Köpt en 600rr 07a och ska börja kitta för bana.

mojja83

Guest
Mmm, men visst. Om du förutsätter att du skall klota konstant så är inte kurser med SMC rätt grej. Förutsättningen där är att hålla alla på hjulen. Gör du som är tillsagt kommer du dessutom att hålla dig upprätt. Försäkringsbolaget kommer att dra upp den här tråden om något händer. Bara så att du vet

Det låter som en licenskurs snarare är rätt väg för dig. Men snälla, håll dig undan från mig. Jag har ingen önskan att klota överhuvudtaget. Om du tycker att det är ok, så visst, ditt problem. Dra inte med någon annan bara. Eftersom du skriver att det är ok för din del att klota kan det bli sura miner efteråt när du då stjäl bantid medvetet och dessutom kan skada oss andra.

Men lycka till..och ja, jag har läst dina andra trådar och är inte särskilt imponerad hittills.

Vann du sm i missförstånd:dummer

Läs mellan raderna tror du jag avsiktligt kommer gå ut för att klota och dra på mig extra kostnader?
Varför skulle du vara imponerad av mina andra trådar:confused:

Jag har börjat denna säsong och tyvärr kan inte alla vara födda till proffs som du vi andra behöver lära oss.:arsele

mojja83

Guest
Nu har man kommit en bit på vägen med cykeln!!!

Race vaäxlat + ställbara fotpinnar.
krasch kåopr
krachpuckar
rensat på allt onödigt blinkers,lampor och annat löst.
Bra sportdäck inköpta och monterade.
Lite bättre belägg
alla oljor bytta.
Tömt glykolen ur kylssystemet och ersatt med vatten och rostskyddsmedel.

Hur går man vidare härifrån? Är det någon ide att börja titta efter däckvärmare och börja handla bättre begagnade sliks?

Åka runt på premium gatgummi kostar satan har jag märkt så kan man på nå sätt få ner kostnaden för däck så blir jag glad!!

Och nu till det viktigaste vem hjälper mig ställa in hänget :):):tungan

mojja83

Guest
Vad tjänar man på att använda däckvärmare till gatdäck typ pirelle diablo supercorsa,Dunlop sportmax sportsmart och andra däck i detta segment?

Visst man har antagligen väldigt bra grepp direkt ur depån men finns det andra fördelar med alt nackdelar?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
På gatdäck skulle jag kanske inte krångla...man loosar ett par varv där man får ta det lite vackert.

Man kan teoretiskt förlänga livslängden lite på däcken med att kapa bort onödiga värmecykler (däcket tillåts kallna mellan passen), meeeen...då är det bättre att gå på värmargummi och göra det ordentligt.

Du bygger ju ändå en racehoj, och siktar på licens vad jag förstår?

/J

mojja83

Guest
På gatdäck skulle jag kanske inte krångla...man loosar ett par varv där man får ta det lite vackert.

Man kan teoretiskt förlänga livslängden lite på däcken med att kapa bort onödiga värmecykler (däcket tillåts kallna mellan passen), meeeen...då är det bättre att gå på värmargummi och göra det ordentligt.

Du bygger ju ändå en racehoj, och siktar på licens vad jag förstår?

/J

Ja jag siktar på licens till nästa år. Detta år bokar jag bara upp mig som en vettvilling på alla bandagar jag kommer över.

Detta har blivit som en äcklig drog som bara suger in en mer och mer ju mer man kör. Gata är inte ens intressant längre bara nästa bandag som räknas!

Ja värmegummi verkar ju vägen att gå inte för att jag än behöver greppet eller kommer köra något snabbare på race däck men dessa finns att få till bra kurs begagnade som har mycket kvar att ge!!

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Jag skall komma med ett litet gratis råd i all välmening då. En samvetsfråga som du bör ställa dig; Är jag snabb nog att behålla värmen i däcken om jag kör på racedäck :va

Om svaret är javisst..kör på isf. Är det nej eller bara kanske, bit i det sura äpplet och pynta för bra gatdäck tills farten kommer. Då kanske du slipper en helt onödig marksyning.

mojja83

Guest
Jag skall komma med ett litet gratis råd i all välmening då. En samvetsfråga som du bör ställa dig; Är jag snabb nog att behålla värmen i däcken om jag kör på racedäck :va

Om svaret är javisst..kör på isf. Är det nej eller bara kanske, bit i det sura äpplet och pynta för bra gatdäck tills farten kommer. Då kanske du slipper en helt onödig marksyning.

Tack för ett bra tips.. Nej jag är nog inte snabb nog för att behålla värmen i ett slicks däck ännu. Ligger väl runt 1.25 runt åsen stadigt och 1.22-1.23 som bäst.

Får träna mer och köra mer bana så man blir bättre och kan satsa på beggade race däck. Däck kontot blir så mycket billigare.

:tummenupp

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Med risk för att säga direkt emot Jerry så kör jag ändå!

Klart du ska ha däckvärmare oavsett vilka däck du kör. Själv väntade jag alldeles för länge med att köpa.

* Du riskerar inte att klota för att du är för ivrig på gasen i första kurvan (dyrköpt erfarenhet).
* Du skapar inte massa kallslitage på däcken som river sönder dem riktigt mycket snabbare än om du kör med varma däck.
* Du får 100% kvalitetstid på banan eftersom du slipper spendera 20% av passet på att få upp temperatur i däcken.
* Du kapar minst 3-4 sekunder i depån. :tungan

Jag vet inte vad du tycker, men 2 lök för ett par värmare låter kanske inte så dyrt ändå??

mojja83

Guest

Klart du ska ha däckvärmare oavsett vilka däck du kör. Själv väntade jag alldeles för länge med att köpa.

* Du riskerar inte att klota för att du är för ivrig på gasen i första kurvan (dyrköpt erfarenhet).
* Du skapar inte massa kallslitage på däcken som river sönder dem riktigt mycket snabbare än om du kör med varma däck.
* Du får 100% kvalitetstid på banan eftersom du slipper spendera 20% av passet på att få upp temperatur i däcken.

Jag vet inte vad du tycker, men 2 lök för ett par värmare låter kanske inte så dyrt ändå??

Kommer ju ändå förr eller senare köpa däckvärmare så varför senare när jag rannsakar mig själv.. Är ju minst lika viktigt att se snabb ut i depån med :):tungan

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mönstrade beggade racedäck ska du ha, och värmare, större gränsland mellan fäste och släpp än gatdäck och räddar små misstag som kan fälla dig med gatdäck. Funkar oavsett tempo bara du inte går från 1.40 till 1.18 mitt i passet på ett varv. Rätt gummi på rätt plats, ett gatgummi blir efter några rejäla uppvärmningar hårt och okänsligt, det blir inte racegummit på samma sätt. För du ska väl köra Bana och inte kurs?

mojja83

Guest
Mönstrade beggade racedäck ska du ha, och värmare, större gränsland mellan fäste och släpp än gatdäck och räddar små misstag som kan fälla dig med gatdäck. Funkar oavsett tempo bara du inte går från 1.40 till 1.18 mitt i passet på ett varv. Rätt gummi på rätt plats, ett gatgummi blir efter några rejäla uppvärmningar hårt och okänsligt, det blir inte racegummit på samma sätt. För du ska väl köra Bana och inte kurs?

Vill börja med att tacka för ett bra svar.

Nu närmast ligger kurs tillhands med smc 2,3,4 och 5 augusti efter det är det bana med AP 8-9 augusti och sedan återigen bana ett par ggr till denna säsong som för tillfället ligger på schemat!!

Mönstrade race slicks säger du. Är det sådana som rr förare själva skär skåror i eller köps dessa på det viset?
Har ju sett att det är många som säljer väldigt fina slicks till väldigt bra kurs och därför kändes dessa aktuella om man kunde spara en slant på däckkontot:)

P.s 1.18 tider känns långt bort får se vart det slutar efter 9 aug. Kommer jag ner på 1.20 detta år är jag mer än nöjd!!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag var/är väl i en liknande sits. Köpte riktig banhoj i år och har hittills kör med Sportsmart. Har velat slippa grejja med däckvärmare så länge som möjligt. Plus att däcken jag kört på hållit bra. Bakdäcket höll fyra dagar på gotland, en på knutstorp och ett par halvdagar på sturup. Det är rätt gött tycker jag.

Dessa har dock börjat bli lite halkiga på sista tiden när tiderna sjunkit och farten ökat och dom har känts kletiga och riktigt varma efter ett pass. Så hädanefter får det bli däck som är lite bättre och vil ha däckvärmare.

Skulle jag vara som ts hade jag kört liknande.

Som referens körde jag som snabbast 1.33 på gotland och 1.07 på knutstorp, normalvaren någon sekund högre. Så det känns som att vanlig gatdäck räcker en bit ändå.

Hepp :hej

Last edited:

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj

Du har helt rätt. :) Men på gatdäck är det sådär ändå, jag åker med förtroende för mina sportsmart efter knappt ett varv en normal sommardag...kan tycka det inte är hela världen.

Så skulle jag inte åka med 80-gradersvärmare på gatdäck, det gummit mår inte bra av den värmen, ställbara värmare skulle jag köra med isf, och sätta dem lågt.
Gummit har ju som alla redan varit inne på olika bruksområden, temperaturområden mer exakt...

mojja83

Guest
Du har helt rätt. :) Men på gatdäck är det sådär ändå, jag åker med förtroende för mina sportsmart efter knappt ett varv en normal sommardag...kan tycka det inte är hela världen.

Så skulle jag inte åka med 80-gradersvärmare på gatdäck, det gummit mår inte bra av den värmen, ställbara värmare skulle jag köra med isf, och sätta dem lågt.
Gummit har ju som alla redan varit inne på olika bruksområden, temperaturområden mer exakt...

Den största fråga är vad som är en normal sommar dag i Sverige? 15 grader och regn verkar ha dominerat denna sommar tyvärr :(

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
http://motorsportsnewswire.wordpres...h-the-superstock-1000-fim-cup-riders-0401122/

Typ så, om det är metzler eller pirelli så kör soft fram(sc1 pirelli- k1 metzler) men absolut inte bak, där ska du ha sc2-k2 eller högre, ettorna river du bara sönder om du inte har tempo eller det är tokvarmt ute.

SST förarna kör dom och det är för ditt behov Mycket kvar när dom säljer dom, kolla annonser här eller i depån på träningar/bandagar.

Jag köpte när jag började en pall med 20däck för 6´, dom räckte ett tag, hade räckt hela säsongen om jag köpt värmare med istället för att köra dom varma men det funkar det med.

SGM

Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Den största fråga är vad som är en normal sommar dag i Sverige? 15 grader och regn verkar ha dominerat denna sommar tyvärr :(

...du klarar dig länge på sportsmart exvis om du inte är nere på 1.20 på åsen än, mindre att palta med, mer körning.. Och börjar det sprutregna så är det bara att åka vidare.

Det ger mer att träna på grunderna än att noja över däck.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring