Köpråd - Stereo/hemmabio. 5-1 vs 2-1?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Marantz och Klipsch. Behåll i 20 år.

För 20 år sedan var tv apparaterna tjocka som fan och hade ljud ut ur en högtalare på sidan...

Skulle du vilja sitta med "top of the line" från den tiden?

Såna här prylar har sämre hållbarhet än mjölk..

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Både förstärkaren och högtalarna du länkade till är kanon!
Kommer uppdatering till förstärkaren inom kort så man får Spotify i den.

Jag överväger att åka och köpa stärkaren idag men att vänta med högtalare tills jag fyllt på på kontot.
Den stora frågan är då hur stärkaren mår om jag kopplar i mina nuvarande högtalare som är gamla 2 Ohms-högtalare. :va

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Jag överväger att åka och köpa stärkaren idag men att vänta med högtalare tills jag fyllt på på kontot.
Den stora frågan är då hur stärkaren mår om jag kopplar i mina nuvarande högtalare som är gamla 2 Ohms-högtalare. :va

Hmm, hade du bara ett par högtalare kanske du kunde köra dom i serie så du får 4 Ohm.
Blir ju inge stereo men spelar utan risk att du pajjar förstärkaren.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hmm, hade du bara ett par högtalare kanske du kunde köra dom i serie så du får 4 Ohm.
Blir ju inge stereo men spelar utan risk att du pajjar förstärkaren.

Har ett 5.1-system där satelliterna är på 2ohm.. Skulle alltså kunna seriekoppla två på varje kanal och alltså få 4ohm och stereo. Det trista är ju att tappa surround-ljudet...

Har som sagt kikat på det där HKTS 30-paketet men får passa på att ställa frågan:
- Vilket är det bästa 5.1 eller 5.0-system man kan köpa för 4-6000:-?
Rent teoretiskt skulle jag ju kunna behålla min gamla Audio Pro-subba ett tag om någon kommer med en bättre 5.0-kombo...

Edit:
Nu blev det en 609 på MediaMarkt för 4990:- :tummenupp
Måste bara ha ett par högtalare jag vågar spela med den. Jag lyssnade lite på det där HK-paketet på MM men blev inte sådär överväldigad. Visst spelade de klart och fint men jag vet inte... Kändes lixom inte sådär "Wow"...

Så då återstår problemet... Vilka högtalare skall man ha?

Hade jag känt mig en aning rikare hade jag nog slagit till på detta paket..
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/hogtalarpaket/5.1-paket-93.22/93.21-w10.16

Last edited:

Zeeall

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen...
För 20 år sedan var tv apparaterna tjocka som fan och hade ljud ut ur en högtalare på sidan...

jag sitter med 20 år gamla hifiprylar och det låter skitbra.

hifi-grejor åldras inte på samma sätt som annan elektronik.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Det beror på vad man ska ha. En Receiver för hemmabiobruk blir omodern fort med tanke på allt nytt som kommer hela tiden, om man nu tvunget måste ha allt det senaste hela tiden. Rent hållbarhetsmässigt är det sällan några problem att ha dem riktigt, riktigt länge dock. Högtalare håller årtionden om de sköts (vilket inte direkt är krävande) och det är bara av designskäl man behöver uppgradera om man är nöjd med ljudet.

I farsans Onkyo dog precis högersteget men det känns ändå OK, den inköptes i februari 1985 och har använts dagligen sedan dess. Vi har dock farfars Bang & Olufsen från 1964 kvar och den funkar kalas också, även högtalarna. Elektroniken (vågar man kalla den så?) låter riktigt bra om man kopplar in andra högtalare men just högtalarna har ju sett bättre dagar, ljudmässigt. Så att hifiprodukter skulle ha dålig hållbarhet ställer jag mig tveksam till. ;)

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750

Jag räknar kallt med att ha mina högtalare i över 15 år. Då kostade de en del vid inköp, men å andra sidan kommer jag inte köpa nya högtalare varje år, vilket inte heller är gratis även om man siktar lågt...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det beror på vad man ska ha. En Receiver för hemmabiobruk blir omodern fort med tanke på allt nytt som kommer hela tiden, om man nu tvunget måste ha allt det senaste hela tiden. Rent hållbarhetsmässigt är det sällan några problem att ha dem riktigt, riktigt länge dock. Högtalare håller årtionden om de sköts (vilket inte direkt är krävande) och det är bara av designskäl man behöver uppgradera om man är nöjd med ljudet.

I farsans Onkyo dog precis högersteget men det känns ändå OK, den inköptes i februari 1985 och har använts dagligen sedan dess. Vi har dock farfars Bang & Olufsen från 1964 kvar och den funkar kalas också, även högtalarna. Elektroniken (vågar man kalla den så?) låter riktigt bra om man kopplar in andra högtalare men just högtalarna har ju sett bättre dagar, ljudmässigt. Så att hifiprodukter skulle ha dålig hållbarhet ställer jag mig tveksam till. ;)

Högtalare kan man ju renovera om högtalarelementen gjort sitt på grund av tidens tand. Då kommer de att låta som nya. Finns många fina gamla högtalare som slår mycket av det som finns på marknaden idag på fingrarna som man kan komma över för näst intill inga pengar. Detsamma gäller två-kanals förstärkare och cd-spelare för att inte tala om skivspelare som blev sämre mot slutet om man inte talar om high end grejer.

Få av dagens elektronikprylar kommer att ha en livslängd på 30 år innan man behöver gå in och renovera dem lite. Jag är nog beredd att betala mer för kvalitet. Byter inte ut högtalare och förstärkare vart 10 år och är t om beredd på att renovera grejerna istället för att köpa nytt och kanske komplettera med nyare utrustning allt eftersom jag känner behovet.

Jag förstår att din gamla farfars gamla B&O anläggning fortfarande fungerar och att din fars Onkyo hållit så pass länge. Man använde sig fortfarande av bra komponenter på den tiden i en hel del anläggningar. Sedan gick det utför.

Utvecklingen står dock inte stilla och folk gillar att byta ut grejer som de byter kalsonger bara för att de kan och att det är billigt. Jag tror inte att tillverkarna av elektronik och möbler etc klagar när deras kunder laddar med krediter hos deras kreditbolag :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fan vad glad min plånbok blev när jag dubbelkollade och såg att det står "Impedance: 4 ohm" på baksidan av mina gamla Audio Pro-satelliter och när jag såg att Onkyostärkaren, i sitt Europeiska utförande, har en särskild inställning för just 4-ohms-högtalare.

XTZ-paketet får vänta till hösten.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
XTZ-paketet får vänta till hösten.

Tjoho! Äntligen höst! :banana

Och så sprang jag på ett paket på blocket som jag inte kunde motstå. ...och för att spara ca 1500:- var det värt att låta en annan person ta bort plasten på två av högtalarna och förvara dem i ca en månad..:tummenupp

Två såna häringa fram
xtz-93-wmt.jpg

En sån i mitten
461674-399660.jpg

..och två av dessa bak på sidorna...
P_8116_1_338-170.jpg

..mina gamla Audio Pro-satelliter

Alla mina fyra gamla satelliter skulle rymmas i min nya center.. :näsblod

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Edit:
Nu blev det en 609 på MediaMarkt för 4990:- :tummenupp

Och där dog den. :huvet:huvet
Inget ljud på någon kanal, inte ens radio eller testtonen som används vid kalibrering. Allt annat verkar funka, även HDMI-throuput till TVn... Tjoho, TV-ljud! :huvet

Någon här som fått problem med sina Onkyo? Kikar man på deras egen sida verkar jag inte vara ensam om att den tappar allt ljud såhär två dryga år senare.. Kanske därför det är omöjligt att fejsboka in ett eget inlägg på deras sida.
http://www.uk.onkyo.com/en/products/tx-nr609-35517.html?tab=Community :fakta
:(

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Har ett par Dali 104 tror jag modellen heter modell lite större golvhögtalare.
En okej förstärkare samt en sub.
18461.jpg

Behöver nu ha ett par mindre högtalare men som fortfarande kan ligga i samma klass ljudmässigt.
Köper helst något beg för max 2-4000kr även nytt i värsta fall.

Vad ska jag titta efter om jag är begränsad till ca 30cm breda x 50cm höga?
Boston Acoustics A25, DALI Lektor 2?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag handlade denons dräparreciever (AVC-A1) för sisådär 15 år sedan...kostade så det sved, men den håller än idag, tidlös design så den är stor, tung, clean och med ett elakt tryck.

Så nog är det hållbarhet, om man handlar rätt grejer.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Här kommer en SEN uppdatering i och med trådlyftet. Jag prutade ner 1år gammalt Harman Kardon 255 samt HKTS 30 till 4500kr och slog till.
Det har legat nerpackat 1 år efter det då det "inte passade" i förra lägenheten. Men nu i huset fick jag äntligen rigga upp det. Jag är nöjd ännu så länge. Orkar inte musik i den utsträckning jag hoppats på, men det duger för dem pengarna :)

/KaliZ

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Och där dog den. :huvet:huvet
Inget ljud på någon kanal, inte ens radio eller testtonen som används vid kalibrering. Allt annat verkar funka, även HDMI-throuput till TVn... Tjoho, TV-ljud! :huvet

Någon här som fått problem med sina Onkyo? Kikar man på deras egen sida verkar jag inte vara ensam om att den tappar allt ljud såhär två dryga år senare.. Kanske därför det är omöjligt att fejsboka in ett eget inlägg på deras sida.
http://www.uk.onkyo.com/en/products/tx-nr609-35517.html?tab=Community :fakta
:(

Hände mig i helgen också en 609 men det var bredbandsbolagsboxens fel, har du TV-box kopplad så ryck strömmen i +10 sek och testa igen.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hände mig i helgen också en 609 men det var bredbandsbolagsboxens fel, har du TV-box kopplad så ryck strömmen i +10 sek och testa igen.

Har prövat dra sladden, fabriks återställa och allt annat tänkbart...
Har nu varit i kontakt med Onkyo-support som säger att jag skall vända mig till en auktoriserad serviceversktad och be om en "Good Will Repair". Tyvär har inte servicestället behagat svara på mailet så vi får se vad som händer.

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Har prövat dra sladden, fabriks återställa och allt annat tänkbart...
Har nu varit i kontakt med Onkyo-support som säger att jag skall vända mig till en auktoriserad serviceversktad och be om en "Good Will Repair". Tyvär har inte servicestället behagat svara på mailet så vi får se vad som händer.

Gjorde samma sak + firmwareuppgradering men dra ut sladden till TV-boxen i en stund (ut-in på en sek funkar inte) löste problemet.
Onkyos HDMI-bord är kända för att vara känsliga och av kass kvalité så är inte förvånad över att TV-boxen kunde störa ut allt ljud.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Gjorde samma sak + firmwareuppgradering men dra ut sladden till TV-boxen i en stund (ut-in på en sek funkar inte) löste problemet.
Onkyos HDMI-bord är kända för att vara känsliga och av kass kvalité så är inte förvånad över att TV-boxen kunde störa ut allt ljud.

Jag skall göra ett nytt försök idag då jag dessutom skall dra ut ALLA sladdar utom de nödvändigaste, typ nätsladd, nätverk, frontarna... Låta den stå strömlös en stund innan jag gör ett nytt försök.

I mitt/vårt fall så försvinner nätverksfunktionen på recievern. Nätverksfunktionerna gråas även ut i menyerna så det går inte att göra några uppgraderingar..

Skrev i föregående mail att servicefirman inte hade svarat.... Hittade en annan mailadress till dem på nätet än den som stod på Onkyops hemsida. När jag mailade den svarade de inom en timme.

Nu gäller det bara att hitta kvittot.. :(

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om du vet med dig när du köpt den kan du ju kolla bankutdrag (bankkort) eller kreditkorts fakturor efter själva köpet. Det borde godkännas som kvitto också.

Tack var den här tråden var det lätt att hitta kontoutdraget. Räcker det med ett kontoutdrag? Det står ju inte att det var just en Onkyo jag köpte för pengarna?!

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA