Köpt en 600rr 07a och ska börja kitta för bana.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fördelen med gatgummi så här i början av Din bankarriär, speciellt när Du betalar dyra kurspengar, saknar dubbla fälgomgångar men förmodligen ändå vill köra om än det regnar, är just att Du kan köra med samma däck om än Du inte har 100% koll på utrustningen. Och det är svårt att ha under en kursdag.

Gatdäck är helt enkelt mer allround, enklare och förlåtande när det gäller misstag med värme, lufttryck och underlag. Du behöver ha mesta möjliga fokus på Din egen körning. Principen KISS (keep it simple stupid) är alltid att föredra i början.

Michelin är svårslagna i regn, väljer Du Michelin Pure eller Dunlop Sportsmart har Du ett mycket bra däck för det närmaste året. Nya Bridgestone S20 har även det fått goda omdömen, det har jag dock inte provat själv.

Värmare kostar från 1 300:- på ebay, något mer i Svedala. Kostnaden sparar Du rätt snabbt in i minskat däckslitage, men det ger Dig mer att fundera kring. Därför kanske det inte är rätt förstaprioritering? Använder Du värmare på gatdäck räcker det om dom slås på 20-30 min före passet. Ta ändå för vana att ta det lugnt de två första varven, det kommer att bespara Dig någon vurpa.

Henrik har rätt i att racedäck har ett större spann där de släpper utan att helt förlora fästet. Där är Du dock ännu inte på ett tag. Lär Dig först att Du aldrig kan ta igen låg ingångsfart med att sula på i utgången, det är nog det vanligaste misstaget för den som börjar sin bankarriär och strävar efter att bli snabbare. Om Du metodiskt lär Dig en mjuk och effektiv hantering av gasrullen besparar Du Dig ytterligare ett par vurpor.

När Du obehindrat kör i framkant av den snabba gruppen, upplevt och hanterat ett antal "oh shit"-händelser samt känner däcken kasa ut utan att Du gör på Dig handlar Du ett par fälgar till och kör med DOT- däck (mönstrade slicks) på den ena omgången och regndäck på den andra. Då kommer Du att ha erfarenhet, ha gjort ett antal missar och vara en hejare på att skifta fälgar mellan två pass.

Viktigast är att lära sig gränsen för sin utrustning innan man uppgraderar. I början av karriären läggs pengar bäst på däck, bensin och avgifter. Se till att extra bromsbelägg fram, broms- och kopplingshandtag samt möjligen en ebay-uppsättning fotpinnar finns med i bagaget. Förstärkta kolfiberskydd för motorkåporna är en bra grej om och när Du vurpar. Rampuckar kan vara bra, så länge dom inte sticker ut så långt utanför kåporna (då kan dom göra mer skada än nytta).

I depån kommer Du att imponeras av snack om quickshifter, helsystem med mappning och TC. glöm allt sådant till dess Du kört 15-20 kurs och/eller bandagar. På SMC-kurserna steg 1-4 lär Du Dig en möjlig teknik och får en verktygslåda för att själv analysera och utveckla Din egen körning. För att bli riktigt snabb tränar Du lämpligen och mellan kurserna på egen hand på bandagar. Efter ett tag, om suget efter att tävla växer sig starkt, har Du steg 5 och 6 eller licenskurs och träningar/tävlingar via någon klubb att se fram emot.

Viktigast av allt - glöm inte att ha roligt! Och det är inte lika lätt om Du hela tiden åker omkring på en hoj Du investerat alldeles för mycket pengar i.

Nu har Du ett antal handfasta råd som bygger på min ringa erfarenhet. Lycka till med körningen nu:)
 
Last edited:

mojja83

Guest
Fördelen med gatgummi så här i början av Din bankarriär, speciellt när Du betalar dyra kurspengar, saknar dubbla fälgomgångar men förmodligen ändå vill köra om än det regnar, är just att Du kan köra med samma däck om än Du inte har 100% koll på utrustningen. Och det är svårt att ha under en kursdag.

Gatdäck är helt enkelt mer allround, enklare och förlåtande när det gäller misstag med värme, lufttryck och underlag. Du behöver ha mesta möjliga fokus på Din egen körning. Principen KISS (keep it simple stupid) är alltid att föredra i början.

Michelin är svårslagna i regn, väljer Du Michelin Pure eller Dunlop Sportsmart har Du ett mycket bra däck för det närmaste året. Nya Bridgestone S20 har även det fått goda omdömen, det har jag dock inte provat själv.

Värmare kostar från 1 300:- på ebay, något mer i Svedala. Kostnaden sparar Du rätt snabbt in i minskat däckslitage, men det ger Dig mer att fundera kring. Därför kanske det inte är rätt förstaprioritering? Använder Du värmare på gatdäck räcker det om dom slås på 20-30 min före passet. Ta ändå för vana att ta det lugnt de två första varven, det kommer att bespara Dig någon vurpa.

Henrik har rätt i att racedäck har ett större spann där de släpper utan att helt förlora fästet. Där är Du dock ännu inte på ett tag. Lär Dig först att Du aldrig kan ta igen låg ingångsfart med att sula på i utgången, det är nog det vanligaste misstaget för den som börjar sin bankarriär och strävar efter att bli snabbare. Om Du metodiskt lär Dig en mjuk och effektiv hantering av gasrullen besparar Du Dig ytterligare ett par vurpor.

När Du obehindrat kör i framkant av den snabba gruppen, upplevt och hanterat ett antal "oh shit"-händelser samt känner däcken kasa ut utan att Du gör på Dig handlar Du ett par fälgar till och kör med DOT- däck (mönstrade slicks) på den ena omgången och regndäck på den andra. Då kommer Du att ha erfarenhet, ha gjort ett antal missar och vara en hejare på att skifta fälgar mellan två pass.

Viktigast är att lära sig gränsen för sin utrustning innan man uppgraderar. I början av karriären läggs pengar bäst på däck, bensin och avgifter. Se till att extra bromsbelägg fram, broms- och kopplingshandtag samt möjligen en ebay-uppsättning fotpinnar finns med i bagaget. Förstärkta kolfiberskydd för motorkåporna är en bra grej om och när Du vurpar. Rampuckar kan vara bra, så länge dom inte sticker ut så långt utanför kåporna (då kan dom göra mer skada än nytta).

I depån kommer Du att imponeras av snack om quickshifter, helsystem med mappning och TC. glöm allt sådant till dess Du kört 15-20 kurs och/eller bandagar. På SMC-kurserna steg 1-4 lär Du Dig en möjlig teknik och får en verktygslåda för att själv analysera och utveckla Din egen körning. För att bli riktigt snabb tränar Du lämpligen och mellan kurserna på egen hand på bandagar. Efter ett tag, om suget efter att tävla växer sig starkt, har Du steg 5 och 6 eller licenskurs och träningar/tävlingar via någon klubb att se fram emot.

Viktigast av allt - glöm inte att ha roligt! Och det är inte lika lätt om Du hela tiden åker omkring på en hoj Du investerat alldeles för mycket pengar i.

Nu har Du ett antal handfasta råd som bygger på min ringa erfarenhet. Lycka till med körningen nu:)

Riktigt bra skrivet och enkelt att förstå :)
Tackar för så pass utförligt svar och jag kan nog inget annat än att hålla med.

Skyddskåpor är även det monterat på motor och rampuckar.

Det blir som dom flesta skrivit köp många bensin,köp många däck och köp många bandagar/kurser sedan är det bara att nöta!!
 

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Bonnahult
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Riktigt bra skrivet och enkelt att förstå :)
Tackar för så pass utförligt svar och jag kan nog inget annat än att hålla med.

Skyddskåpor är även det monterat på motor och rampuckar.

Det blir som dom flesta skrivit köp många bensin,köp många däck och köp många bandagar/kurser sedan är det bara att nöta!!

Och sen, köp så mycket du kan begagnat (kanske inte bromsar o.d.)

Du har blocket, här på sporthoj och framförallt i depån på olika bandagar/race.

Denne pöjk har möjligen lite delar om du är intresserad

http://www.sporthoj.com/forum/member.php?2717-Pysch
 
Last edited:

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
...du klarar dig länge på sportsmart exvis om du inte är nere på 1.20 på åsen än, mindre att palta med, mer körning.. Och börjar det sprutregna så är det bara att åka vidare.

Det ger mer att träna på grunderna än att noja över däck.

Sportsmart duger enligt utsago till 1:15 - 1:16 på Åsen ;) 1:20 så slits dom knappt...
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top