Köpråd & tips för Aprilia RS250.

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Tack Jonas och ni andra för råd och tips!
Vilken dimension är det som gäller på slicks till RS:en för att den ska uppföra sig bäst på bana? Nu sitter det 180/640 bak och 125/80 fram.
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Hur ser det ut med räsermotorerna, verkar dom passa och kan du själv rulla nya expansionskammare som passar cykeln?
_______
Jag har inga planer på att byta motor i den här, inte till att börja med i alla fall. Ska nog se till att få köra lite först. Men får jag tag på nåt chassi som passar nån av dom andra motorerna blir det nog en banhoj till.

Vad gäller piporna kommer jag att ge mig på att göra egna så småningom. Visst var det nån som hade något program för att räkna ut pipornas storlek? Var kan jag få tag på det?
Anders
 

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Tack Jonas och ni andra för råd och tips!
Vilken dimension är det som gäller på slicks till RS:en för att den ska uppföra sig bäst på bana? Nu sitter det 180/640 bak och 125/80 fram.

Oj, Hur har någon lyckats kränga på så breda däck utan att de hoppat av?
Enligt Aprilia själva skall man ha 110/70-17 fram och 150/60-17 eller 160/60-17 bak.

Trodde inte det gick på bredare än 110 fram. Om det går så får någon gärna bekräfta då jag hellre har 120.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Oj, Hur har någon lyckats kränga på så breda däck utan att de hoppat av?
Enligt Aprilia själva skall man ha 110/70-17 fram och 150/60-17 eller 160/60-17 bak.

Trodde inte det gick på bredare än 110 fram. Om det går så får någon gärna bekräfta då jag hellre har 120.


Jag har 120 fram. Däremot kommer jag nog köra på 110 när framdäcket tagit slut.

Dock verkar ett set däck räcka en evighet på en RS 250.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
De nyare Rs250 har 120/60 fram som standard. Tror det är från 1998.

Edit: Vurpa
 
Last edited:

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Oj, Hur har någon lyckats kränga på så breda däck utan att de hoppat av?
Enligt Aprilia själva skall man ha 110/70-17 fram och 150/60-17 eller 160/60-17 bak.

Trodde inte det gick på bredare än 110 fram. Om det går så får någon gärna bekräfta då jag hellre har 120.
Aprilia anger mycket riktigt 110/70-17 fram och 150/60-17, enbart 150/60 bak och inget annat, dock har 160/60 använts flitigt som alternativ till 150/60. Det svenska SP-reglementet godkände enbart 150/60 t o m säsongen 2001. under vintern kompletterades reglementet och fr o m 2002 var det godkänt att använda 160/60. Bakom förändringen stod ett gäng A-förare som använde 160/60 när de körde tävlingar som inte omfattdes av SP-reglementet, t ex norska cupen. Argumentet var att 160/60 bakdäcket höll bättre och gav bättre ekonomi, vilket kan tyckas vara lite lustigt eftersom dessa förare bytte däck som kalsonger och sällan behövde bekymra sig för däckslitage. Vad man också kunde höra från samma förare bara lite sådär i förbifarten när man stod längs räcket och kollade på när 250R körde var att 250-racerhojarna med sina 165-däck såg jävligt feta ut och att 150-däcken på våra SP-hojar såg förjävla klena ut och att det skulle se MYCKET bättre ut med 160 bak (meddelande till moderator: fashion-smiley saknas!).

Och nej det går inte att köra med 120/70 fram. Inför höstens B-race då jag rastade Hoppsan (min f d RS250) konsulterade jag Mattias angående däckdimensioner och fick reda på att Sege provat med 120/70 men att de riskerar att ta i kylaren.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Åhh rackarns, ballongdäck fram. Vad sitter bak, 225/50-17 :confused: :gnissla :krama

Eller bak kanske. :) Har för mig att 120/70 fram tenderar att ta i kylaren vid inbromsning. Fråga Sege.

Aj fel 120/60 skall det ju vara, hade bakdäck till sv'n i huvudet. Måndagsmorgon.. :brinnerup
Dvs nyare rs250 har bredare framfälg, 3,5" mot 3".

Och nej det går inte att köra med 120/70 fram. Inför höstens B-race då jag rastade Hoppsan (min f d RS250) konsulterade jag Mattias angående däckdimensioner och fick reda på att Sege provat med 120/70 men att de riskerar att ta i kylaren.

Hojen jag köpte har gått på 120/70 men flyttade bak kylarfästet 5mm i nederkant för att vara på säkra sidan. Ser dock ut som det inte har varit några frigångsproblem. Är lite osäker på vilka 110 däck som passar den bredare fälgen utan att det "drar ut" gummit och gör den mindre benägen till stora nerlägg.
 
Last edited:

Peterrr

Medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Västkusten
Hoj
Honda igen!!!
Jag körde en hel säsong med 120/70 utan att kylaren tog i däcket
vid inbromsning.
Hade iofs inte flyttat upp gaffelbenen i kronan vilket
tydligen är vanligt...
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Tack igen för all info!
180-däck i bak ser ju läckert ut, men min undran var väl mest om man åker 250-hojar med dessa dimensioner? Verkar som att det är 160 som gäller när det är officiella klasser för 250:n. Nu har jag inga planer på att börja tävla direkt utan det blir bandagar till att börja med, så det blir väl att börja på dom som sitter på, även om dom ser rätt slitna ut, sen får man väl investera i nytt senare.

Vad gäller avgasportar sitter det monterat nya fasta portar på min hoj. Är det nån som har erfarenhet av dessa och om man märker skillnaden vad gäller effektregister? Hur länge håller original? Eller törs man inte köra med dom överhuvud taget?

På superkartarna har vi mycket större kylare än på hojarna och ändå räcker inte kylningen ibland. det har säkert att göra med att de inte sitter lika bra placerade som på en hoj, men räcker verkligen en originalkylare för att gasa på bana?
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
På superkartarna har vi mycket större kylare än på hojarna och ändå räcker inte kylningen ibland. det har säkert att göra med att de inte sitter lika bra placerade som på en hoj, men räcker verkligen en originalkylare för att gasa på bana?

Anders,
När du jämnför din Superkart med en Ap RS250 så är det en enorm skillnad i effekt utnyttjandet, Ni kör ju hela tiden på maxvarv. Det går inte med en 2 hjuling, då kommer bakhjulet först ut ur svängen eller ner i bollhavet. Trimmnings graden är ju också helt annorlunda ( racer - gathoj ).
Du behöver nog inte vara så orolig i sommar. Man måste lära sig gå, innan man kan springa.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
Har inget statistiskt underlag på avgasportarna men jag kan säga för egen del att sen jag bytt ut originalventilerna från -98 mot nya typ -00, -01 så har jag inte haft nåt ras, tror dom blev bättre då.

Med fasta ventiler är motorn nog helt tom under 9000rpm, ännu värre än standard alltså!
 

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till

ALspeed

Ny medlem
Gick med
26 May 2009
Ort
Norra Gotland
Hoj
Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
Anders,
När du jämnför din Superkart med en Ap RS250 så är det en enorm skillnad i effekt utnyttjandet, Ni kör ju hela tiden på maxvarv. Det går inte med en 2 hjuling, då kommer bakhjulet först ut ur svängen eller ner i bollhavet. Trimmnings graden är ju också helt annorlunda ( racer - gathoj ).
Du behöver nog inte vara så orolig i sommar. Man måste lära sig gå, innan man kan springa.

Menar du att man inte kan åka på sladd med en hoj??? Nej, jag skoja bara... Jag kommer att vara väldigt ödmjuk dom första gångerna på bana, eftersom jag har stor respekt för de som åker fort på hoj. Så jag kommer nog att börja med att krypa.

Men åker alla original med sina 250-hojar? Känner jag mig själv så kommer jag nog ganska snart att ta fram slipstiften, samt kolla vad annat som kan göras, för det är ju så; mycket vill ha mer.:)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Menar du att man inte kan åka på sladd med en hoj??? Nej, jag skoja bara... Jag kommer att vara väldigt ödmjuk dom första gångerna på bana, eftersom jag har stor respekt för de som åker fort på hoj. Så jag kommer nog att börja med att krypa.

Men åker alla original med sina 250-hojar? Känner jag mig själv så kommer jag nog ganska snart att ta fram slipstiften, samt kolla vad annat som kan göras, för det är ju så; mycket vill ha mer.:)

Av diverse orsaker har 250 Sport Production gått ur tiden, i alla fall för denna gång. Ett glest startfält körde i höstas finalen i årets SP-cup, den sista för överskådlig framtid. Nästintill alla gat-250 som befolkat banorna genom åren har deltagt i SP, ett fåtal undantag finns, modiga förare som ställt upp med RS250 och RGV250 i 250R-klassen och därmed haft ett stort effekt- och vikthandikapp mot fullfjädrade racers som i original fabriksutförande har cirka 100 kg och 80 rwhp mot gat-250's cirka 140 kg och 55 rwhp, ett rejält underläge alltså. Trots det har fler än en racerförare fått se sig slagen av en gathoj. Alla som sett och upplevt detta vet att det verkligen ligger något i fraser som bl a Peter Skölds "skiten kör inte sig själv", som han uttryckte det när det påstods att han skulle få en promenadseger i Superbike på sin MegaMonsterSuperDuperDucati. En hoj blir aldrig bättre än sin förare.

Dessa katter bland hermeliner kördes oftast av förare som var ordinarie i SP men gjorde inhopp i racerklassen varför hojarna oftast var mer eller mindre standard. Alla andra hojar var i enlighet med SP-reglementet i det nämaste fabriksskick med undantag för modifieringar för att upprätthålla säkerhetskraven. Så ja, av alla banhojar användes merparten till tävling i SP varför de borde vara helt standard. Men sätt du slipstiftet i cylindern och börja trimma, vi kommer med spänning att följa din resa. Det finns dock ett par som har skruvat lite med sina hojar, bl a Jonasb46 som svarat tidigare här i tråden. han har f ö det snyggaste avgassystemet som går att uppbringa till en RS250. :)
 

Ben Dover

Medlem
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ZX7R 1997.KTM 950 SE -07. GasGas 300EC 2007
hello boys!
Jag ska beställa däck till min rs250 i veckan.
vad ska jag köpa? Storlek och modell önskas.
75% bana 20% gata och 5% meka (hoppas jag).
BTW: Jag satt å räknade ut att min hoj har kostat mej
1715sek/milen än så länge :huvet

Det kostar att ligga på topp :gnissla
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag körde på Bridgestone BT090 och Michelin Power One förra året. Båda däcksorterna slets lite märkligt på bana, och Michelin körde jag inget på gata med. Originaldimensionerna är 120/60-17 fram och 150/60-17 bak. Jag körde 110/70-17 fram och 160/60-17 bak. Det bredare bakdäcket är overkill på gata och det smalare framdäcket är eventuellt svårare att få tag i. 120/70-17 kan ta i kylaren lite beroende på däckmärke och hur långt upp gaffelbenen sitter i kronorna.

Köp 150/60 och 120/60 av märke du föredrar så blir du säkert lycklig.
 

jonasb46

160 varv på ringen (2006)
Gick med
14 Jul 2004
Ort
Malmö
Hoj
RSV4 Factory, RS 250
hello boys!
Jag ska beställa däck till min rs250 i veckan.
vad ska jag köpa? Storlek och modell önskas.
75% bana 20% gata och 5% meka (hoppas jag).
BTW: Jag satt å räknade ut att min hoj har kostat mej
1715sek/milen än så länge :huvet

Det kostar att ligga på topp :gnissla

TL Racing heter tydligen TL-R AB nuförtiden o dom hade däck förra året åtminstone,
riktiga kladdiga, spetsiga dunlop så den svänger som en 125 räser, nåja..
110 fram 160 bak

Tel:011-167060 begin_of_the_skype_highlighting**************011-167060******end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting**************011-167060******end_of_the_skype_highlighting
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
Jag behöver lite tips av er gamla rävar!

Jag har plockat bort växellådan på Barillan för att byta drev, har ni några ni vill bli av med PM:a mig gärna. Har även plockat bort piporna för att kunna kolla så allt ser bra ut där.

Det jag vill ha hjälp med är, vad mer jag ska kolla när jag ändå håller på? Något man bör byta m.m. innan det går sönder. Väntar med spänning på vad jag ska få skruva bort här näst. :)
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top