Nu blir jag lite förnärmad här. För det första gillar jag inte att bli ihopklumpad med en massa andra självutnämnda experter och här kan du notera särskrivningen som är korrekt. Således bör du alltså benämna mig självutnämnd expert, bara så vi har det klart.
Har funderat lite på om och hur jag skulle bemöta ditt inlägg och har bestämt mig för att göra så, vänligt.
Jag uppfattar det som att du blev ledsen för konstaterandet att den är tung och slö. Dessa tvenne saker var min brors största invändningar mot den, förutom svårigheten med att få fram rätt reservdelar till de exklusiva bitarna som synbarligen bara säljs i begränsade upplagor. Varför satte de inte bara dit beprövade massproducerade grejer som vi vet funkar? Den grupp motardister som hade kört ihop med tidigare ägare av denna hoj hade hjärtligt roligt åt dess prestanda vid deras exkursioner på olika banor och huliganåka. Det är helt enkelt inte den wheeliebenägna leksak den vill ge intryck av att vara. Stridsvagn ligger närmare isf. Om man har en tung grundkonstruktion och en erkänt trött motor blir det ingen raket bara för att man plockar på exklusiva bitar, plast och annat. Motorn är hyfsat trimvänlig men hojen är fortfarande tung. Passar på att tacka för den länk där du redan i citatet visar hur fel du har om motorns ursprung och vad det är för konstruktion.
Man skulle ju så gärna vilja att den hojen var bättre än allt det där!
Jag var grymt sugen på en skorpion sport när den lanserades. Klokt ihopbyggd, erkänt bra och roliga vägegenskaper. Enkelt, roligt, ekonomiskt och klokt. Motorn är ju samma 660 som satt i den (italienbyggda) Yamaha SZR jag så småningom skaffade. Enda nya hoj jag köpt och fler blir det nog inte då man inte vet om de kommer att fungera. Skrev det i ett inlägg mellan mitt och ditt svar vilket du i din indignation och upprördhet missade, (vilket jag också gör när det bultar i pannvenen och magsyran stiger upp i svalget). Har naturligtvis provkört Skorpion och fann den resor bättre än min SZR. Vid samma tillfälle provades en KTM 640 Super Moto. Jag tror den hette så och detta var nog år 2000. Den motorn och gelhandtag på Skorpion så hade jag varit såld. Vid det laget hade jag hunnit tröttna på den omåttligt trötta och struliga motorn. Tror inte att torrsumpsystemet med sumpen liggande som en korv under motorn var lyckad, fick intrycket att de motorerna gick ner sig på ett sätt som inte traditionella konstruktioner gjorde. Dubbelförgasarsystemet var bara tragiskt och de som hade kul hade det för att de bytte till enkelförgasare, (portade) och bytte kolv.
Sen inträffade det där jag beskrev ovan som har förändrat mig och hela mitt liv. Plötsligt var det andra saker som styrde hur och vad för hoj jag skulle kunna köra, om alls. Mina planer på att bygga en MuZ budgetracer och ligga sist i Sound of singles arkiverades permanent.
I min familj har det ägts och brukats ett antal motorcyklar och det är Yamaha som uppvisat absolut sämst kvalitet. 8 har vi haft och då räknar jag MuZ-en dit som Yamahamotoriserad. 1 RD125LC, 1 RD350 LC (-82, ej YPVS), 1 SZR 660, 1 MuZ Bagheera eller Mastiff (Inte helt säker, längesen nu men bitarna glömmer jag inte och de var samma), 1 YZF750R, 2 st TRX 96-97 och historiska felköpet XJ900 -83. Den enda som hållit måttet är den förstnämnda, RD125LC-n och kanske den ena av TRX-hojarna, inte min.
Enda anmärkningen på broderns var den obligatoriska oljetörsten och vi äger ingen oljenation.
Mer finns i historien och bekantskapskretsen.
Jag ville att MuZ skulle vara bra och coola. Det kunde de varit med en bättre rova och för on/offroadmodellerna framförallt, lägre vikt.
Gillar du din nischhoj så är ju allt frid och fröjd men det ändrar inte riktigheten i det jag sa.
Fridens och jag hoppas du uppskattar att jag faktiskt bemödade mig med svaret även om jag inte orkar plita ner allt som gått fel. Något du saknar?