Kör folk den typ av hoj dom verkligen vill eller finns det en imagefråga?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Om min image är schizofreni så är det på det viset. Trasig Honda, trasig Ducati. Vill ha en xlv 750, en 950 adventure eller smt, en cheysportster, en 916 och hondas nakna crosstourer. Och en zrx/xjr/cbstor.
Samt en enduro.
Budgeten begränsad, förmågan att hitta fungerande exemplar likaså. Ger upp. Köper Volvo.
 

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
yamaha xj6
själv utgår jag ifrån först och främst vad försäkringskostnaden blir samt vilka cyklar som ligger i topp overall.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Faktum är att sportster är en väldigt bra allroundhoj (eller som jag brukar säga: lika dålig på allting :D ), samt lättmekad och i originalutförande väldigt driftsäker. Redan den korta grussnutten innan rörkenbanan stoppar upp tex en sportis med sitt lilla framhjul och branta gaffelvinkel rätt bra. I början undrade jag varför alla körde så sakta där isf att passa på att åka brett.

http://youtu.be/GU6ZsTfuFa4

Ja, jag brukade också köra grus med min sportster. Jäkligt kul att sladda med. Men då jag hade en Hugger vart det ju inte så mycket fjädring. Fick veta detta med besked i en relativt snabb väster kurva där jag i med fullt ställ fick ner bakhjulet i en håla. Det small till i ryggen så jag såg stjärnor :D Tänkte att det nog inte var det den var ämnad för ändå, med kul var det :crash
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Jag äger exakt den hojen jag vill ha. Tittade länge åt den, och när man väl upptäckte att man har råd att äga och köpa den slog jag till. Sen dess har jag inte velat göra mig av med den. Det är en keeper för mig! :)

Däremot är jag sugen på nån form av äldre kåplös hoj där man kan åka runt i lagom fart och bara njuta av hojåkandet. Typ nån honda cb, eller nått. Tycker mig se att ägarna av dom här på forumet är rätt ödmjuka och på nått sätt tilltalar det mig. Hojen kan nog ibland göra människan. ;)
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Vid första anblick av frågeställningen är det lätt att tänka att den som är osäker i sig själv väljer en hoj för att få en viss image. Egentligen kanske personen ville köra en annan typ av hoj om image inte var en faktor.

Men jag tror egentligen att det är tvärt om. Det krävs en person som är säker i sig själv för att våga skriva att man väger in image när man väljer hoj. Jag vill ha en hoj som folk tittar efter när jag åker. Jag tycker att det är lite småroligt när vänner kommer fram när man stannar och pratar om hojen och tycker att den är häftig/snygg osv.

Min uppfattning är helt enkelt att TS fråga är felställd. Jag väljer den hoj jag vill ha och image är en ganska stor del i hojvalet. Det finns inger "eller" i det :fakta.

Jag kan tycka att det hade varit lika konstigt med en fråga som: kör folk den hoj de vill ha eller finns det en väghållningsfråga? Kör folk verkligen den hoj de vill ha eller finns det en effektfråga?

Jag kör den hoj jag verkligen vill och det var en effektfråga inblandad. Det var en väghållningsfråga inblandad. Och det var en, otäcka tanke, imagefråga inblandad.

Edit: Kan till och med erkänna att jag vrider lite på rullen ibland för att få lite uppmärksamhet när jag åker förbi en uteservering eller annan folksamling. Det skulle aldrig de där så kallade självsäkra personerna här på sporthoj.com erkänna som bara väljer den hoj de vill ha och aldrig är ute efter någon annans åsikt eller gillande. De som bara sköter sig själva och skiter i vad omvärlden tycker :D.
 
Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Vid första anblick av frågeställningen är det lätt att tänka att den som är osäker i sig själv väljer en hoj för att få en viss image. Egentligen kanske personen ville köra en annan typ av hoj om image inte var en faktor.

Men jag tror egentligen att det är tvärt om. Det krävs en person som är säker i sig själv för att våga skriva att man väger in image när man väljer hoj. Jag vill ha en hoj som folk tittar efter när jag åker. Jag tycker att det är lite småroligt när vänner kommer fram när man stannar och pratar om hojen och tycker att den är häftig/snygg osv.

Min uppfattning är helt enkelt att TS fråga är felställd. Jag väljer den hoj jag vill ha och image är en ganska stor del i hojvalet. Det finns inger "eller" i det :fakta.

Jag kan tycka att det hade varit lika konstigt med en fråga som: kör folk den hoj de vill ha eller finns det en väghållningsfråga? Kör folk verkligen den hoj de vill ha eller finns det en effektfråga?

Jag kör den hoj jag verkligen vill och det var en effektfråga inblandad. Det var en väghållningsfråga inblandad. Och det var en, otäcka tanke, imagefråga inblandad.

Edit: Kan till och med erkänna att jag vrider lite på rullen ibland för att få lite uppmärksamhet när jag åker förbi en uteservering eller annan folksamling. Det skulle aldrig de där så kallade självsäkra personerna här på sporthoj.com erkänna som bara väljer den hoj de vill ha och aldrig är ute efter någon annans åsikt eller gillande. De som bara sköter sig själva och skiter i vad omvärlden tycker :D.

Eller så finns det dom som kör motorcykel för att det helt enkelt är det roligaste som finns!

Jag har haft alla varianter. Allt från värsta sport hojarna till custom och offroad. Alla hojar har sin egen charm.

Har aldrig riktigt brytt mig vad andra tycker. Därför är listan även lång på "bastader" jag har haft. Typ Versys, sportster (är ju inte en riktig HD enligt vissa), Defenda osv. Jag har funnit nöja i alla!

Men ekonomin och till viss del förståndet har gjort att jag inte har handlat drömhojar som NR750, Desmosedici, RC45. Men märk väl. Alla drömhojar ligger i sporthojs segmentet.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Eller så finns det dom som kör motorcykel för att det helt enkelt är det roligaste som finns!

Har vridit och vänt på detta men förstår nog egentligen inte vad du är ute efter. Menar du att jag har fel och att det bara finns hojåkare som tycker att hojåkandet är det roligaste som finns? Jag tycker själv inte att hojåkandet är det roligaste som finns så i så fall har du fel helt enkelt.

Man kan ju också fundera på varför image inte kan vara en faktor om man tycker att hojåka är det roligaste som finns. Vilka kriterier kan vara en faktor om hojåka är det roligaste som finns? Knepig åsiktsdiktering...





Men ekonomin och till viss del förståndet har gjort att jag inte har handlat drömhojar som NR750, Desmosedici, RC45. Men märk väl. Alla drömhojar ligger i sporthojs segmentet.

Eller så tycker man att hojåka är det roligaste som finns och satsar sin ekonomi på det och kör Desmosedici.

Skojade bara, ville bara prova göra en sån där, för mig, märklig kommentar :tummenupp.
 

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Vid första anblick av frågeställningen är det lätt att tänka att den som är osäker i sig själv väljer en hoj för att få en viss image. Egentligen kanske personen ville köra en annan typ av hoj om image inte var en faktor.

Men jag tror egentligen att det är tvärt om. Det krävs en person som är säker i sig själv för att våga skriva att man väger in image när man väljer hoj. Jag vill ha en hoj som folk tittar efter när jag åker. Jag tycker att det är lite småroligt när vänner kommer fram när man stannar och pratar om hojen och tycker att den är häftig/snygg osv.

Min uppfattning är helt enkelt att TS fråga är felställd. Jag väljer den hoj jag vill ha och image är en ganska stor del i hojvalet. Det finns inger "eller" i det :fakta.

Jag kan tycka att det hade varit lika konstigt med en fråga som: kör folk den hoj de vill ha eller finns det en väghållningsfråga? Kör folk verkligen den hoj de vill ha eller finns det en effektfråga?

Jag kör den hoj jag verkligen vill och det var en effektfråga inblandad. Det var en väghållningsfråga inblandad. Och det var en, otäcka tanke, imagefråga inblandad.

Edit: Kan till och med erkänna att jag vrider lite på rullen ibland för att få lite uppmärksamhet när jag åker förbi en uteservering eller annan folksamling. Det skulle aldrig de där så kallade självsäkra personerna här på sporthoj.com erkänna som bara väljer den hoj de vill ha och aldrig är ute efter någon annans åsikt eller gillande. De som bara sköter sig själva och skiter i vad omvärlden tycker :D.


Imagefrågan i hela frågan handlade om att köra den typ av hoj som man egentligen vill. Tex om man som custom åkare sneglar på alla sporthojar men vågar inte ta steget för alla ens polare bara kör glidare o kollar snett på alla platsraketer o tvärtom.

Klart jag inte skulle gå o köpa en båge som får mig att spy varje gång jag ser den men att den är ok att köra. Utseendet och ljudet på en båge har stor faktor i det hela.
Nu har jag inte kanske den största penisförlängaren under men visst känns det skönt o vrida på rullen mitt på stan med ett öppet system:yoparty.

Har pratat med så många åkare som dömer ut den ena och andra typen av hojar o förare utan att ens suttit eller testat. Dömde själv ut min TDM innan jag testade den men banne mig så har jag så mycke roligare på den än min förra zx600.
 

MZ660

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2013
Ort
Skåne
Hoj
MZ 660
Mz har ju yamaha 660 stånka så det är ju kvallite i allafall

Och Marzozzi Magnum framgaffel, WP bakdämpare, Behr fälgar, Domino reglage, Acerbis plast, VDO instrument m.m. Påstås det var därför ekonomin gick i kras, för dyra komponenter och för liten vinst per såld hoj. :crash

PS: 660 motorn är tillverkad av Minarelli i Italien.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Som så många andra säger handlar det nog om att vilja ha flera hojar så man kan matcha efter humör och dag. Själv vill jag ha en fighter och något typ bobber/power cruiser bredvid min Husa. Kanske en tjockoffroad och en RVF400 banhoj? Drömma går ju :gråta
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Har vridit och vänt på detta men förstår nog egentligen inte vad du är ute efter. Menar du att jag har fel och att det bara finns hojåkare som tycker att hojåkandet är det roligaste som finns? Jag tycker själv inte att hojåkandet är det roligaste som finns så i så fall har du fel helt enkelt.

Man kan ju också fundera på varför image inte kan vara en faktor om man tycker att hojåka är det roligaste som finns. Vilka kriterier kan vara en faktor om hojåka är det roligaste som finns? Knepig åsiktsdiktering...







Eller så tycker man att hojåka är det roligaste som finns och satsar sin ekonomi på det och kör Desmosedici.

Skojade bara, ville bara prova göra en sån där, för mig, märklig kommentar :tummenupp.

Dvs, utseendet för någon annan är ej utav betydelse.

Desmosedicin hade varit intressant även om den såg ut som en spya och varit utnämnd till fulaste hojen i världen. Det pga motorkonstruktionen, komponenterna osv. Sådant ser bara ägaren.

Lite samma sak som när "brattsen" tycker att en RC30 är löjlig för den bara har 100 kusar.

Tror många mc cyklister är individualister. Om dom/den hade varit sista människan på jorden hade dom ändå kört hoj. I min värld med andra ord helt meningslöst att ha en image.

Men visst finns alla de sorter.
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag vill köra en ducati mhE men tyvärr så räcker inte ekonomin till så jag kör en katana

Stackare som behöver åka rundor på en av de fränaste hojarna som finns...:7peta:D

Jag hade nöjt mig om min kunde fungera.:crash
 

Olko

Envåldshärskare
Gick med
8 May 2008
Ort
På gränsen
Hoj
SV1000s -04
Faktum är att sportster är en väldigt bra allroundhoj (eller som jag brukar säga: lika dålig på allting :D ), samt lättmekad och i originalutförande väldigt driftsäker. Redan den korta grussnutten innan rörkenbanan stoppar upp tex en sportis med sitt lilla framhjul och branta gaffelvinkel rätt bra. I början undrade jag varför alla körde så sakta där isf att passa på att åka brett.

http://youtu.be/GU6ZsTfuFa4

Ja... Vad säger man?
En sak är då säker, när man hör ljudet av en redig v-twin med öppna spjäll, då är det fan kalsongskott. Direkt alltså. Odiskutabelt. :tungan

Btw. Åker själv ktm 690 sm. Inte kanske drömhojen, men den är fan så fin å ta kortet på. Nästa år med lappen i hand så får mannöja sig med en 990 SMT.
Högst upp på önskelistan finns det en multistrada men det är väl en utopi.
 

moddlaren

Guest
vill minnas att mz så rätt så ok ut när den kom ut på marknaden.

Och Marzozzi Magnum framgaffel, WP bakdämpare, Behr fälgar, Domino reglage, Acerbis plast, VDO instrument m.m. Påstås det var därför ekonomin gick i kras, för dyra komponenter och för liten vinst per såld hoj. :crash

PS: 660 motorn är tillverkad av Minarelli i Italien.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Och Marzozzi Magnum framgaffel, WP bakdämpare, Behr fälgar, Domino reglage, Acerbis plast, VDO instrument m.m. Påstås det var därför ekonomin gick i kras, för dyra komponenter och för liten vinst per såld hoj. :crash

PS: 660 motorn är tillverkad av Minarelli i Italien.

Helt enligt den gamla devisen; "Sätt en klänning på en gris så är det likaväl en gris".

Väger som ett touringlok och har tröttaste stånkan i segmentet.

Minarelli? Det är Yamahas trötta 660 med andra bokstäver på kåporna. Är den ihopsatt i Italien kan det kanske förklara vissa kvalitetsbrister gentemot Japantillverkat.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Helt enligt den gamla devisen; "Sätt en klänning på en gris så är det likaväl en gris".

Väger som ett touringlok och har tröttaste stånkan i segmentet.

Minarelli? Det är Yamahas trötta 660 med andra bokstäver på kåporna. Är den ihopsatt i Italien kan det kanske förklara vissa kvalitetsbrister gentemot Japantillverkat.


Då är det väl samma som Yamaha SZR 660? Den älskade jag som färsk körkortsinnehavare.
Det finns en tid för allt :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Då är det väl samma som Yamaha SZR 660? Den älskade jag som färsk körkortsinnehavare.
Det finns en tid för allt :)

Ja. Kapade bort det ur inlägget men en sån har jag också haft, bror min har haft en Mastiff. Pratar inte helt i den fiktiva nattmössan alltså. MuZ sport var en ojämförligt mycket bättre konstruktion än den i panik hoprafsade SZR-en. Byta stift eller kolla ventiler var rena terapin på MuZ medan dessa tätt återkommande aktiviteter kunde ge SZR-skruvaren sammanbrott. Mina lager i länkage var kronslut efter knappt 1000 mil samt drygt 2500 trots skötsel. Inget högtryckstvättande. Tempen gick inte att få ordning på och den skenande oljeförbrukningen rent ledsam, tror det hängde ihop. Käkade dessutom däck och drivpaket som ett prestandamonster. Bänkpapper pekade på att kamkedjan kan ha stått en kugg fel. Bensinförbrukning som pendlade mellan 0,3 l/mil och 0,7 beronede på lufttemperatur...

Var det riktigt varmt och alla grejer var nya var den oslagbart rolig på kurviga småvägar, det uppväger inte det andra.

Har inte hört att MuZ sport drogs med de problemen och den var lika bra eller bättre på allt som SRZ-en var förutom mer praktisk och ekonomisk. Jag köpte fel.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Ja. Kapade bort det ur inlägget men en sån har jag också haft, bror min har haft en Mastiff. Pratar inte helt i den fiktiva nattmössan alltså. MuZ sport var en ojämförligt mycket bättre konstruktion än den i panik hoprafsade SZR-en. Byta stift eller kolla ventiler var rena terapin på MuZ medan dessa tätt återkommande aktiviteter kunde ge SZR-skruvaren sammanbrott. Mina lager i länkage var kronslut efter knappt 1000 mil samt drygt 2500 trots skötsel. Inget högtryckstvättande. Tempen gick inte att få ordning på och den skenande oljeförbrukningen rent ledsam, tror det hängde ihop. Käkade dessutom däck och drivpaket som ett prestandamonster. Bänkpapper pekade på att kamkedjan kan ha stått en kugg fel. Bensinförbrukning som pendlade mellan 0,3 l/mil och 0,7 beronede på lufttemperatur...

Var det riktigt varmt och alla grejer var nya var den oslagbart rolig på kurviga småvägar, det uppväger inte det andra.

Har inte hört att MuZ sport drogs med de problemen och den var lika bra eller bättre på allt som SRZ-en var förutom mer praktisk och ekonomisk. Jag köpte fel.


:rofl du kan ju vara annat än :6surkart

Jag hade mest problem med att den ville gå som en påse nötter, men det fick vi ordning på.
Max 170km/h om man hade medvind, nerförsbacke och solen i ryggen.

I övrigt kom vi bra överens. :)
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag gillar inte att köra, men jag gillar att skruva och posera så därför kör jag ducati. :tummenupp


Näe, men det är min drömhoj, även om gamla hypers har sina problem och tydligen är dyra i drift så är det inget som stör mig, går den sönder totalt så blir den en fin möbel. :banana
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top