Kör folk den typ av hoj dom verkligen vill eller finns det en imagefråga?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Att vilja tillhöra en grupp och göra saker man inte gillar har jag aldrig förstått!:va:va

Jag kör de hojar jag gillar och gillar någon annan det är det kul men styr inte mina val!Daytona.jpg32876157.jpg

Visst kan det kännas som skrot ibland View attachment 387733

men för mig är den vacker att se på, både i och ur sadeln, den låter underbart och har hyfsad väghållning och bromsar!:kär

Att varken hojen eller jag är snabbast på bana gör inte mig något, jag kör ändå!:kär

På landsväg kan jag vara lika snabb på en Rocket III som går att köra extremt vårdslöst med om man vill, (fråga mig inte hur jag vet :D) men det står ändå ingen glidare i mitt garage.
Och det här låter kanske provocerande, men man kan även glida lugnt (t.o.m. under gällande hastighetsgräns) med min hoj. Det väljer jag! :hihi

Läste i en tysk hojtidning för många år sedan där vanliga hojåkare och tävlingsförare hade kört Transalp och FireBlade på bana och de flesta, utom tävlingsförarna naturligtvis, var snabbast på Transingen! :D Den vågande man utnyttja på ett sätt som de flesta inte vågar på "hängaöverstyretmedmassoravhästkrafterhojar".

Jag tycker det är helt rätt att åka Glidare eller en Äventysrshoj (vilket dj..la namn, det är väl alltid ett äventyr på hoj?) bara man själv gillar det. :tungan De som har problem med det har just problem! Men det är inte ditt problem!:lol

Kör hoj, vilken sort som helst, men kör!!!:)
 

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Scania-land
Hoj
Kardansporttourer
Har har/provkört det mesta: Vulcan, TDM850/900, Ninja-9, Sprint ST. Men jag har det jag vill ha för tillfället. Efter studierna kanske jag byter upp mig till nyare eller en annan sporttouring-maskin. Det är det jag trivs med iaf. Funkar hur bra som helst på mina turer. :rock:fyllisar
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
För min del oavsett hoj eller bil har mitt intresse legat åt sporthållet. För mig är det prestanda, bankörning och aktiv gatåka som är kul. Dessutom tycker jag nästan uteslutande att det är sporthojar, streetfighters som är snygga med undantag av nån enstaka glidare med brutalbrett bakdäck. Jag skulle dock gärna ha nån lite mer användarvänlig hoj, kanske en VFR upptill R1'an så tjejen och även jag själv kan njuta lite mer av åkandet i längre etapper. Men om jag enbart ska ha hojen som nöje för att bara ha kul på, så kommer det alltid vara en hoj utrustad med som Ullared-Kjell sagt, plastaskit;)
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Jag är lite sugen på att åka typ Kawasaki Versys eller nåt. Fantastiskt ful, alla vet att den är effektklen, låter som ett köksredskap och är manlig som en tampong ungefär.

:rofl:rofl:rofl

Agile, kan jag få använda detta som du vet här under? signatur, eller vaffan det heter?
Otroligt ärlig, pricksäker och rolig beskrivning!
 

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Ort
Finspång
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Innan jag tog kortet ville jag ha en road star warrior (power cruiser) men de var för dyra för min dåvarande budget. Jag vill inte säga "aldrig" eftersom jag än så länge inte har prövat någon glidare men med tanke på hur jag kör kan jag inte tänka mig att jag skulle ha särskilt kul på en sådan. Nån gång ska jag testa en så då får vi väl se och om nån böna vill sitta på pallen ofta skulle det inte förvåna mig om jag skaffade en extra hoj som lämpar sig bättre för sånt.
 

mas95jed

Semiprofessionell
Gick med
11 Nov 2012
Ort
Stallarholmen
Hoj
Suzuki GSX 1400 -02
Har hängt på alla provkörningshelger i 20 år och verkligen provat allt, såväl custom som grus och sport. För tio år sedan så provade jag en GSX1400 (först året de såldes i Sverige) och blev kär. Några år senare köpte jag en beggad som jag åker på nu. Innan dess så har jag åkt en massa olika, allt från en 16 hk 250 till Turbo.

Byta? Nja, skulle väl vara till en nyare Bandit, men försäkringen skenar ju nyare hojen är, så peng per mil är svår att motivera. Jag hänger nog kvar några år till, tills jag hittar något annat som jag verkligen vill ha. Men för att veta det så lär jag fortsätta att åka runt och testa alla modeller som finns att prova.

Skulle ju inte få för mig att köpa något för att verka tuff eller för att någon annan säger vad man ska ha. Även om jag är bra på att försöka övertala folk vad DE ska ha! :fakta
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör hojen som det verkligen var kärlek vid första ögonkastet på. Och efter provkörningen så blev jag fast. Och nån gång nästa år så äger jag den helt och hållet, då har sista betalningen till banken gått iväg.
Däremot ville jag faktiskt ha en snygg glidare när jag började med körkortet. Efter att ha konstaterat att de ser ut som gravida valar hela bunten, och har ungefär samma vägegenskaper så blev det inte en sån. Istället införskaffades en 250 Ninja. Av den enkla anledningen att jag en gång i tiden när jag var en hormonstinn tonåring var jävligt kåt på en ninja (men aldrig tog hojkort), samt att priset var okej, effekten var "förnuftig" och vägegenskaperna oklanderliga. Att jag sedan är alldeles för djävla stor för en så liten hoj spelade föga roll. Och jösses vad kul jag hade på den, och vad jag lärde mig mycket på den. Perfekt som första hoj ärligt talat. Men sedan, en vanlig allmänt regnig och jävlig tidig vårnatt blev den stulen (nån gång i mars 2012)... Jag stod ut i säkert 2 veckor innan jag köpte mig den ovan nämda drömhojen, en Z1000SX. Hade kontanter till att ta ett lån, så... Vad fan, körsuget var helt abnormt och jag ville ha den så jag tog ett lån. Sporttourer passar mig alldeles perfekt. Skäms inte för sig på bana, och går utmärkt i städer och långa turer.


Sedan vill jag ju ha 5 hojar TILL. Nästa hoj som står på inköpslistan är en så logisk hoj som en RD350 eller aprilia rs250... Eller en rd500, eller... Jaa, ni fattar nog temat iaf. :hihi Och sedan något hyfsat vettigt offroad-ök med så lite plast som möjligt, för den ska vara ute i geggan. Ja, sedan måste man ju ha något byggobjekt, en riktig banhoj... Och och och och. :gnissla
 

Konrad Haifa

Guest
hör av dig om du är sugen på en Repsol för jag är sugen på att byta igen.. den här gången vill jag vara snyggast i skogen ;)
Ja, fast jag fick inga pengar i present..... :( Men en dag så.... Fast du byter väl hoj 3 ggr om året! :tummenupp
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Började själv med Sporthoj, Touring fanns aldrig i tankarna provat naken hojjar absolut inget för mig. Så jävla tråkigt, Skaffade mig en KTM 660 istället för GSXR 1000 k6 helt annan sak. Hade egentligen velat ha både och har dock tyvärr inte råd med det. Glidare, vete fan aldrig provat. Men mycket möjligt i framtiden. Just nu är jag nöjd med KTM men ja vill man längre så hade jag hellre suttit på gixxern. Men självklart tycker jag man borde prova allt möjligt och sen utifrån egen erfarenhet bestämma sig för vad man faller för.
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Tror det är många som hakar på ngt de tycker verkar coolt, känner flera som börjat sin bana på helt fel MC-typ. Tror man ska prova sig fram..

Själv hatar jag trötta och sega fordon vilket avspeglar sig på alla fordon jag har råd att låta det styra valet. Tyvärr räckte inte budgeten till en Bugatti Veyron sport men det skulle varit det naturliga bil valet annars. Custom odyl har jag naturligtvis testat men funnit totalt ointressanta.

Tom flygplan med egenskaper som i den världen liknar "custom" otrivs jag med till den grad att jag inte vill spaka dem.

Får folk chansen att testa fram vad de personligen föredrar bör deras val spegla dem, dock tror jag inte att alla står så stabilt utan att påverkas av sin omgivning. Själv skulle jag aldrig välja att göra något val som jag inte själv trivs med, föll aldrig heller för grupptrycket att röka, snusa osv, testade men det smakade ju skit så varför fortsätta? Är Norrlänning och äter inte heller surströmming så jag kommer nog fortsätta spaka supersport och kicka min CR500 så länge jag orkar även om folk i min omgivning tycker att jag är för gammal för det. Eller som jag brukar säga.. När man slutar leka kan man lika gärna lägga sig och dö :yoparty
 

elkenneth

Medlem
Gick med
12 Feb 2008
Ort
Norrtälje
Hoj
Nej
Jag har nog den hojen som passar mig bäst å andra sidan hinner jag inte prova så många andra.

CB1000R funkar riktigt bra på de krokiga landsvägarna. Lättkörd svängbar och tillräckligt snabb där jag kör, kräver inte så mycket av föraren man bara kör tycker inte att jag saknar kåpa så mycket.

Om plånboken och tiden var obegränsad så skulle jag gärna fylla på med några till i garaget.

Sporthoj för bandagar t ex en R6 eller CBR600RR .

Caferacer är coolt aldrig testat men en MotoGuzzi ala Cafe skulle sitta fint.

Sist men också minst något att sprätta grus med tex yamaha xt660.

Ursäkta jag kan ha fel men:
Custom nej tror inte det, de jag ser på vägarna verkar bara transporteras med sina hojar jag får tråkigt när det går sakta och är för rakt, svänga med fart och mycket nerlägg är kul.

Jag kan lägga 25-30 mil på kurvor en heldag och tycka att tiden bara flög i väg andra gånger när man transporterats med hoj motsvarande sträcka på mycket kortare tid kan jag uppleva att tiden står still att man aldrig kommer fram.
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag är lite sugen på att åka typ Kawasaki Versys eller nåt. Fantastiskt ful, alla vet att den är effektklen, låter som ett köksredskap och är manlig som en tampong ungefär.

Men gosh så kul att steka sporthojar på kurviga vägar och banköringar med en sån :D Haft en som lånehoj ett par ggr när jag lämnat in mina på service, riktigt treblig att köra och svänger enormt mkt bättre än man först tror, askul hoj helt enkelt.

Jag var på Isle of man och kollade in årets TT, nästan hela klassen Lightweight är Kawa Versys/ER-6, snittar varvet på 192 Km/h, superbike snittar på 212 Km/h.
Det är otroligt vad dom där Kaworna går.
Som vanligt är det 85% förare, 15% maskin som ger resultatet.

Ibland är det roligare att köra en långsam hoj snabbt än att köra en snabb hoj långsamt.

För att svara på trådämnet, man kör det man vill i det segment man har råd med, image finns inte med på kartan.
Fanns pengarna skulle det prenumereras på Hayabusa, KTM 690 Enduro och tvåtaktshusor.
Ny får det duga med Honda CB1300, Yamaha XT660 och Husa 390.
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
Ja, fast jag fick inga pengar i present..... :( Men en dag så.... Fast du byter väl hoj 3 ggr om året! :tummenupp

minst...! :crash

näääädå den behåller jag nog säsongen ut..

ajja, hoppas att du har varit snäll under året så kanske gubben i det stora vita skägget kommer med en present..
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
Hävdar nog att Versysen kan vara snabbast i gatgrupper 9/10 ggr oavsett, hojens gräns är högre än tempot för gatåkare oavsett hoj.. Om man inte är på Anderstorp eller Mantorp såklart, där äter ju effekt en hel del tid.

Japp, helt klart. Så länge man slänger på riktiga sulor och det inte är tex Anderstorp.

Körde själv min Versys på både Gälleråsen, Kinnekulle, Anderstorp och Falkenberg. Gick utmärkt på alla banor! Men var lite frustrerade på Anderstorp när man blev omkörd på rakan för att redan vid inbromsningen ligga precis bakom igen..........

Dock märker man att det fanns lite övrigt att önska sig på tex Falkenberg där det finns några riktig snabba böjar. Fick inte riktigt ordning på fjädringen då. Men absolut inget större problem!

Och efter bandagen kunde man köra hem och både sitta bekvämt och köra billigt :tummenupp
 

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Som många andra här uttrycker, det finns ju ramar inom vilka man lever. Skulle dessa ramar dock vara obegränsade skulle jag nog välja att ha en hoj för varje tillfälle, Sporthoj, muskelglidare, motard, enduro m.m. m.m. :tummenupp
 

Konrad Haifa

Guest
minst...! :crash

näääädå den behåller jag nog säsongen ut..

ajja, hoppas att du har varit snäll under året så kanske gubben i det stora vita skägget kommer med en present..
Ja, om jag inte kör fööör fort så kanske den gubben kommer med en present:tummenupp
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jag åker det jag vill! just nu hembyggda moppar och tvåtakts yamma RD350 somgäller. Men skulle aldrig sätta på mig skinnställ med knä och ryggpuckel eller fransjacka :zpy
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top