Köpråd streethoj!

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Jag och några till med mig hävdar att jo, det finns det nog....:fakta:hej
Jovisst, men då brukar man få börja med en sporthoj om man vill ha riktigt bra, motor, fjädring, bromsar etc. När min gamling var helt utsliten för några år sedan kollade jag noga efter något med hyggligt upprätt körställning och inte mer än toppkåpa, helst utan. Fanns massor men (förutom då KTM 1299 SuperDuke då...) byggmässigt var det magert, allt ovan uppräknat var mer eller mindre nerprutat mot enklare utförande.
Så jag renoverade den gamle:
(Nej jag inbillar mig inte att ramen är i närheten av moderna sådana.)

_BC82592.jpg

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jovisst, men då brukar man få börja med en sporthoj om man vill ha riktigt bra, motor, fjädring, bromsar etc.
KTM SD1299 som du nämnde, Aprilia Tuono V4 som kom 2011, BMW S1000R, Ducati Streetfighter. 4 exempel som i sin egen rätt har motor, chassi och bromsar som inte står syskonet sporthoj speciellt långt efter. Inte som japanska kusinerna som ju oftast mer är en trimmad touringhoj.

Men du helt rätt, för 5 år sedan fanns inte nån av dessa utan då var man i princip hänvisad till KTM SD990, Triumph Speed3/Street3 och Aprilia Tuono Twin (som för övrigt faktiskt är nästan identisk med sporthojen RSV motor- och chassimässigt). Begagnatmarknaden blir något begränsad... :)

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
KTM SD1299 som du nämnde, Aprilia Tuono V4 som kom 2011, BMW S1000R, Ducati Streetfighter. 4 exempel som i sin egen rätt har motor, chassi och bromsar som inte står syskonet sporthoj speciellt långt efter. Inte som japanska kusinerna som ju oftast mer är en trimmad touringhoj.

Men du helt rätt, för 5 år sedan fanns inte nån av dessa utan då var man i princip hänvisad till KTM SD990, Triumph Speed3/Street3 och Aprilia Tuono Twin (som för övrigt faktiskt är nästan identisk med sporthojen RSV motor- och chassimässigt). Begagnatmarknaden blir något begränsad... :)
Utvecklingen går tydligen framåt också på ett område jag gillar, fint!
Men de du nämner är inte gratis varken i inköp eller i driftskostnader om man räknar in försäkring. Fabrikanterna borde enkelt kunna göra kåplösa hojar med lite vintagestuk genom att strippa av en sporthoj och byta några få bitar som styre, fotpinnar, lampor fram etc., full effekt och allt övrigt identiskt.
Borde säljas billigare också och det är nog där skon klämmer. Gick runt på mc-mässa och såg rätt klara kopplingar mellan effekt och pris: Under 100 hästar ett pris, över 100 minst ett par 10 000:- påslag och över 150 mer igen trots att modeller en bit över eller under 'gränsen' egentligen var rätt lika om man bortser från tank, kaross och gimmicks.
Ett vackert exempel på marknadsmässig prissättning.

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot

Eeh du ursäkta här men Ducati Streetfighter 1098 har en vidareutvecklad motor jämfört med Ducati 1098 (med titandelar, dock -5hk slutresultat pga insugsplacering på fightern),
i princip samma chassi (en aning förlängd sving, fighterstyre osv) och SAMMA bromsar.

Viktigt :7peta :mattias

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Eeh du ursäkta här men Ducati Streetfighter 1098 har en vidareutvecklad motor jämfört med Ducati 1098 (med titandelar, dock -5hk slutresultat pga insugsplacering på fightern),
i princip samma chassi (en aning förlängd sving, fighterstyre osv) och SAMMA bromsar.

Viktigt :7peta :mattias
Ungefär som Tuono då, där gen 1 är exakt samma hoj som RSV, gen 2 har mindre förändringar än Ducatin och V4an är längst ifrån med aningen justerade ramvinklar, annan bakdämpare och några hk mindre. Jag försökte bara vara lite försiktig i mina uppgifter, då jag inte orkade leta reda på exakta spec för ett ynka inlägg och inte har koll på Ducati. ;)

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Ungefär som Tuono då, där gen 1 är exakt samma hoj som RSV, gen 2 har ungefär förändringar motsvarande Ducatin och V4an är längst ifrån med aningen justerade ramvinklar, annan bakdämpare och några hk mindre. Jag försökte bara vara lite försiktig i mina uppgifter, då jag inte orkade leta reda på exakta spec för ett ynka inlägg och inte har koll på Ducatin. ;)

Får jag höra att jag som ducatiägare ska leva upp till massa fördomar om ducatiägare så ser jag till att göra mitt bästa! :D

Den enda där som har medvetet lägre effekt än sportditon är BMW:n

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Får jag höra att jag som ducatiägare ska leva upp till massa fördomar om ducatiägare så ser jag till att göra mitt bästa! :D

Den enda där som har medvetet lägre effekt än sportditon är BMW:n
Bra där! :D

Även V4an har lägre, även om det skiljer mindre i verkligheten än på papperet.

Men som Vincent konstaterar är det ju inte direkt billiga hojar...

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Utvecklingen går tydligen framåt också på ett område jag gillar, fint!
Men de du nämner är inte gratis varken i inköp eller i driftskostnader om man räknar in försäkring.

Apan har jag på 3500 hel/hel. Kan inte se att service är dyrare på en fläck...
Bara supermuttan som blir billigare då den går som åffråd.

Värdeminskning är nog största kostnaden oavsett märke.
Det är ofrånkomligt att värdet halveras på 4år...

Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Apan har jag på 3500 hel/hel. Kan inte se att service är dyrare på en fläck...
Bara supermuttan som blir billigare då den går som åffråd.

Värdeminskning är nog största kostnaden oavsett märke.
Det är ofrånkomligt att värdet halveras på 4år...
Nä, gammelgixxern försäkras under 5000:-/år (i Göteborg) och slutade tappa värde för minst 10 år sedan.
Om två år blir den veteran och ännu billigare i drift.

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
Även fz1 har betydligt lägre effekt. Samma motor som i R1 (på den tiden) fast med 150hk istället för 180.
Ofta är dessa hojar optimerade för mer effekt och vrid i låg och mellanregistret vilket resulterar i lägre toppeffekt.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jovisst, men då brukar man få börja med en sporthoj om man vill ha riktigt bra, motor, fjädring, bromsar etc. När min gamling var helt utsliten för några år sedan kollade jag noga efter något med hyggligt upprätt körställning och inte mer än toppkåpa, helst utan. Fanns massor men (förutom då KTM 1299 SuperDuke då...) byggmässigt var det magert, allt ovan uppräknat var mer eller mindre nerprutat mot enklare utförande.
Så jag renoverade den gamle:
(Nej jag inbillar mig inte att ramen är i närheten av moderna sådana.)

_BC82592.jpg

B-king?

Allt är ju subjektivt men att nakna, nedtrimmade (vissa skulle säga gatanpassade) versioner av tillverkarnas supersporthojar per automatik även skulle få körglädjen vingklippt håller jag inte alls med om.

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Hoj
KTM SD990
Jag pröjsar lite drygt 3400kr för halvförsäkring hos Bilsport & MC.
Detta gäller alltså en KTM Superduke 990 -07. 28 år, med körkort i fem år.

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
GSX-R1100.

Allt är ju subjektivt men att nakna, nedtrimmade (vissa skulle säga gatanpassade) versioner av tillverkarnas supersporthojar per automatik även skulle få körglädjen vingklippt håller jag inte alls med om.
Körglädje finns säkert, har ju egentligen inget med prestanda att göra. Har på sur Honda XL185 haft enormt lustfyllda turer på bergsvägar där sporthojsförare nästan kröp fram på blödande asfalt och/eller mosade oliver.
Edit: Som vägen i bakgrunden

MCGrekland022.jpg

Varför inte två varianter, 'gatanpassad' eller strippad sportis till originalpris minus kostnader för det man plockat bort?

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
GSX-R1100.

Körglädje finns säkert, har ju egentligen inget med prestanda att göra. Har på sur Honda XL185 haft enormt lustfyllda turer på bergsvägar där sporthojsförare nästan kröp fram på blödande asfalt och/eller mosade oliver.

Jatack jag ser att det där en gång varit en GSX R1100. En vattenbuffel iofs men ändå...:fakta

Min referens till B-king var en motfråga till det du skrev innan (inlägg 61): att du tyckte att det det mesta naket, mer upprätt som baserade sig på sportisar var en räcka (sämre) kompromisser avseende motor, bromsar etc etc. Min fråga är då om du kört en B-king?

Du gav dig in i tråden med att ifrågasätta varför en så ung kille som TS ens kunde överväga att byta bort en gixxer 750 mot en mer "bekväm" streethoj. Samtidigt köper du att körglädje inte har med prestanda att göra....vad är egentligen din poäng här?:confused::confused:

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Har kört massor med hojar, men den jag fastnat för mest (av gathojar) är Street Triple. Grym känsla och feedback. Har aldrig känt sånt förtroende för en hoj. Testa! :tummenupp

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Har kört massor med hojar, men den jag fastnat för mest (av gathojar) är Street Triple. Grym känsla och feedback. Har aldrig känt sånt förtroende för en hoj. Testa! :tummenupp

Den är verkligen grym och när någon som du eller jag skriver på detta forum, dvs tipsar inte om våra egna hoj och inget annat. Då ska man lyssna! :)

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring