Kör folk den typ av hoj dom verkligen vill eller finns det en imagefråga?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
:rofl du kan ju vara annat än :6surkart

Men A_NN_A, vad har du för uppfattning om mig? Kan gå på länge om den där hojen, finns avsevärt mer på listan. Den mötte sedermera sin bane i form av nosen på ett svenskt kvalitetsbygge med dåligt lokalsinne och det var det det.

Ang trådämnet så tycker jag det är ett ständigt kompromissande. Att ha en mängd hojar är ingen lösning då det skulle vara ett kompromissande med tid, pengar och mängden enagemang man är beredd att investera. Vi pratar utrustning, väderberoende, opraktiskt resande eller vardagsanvändande, avsaknaden av komfort, nackspärr, illaluktande persedlar, krävande handhavande/underhåll, kostnader, risker, attityder och en hel del annat. Till sist måste jag ändå kompromissa med snålkrampen, d v s att det är inte vad jag har råd med som styr utan vad jag kan motivera mig till att lägga ner. Vill ha retroracer i form av hojen man inte hade råd med när det var plånkan som bestämde vad man kunde köra/köpa, som om inte det skulle innebära mer av detsamma.

Hela grejen med mc är ju en kompromiss som under vissa betingelser kan upplevas som helt utan precis det. Illusionen och upplevelsen är de enda parametrarna som under vissa omständigheter inte omgärdas av några men. Om inte, om jag bara hade osv och etc. Vet inget annat som under kortare tidsrymder kan inge känslan av att allt är perfekt och man är då för en stund på sin existens absoluta höjdpunkt.

Är jag på något sätt otydlig?
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Kör min drömhoj för tilfället....men har drömt lite om andra hojjar på sistone :)
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Men A_NN_A, vad har du för uppfattning om mig? Kan gå på länge om den där hojen, finns avsevärt mer på listan. Den mötte sedermera sin bane i form av nosen på ett svenskt kvalitetsbygge med dåligt lokalsinne och det var det det.

Ang trådämnet så tycker jag det är ett ständigt kompromissande. Att ha en mängd hojar är ingen lösning då det skulle vara ett kompromissande med tid, pengar och mängden enagemang man är beredd att investera. Vi pratar utrustning, väderberoende, opraktiskt resande eller vardagsanvändande, avsaknaden av komfort, nackspärr, illaluktande persedlar, krävande handhavande/underhåll, kostnader, risker, attityder och en hel del annat. Till sist måste jag ändå kompromissa med snålkrampen, d v s att det är inte vad jag har råd med som styr utan vad jag kan motivera mig till att lägga ner. Vill ha retroracer i form av hojen man inte hade råd med när det var plånkan som bestämde vad man kunde köra/köpa, som om inte det skulle innebära mer av detsamma.

Hela grejen med mc är ju en kompromiss som under vissa betingelser kan upplevas som helt utan precis det. Illusionen och upplevelsen är de enda parametrarna som under vissa omständigheter inte omgärdas av några men. Om inte, om jag bara hade osv och etc. Vet inget annat som under kortare tidsrymder kan inge känslan av att allt är perfekt och man är då för en stund på sin existens absoluta höjdpunkt.

Är jag på något sätt otydlig?


Du är rolig :rofl
Du är mycket saklig :fakta
Du är inte alls otydlig :)

Monstret är än så länge perfektion i min värld när det gäller körningen. Den är stabil samtidigt som det finns utrymme att leka och chansa då den är lätthanterlig och gärna gör allt jag ber om.

Bladen var sjukt stabil, men inte så leksen. SZR.en var leksen, men inte så stabil.
 

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
Skåne
Hoj
MZ 660
Helt enligt den gamla devisen; "Sätt en klänning på en gris så är det likaväl en gris".

Väger som ett touringlok och har tröttaste stånkan i segmentet.

Minarelli? Det är Yamahas trötta 660 med andra bokstäver på kåporna. Är den ihopsatt i Italien kan det kanske förklara vissa kvalitetsbrister gentemot Japantillverkat.

Alltid roligt med självutnämndaexperter som dig. Hur många har du kört i verkligheten av dessa modeller? Eller du relaterar till dina tester i mc-tidningar du läst. Som expert vet du också att det definitivt är Minarelli i Italien som konstruerat och tillverkat motorn, samt så äger Yamaha Minarelli fabriken i Italien. Berätta gärna lite mer om dina kvalitetsbrister du nämner för oss andra, är nyfiken. :dummer

Journalisten på välkända mctidningen Motorcycle News måste ju vara okunning jämfört med dig som skriver följande:
The MZ Mastiff is incredibly tough, plastic body parts by Acerbis, proven engine by Yamaha, WP shock and Marzocchi forks… This is an A-list team effort if ever there was one. The Mastiff’s carefully and brilliantly put together, boasting excellent reliability and quality that puts bigger manufacturers to shame.


Du kan ju läsa hela testet på följande länk:

http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/MZ/MZ-Mastiff-19982006/

puss puss.
 
Last edited:

350

Bannad
Gick med
9 May 2013
Ort
linköping
Hoj
benelli 750sie
kör min dröm mc när vädret er till det. suzuki rg gamma 500.... då får den yla ur på varvsräknaren . tillmax härligt ljud då .... min andra dröm mc fattas nummerplåt på en gagiva 587c men kör då å då endå me dansknummerplåt på :tungan:tungan
 

talibaniel

Ny medlem
Gick med
26 Jan 2006
Ort
Vargön
Hoj
hrc's sista väg modell.
Haha kul kul sp1:an är mycket opraktisk för plånboken(egen) jämt,alltid och kommer att vara det så länge man vill köra dem på bana.
Om man har de rätta delarna så går de rätt bra.
Personligen tycker jag att det är hojen nr.1 oavsett väg eller bana.
Det finns bara en hoj som jag kommer att slösa såå mycket pengar på.
men det tog nästan 20års åkande innan man kom till insikt:lol
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Alltid roligt med självutnämndaexperter som dig. Hur många har du kört i verkligheten av dessa modeller? Eller du relaterar till dina tester i mc-tidningar du läst. Som expert vet du också att det definitivt är Minarelli i Italien som konstruerat och tillverkat motorn, samt så äger Yamaha Minarelli fabriken i Italien. Berätta gärna lite mer om dina kvalitetsbrister du nämner för oss andra, är nyfiken. :dummer

Journalisten på välkända mctidningen Motorcycle News måste ju vara okunning jämfört med dig som skriver följande:
The MZ Mastiff is incredibly tough, plastic body parts by Acerbis, proven engine by Yamaha, WP shock and Marzocchi forks… This is an A-list team effort if ever there was one. The Mastiff’s carefully and brilliantly put together, boasting excellent reliability and quality that puts bigger manufacturers to shame.


Du kan ju läsa hela testet på följande länk:

http://www.motorcyclenews.com/MCN/bikereviews/searchresults/Bike-Reviews/MZ/MZ-Mastiff-19982006/

puss puss.


Nu blir jag lite förnärmad här. För det första gillar jag inte att bli ihopklumpad med en massa andra självutnämnda experter och här kan du notera särskrivningen som är korrekt. Således bör du alltså benämna mig självutnämnd expert, bara så vi har det klart.

Har funderat lite på om och hur jag skulle bemöta ditt inlägg och har bestämt mig för att göra så, vänligt.

Jag uppfattar det som att du blev ledsen för konstaterandet att den är tung och slö. Dessa tvenne saker var min brors största invändningar mot den, förutom svårigheten med att få fram rätt reservdelar till de exklusiva bitarna som synbarligen bara säljs i begränsade upplagor. Varför satte de inte bara dit beprövade massproducerade grejer som vi vet funkar? Den grupp motardister som hade kört ihop med tidigare ägare av denna hoj hade hjärtligt roligt åt dess prestanda vid deras exkursioner på olika banor och huliganåka. Det är helt enkelt inte den wheeliebenägna leksak den vill ge intryck av att vara. Stridsvagn ligger närmare isf. Om man har en tung grundkonstruktion och en erkänt trött motor blir det ingen raket bara för att man plockar på exklusiva bitar, plast och annat. Motorn är hyfsat trimvänlig men hojen är fortfarande tung. Passar på att tacka för den länk där du redan i citatet visar hur fel du har om motorns ursprung och vad det är för konstruktion.

Man skulle ju så gärna vilja att den hojen var bättre än allt det där!

Jag var grymt sugen på en skorpion sport när den lanserades. Klokt ihopbyggd, erkänt bra och roliga vägegenskaper. Enkelt, roligt, ekonomiskt och klokt. Motorn är ju samma 660 som satt i den (italienbyggda) Yamaha SZR jag så småningom skaffade. Enda nya hoj jag köpt och fler blir det nog inte då man inte vet om de kommer att fungera. Skrev det i ett inlägg mellan mitt och ditt svar vilket du i din indignation och upprördhet missade, (vilket jag också gör när det bultar i pannvenen och magsyran stiger upp i svalget). Har naturligtvis provkört Skorpion och fann den resor bättre än min SZR. Vid samma tillfälle provades en KTM 640 Super Moto. Jag tror den hette så och detta var nog år 2000. Den motorn och gelhandtag på Skorpion så hade jag varit såld. Vid det laget hade jag hunnit tröttna på den omåttligt trötta och struliga motorn. Tror inte att torrsumpsystemet med sumpen liggande som en korv under motorn var lyckad, fick intrycket att de motorerna gick ner sig på ett sätt som inte traditionella konstruktioner gjorde. Dubbelförgasarsystemet var bara tragiskt och de som hade kul hade det för att de bytte till enkelförgasare, (portade) och bytte kolv.

Sen inträffade det där jag beskrev ovan som har förändrat mig och hela mitt liv. Plötsligt var det andra saker som styrde hur och vad för hoj jag skulle kunna köra, om alls. Mina planer på att bygga en MuZ budgetracer och ligga sist i Sound of singles arkiverades permanent.

I min familj har det ägts och brukats ett antal motorcyklar och det är Yamaha som uppvisat absolut sämst kvalitet. 8 har vi haft och då räknar jag MuZ-en dit som Yamahamotoriserad. 1 RD125LC, 1 RD350 LC (-82, ej YPVS), 1 SZR 660, 1 MuZ Bagheera eller Mastiff (Inte helt säker, längesen nu men bitarna glömmer jag inte och de var samma), 1 YZF750R, 2 st TRX 96-97 och historiska felköpet XJ900 -83. Den enda som hållit måttet är den förstnämnda, RD125LC-n och kanske den ena av TRX-hojarna, inte min.:mad: Enda anmärkningen på broderns var den obligatoriska oljetörsten och vi äger ingen oljenation.

Mer finns i historien och bekantskapskretsen.

Jag ville att MuZ skulle vara bra och coola. Det kunde de varit med en bättre rova och för on/offroadmodellerna framförallt, lägre vikt.

Gillar du din nischhoj så är ju allt frid och fröjd men det ändrar inte riktigheten i det jag sa.

Fridens och jag hoppas du uppskattar att jag faktiskt bemödade mig med svaret även om jag inte orkar plita ner allt som gått fel. Något du saknar?
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Jag vill ha mer kraft och mer komfort!

Men jag kör ju honda så det är väll endast det som saknas.
 

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
Skåne
Hoj
MZ 660
Nu blir jag lite förnärmad här. För det första gillar jag inte att bli ihopklumpad med en massa andra självutnämnda experter och här kan du notera särskrivningen som är korrekt. Således bör du alltså benämna mig självutnämnd expert, bara så vi har det klart.

Har funderat lite på om och hur jag skulle bemöta ditt inlägg och har bestämt mig för att göra så, vänligt.

Jag uppfattar det som att du blev ledsen för konstaterandet att den är tung och slö. Dessa tvenne saker var min brors största invändningar mot den, förutom svårigheten med att få fram rätt reservdelar till de exklusiva bitarna som synbarligen bara säljs i begränsade upplagor. Varför satte de inte bara dit beprövade massproducerade grejer som vi vet funkar? Den grupp motardister som hade kört ihop med tidigare ägare av denna hoj hade hjärtligt roligt åt dess prestanda vid deras exkursioner på olika banor och huliganåka. Det är helt enkelt inte den wheeliebenägna leksak den vill ge intryck av att vara. Stridsvagn ligger närmare isf. Om man har en tung grundkonstruktion och en erkänt trött motor blir det ingen raket bara för att man plockar på exklusiva bitar, plast och annat. Motorn är hyfsat trimvänlig men hojen är fortfarande tung. Passar på att tacka för den länk där du redan i citatet visar hur fel du har om motorns ursprung och vad det är för konstruktion.

Man skulle ju så gärna vilja att den hojen var bättre än allt det där!

Jag var grymt sugen på en skorpion sport när den lanserades. Klokt ihopbyggd, erkänt bra och roliga vägegenskaper. Enkelt, roligt, ekonomiskt och klokt. Motorn är ju samma 660 som satt i den (italienbyggda) Yamaha SZR jag så småningom skaffade. Enda nya hoj jag köpt och fler blir det nog inte då man inte vet om de kommer att fungera. Skrev det i ett inlägg mellan mitt och ditt svar vilket du i din indignation och upprördhet missade, (vilket jag också gör när det bultar i pannvenen och magsyran stiger upp i svalget). Har naturligtvis provkört Skorpion och fann den resor bättre än min SZR. Vid samma tillfälle provades en KTM 640 Super Moto. Jag tror den hette så och detta var nog år 2000. Den motorn och gelhandtag på Skorpion så hade jag varit såld. Vid det laget hade jag hunnit tröttna på den omåttligt trötta och struliga motorn. Tror inte att torrsumpsystemet med sumpen liggande som en korv under motorn var lyckad, fick intrycket att de motorerna gick ner sig på ett sätt som inte traditionella konstruktioner gjorde. Dubbelförgasarsystemet var bara tragiskt och de som hade kul hade det för att de bytte till enkelförgasare, (portade) och bytte kolv.

Sen inträffade det där jag beskrev ovan som har förändrat mig och hela mitt liv. Plötsligt var det andra saker som styrde hur och vad för hoj jag skulle kunna köra, om alls. Mina planer på att bygga en MuZ budgetracer och ligga sist i Sound of singles arkiverades permanent.

I min familj har det ägts och brukats ett antal motorcyklar och det är Yamaha som uppvisat absolut sämst kvalitet. 8 har vi haft och då räknar jag MuZ-en dit som Yamahamotoriserad. 1 RD125LC, 1 RD350 LC (-82, ej YPVS), 1 SZR 660, 1 MuZ Bagheera eller Mastiff (Inte helt säker, längesen nu men bitarna glömmer jag inte och de var samma), 1 YZF750R, 2 st TRX 96-97 och historiska felköpet XJ900 -83. Den enda som hållit måttet är den förstnämnda, RD125LC-n och kanske den ena av TRX-hojarna, inte min.:mad: Enda anmärkningen på broderns var den obligatoriska oljetörsten och vi äger ingen oljenation.

Mer finns i historien och bekantskapskretsen.

Jag ville att MuZ skulle vara bra och coola. Det kunde de varit med en bättre rova och för on/offroadmodellerna framförallt, lägre vikt.

Gillar du din nischhoj så är ju allt frid och fröjd men det ändrar inte riktigheten i det jag sa.

Fridens och jag hoppas du uppskattar att jag faktiskt bemödade mig med svaret även om jag inte orkar plita ner allt som gått fel. Något du saknar?

Men att den är slö och tung spelar väl ingen som helst roll......och det spelar ingen roll vad du säger, motorn är Minarelli.....googla och se själv. Hade jag velat ha en effektstark hoj hade det inte blivit denna och en motard i äkta mening kan vi vara helt överens om att den definitivt inte är. Men du hävdade dålig kvalitet vilket jag motsäger, i vilket fall så är det bara löjligt att försöka hävda sig själv genom att klanka ner på andras hojar och det gäller väldigt många här på forumet tyvärr. Vad har du själv för hoj? :crash

Fridens liljor. :)

ps: De med pannvenen är klockrent :)
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Men att den är slö och tung spelar väl ingen som helst roll......och det spelar ingen roll vad du säger, motorn är Minarelli.....googla och se själv. Hade jag velat ha en effektstark hoj hade det inte blivit denna och en motard i äkta mening kan vi vara helt överens om att den definitivt inte är. Men du hävdade dålig kvalitet vilket jag motsäger, i vilket fall så är det bara löjligt att försöka hävda sig själv genom att klanka ner på andras hojar. Vad har du själv för hoj? :crash

OK, det spelar ingen roll vad jag säger. :hej
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top