Köpråd streethoj!

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Hoj
Triumph Street Triple R -14
Är ni full elle?
Gillar man Rodeo så finns det knappast någon streethoj för billiga pengar som rår på en Superduke 990?

Att den skall vara dyr på försäkring är en myt, bakdäck en annan sak :yoparty

1290 är en helt annat beast, både vad gäller pengar och effekt, bara för hardcore-rodeos :D

Stava jälla illa*

Fick faktiskt ett erbjudande om att byta mot en Superduke 990 i somras. Men när jag kolla de vad den skulle kosta i försäkring så backade jag. För den skulle vara dyrare än den hoj jag har idag, vilket ju är en hoj många försäkringsbolag knappt vill ta i känns det som.
Så att det skulle vara en myt om försäkringen vet jag inte om jag kan hålla med om. Möjligen att jag inte hitta rätt bolag bara. Men kollade LF, Bilsport-MC och Svedea bland annat.

Men är säkret en riktigt rolig hoj annars.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Kawasaki Z800
Honda CB650F
Triumph Street Triple (möjligen R/Rx)

Kan säga direkt att Hondan behöver du inte ens titta på. stryk den.

Z800 är en väldigt neutral och stabil hoj med en grym motor. dock är den lite tyngre 20-25kg jämfört med andra 800cc. Bromsarna är grymma som dom är. Fjädringskomponenterna räcker för hård gatkörning, men inte hård bankörning. Rolig hoj. och Snygg som fan ! om jag hade haft råd med både touring och streethoj hade jag behållit den jag ägde.

Triumph har vunnit mellanklass jämförelser sen street tripple lanserades men modellen börjar bli gammal till åren och lite utjatat. 8 år gammal. Jag skulle försöka hitta något mer personligt. Detta är streethojarnas Volvo 740.

Titta gärna på MT-09 som nog passar din längd bättre. Obs ! liten Tank endast 14l. och erkänt dåliga fjädringskomponenter i tester och "ryckig" insprutning(fly by wire). Men grym motor !

Ett tips är att du tar en rejäl blänkare på italienska hojarna. MV agusta, Aprilia.

aprilia touno V2 äldre, Nyare med V4 motor. fin hoj som ligger i top i tester.

Samt MV agusta som fullkompligen sprutat ur sig superfina gathojar senaste åren. Enda kända problemet är "ryckig" insprutning(fly by wire). som nu åtgjärdats.

BRUTALE 800 DRAGSTER
BRUTALE 1090
BRUTALE 800
RIVALE 800
TURISMO VELOCE 800

Helt klart värt och kika på dessa.

Last edited:

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Hoj
Tjena.

Utefter det du berättat om vad du söker hos en hoj, hade jag rekommenderat dig att kolla in Yamahas
FZ1-n. Den är baserad på R1an fast med kraften tidigare i registret. Har själv en 07a utan ABS och någon annan form av elektronik och trivs skitbra. Kraften kommer linjärt och är lättdoserad. Sittdynan är mjuk och skön (långtur är inget problem alls). Du har en bred tank att hålla dig fast i med benen och sittställningen är i framåtposition men ändå upprätt och bra. är 176 och når precis ner så 191 är den nog perfekt för!
Den är säkert busig om man gillar sånt. Rätt kort hjulbas och bra tryck i motorn (150 hkr)! Den är en aning högt drevad original dock.
De ligger även väldigt bra i pris för mängden "hoj" du faktiskt får. Finns många exemplar för runt 60. Köp en, på med yoshirör och du får en jäkligt rolig hoj för en ok summa! :tummenupp
Här kan du läsa mer. :hej
http://www.fastbikes.se/index.php/reportage/provkort/99-yamaha-fz1-n-07

Tack jag ska kolla närmare på denna hoj också :)

Simon1988

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2014
Hoj
Gillar uteendet på både MV och Ducati dock är dom ett litet snäpp för dyra i inköp för mej. Och vad man förstått på recensioner så är dom väl nästan inte värda dom där extra slantarna över en Triumph vad jag förstått det som.

Men får göra så att jag får dra till fastlandet med en skåpbil och polare som Rach föreslog och prova lite olika.

Vart finns det mest MC-handlare i detta avlånga land? Gärna inom 10-20 mils radie från Nynäsham eller Oskarshamn.
Misstänker väl Stockholm, men finns det någon som ligger lite utanför i så fall så man kan ta ut hojen på en kurvig väg och inte bara köra runt i stan eller på motorvägen?

Gärna återförsäljare av Triumph, Yamaha, Kawasaki, MV och Ducati. Skadar ju inte att provköra en MV och Ducati även om dom känns för dyra.

Tack för alla svar!! :)

Mvh
Simon

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Gillar uteendet på både MV och Ducati dock är dom ett litet snäpp för dyra i inköp för mej. Och vad man förstått på recensioner så är dom väl nästan inte värda dom där extra slantarna över en Triumph vad jag förstått det som.

Jag håller med dig. i överkant på priset. Som en joker i leken har du lite billigare Aprilia Dorsoduro 750/1200.

Aprilia Dorsoduro 750 finns för blocket för runt 70 000:-

Aprilia Dorsoduro 1200 finns på blocket för 80 000:-

Lågt inköpspris på roliga bushojar med fullsmetat elektronikpaket.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50

Men får göra så att jag får dra till fastlandet med en skåpbil och polare som Rach föreslog och prova lite olika.

Vart finns det mest MC-handlare i detta avlånga land? Gärna inom 10-20 mils radie från Nynäsham eller Oskarshamn.
Misstänker väl Stockholm, men finns det någon som ligger lite utanför i så fall så man kan ta ut hojen på en kurvig väg och inte bara köra runt i stan eller på motorvägen?

Gärna återförsäljare av Triumph, Yamaha, Kawasaki, MV och Ducati. Skadar ju inte att provköra en MV och Ducati även om dom känns för dyra.

Mvh
Simon

Bra plan:tummenupp

Däremot finns det ju helt nya -14 Mv brutale 675 för precis under 100tkr. Utbudet av beggade är väl dessvärre inte så stort på dessa då de först nyligen började sälja hyfsat.

Duccar finns det ju däremot gott om beggade. Förkasta inte idén på en 1-3 år gammal hoj. Värsta värdeminskningen borta, även om man inte får den där känslan som endast en helt ny hoj kan förmedla..

Lycka till!

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Om du redan har en GSX-R 750 kanske det vore en ide att kolla på en GSR 750. 106hk och en prislapp på 80k.

Men det är klart, det kan ju vara trevligt att kolla runt på lite annat än en hoj som är ganska lik den man redan har om man är ny på mc. :tummenupp

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.

Mvh
Simon

Hojcenter I länna säljer ktm, triumph o mv agusta, ava mc säljer bland annat kawa o ducati. Båda är relativt nära vägar där det svänger lite.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
måste säga att jag är riktigt nöjd med min MT-07a. men antar att 75hk på 182kg fulltankad inte räcker till om du kört GSX-R 750, innan. iaf en snygg o trevlig hoj i mitt tycke, alt kolla mt-09an med lite mer pulver.
man måste tyvär byta hela avgassystemet för att stå ut med dessa hojar :/

Str3 R

Guest
Street Triple R, ta R-modellen så får du mjukare dyna att sitta på samt justerbar fjädring fram och bak. Och rolighetsfaktor på köpet.

:)

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Jo det är dom:tummenupp:fakta

Biber

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2013
Hoj
Street Triple R -13
Z800 är en väldigt neutral och stabil hoj med en grym motor. dock är den lite tyngre 20-25kg jämfört med andra 800cc.

Z800 tjänstevikt: 231kg
Street triple tjänstevikt: 188kg
43kg skillnad, lite tyngre var det ja ;)

Dock bör man provköra hojarna för att veta vad man är ute efter!
Vissa gillar lite grövre kurvor helt enkelt. :tuttar

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Provade en MV Brutale 800 i höstas. Sjukt rolig hoj. Extremt wheeliebenägen och quickshiftern gjord det lite extra kul :). Beror säkert mycket på att utväxlingen var låg, men riktigt nice hoj. Ända invändingen jag hade var att växellådan kändes ganska sladdrig.

Av de hojarna du funderar på så säger jag absolut street triple! Kasta dock även med Yamaha mt09 i ekvationen.. Finns nog inga roligare streethojar i min mening än street triple och mt09. Mt09 är ju en något större hoj/motor och kanske mer prisvärd men street triple är också otroligt rolig!

Provkör och välj den du gillar bäst. Välj ut några hojar och åk till fastlandet med en skåpbil/släp/kompis i bil och provkör och köp med dig den du gillar bäst är väl det bästa råd jag kan ge.

Personligen så gillar jag även Mv agusta brutale 675/800 designmässigt som f---n. Dock vet jag inte hur roliga de är då jag aldrig provat någon av de. Något säger mig dock att de är lika busiga.. Dock är de väl något dyrare än street triple och mt09 och kvalitén kanske är ett större frågetecken.

Lycka till med hojköpet:tummenupp Alltid lika kul att köpa en ny hoj=)

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot

Mja.. njo.
Det är ju "samma sak" som de andra hojarna, dvs det går ungefär lika fort och håller ungefär lika bra.
Jag har inte kört en MV Agusta, men Ducatis ljud och gång är något helt annat. Råstyrka på botten så det finns inget motsvarande.

Mvh
Simon

10-isch mil:
Claessons i Bromölla, Ducati med mera.

20-isch mil:
Bröderna Hörbergs i Löddeköpinge, Ducati och Kawasaki.
Motorsport i Landskrona, MV Agusta med mera.

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).

Var nära och köpa den. Tills jag provkörde och upptäckte att bromsarna är 2 kolvsok samma som SV650s. väldigt svaga. Dom räckte knappt för aktiv körning med skjuts bakpå. Köpte Z800 pga detta.

Annars är det en toppen hoj. Länsförsäkringar har en Suzuki försäkring som är superbilligt. Tror den skulle kosta 3500/år stockholm.
http://suzukimcforsakring.se/

Last edited:

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Vet inte riktigt hur din smak är men vill du köra naket så finns det rätt många snygga retro hojar som är både billiga att försäkra och passar bra åt de som är lite längre.

Här är minna två röster

Yamaha-MT-01_JB_1494_${22154385}.jpg
Yamaha MT01 väldigt speciellt och passar perfekt för den långa

2015-Yamaha-XJR1300-Racer-01.jpg
Yamaha XJR1300 Racer

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Var nära och köpa den. Tills jag provkörde och upptäckte att bromsarna är 2 kolvsok samma som SV650s. väldigt svaga. Dom räckte knappt för aktiv körning med skjuts bakpå. Köpte Z800 pga detta.

Annars är det en toppen hoj. Länsförsäkringar har en Suzuki försäkring som är superbilligt. Tror den skulle kosta 3500/år stockholm.
http://suzukimcforsakring.se/

Tungjobbade bromsar håller jag med om men inte svaga,en vanesak helt enkelt.
I övrigt en ganska hårt satt fjädring och en motor som känns riktigt rapp och
en växellåda som känns som smör!

Är hur nöjd som helst med hojen!!

Z800 kändes tung o sävlig samt rejält plastig o därför blev det en GSR för mig:tummenupp

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...