Köpråd SUV

Retarderad på fyllen men menar å låsa axlar samt fördelningslåda, alltså totalt odiffat :fyllisar

Det är ovanligt med odiffat numera.
Arbetar med elektroniken i stället.
Slå av antisladdsystemet och gasa, så skall bromsarna sköta kraftfördelningen.
Betydligt sämre än spärrade diffar, eftersom det inte börjar jobba föränn det slirar, men räcker för de flesta.
 
Vettiga bilar att kolla på:
Rav-4, grymt bra. Tråkig som få dock.
Vitara, mycket SUV för pengarna och den klarar mer än de flesta andra så kallade Suvar klarar.
Honda CRV, det finns en anledning till varför Honda har vunnit åtskilliga priser för sin motorteknik.

Bilar du inte ska kolla på:
XC70, en bil som förvisso är bra så länge den är hel men det kostar apa när det pajar och det gör det. Inte heller en SUV utan då är det XC90 men den kostar bara och inget mer.
Santa fe, jag säger emot Skrotis totalt här. Totalt oduglig i terräng, jag har kört fast på ett halvtorrt gärde med en sådan där man tog sig fram med en 142:a.
X5. För frisörer och deras morsor. Skön landsvägskryssare dock.

Jag har inte påstått att Santa fen är bra i terrängen.
Men som vardagsbil är den utmärkt.
Dacian däremot är en utmärkt terrängbil.
Men lite struttig på landsväg.
 
Jag har inte påstått att Santa fen är bra i terrängen.
Men som vardagsbil är den utmärkt.
Dacian däremot är en utmärkt terrängbil.
Men lite struttig på landsväg.

Sant, det var jag som tog mig friheten att tolka det lite som jag ville. På den punkten håller jag med, Santa Fe´n är en helt ok fotbollsmorsa-bil.
Men om man är i behov av en 4wd-bil så är det fel bil att kolla på.

Dacian talar du dig varm om hela tiden, jag känner att jag måste slå en flukt på den när det är dags att utöka bilparken och då kommer behovet vara en liten pickup/skåpbil för mindre servicejobb och även agera dragbil. Den finns alltså med 4wd OCH diesel? Prisklasser?
 
Nu kommer säkert dem flesta skratta här. Men varför inte en "Saab" 9-7x?
Byggd på Chevy Trailblazer = ram chassi och som har funnits sen urminnes tider = inte mycket som strular.

Finns både med rak 4,2 rak sexa, 5,3liters V8 samt 6 liters V8 från corre corvbröd, lite udda fågel som finns ett fåtal men som kostar ingenting. Finns några på blocket mellan 118 - 190k. Vissa av dem har knappt gått så långt så att dem har behövt göra den andra servicen.

+Udda
V8
Billig i INKÖP (ej i drift)
Serviceverkstäder finns överallt (alla före detta Saabhandlare)
Kan man skruva själv så finns en uppsjö med delar som även är billiga.

- Inte den modernaste av bilar
Dyr i drift
Säkert inte den bästa i krallig terräng då Trailblazern byggdes för Route 66, men tar dig säkert fram till vinterstugan i Åre
Kan bli svår såld i tredje hand.

Värt att tänka på :)
 
Jim G™;5560602 skrev:
Hur är det med bensin kontra diesel?
Diesel drar mindre men kostar mer i skatt, eller tänker jag fel?

Generellt så säger man att om man kör mer än 1500 mil om året så blir diesel billigare, annars välj bensin.
Subaru Legacy kanske? :)

Eller Toyota Land Cruiser, fast dom kanske kostar en del i inköp för en nyare modell.
 
Last edited:
Sant, det var jag som tog mig friheten att tolka det lite som jag ville. På den punkten håller jag med, Santa Fe´n är en helt ok fotbollsmorsa-bil.
Men om man är i behov av en 4wd-bil så är det fel bil att kolla på.

Dacian talar du dig varm om hela tiden, jag känner att jag måste slå en flukt på den när det är dags att utöka bilparken och då kommer behovet vara en liten pickup/skåpbil för mindre servicejobb och även agera dragbil. Den finns alltså med 4wd OCH diesel? Prisklasser?

Skåp och p-u finns inte med fyrhjulsdrift.
Bara Dustern (än så länge).
Om du kollar på blocket, så finns det en del "nya", osålda av föregående årsmodell.
Jag är bara glad över att det finns nya, praktiska bilar utan lullull.
 
Tahoe eller Surburban , med Veåtta
Stora och fläskiga (varför vill man annars ha en SUV ? )
Billiga att köpa
Evighetsmaskiner med beprövad teknik
Drar inte speciellt mycket , ligger väll mellan 1,2-1,5l milen (oavsett belastning)
Någon nämnde Trailblazern .... men den e lite mesigare :arsele (typ samma komponenter dock)

Men skippa SUV ... som nästan alla skrivit så stämmer jag in i kören , köp en "vanlig" 4wd kombi typ XC70 eller Sururban eller nått istället
 
Skåp och p-u finns inte med fyrhjulsdrift.
Bara Dustern (än så länge).
Om du kollar på blocket, så finns det en del "nya", osålda av föregående årsmodell.
Jag är bara glad över att det finns nya, praktiska bilar utan lullull.


håller med dig, bara älskar bilar som är praktiska och utan massa lullull. inte många "jeep modeller" (santa fe, ix35, rav4, med flera) som överhuvudtaget är lämpliga för att åka ut i spenaten med. det är bara en image och patetiskt substitut till 4wd/jeep man köper och duger inget till så fort det landar lite regn på en grusväg.
bilar ska vara praktiska och enkla när det är byggt för lite terräng körning och offroad.
 
Har en -12 xc70 & en -01 Santa Fe, skulle inte tveka en s att ta santan till skogs. V6 aut är dock att föredra före man 4:an pga 4:an har svag koppling och ofta är utan diffbroms. Och jo, jag kör ofta i oländig terräng.
 
Har en -12 xc70 & en -01 Santa Fe, skulle inte tveka en s att ta santan till skogs. V6 aut är dock att föredra före man 4:an pga 4:an har svag koppling och ofta är utan diffbroms. Och jo, jag kör ofta i oländig terräng.

Fezen har ju större markfrigång än XC70in ... klart man använder den om man skall köra i "oländig" terräng .... dock samma (piss) system för 4wd .... vill man köra i "oländig" terräng så gäller andra bilar , med låsbar mittdiff blandannat ... det har inga av dom mera "stadsbetonade" SUVarrna
 
jooo fan Suzukis Grand Vitara har ju det .... men kanske lite för liten att klassas som "SUV"
 
Skåp och p-u finns inte med fyrhjulsdrift.
Bara Dustern (än så länge).
Om du kollar på blocket, så finns det en del "nya", osålda av föregående årsmodell.
Jag är bara glad över att det finns nya, praktiska bilar utan lullull.

Ok, men vad innebär utan lullull då? De krav jag har på bilen är AC, elhissar, 12V-uttag i skåp, diesel och gärna automat men inget egentligt krav.
Och det absolut viktigaste av allt är ju så klart AC men det tillverkas väl förhoppningsvis inte bilar utan det numera...
 
Ok, men vad innebär utan lullull då? De krav jag har på bilen är AC, elhissar, 12V-uttag i skåp, diesel och gärna automat men inget egentligt krav.
Och det absolut viktigaste av allt är ju så klart AC men det tillverkas väl förhoppningsvis inte bilar utan det numera...

Vad skall du med elhissar och automat till?
Är du handikappad?
 
A6 Allroad: Inte billigast i drift, men klart ett av de roligare alternativen med de större motorerna. Skön väghållning med luftfjädring. Lägger man inköpspris runt 70-80 och resten som buffert för toppservice av fjädring, motor, växellåda m.m. så kan man få en bil som känns och går som ny. Finns många välvårdade exemplar på marknaden:

Nuff said:
[video=google;-6518118248698454614]http://video.google.com/videoplay?docid=-6518118248698454614#[/video]
 
Det var nog ganska länge sedan.
Tror det vart kring 3-4k sist jag räknade på det.
På lite nyare bilar iaf.

Inte fan behöver du köra 3000 mil. Har en 08 Mondeo diesel den drar 0,66 l milen medan bensinversionen drar 0,84.
Anta 2500 mil
2500 * 0,84 * 14,88 + 2000 = 33248 Bensin
2500 * 0,66 * 14,39 + 3095 = 26838 Diesel

Skillnad år 6400:- har du bilen i 5 år får inte dieselbilen vara mer än 32000 dyrare. Om så är fallet vet jag inte.
 
Det var nog ganska länge sedan.
Tror det vart kring 3-4k sist jag räknade på det.
På lite nyare bilar iaf.

Alltid lika kul när folk bestämt påstår att det är ju 3739 mil som är brytpunkten för att det skall löna sig med diesel. För det sa någon att det var?

Sist jag bytte bil fick jag fram en brytpunkt på knappt 400 mil för att det skulle löna sig.
Skatteskillnaden i mitt fall var 1600 kronor och skillnaden i förbrukning 3,5 dl/mil, var inte så svårt att räkna hem.

Naturligtvis är det klart individuellt från bil till bil vart brytpunkten ligger men du kan aldrig få fram en brytpunkt utan att ha en bensinbil att jämföra med. :fakta

Klart är att en ny liten ficusbil med miljödiesel har en brytpunkt på några få mil ut ur bilhallen om man räknar mot en Range-Rover bensin.
Precis som att en RR med diesel inte har en suck mot en ficusbil med liten bensinmotor.

Lycka till med köpet...
 
Inte fan behöver du köra 3000 mil. Har en 08 Mondeo diesel den drar 0,66 l milen medan bensinversionen drar 0,84.
Anta 2500 mil
2500 * 0,84 * 14,88 + 2000 = 33248 Bensin
2500 * 0,66 * 14,39 + 3095 = 26838 Diesel

Skillnad år 6400:- har du bilen i 5 år får inte dieselbilen vara mer än 32000 dyrare. Om så är fallet vet jag inte.

Min dieselhäck kostar 6,5t halvåret, så din är väl ny och utan skatt antar jag.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top