Köpråd SUV

Inte fan behöver du köra 3000 mil. Har en 08 Mondeo diesel den drar 0,66 l milen medan bensinversionen drar 0,84.
Anta 2500 mil
2500 * 0,84 * 14,88 + 2000 = 33248 Bensin
2500 * 0,66 * 14,39 + 3095 = 26838 Diesel

Skillnad år 6400:- har du bilen i 5 år får inte dieselbilen vara mer än 32000 dyrare. Om så är fallet vet jag inte.

Fast nu snackade vi bil, inte Ford.

När jag räknade på Passat Variant -12
TDI 170
vs
TSI 160 Multifuel Twincharger

0.57/0.65 liter per mil
3300/500 i årsskatt

2500 * 0.65 * 14.88 + 500 = 24680 :-
2500 * 0.57 * 14.50 (bor inte i stan) + 3300 = 23962:-

718:- per år
räknat på 5 blir det 3590:-

I standardutförande är TSIn 11300:- billigare.

Men då en annan är över 5.5k mil per år och i behov av fyrhjulsdrift är inte valet svårt ändå.

ÅAS anser jag personligen att den kostnaden i regel (sålänge det inte är något gammalt as) är försumbar i förhållande till den totala kostnaden och köper gärna diesel bara för charmens skull.
En massa pengar blir man av med i vilket fall. Då kan man lika gärna få valuta för pengarna.

Last edited:
Styvfarsan hade mycket elfel på sin Santa Fe diesel -07.
Var inne på verkstad säkert 10-12 gånger under dom 2 åren han hade den enbart pga elfel.

Kan ha varit måndagsex, jag vet inte.
Men den var skön att köra när den funkade iaf :)

Finns ju mycket suv'ar ute, har själv letat förut men råkade köpa en roligare kombi istället.

Vad skall du med elhissar och automat till?
Är du handikappad?

Elhissar är ju ett måste för en hantverkare i farten, jag får ju tennisarmbåge annars av allt jävla vevande i alla drive-thru´s! Dessutom är jag en ganska ilsken bilist och måste hytta med näven och peka finger åt mina mottrafikanter minst en gång om dagen, då hinner man inte veva ner fönstret!

Går det att få en bil med automat så finns det liksom ingen anledning till något annat, manuella lådor har man i jänkare och sportbilar. Just det, jänkare. En del påstår annat men det är bara fel. Jag vill kunna köra bil samtidigt som jag läser nyheterna på telefonen och käkar min frukost, i stadstrafik. Då är det skönt att slippa växla och spilla skagenröra över hela inredningen :(

Subaru Outback, om du har råd tar du dieseln men det spelar mindre roll.

Gillar Subaru men dieseln tycker jag är ett skämt = trött dieselsnurra som måste köras som en bensinare om det ska hända något och fortfarande ingen automat. Svårt att beskriva men tänk er en 150hk bensinmotor i en bil med 1650kg i tjänstevikt, visst vridet är något bättre men bara något oavsett vad som står på pappret.

Gasbilen har jag inte provkört men den kanske kan vara något om man nu ska köra något sk miljöbilklassat.

Vad gäller subaru så finns det ju lite olika, Forester är väl mest "SUV", diffbroms - yepp, nivåreglering nej, antisladd ja (endast tillsammans med automat), diesel finns men inte ihop med automat... Samma sak gäller för Outback dock så har Outbacken nivåreglering, vilket tar oss vidare till Outbacks tvilling Legacy, är egentligen samma bil i grund och botten, Legacy har dock riktigt låg markfrigång, dessutom är det en lång bil, jävligt lång t.o.m vilket gör att den lätt och gärna skrapar magen i gruset om det blir lite knöligt, Legacy saknar diffbroms och nivåreglering, bilar med manuell låda har lågväxel, samma gäller för både Forester och Outback. Samtliga tre uppräknade modeller har elhissar, AC, farthållare och 6-skivig cd-växlare med mp3 stöd som standard, ingång för mp3-spelare finns som tillval. Jag har själv en Legacy 2.0R -07, 165 hk, skapligt varvvillig (blir inte rött förrän vid 7500 varv) dock så är vridmomentet på låga varv lite blaha, men får man jaga på klunsen lite så skjuter den iaf på godkänt. Hyfsad bränsleekonomi, ligger på runt 0.8 blandad körning utslaget över ett helt år med allt vad det innebär av kallstarter och annan skit.
Serviceintervall är 1500 mil, inte överdrivet dyr att serva, inte billigast heller, dock billigare än Audin jag hade innan.

Så för att sammanfatta: behöver du enbart fyrhjulsdriften - legacy, behöver du lite mer luft under bilen - Outback eller Forester beroende på hur mycket lastkapacitet du behöver, och om du kör på forester så ska du givetvis ha en 2.5XT =)

edit: och som nån nämnde tidigare, Suzuki Vitara är jävligt mycket bil sin storlek till trots, den tål att man brakar emot en sten om man kör lite terräng, skulle vilja se hur t.ex en stor dyr stads-suv klarar samma sak...
Dock så är väl just Vitara ingen lysande bil att ha om man ska sitta och mala 40 mil på E4....

Last edited:
Elhissar är ju ett måste för en hantverkare i farten, jag får ju tennisarmbåge annars av allt jävla vevande i alla drive-thru´s! Dessutom är jag en ganska ilsken bilist och måste hytta med näven och peka finger åt mina mottrafikanter minst en gång om dagen, då hinner man inte veva ner fönstret!

Går det att få en bil med automat så finns det liksom ingen anledning till något annat, manuella lådor har man i jänkare och sportbilar. Just det, jänkare. En del påstår annat men det är bara fel. Jag vill kunna köra bil samtidigt som jag läser nyheterna på telefonen och käkar min frukost, i stadstrafik. Då är det skönt att slippa växla och spilla skagenröra över hela inredningen :(

Åttimat dricker och ger sämre framkomlighet.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick