Ballerinan och baseballslagmannen är inte inblandade i att ta en kurva i hög hastighet på ett fordon med två hjul, så jämförelsen är inte relevant. Resten av det som skrivs är däremot vettigt men kanske inte helt korrekt.
Är huvudet centrerat i linje med motorcykeln så drar man inte nytta av sin kroppsmassa för att minska nerläggsvinkeln och maximera greppet vid nerlägg.
Däremot är det ju till mest nytta när man är nere vid max nerlägg, vilket förklarar varför huvudet och överkroppen hängs av på insidan av hojen mer i en specifik del av kurvan om föraren är dynamisk i sin kroppsposition.
Kroppsvikten kan även flyttas framåt för att tighta till spåret och man kan göra pickup för att kunna lägga på gas fortare och då kan det se ut som om man hänger ut mer från hojen om man trycker upp den ovanför sig men hänger kvar lika nära asfalten ett ögonblick.
Titta i slow motion? Ja, vi kan ju ta Stoner en gång till, går inte att se denna för många gånger
https://www.youtube.com/watch?v=Z4snkUUolJ0
Det här testade jag och höll på trilla av hojfan, sen ändrade jag det och jag blev MYCKET tryggare på moppen!
Put bike on rear stand. Sit on bike, and set your body position as you do at middle of corner. Once you set, slowly take off left hand from grip for 10cm without moving your head. Then, take off right hand too. If you lose balance at this point, you are in big trouble. If so, find good position until you can take both hands off without loosing balance. Next step is more important key. Try to take off your inside foot from peg. If you have problem to do it, you may be supporting some of your body weight on inside foot peg. This is common mistake we see at road racing. If you are supporting body weight on inside peg, you are unconsciously making bike unstable. It may be OK up to certain level as today’s high grip tyre, either DOT or slick, can allow rider to sit wherever he/she wants. But, if you ride in rain, in slippery condition or just simply going faster on edge, you reach limit of bike and tyre early, then your body input makes bike really unstable.
Most of cases come from “too much off body to inside”. Bring back your hip to more center. You only have to move hip 5-15cm, not more. If you move hip too much inside, you end up supporting some of body weight on inside peg. So, you can’t get inside foot off peg. There is also issue with “head position”. Most of riders who have this inside foot peg problem, tends to have head position problem too. Do this test again. This time, check if your head position is in center of the bike. If your head is little off outside, that’s OK. But if you are off to inside, like some of MotoGP riders, think twice. If your head is far inside than center line of the bike, you are giving up
ability to control bike.
I always give this “position test” for everyone who I coach. For many riders, it becomes big wake up call. One guy recently came back really excited, saying “ I feel more confidence to control bike ! “. He went much faster, better and more stable in process.
Please remember that even GP stars had many years sticking with basic. And they started to apply “special” technique and body position to suit their racing’s special needs. Don’t copy experts without learning basics. They didn’t skip the process, neither should you.
Jag hänger en hel del när jag kör för att kunna hålla hojen lite mer upprätt. Nu kör inte jag i Mojjas tempo än men jag satte 1.15.9 på mitt första besök på Gelleråsen i onsdags. Men bara för 3 veckor sedan upptäckte jag att om jag hänger mindre och känner mig trygg i sadeln med en bra förankring utan armar och innerfot så går det MYCKET stabilare och fortare. Ska då tillägga att jag liksom Mojja aldrig suttit på en hoj för 2 år sedan och är helt ny i sadeln sen förra säsongen och jag liksom Mojja la mig i sandfållan fler gånger än vad som är hälsosamt förra året.
Vad jag försöker säga är bli ett med hojen, håller således inte med tidigare talare om att positionen inte har av betydelse, dock så är det sjukt mycket viktigare att känna sig trygg och sitta stabilt och förankrat än att hänga som en apa!
Tack Ghesus för bilderna.