Jo, självklart har provat flera gånger...Dock så hörs det ingen skillnad! jag jobbar som ljudtekniker och har även planerat och byggt studior, men aldrig någonsin har jag ens funderat på att byta en kabel för att ljudet skall bli bättre...eller byta karaktär. Kan du förklara för mig varför man skulle kunna höra skillnad på olika kablar?Olika högtalarkablar gör inte alls lika stor skillnad som olika signalkablar, men visst är det skillnad mellan olika kablar. Prova själv i en seriös musikanläggning
Har laborerat en hel del med detta och det som man i huvudsak uppnår är att ändra en liten smula i karaktären på ljudet, vanligtvis för att matcha/fintrimma olika komponenter med varandra.
Hörselnedsättning tack vare en bomb... varför är jag inte förvånad...Har själv varit där i "träsket" för ett antal år sedan men en bombrelaterad hörselnedsättning och andra intressen gör att jag sällan tar mig tid att finlyssna längre, nuförtiden är det mest bakgrundslyssning med en billig klass-D förstärkare och Monitor Audio RX8r.
Du har helt rätt i att det är helt onödigt att kasta pengar på kablar och fixa akustiken istället! Det är ett klokt förslag!Apropå kablar så finns det nog mycket att lägga pengarna på som ger mer ljudlyft (akustikbehandla rummet!) men folk som påstår att det inte går höra skillnad mellan t.ex. EKK och Transparents värre snören måste vara stendöva...
Tja då är jag stendöv, jag och varenda en som använder profsgrejer i ljudbranschen, jag har ännu aldrig stött på en endaste en liten suprakabel i någon studio...
Kan du förklara för mig vad som är bätte med Transparents snören än en vanlig kabel?