Hej alla tvåtaktsåkare! Här kommer en liten trådlyft, men denna tråd passar mig bra eftersom jag håller på att inhandla en Aprilia RS250 banhoj!
Jag är en gammal superkartåkare och har tävlat i många år så tvåtaktsröken ligger mig varmt om hjärtat. Dessutom har jag åkt motorcykel i närmare 40 år (fyllde 50 i går) men aldrig åkt ett enda varv på bana med hoj.... Så det är väl dags nu, eller hur?
Jag vet inte riktigt vad jag ska satsa på. Har väl egentligen mest haft funderingar på classic racing för de gamla hojarna är härliga men om man bara vill testa så är nog en lite nyare hoj bättre och då är väl en Aprilia helt ok, eller? Jag har kollat runt lite på forumet och det är ju alltid olika åsikter om olika hojar, men det verkar som att de flesta ändå tycker att Aprilian är en bra hoj.
Jag har iofs en Rotax 256 stående i garaget och en massa grejor till den så ett chassi till den vore ju inte heller helt fel. Är det nån som vet om nåt så hör av er! Men det är väl inget som hindrar att det blir båda delarna... Har även en gammal TZR-motor liggande som kanske kan användas till nåt.
Jag kommer att flytta till Gotland till sommaren och kommer att bo 3-4 km från Gotland Ring, så det blir väl där de första trevande varven kommer att köras. (Planen är att det ska bli en riktigt trevlig verkstad i den gamal lágårn på gården också)
Nu till mina funderingar.
Jag har sett att det står SP efter modellbeteckningen ibland (Aprilia RS250 SP) och eftersom mina kunskaper om alla dessa racinghojar inte är lika stor som min kunskap om superkart måste jag fråga. Vad skiljer en SP från en som inte har SP i modellbeteckningen? Eller är det bara ett tillägg för att hojen utrustats med racegrejor, eller?
Jag har sett att en gat-RS250 ska ha drygt 70 hk i motorn, stämmer det verkligen? Hur svarar motorn på trimning, typ andra pipor, förgasare, förbränningsrum m.m? Funkar det som på en gammal Rotax borde det ju bli en hel hög med hästar när man har filat klart...
Jag återkommer förmodligen med fler frågor när jag handlat.
Ha dé, Anders