Köpt en 600rr 07a och ska börja kitta för bana.

mojja83

Guest
Hejsan bullen!!!

Nu har jag handlat på mig en extra cykel som endast ska få gå bana den är idag helt orginal så som den lämnade fabrik cykeln har idag rullat 650 mil och ser fortfarande som ny ut.

Vad kan man plocka bort och kränga direkt och vad kan vara värt att behålla för framtida bruk?

Meningen med denna cykel är att jag ska lära mig köra bana och bli snabb när det svänger.
har även bokat upp en del kurser med smc vad ställer dom för krav på cykeln? Är det godkänt med krashkåpor så länge cykeln är påställd och besiktigad och regplåt är monterad?

Jag räknar kallt med många klotningar och ni som kommer svara får räkna med att ni har ett blåbär att göra med.

Vad hade ni köpt om ni var i mina skor för att utvecklas så snabbt som möjligt för så liten peng som möjligt?

Budgeten för ombyggnad är 20 k hur hade ni satsat dessa pengar?

Ni som kommer med tips och råd får gärna länka till grejorna!

Tack på förhand m.v.h Mojja

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Köp kraschkåpor, däck, bensin och bantid för pengarna till att börja med. Särskilt mycket godis behövs inte för att lära sig åka "hyfsat" fort.

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Varför frågar du inte SMC vad som gäller?
Du har ju redan sagt att du inte gillar raceväxlat så du får väl köpa däck för 20 brak.

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Ska du bara köra bana? ärligt talat hade jag sålt gatcykeln och köpt en ren banhoj. gatcykeln är väl värd ca 70k medan en ren banhoj (färdigkittad men även svensksåld som du kan regga) kan du få för 40-50k...
mvh
Jim

mojja83

Guest
Ska du bara köra bana? ärligt talat hade jag sålt gatcykeln och köpt en ren banhoj. gatcykeln är väl värd ca 70k medan en ren banhoj (färdigkittad men även svensksåld som du kan regga) kan du få för 40-50k...
mvh
Jim[/QUOTE

Har en gatcykel redan fast en 08a denna är nu på reparation och jag fick tag i en 07a för hyffsad kurs.

Denna 07a vill jag ha som banhoj och rusta därefter :)

08an få vara kvar som gathoj och i värsta fall som smc hoj om banhojen ogillas:)

mojja83

Guest
Varför frågar du inte SMC vad som gäller?
Du har ju redan sagt att du inte gillar raceväxlat så du får väl köpa däck för 20 brak.

Som sagt jag är ett blåbär. Ogilla är väl att ta i men har ju aldrig provat så det skulle klart kännas obekvämt!!

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Som sagt jag är ett blåbär. Ogilla är väl att ta i men har ju aldrig provat så det skulle klart kännas obekvämt!!

Som nån skrev, köp bantid, däck och soppa. Inget på hojen kommer förmodligen stoppa din framfart de första 2-4 åren.
Ta reda på och tecka en rejäl olycksfallsförsäkring.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ny bromsvätska, ny gaffelolja, ställ in hänget, justera in allt så att det passar perfekt för just dig (fotbroms, växelpinne, broms och kopplingsgrepp, vinkel på clip on), ta bort allt onödigt (lampor, backspeglar, blinkers, stöd osv) och sätt på kraschkåpor, ramskydd är överkurs med trevligt, töm ur kylarvätskan och häll i vatten med vattenpumpsmörja, naja allt så du vet att grejerna sitter där dom ska och inte kan ställa till något för dig och andra, och lägg resterande 15000 på däck, soppa och bantid. Ett tips kan dock vara att ha extra broms och kopplingsgrepp (kostar ju <100kr på eBay) så att du inte blir stående en hel dag om du lägger hojen på första passet.

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Men för h-lvete. Du skapade en tråd där du klotar i 15 km/h på bana och skyllde på däcken. Nu köper du en hoj och ska lära dig och köra.

Vem är du?
Suzukilover?
Nash?
Troll?

Last edited:

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Köp kraschkåpor, spara orginal, köp många däck, köp många bränsle, köp många bandagar/kurser, bli snabb. SEN... köp bättre fjädring bak, köp racepinnar, köp många mer däck, bli snabbare. SEN... köp bättre fjädring fram osv osv...

Edit: Glömde :tummenupp

mojja83

Guest
Ny bromsvätska, ny gaffelolja, ställ in hänget, justera in allt så att det passar perfekt för just dig (fotbroms, växelpinne, broms och kopplingsgrepp, vinkel på clip on), ta bort allt onödigt (lampor, backspeglar, blinkers, stöd osv) och sätt på kraschkåpor, ramskydd är överkurs med trevligt, töm ur kylarvätskan och häll i vatten med vattenpumpsmörja, naja allt så du vet att grejerna sitter där dom ska och inte kan ställa till något för dig och andra, och lägg resterande 15000 på däck, soppa och bantid. Ett tips kan dock vara att ha extra broms och kopplingsgrepp (kostar ju <100kr på eBay) så att du inte blir stående en hel dag om du lägger hojen på första passet.

Hur ställer man in allt detta och ser över om man är ett blåbär?

Kanske kan hyra dig i en heldag som konsult:)

mojja83

Guest
Men för h-lvete. Du skapade en tråd där du klotar i 15 km/h på bana och skyllde på däcken. Nu köper du en hoj och ska lära dig och köra.

Vem är du?
Suzukilover?
Nash?
Troll?

Haha vad bryr det dig vem jag är?

En snubbe som för tillfället fastnat på sportcyklar och vill bli snabb på bana räcker väl?
Att det sedan har klotats en cykel i 15 km/h och samma cykel sedan klotas i 50 km/h och nu står på reparation på återförsäljarens bekostnad so what?

Och att jag nu köpt mig en cykel jag bestämt mig för att göra om till banhoj och klota runt på ser du vilka problem med?

Mina pengar din avundsjuka verkar det vara.

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Hur ställer man in allt detta och ser över om man är ett blåbär?

Kanske kan hyra dig i en heldag som konsult:)

Jag uthyres! Men jag är fan inte billig! (Måste ju ha råd att köpa många däck, många bränsle och många.................. så jag kan bli snabb :banana

mojja83

Guest
Jag uthyres! Men jag är fan inte billig! (Måste ju ha råd att köpa många däck, många bränsle och många.................. så jag kan bli snabb :banana

Det är fan nästan så att det är värt det så att man startar på rätt vis och har rätt inställd cykel och dom rätta förutsättningarna!!

Allt blir så mycket roligare om man har rätt utrustning alt guide!!!

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring