stereoljud!

Ska bli kul att hooka upp i systemet och se om den är vassare än min Marantz 6600 som fungerar som CD-spelare idag.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Frekvenser har en tendens att uppföra sig olika i kablar, så visst kan det vara så att det finns någon skillnad.

Men fram tills den dagen jag ser en spectrumanalys av olika kablar kommer jag se det som placebo.:hihi

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
En ljudtekniker som inte kan höra någon skillnad :confused: :va Nåja, vi lämnar diskussionen där :)

Skriver även jag under på att akustikbehandla rummet, det gör i många fall enorm skillnad till rimliga kostnader! Bor man inte själv slutar det dock i bästa fall med en kompromiss(läs: tanten..) :näsblod

Men lika viktigt är att köpa komponenter som fungerar i det tilltänkta lyssningsrummet. Har ibland sett skräckexempel på detta..
Jo, varesig jag eller någon av mina kolleger kan höra någon skillnad på kablar, förutsatt att inte kabeln råkar vara konstruerad som ett filter då givetvis... och det är väl inte meningen!?
Ett bra tipps om man vill få igenom tilltänkta akustikförbättring genom "regeringen" där hemma är att beställa canvastavlor och gömma akustiskivorna bakom dem.;) 120×60 är standardmåttet på akustiskivorna och de flesta levererar canvastavlor precis till en sådan ram:thumbup:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vad säger ni om dessa aktiva högtalarna?
http://www.hifiklubben.se/Products/argon-7460a-aktiva-hogtalare-31747/
Syftet är att ha dom i sovrummet för att se godnattfilm via datorn, och kanske lyssna lite musik ibland.
Kan jag få mer bang för samma pengar?

Alternativt har jag spanat lite på externa förstärkare och vanliga högtalare, men det drar direkt iväg mera slantar om jag inte köper en beggad förstärkare. Finns ju även enkla förstärkare för ett par hundringar via ebay.
Beggade högtalare är inte aktuellt, främst eftersom jag inte vill ta risken att få några sönderspelade.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Syftet är att ha dom i sovrummet för att se godnattfilm via datorn, och kanske lyssna lite musik ibland.

Alternativt har jag spanat lite på externa förstärkare och vanliga högtalare, men det drar direkt iväg mera slantar om jag inte köper en beggad förstärkare. Finns ju även enkla förstärkare för ett par hundringar via ebay.
Beggade högtalare är inte aktuellt, främst eftersom jag inte vill ta risken att få några sönderspelade.

De kan nog vara prisvärda. Tror att det är typ HiFi-klubbens eget märke, vad nu det säger.
Själv har jag aldrig varit något fan pga att de sällan salufört grejor jag varit intresserad av, men nu köpte jag själv en spelare av dem av just anledningen att de var de enda som hade den och jag slog till på ett set analogkablar till som är just av deras eget märke Argon.

Själv har jag JBL trådlösa på övervånkngen och uteplatsen som fyller sin funktion och spelar bra för pengarna.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE

I denna specifika nisch är följande ett grymt bra alternativ för pengen, rekommenderas varmt :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241512

Spelar också med förvånansvärd pondus i förhållande till den ringa fysiska storleken. Det sagt, så passar de nog inte huvuddelen medlemmarna på sporthoj.com:s forum inklusive ljudtekniker. Då är nog den bastantare storebrodern att föredra:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1067392

Å andra sidan kan man ju alltid komplettera 2:eek:rna med en bra subwoofer(Audioengines egen är dock inget vidare). Men då har vi lämnat denna nisch och även hamnat i en helt annan prisklass där det finns massor med bra produkter. För pengen är 2:eek:rna svårslagna i denna nisch.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
De kan nog vara prisvärda. Tror att det är typ HiFi-klubbens eget märke, vad nu det säger.
Själv har jag aldrig varit något fan pga att de sällan salufört grejor jag varit intresserad av, men nu köpte jag själv en spelare av dem av just anledningen att de var de enda som hade den och jag slog till på ett set analogkablar till som är just av deras eget märke Argon.

Själv har jag JBL trådlösa på övervånkngen och uteplatsen som fyller sin funktion och spelar bra för pengarna.

Jag gillar hifiklubben av bekvämlighetsskäl. Jag vet att dom håller en viss ljudmässig standard som jag inte med automatik hittar någon annanstans. Missförstå mig inte, kvaliteten finns förstås men det krävs arbete av mig som kund för att hitta den bland allt skräp som säljs. Har provlyssnat lite hos elgiganten, clas ohlsson osv men är inte nöjd med ljudet. Dessvärre har jag en bit att åka till hifiklubben.

Har bättre ljud i vardagsrummet och ljud utomhus blir senare projekt. Nu gäller det sovrummet, har inget behov av trådlöst där och gissar att trådlöst rimligtvis ger mindre ljud för pengarna.

Nu jag ju börjat spana in ett surondsystem också för inte så mycket mera slantar...
http://www.hifiklubben.se/Products/denon-avr-x500-argon-junior-40-hemmabioanlaggning-61604/

... och för några kr till får man... :va ...har alltid haft svårt med begränsningar...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
I denna specifika nisch är följande ett grymt bra alternativ för pengen, rekommenderas varmt :)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241512

Spelar också med förvånansvärd pondus i förhållande till den ringa fysiska storleken. Det sagt, så passar de nog inte huvuddelen medlemmarna på sporthoj.com:s forum inklusive ljudtekniker. Då är nog den bastantare storebrodern att föredra:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1067392

Å andra sidan kan man ju alltid komplettera 2:eek:rna med en bra subwoofer(Audioengines egen är dock inget vidare). Men då har vi lämnat denna nisch och även hamnat i en helt annan prisklass där det finns massor med bra produkter. För pengen är 2:eek:rna svårslagna i denna nisch.

Gillar det lilla formatet då jag har lite ont om utrymme för högtalare på höger sida och en sub är ganska lättplacerad. Finns ju sub för en tusing och då ligger jag på samma totalpris som de Argon jag först tittade på...

Desto mer man tittar desto mer förvirrad blir man... :va

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Jag gillar hifiklubben av bekvämlighetsskäl. Jag vet att dom håller en viss ljudmässig standard som jag inte med automatik hittar någon annanstans. Missförstå mig inte, kvaliteten finns förstås men det krävs arbete av mig som kund för att hitta den bland allt skräp som säljs. Har provlyssnat lite hos elgiganten, clas ohlsson osv men är inte nöjd med ljudet. Dessvärre har jag en bit att åka till hifiklubben.

Har bättre ljud i vardagsrummet och ljud utomhus blir senare projekt. Nu gäller det sovrummet, har inget behov av trådlöst där och gissar att trådlöst rimligtvis ger mindre ljud för pengarna.

Nu jag ju börjat spana in ett surondsystem också för inte så mycket mera slantar...
http://www.hifiklubben.se/Products/denon-avr-x500-argon-junior-40-hemmabioanlaggning-61604/

... och för några kr till får man... :va ...har alltid haft svårt med begränsningar...

De här små gynnarna har jag som utfyllnad i de rum där stereon inte når fram utan att spela som ett kraftverk.
http://uk.jbl.com/jbl-product-detail-uk/control-24g.html

Tillsammans med en billig Yamaha-sub så låter det riktigt bra e pengarna. Jag gav 1800kr för paret och 1500 för suben.

http://m.se.yamaha.com/sv/products/audio-visual/speaker-systems/subwoofers/yst-fsw150__g/

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle ev kunnna hinna förbi och lyssna så de inte är skräp iaf, om det är intressant? För de pengarna kan man väl inte förvänta sig några sensationer, men det ska ju inte låta som det spelas genom en toarulle iaf.

Tack, kanske senare innan jag bestämmer mig definitivt. Känns onödigt nu innan jag är tillräckligt säker på vad jag vill ha.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag skulle ev kunnna hinna förbi och lyssna så de inte är skräp iaf, om det är intressant? För de pengarna kan man väl inte förvänta sig några sensationer, men det ska ju inte låta som det spelas genom en toarulle iaf.

Tack, kanske senare innan jag bestämmer mig definitivt. Känns onödigt nu innan jag är tillräckligt säker på vad jag vill ha.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Min rigg är ett ihop-plock av sådant jag hittat billigt begagnat.
Det lirar förvånansvärt bra för att vara så mycket olika prylar.
Tycker folk är alldeles för fega med att köpa begagnat. Inte mig emot, jag får gigantisk prutmån på prylar jag vill ha.

Heco mythos 500 frontar
Yamaha RXV-650 reciver
Qln sub 82 subbar.

MEN det är jobbigt att försöka placera grejorna när man har 22kvm boyta.
Just nu går basen ställa mellan öronbedövande dån på vissa frekvenser och lagom på andra eller lagom på några få och tamt på resten.
Skulle behöva dämpas rätt ordentligt.
Det och en effektförstärkare till frontarna (Yamahan saknar lite kräm i stereo) är planer för framtiden.
WP_20130928_005.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Har av olika anledningar i princip uteslutit de olika alternativen och jag tror Argon 7460A passar mig bäst.
Det passar mig ganska bra att de har usb-ingång och sen tror jag att storleken har betydelse så jag är lite tveksam till de mindre högtalarna.

Har du tid och lust att provlyssna så de inte låter rent uselt så vore det trevligt. Nu har jag iofs hittat en del på nätet om dessa också och ingen verkar vara missnöjd.
Och skulle jag ändå vara missnöjd så är det nog "bara" en SUB som behövs... tror jag...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
MM är bra skit på reklamationer, min iPhöndockningstation dög efter 2 år, fick pengarna tillbaka direkt :)

...Efter lite om och men blev det till slut så att Onkyos verkstad inte kunda laga maskinen och erbjöd en ersättningsmaskin utan att speca vilken. MM erbjöd sig köpa tillbaka den för 80% av inköpspriset vilket jag tycker är mer än bra för en 3.5 år gammal receiver...
...Funderade mycket och länge och var rädd för att få någon gammal ersättare så jag var precis påväg att låta MM köpa loss maskinen och lägga i mellan för en ny maskin. Bara någon timme senare dök det upp ett mail:
- Onkyos ersättningsmaskin är en TX-NR626S :banana
...det tycker jag är helt ok. En flång ny maskin, etta på prisjakt, utan att behöva betala något i mellan, som ersättningsmaskin för min snart tre år gamla maskin känns ändå rätt ok.

Inser att jag iofs hade "tjänat" på 80%-dealen men en helt ny apparat är ändå bra kundservice. :fakta :tummenupp

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA