Marantz och Klipsch. Behåll i 20 år.
För 20 år sedan var tv apparaterna tjocka som fan och hade ljud ut ur en högtalare på sidan...
Skulle du vilja sitta med "top of the line" från den tiden?
Såna här prylar har sämre hållbarhet än mjölk..
Marantz och Klipsch. Behåll i 20 år.
Både förstärkaren och högtalarna du länkade till är kanon!
Kommer uppdatering till förstärkaren inom kort så man får Spotify i den.
Jag överväger att åka och köpa stärkaren idag men att vänta med högtalare tills jag fyllt på på kontot.
Den stora frågan är då hur stärkaren mår om jag kopplar i mina nuvarande högtalare som är gamla 2 Ohms-högtalare.
Hmm, hade du bara ett par högtalare kanske du kunde köra dom i serie så du får 4 Ohm.
Blir ju inge stereo men spelar utan risk att du pajjar förstärkaren.
För 20 år sedan var tv apparaterna tjocka som fan och hade ljud ut ur en högtalare på sidan...
Jag räknar kallt med att ha mina högtalare i över 15 år. Då kostade de en del vid inköp, men å andra sidan kommer jag inte köpa nya högtalare varje år, vilket inte heller är gratis även om man siktar lågt...För 20 år sedan var tv apparaterna tjocka som fan och hade ljud ut ur en högtalare på sidan...
Det beror på vad man ska ha. En Receiver för hemmabiobruk blir omodern fort med tanke på allt nytt som kommer hela tiden, om man nu tvunget måste ha allt det senaste hela tiden. Rent hållbarhetsmässigt är det sällan några problem att ha dem riktigt, riktigt länge dock. Högtalare håller årtionden om de sköts (vilket inte direkt är krävande) och det är bara av designskäl man behöver uppgradera om man är nöjd med ljudet.
I farsans Onkyo dog precis högersteget men det känns ändå OK, den inköptes i februari 1985 och har använts dagligen sedan dess. Vi har dock farfars Bang & Olufsen från 1964 kvar och den funkar kalas också, även högtalarna. Elektroniken (vågar man kalla den så?) låter riktigt bra om man kopplar in andra högtalare men just högtalarna har ju sett bättre dagar, ljudmässigt. Så att hifiprodukter skulle ha dålig hållbarhet ställer jag mig tveksam till.
XTZ-paketet får vänta till hösten.
..mina gamla Audio Pro-satelliter
Edit:
Nu blev det en 609 på MediaMarkt för 4990:-
Och där dog den.
Inget ljud på någon kanal, inte ens radio eller testtonen som används vid kalibrering. Allt annat verkar funka, även HDMI-throuput till TVn... Tjoho, TV-ljud!
Någon här som fått problem med sina Onkyo? Kikar man på deras egen sida verkar jag inte vara ensam om att den tappar allt ljud såhär två dryga år senare.. Kanske därför det är omöjligt att fejsboka in ett eget inlägg på deras sida.
http://www.uk.onkyo.com/en/products/tx-nr609-35517.html?tab=Community
Hände mig i helgen också en 609 men det var bredbandsbolagsboxens fel, har du TV-box kopplad så ryck strömmen i +10 sek och testa igen.
Har prövat dra sladden, fabriks återställa och allt annat tänkbart...
Har nu varit i kontakt med Onkyo-support som säger att jag skall vända mig till en auktoriserad serviceversktad och be om en "Good Will Repair". Tyvär har inte servicestället behagat svara på mailet så vi får se vad som händer.
Gjorde samma sak + firmwareuppgradering men dra ut sladden till TV-boxen i en stund (ut-in på en sek funkar inte) löste problemet.
Onkyos HDMI-bord är kända för att vara känsliga och av kass kvalité så är inte förvånad över att TV-boxen kunde störa ut allt ljud.
Nu gäller det bara att hitta kvittot..
Om du vet med dig när du köpt den kan du ju kolla bankutdrag (bankkort) eller kreditkorts fakturor efter själva köpet. Det borde godkännas som kvitto också.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|