Köpråd - Stereo/hemmabio. 5-1 vs 2-1?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tack var den här tråden var det lätt att hitta kontoutdraget. Räcker det med ett kontoutdrag? Det står ju inte att det var just en Onkyo jag köpte för pengarna?!

Jag har gjort så vid ett par tillfällen när jag inte hittat kvittot. Det är väl i slutändan upp till återförsäljaren antar jag. Det går ju att matcha summan för inköpet, tidpunkten etc. Det borde vara likställt med att visa upp ett kvitto. Försäkringsbolagen godkänner att man gör så i samband med inbrott.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Jag har gjort så vid ett par tillfällen när jag inte hittat kvittot. Det är väl i slutändan upp till återförsäljaren antar jag.

Problemet är att återförsäljaren inte är inblandad. Det här gäller en maskin som är 28 månader gammal. Har mailat kontoutdraget från köpet till Media Markts kundtjänst och med lite tur kan de iaf intyga att det var just en sådan jag köpte även om de inte kan ställa ut någon kvittokopia...

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Problemet är att återförsäljaren inte är inblandad. Det här gäller en maskin som är 28 månader gammal. Har mailat kontoutdraget från köpet till Media Markts kundtjänst och med lite tur kan de iaf intyga att det var just en sådan jag köpte även om de inte kan ställa ut någon kvittokopia...

Har nog mitt kvitto kvar, kan få låna det om det skulle knipa. :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Har nog mitt kvitto kvar, kan få låna det om det skulle knipa. :)

Det behövs inte! MediaMarkt har bra kundtjänst. Jag mailade över kontoutdraget till kundtjänst och då skickae hon ärendet vidare til den aktuella butiken. Inom tio minuter fick jag svar från dem där de intrygade att kontoutdraget gällde min Onkyo. :tummenupp
:tummenupp

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det behövs inte! MediaMarkt har bra kundtjänst. Jag mailade över kontoutdraget till kundtjänst och då skickae hon ärendet vidare til den aktuella butiken. Inom tio minuter fick jag svar från dem där de intrygade att kontoutdraget gällde min Onkyo. :tummenupp
:tummenupp

MM är bra skit på reklamationer, min iPhöndockningstation dög efter 2 år, fick pengarna tillbaka direkt :)

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Nu är det kanske sent att komma med hö när hästen är dö´ men..

Jag får väl betraktas som lite av en audiofil om än inte fanatiker. Har i ett 20-tal år haft 2-kanalsanläggningar i prisklass 30-70´ kr. I modern tid(läs: hus/barn/tant/kombi osv) kan jag konstatera att tillfällena då jag kan avnjuta musik i lugn och ro är försvinnande få :( Handen på hjärtat används anläggningen numera i huvudsak till bakgrundsmusik, tv och film.

Efter påtryckningar från tanten gjorde jag slag i saken och sålde min anläggning och köpte ett 5.1-system istället. Behöll dock vinylsvarven(som tyvärr får stå i förrådet och samla damm :( ). Då jag är lite känslig vad gäller ljudkvaliteten kostade jag på lite mer om än långt ifrån fanatiskt. Det bidde Pioneer SC-LX 73 + Monitor Audio RX6 AV12 + Cambridge AZUR 650 BD = c:a 50´ kr.

Med facit i hand är jag besviken på ljudkvaliteten när man lyssnar på musik. Jag hade nog inte insett vilket stort prismässigt steg det blir om man ska få motsvarande bra ljud i en 5.1-anläggning, troligen hade jag behövt lägga sexsiffrigt belopp för att bli nöjd.. Men när vi tittar på Blu-Ray film så funkar det väldigt bra :) Dock hade jag nog kunnat begränsa mig till prisklass 25-30´ kr utan att det hade gjort så väldigt stor skillnad.

Sensmoral: Vid köp av surroundanläggning får man vara medveten om att, förutsatt att prisklassen är samma, man får pruta en hel del på ljudkvaliteten. Men med det sagt så har de flesta inte samma krav som jag och är nog fullt nöjda med en anläggning för fyrsiffriga belopp. Oavsett om det är 2-kanals eller en fullständig surroundanläggning. Personliga preferenser får istället avgöra. Vill man ha mycket bas? Eller ett snyggt system? Eller ett diskret system? Och så vidare.

Slutligen ett tips: Köp begagnat. Hemmabiosystem rasar som en sten i marknadsvärde!

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Det bidde Pioneer SC-LX 73 + Monitor Audio RX6 AV12 + Cambridge AZUR 650 BD = c:a 50´ kr.

Slutligen ett tips: Köp begagnat. Hemmabiosystem rasar som en sten i marknadsvärde!
Ett tips om du inte redan gjort det (vilket du säkert har).

Bi-ampa frontarna, har själv ett par BX6'or och det gjorde underverk för klarhet och tryck plus att man fick lite mer "kontroll" över dom. :)
Nu är även 2-kanal en fröjd.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Ett tips om du inte redan gjort det (vilket du säkert har).

Bi-ampa frontarna, har själv ett par BX6'or och det gjorde underverk för klarhet och tryck plus att man fick lite mer "kontroll" över dom. :)
Nu är även 2-kanal en fröjd.

Nej det har jag faktiskt inte. Kör däremot bi-wiring(har en del Van den Hul D352 liggandes se´n förr).

Ska väl erkänna att jag inte är så väldigt insatt i alla möjligheter och finesser i de här moderna multi-receivrarna, men jag har ju två kanaler som inte används i förstärkaren som borde kunna användas. Får kolla på det när jag får en stund över.

Annars är jag också ett fan av bi-amping/bi-wiring. Dock kan det bli en stor merkostnad om man måste köpa en extra förstärkare för att kunna bi-ampa. Personligen anser jag att det ger mer "bang for the buck" att satsa dom pengarna på en bättre förstärkare från början. Men har man redan tillgång till två extra kanaler är det såklart en annan femma :)

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Nej det har jag faktiskt inte. Kör däremot bi-wiring(har en del Van den Hul D352 liggandes se´n förr).

Ska väl erkänna att jag inte är så väldigt insatt i alla möjligheter och finesser i de här moderna multi-receivrarna, men jag har ju två kanaler som inte används i förstärkaren som borde kunna användas. Får kolla på det när jag får en stund över.

Annars är jag också ett fan av bi-amping/bi-wiring. Dock kan det bli en stor merkostnad om man måste köpa en extra förstärkare för att kunna bi-ampa. Personligen anser jag att det ger mer "bang for the buck" att satsa dom pengarna på en bättre förstärkare från början. Men har man redan tillgång till två extra kanaler är det såklart en annan femma :)

TOM min i förhållande till din fisiga Onkyo 609 agerar delningsfilter (finns färdigt BI-amp läge) med den äran och kör snik med hemknåpad Suprakabel, billig lösning men fungerar utmärkt.

Jag kör 5.0 då den fula burkiga basen inte behövs. :)

Try it, you'll like it. Speciellt i 2-kanals blir det en väldig skillnad.

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
TOM min i förhållande till din fisiga Onkyo 609 agerar delningsfilter (finns färdigt BI-amp läge) med den äran och kör snik med hemknåpad Suprakabel, billig lösning men fungerar utmärkt.

Jag kör 5.0 då den fula burkiga basen inte behövs. :)

Try it, you'll like it. Speciellt i 2-kanals blir det en väldig skillnad.

Will do :)

Cambridge-spelaren är ju en flaskhals vid lyssning på musik också. Ångrar att jag sålde(billigt..) min gamla TEAC VRDS-10 som jag hade kunnat använda. Å andra sidan hade vi då haft en extra apparat framme vilket tanten inte hade gillat..:näsblod

Ska smyga fram vinylsvarven nå´n dag så får vi se vad det blir för reaktioner på det..:D

Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Nu är det kanske sent att komma med hö när hästen är dö´ men..

Jag får väl betraktas som lite av en audiofil om än inte fanatiker. Har i ett 20-tal år haft 2-kanalsanläggningar i prisklass 30-70´ kr. I modern tid(läs: hus/barn/tant/kombi osv) kan jag konstatera att tillfällena då jag kan avnjuta musik i lugn och ro är försvinnande få :( Handen på hjärtat används anläggningen numera i huvudsak till bakgrundsmusik, tv och film.

Efter påtryckningar från tanten gjorde jag slag i saken och sålde min anläggning och köpte ett 5.1-system istället. Behöll dock vinylsvarven(som tyvärr får stå i förrådet och samla damm :( ). Då jag är lite känslig vad gäller ljudkvaliteten kostade jag på lite mer om än långt ifrån fanatiskt. Det bidde Pioneer SC-LX 73 + Monitor Audio RX6 AV12 + Cambridge AZUR 650 BD = c:a 50´ kr.

Med facit i hand är jag besviken på ljudkvaliteten när man lyssnar på musik. Jag hade nog inte insett vilket stort prismässigt steg det blir om man ska få motsvarande bra ljud i en 5.1-anläggning, troligen hade jag behövt lägga sexsiffrigt belopp för att bli nöjd.. Men när vi tittar på Blu-Ray film så funkar det väldigt bra :) Dock hade jag nog kunnat begränsa mig till prisklass 25-30´ kr utan att det hade gjort så väldigt stor skillnad.

Det kan inte vara så enkelt att högtalarna inte är inspelade än?
Visserligen är det ju så att man får lägga en rackarns massa mer pengar på ett 5.1-system om man vill få riktigt bra stereoljud jämfört med om man köper ett renodlat 2-kanalssystem, men ändå.

Jag är iofs inte alls någon vän av Pioneer när det gäller välljud, och skulle inte köpt samma anläggning som du ifall jag hade 50 kakor att lägga på 5.1 idag. men smaken är ju olika :)

Jag hade gått på HK-reciever av det tyngre slaget, för att det helt enkelt är de som levererar det stereoljud som jag gillar bäst i recieverdjungeln under 20'. Sedan hade jag köpt separata CD och BD-spelare eller kanske till och med skitit i BD-spelare och fortsatt använda min PS3 som detta för att kunna lägga mer pengar på högtalarna. En sådan här CD kanske http://klintons.se/product_info.php/cPath/72/products_id/962.
Sist högtalarna, där jag i dagsläget inte alls har koll på vad jag skulle köpa, bara hur jag vill att det ska låta :)

Eller fan.. Kanske skulle man gå all in och köra separata system hela vägen. Ännu fler fjärrkontroller, och manicker som frugan skulle få spelet över :).
Då skulle jag äntligen få kunna prova att köra rörförstärkare, fet CD och passande högtalare (för rörfärstärkaren) för stereo och behålla grejorna jag har för 5.1

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Det kan inte vara så enkelt att högtalarna inte är inspelade än?
Visserligen är det ju så att man får lägga en rackarns massa mer pengar på ett 5.1-system om man vill få riktigt bra stereoljud jämfört med om man köper ett renodlat 2-kanalssystem, men ändå.

Jag är iofs inte alls någon vän av Pioneer när det gäller välljud, och skulle inte köpt samma anläggning som du ifall jag hade 50 kakor att lägga på 5.1 idag. men smaken är ju olika :)

Jag hade gått på HK-reciever av det tyngre slaget, för att det helt enkelt är de som levererar det stereoljud som jag gillar bäst i recieverdjungeln under 20'. Sedan hade jag köpt separata CD och BD-spelare eller kanske till och med skitit i BD-spelare och fortsatt använda min PS3 som detta för att kunna lägga mer pengar på högtalarna. En sådan här CD kanske http://klintons.se/product_info.php/cPath/72/products_id/962.
Sist högtalarna, där jag i dagsläget inte alls har koll på vad jag skulle köpa, bara hur jag vill att det ska låta :)

Eller fan.. Kanske skulle man gå all in och köra separata system hela vägen. Ännu fler fjärrkontroller, och manicker som frugan skulle få spelet över :).
Då skulle jag äntligen få kunna prova att köra rörförstärkare, fet CD och passande högtalare (för rörfärstärkaren) för stereo och behålla grejorna jag har för 5.1

Högtalarna har ett par år på nacken så de är inspelade vid det här laget.

Även om det inte direkt var i guldbyxedivisionen så var jag nöjd med min 2-kanalsanläggning. Egentligen kanske man skulle ha behållit den och ställt i förrådet så länge. Då hade jag kunnat nöja mig med en lite enklare hemmabioanläggning för kanske 15-20´kr vilket hade blivit betydligt billigare i slutändan. Men det kändes onödigt då min 2-kanalsanläggning inte skulle ha kommit till användning på ett antal år framöver :(

Vi får väl se i framtiden(läs: när barnen börjar bli vuxna), om jag fortfarande har intresset kvar så kanske man kan börja om med en seriös musikanläggning :)

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Kapar tråden en aning.

Jag håller på att renover upp vardagsrummet pga fru och braskamin måste jag få upp högtalarna i tak/väggvinkel.

Användning är uppdelad på:
1. Grabben tittar på pixarfilmer.
2. Bakgrundsmusik
3. Jag lyssna på hög musik de få gånger det blir tomt i huset.
4. Jag som ser på krigsfilm med hög volym de få gånger huset är tomt och jag inte lyssnar på musik.

Budget ca 15"
Jag vill ha ett 5.1 som stöder airplay. Har varit och lyssnat på två system, det http://se.harmankardon.com/bds-x7x-a-se/bds-7773w230-b2.html och det http://www.taktoton.com/paketforslag/bio-mellan-marantz-linn.html .
Lyssnat vid två olika tillfällen i olika butiker, tycker att Linnarna lät bättre med HK ser bättre ut.
Fördelar/nackdelar med respektive system?

Bonusfråga, finns det fog för att betala tre ggr så mycket för rekommenderad audiofil-högtalarkabel eller går det lika bra att köra EKLK?

Last edited:

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Kapar tråden en aning.

Jag håller på att renover upp vardagsrummet pga fru och braskamin måste jag få upp högtalarna i tak/väggvinkel.

Användning är uppdelad på:
1. Grabben tittar på pixarfilmer.
2. Bakgrundsmusik
3. Jag lyssna på hög musik de få gånger det blir tomt i huset.
4. Jag som ser på krigsfilm med hög volym de få gånger huset är tomt och jag inte lyssnar på musik.

Budget ca 15"
Jag vill ha ett 5.1 som stöder airplay. Har varit och lyssnat på två system, det http://se.harmankardon.com/bds-x7x-a-se/bds-7773w230-b2.html och det http://www.taktoton.com/paketforslag/bio-mellan-marantz-linn.html .
Lyssnat vid två olika tillfällen i olika butiker, tycker att Linnarna lät bättre med HK ser bättre ut.
Fördelar/nackdelar med respektive system?

Bonusfråga, finns det fog för att betala tre ggr så mycket för rekommenderad audiofil-högtalarkabel eller går det lika bra att köra EKLK?

Svar på bonus frågan, kör med en helt vanlig kabel, är du nojig använd 2x2.5 och det räcker till varenda en högtalare i hela världen. :fakta

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag kör med en Marantz SR7001 förstärkare, och KEF KHT5001.2 högtalare.

När jag köpte dessa så prioriterade jag i denna ordning:
1. Ett utseende på högtalarna som tilltalar mig, dvs inte vanliga fyrkantiga fula tråkiga.
2. Bra surroundljud när jag tittar på film och spelar TV-spel.
3. Bra ljud när jag lyssnar på musik.
4. Priset.

Jag lyckades bra utan att behöva kompromissa alls. Prislappen landade på ca 28' om jag minns rätt.

Nu för tiden har punkt 3 (musik) hamnat högst upp på listan, och punkt 2 (film) fallit bort helt.
Därför är jag lite sugen på ett par vanliga stereohögtalare, och är sugen som fan på ett par Dali FAZON F5. Enligt butiken jag var och kollade i här om dagen så duger min Marantz SR7001 utmärkt till att driva ett par feta stereohögtalare också, så det är egentligen bara högtalarna som jag behöver byta.

Om någon är sugen på riktigt snygga 5.1-högtalare utan att behöva tumma på ljudkvalitet, så lägg ett bud på mina! :tummenupp

Mina KEF KHT5001.2:
246166d1307699812-sale-kef-kht5005-2-img_2005.jpg

Dali FAZON F5 som jag är sugen på:
DALIFAZONF5HGWH_1.jpg

Ber om ursäkt om det blir lite säljesannons, men det är mest meningen att diskutera. ;)

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Ducati 998s FE
Olika högtalarkablar gör inte alls lika stor skillnad som olika signalkablar, men visst är det skillnad mellan olika kablar. Prova själv i en seriös musikanläggning :)

Har laborerat en hel del med detta och det som man i huvudsak uppnår är att ändra en liten smula i karaktären på ljudet, vanligtvis för att matcha/fintrimma olika komponenter med varandra.

Men även för "Bernadotten" finns det, precis som med övriga komponenter i anläggningen, en gräns för hur mycket pengar det lönar sig att lägga ner på detta. Sedan blir det sååå mycket pengar för sååå liten skillnad att det mer handlar om status.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Har själv varit där i "träsket" för ett antal år sedan men en bombrelaterad hörselnedsättning och andra intressen gör att jag sällan tar mig tid att finlyssna längre, nuförtiden är det mest bakgrundslyssning med en billig klass-D förstärkare och Monitor Audio RX8:eek:r.

Apropå kablar så finns det nog mycket att lägga pengarna på som ger mer ljudlyft (akustikbehandla rummet!) men folk som påstår att det inte går höra skillnad mellan t.ex. EKK och Transparents värre snören måste vara stendöva...:3freak

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA