Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag gillar specifikt hans stycke:

Visualize an ice dancer or a ballerina doing spins. Their axis of spin and center of head in line. Think about a baseball batter’s motion, or a down hill skier. Always, their heads stay in center. It’s same to motorcycle riding. Some fast riders look they often move their head off center, but please watch them carefully. They have their head in center most of time, and they move their head and upper body off inside at particular section of corner. After that, they bring them back to “home position”. If you really want to learn how they really ride, mute it and watch carefully. You can use slow motion mode too. And best way to learn someone’s ride is “watching from back”. I guess you are going to see the thing you never saw before.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Mortenzonis knäpuckar håller 6-7 säsonger. Innan man steker honom så kan man nog vänta med armbågarna och apandet.

Ha ha... Inte för att jag ens är i närheten av Andreas, men jag har inte bytt knäpuckar på något av mina skinnställ. Dom håller längre än ställen... Ha ha...
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag gillar specifikt hans stycke:

Visualize an ice dancer or a ballerina doing spins. Their axis of spin and center of head in line. Think about a baseball batter’s motion, or a down hill skier. Always, their heads stay in center. It’s same to motorcycle riding. Some fast riders look they often move their head off center, but please watch them carefully. They have their head in center most of time, and they move their head and upper body off inside at particular section of corner. After that, they bring them back to “home position”. If you really want to learn how they really ride, mute it and watch carefully. You can use slow motion mode too. And best way to learn someone’s ride is “watching from back”. I guess you are going to see the thing you never saw before.

Ballerinan och baseballslagmannen är inte inblandade i att ta en kurva i hög hastighet på ett fordon med två hjul, så jämförelsen är inte relevant. Resten av det som skrivs är däremot vettigt men kanske inte helt korrekt.

Är huvudet centrerat i linje med motorcykeln så drar man inte nytta av sin kroppsmassa för att minska nerläggsvinkeln och maximera greppet vid nerlägg.

Däremot är det ju till mest nytta när man är nere vid max nerlägg, vilket förklarar varför huvudet och överkroppen hängs av på insidan av hojen mer i en specifik del av kurvan om föraren är dynamisk i sin kroppsposition.

Kroppsvikten kan även flyttas framåt för att tighta till spåret och man kan göra pickup för att kunna lägga på gas fortare och då kan det se ut som om man hänger ut mer från hojen om man trycker upp den ovanför sig men hänger kvar lika nära asfalten ett ögonblick.

Titta i slow motion? Ja, vi kan ju ta Stoner en gång till, går inte att se denna för många gånger :)

https://www.youtube.com/watch?v=Z4snkUUolJ0
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Ballerinan och baseballslagmannen är inte inblandade i att ta en kurva i hög hastighet på ett fordon med två hjul, så jämförelsen är inte relevant. Resten av det som skrivs är däremot vettigt men kanske inte helt korrekt.

Är huvudet centrerat i linje med motorcykeln så drar man inte nytta av sin kroppsmassa för att minska nerläggsvinkeln och maximera greppet vid nerlägg.

Däremot är det ju till mest nytta när man är nere vid max nerlägg, vilket förklarar varför huvudet och överkroppen hängs av på insidan av hojen mer i en specifik del av kurvan om föraren är dynamisk i sin kroppsposition.

Kroppsvikten kan även flyttas framåt för att tighta till spåret och man kan göra pickup för att kunna lägga på gas fortare och då kan det se ut som om man hänger ut mer från hojen om man trycker upp den ovanför sig men hänger kvar lika nära asfalten ett ögonblick.

Titta i slow motion? Ja, vi kan ju ta Stoner en gång till, går inte att se denna för många gånger :)

https://www.youtube.com/watch?v=Z4snkUUolJ0

Det här testade jag och höll på trilla av hojfan, sen ändrade jag det och jag blev MYCKET tryggare på moppen!

Put bike on rear stand. Sit on bike, and set your body position as you do at middle of corner. Once you set, slowly take off left hand from grip for 10cm without moving your head. Then, take off right hand too. If you lose balance at this point, you are in big trouble. If so, find good position until you can take both hands off without loosing balance. Next step is more important key. Try to take off your inside foot from peg. If you have problem to do it, you may be supporting some of your body weight on inside foot peg. This is common mistake we see at road racing. If you are supporting body weight on inside peg, you are unconsciously making bike unstable. It may be OK up to certain level as today’s high grip tyre, either DOT or slick, can allow rider to sit wherever he/she wants. But, if you ride in rain, in slippery condition or just simply going faster on edge, you reach limit of bike and tyre early, then your body input makes bike really unstable.
Most of cases come from “too much off body to inside”. Bring back your hip to more center. You only have to move hip 5-15cm, not more. If you move hip too much inside, you end up supporting some of body weight on inside peg. So, you can’t get inside foot off peg. There is also issue with “head position”. Most of riders who have this inside foot peg problem, tends to have head position problem too. Do this test again. This time, check if your head position is in center of the bike. If your head is little off outside, that’s OK. But if you are off to inside, like some of MotoGP riders, think twice. If your head is far inside than center line of the bike, you are giving up
ability to control bike.

I always give this “position test” for everyone who I coach. For many riders, it becomes big wake up call. One guy recently came back really excited, saying “ I feel more confidence to control bike ! “. He went much faster, better and more stable in process. Please remember that even GP stars had many years sticking with basic. And they started to apply “special” technique and body position to suit their racing’s special needs. Don’t copy experts without learning basics. They didn’t skip the process, neither should you.

Jag hänger en hel del när jag kör för att kunna hålla hojen lite mer upprätt. Nu kör inte jag i Mojjas tempo än men jag satte 1.15.9 på mitt första besök på Gelleråsen i onsdags. Men bara för 3 veckor sedan upptäckte jag att om jag hänger mindre och känner mig trygg i sadeln med en bra förankring utan armar och innerfot så går det MYCKET stabilare och fortare. Ska då tillägga att jag liksom Mojja aldrig suttit på en hoj för 2 år sedan och är helt ny i sadeln sen förra säsongen och jag liksom Mojja la mig i sandfållan fler gånger än vad som är hälsosamt förra året.

Vad jag försöker säga är bli ett med hojen, håller således inte med tidigare talare om att positionen inte har av betydelse, dock så är det sjukt mycket viktigare att känna sig trygg och sitta stabilt och förankrat än att hänga som en apa!

DSC_4153.jpg1.jpg2.jpgDSC_4152.jpg
Tack Ghesus för bilderna.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Shit happens, verkar som ett bakhjulssläpp när Du går på gas i Ejes? Första vurpan i år? En sak - frontändan verkar leva om rätt mycket under inbromsningen och även när Du svänger in innan vurpan (ser lugnare ut de tidigare varven). Är det kameramontaget eller känns det som det ser ut IRL?

Hunnit någonvart med höjder och koll av oljenivå i gaffel?

Hur funkade annars körningen idag?

Lycka till imorgon :)
...Går inte alltid som man tänkt sig och vill!!! Nya tag imorgon. Tusen tack Andersson för hjälpen!!!
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Sker det inte när du går rakt över saneringssträngen? Såna där tycker jag är läskiga.... och ännu läskigare nu efter att jag sett den här filmen!!!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Sker det inte när du går rakt över saneringssträngen? Såna där tycker jag är läskiga.... och ännu läskigare nu efter att jag sett den här filmen!!!

Jo det är precis då det sker. Var halare än vad jag trodde. Körde ett par varv och tyckte att fungerade ok sedan laddade jag på lite extra och tjoff så var bakhjulet borta :crash
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Shit happens, verkar som ett bakhjulssläpp när Du går på gas i Ejes? Första vurpan i år? En sak - frontändan verkar leva om rätt mycket under inbromsningen och även när Du svänger in innan vurpan (ser lugnare ut de tidigare varven). Är det kameramontaget eller känns det som det ser ut IRL?

Hunnit någonvart med höjder och koll av oljenivå i gaffel?

Hur funkade annars körningen idag?

Lycka till imorgon :)


Halloj!!

Vet inte riktigt hur hojen kändes den är bättre och jag tror vi är en bra bit på vägen. Gelleråsen är ju ganska gropig och djävlig.

Framändan lever om vid inbromsning ormar sig och känns lite ostabil. Blev bättre när jag gick på förspänningen i fram och med gaffeln höjd så behöver jag inte slita lika mycket för att köra samma tider som innan utan det känns mycket mindre dramatiskt och jag kunde köra 1,14 tider löpande på väldigt trött gummi :)

Och ja nu är första vurpan för året avklarad den var väldigt snäll och jag kunde komma ut redan nästa pass med godkänd hoj :)
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Har sträckläst din tråd nu ikväll och vill bara säga att det är riktigt skoj att följa din utveckling! Bra jobbat! :Bugar

Och det är kul att få läsa alla fina tips och råd. Jag kommer ha mycket nytta av tipsen i den här tråden nästa säsong, så ni hjälper inte bara Sandfållan till bättre tider, även mig, och säkert många fler som läser! :tummenupp :krama

//Johan
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Igår hade jag avslutning på Gelleråsen och fick æven slå mitt personbæsta :) Nytt Pb på Gelleråsen ær numera 1.12.1 :)

http://www.youtube.com/watch?v=9HlGMcg6jWY

Hær kommer en video på det sista passet och "låtsas" Racet, Tyværr bromsade jag på mig annars tror jag nog jag hade kunnat hålla undan och komma først øver linjen :crash
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
När jag kollar på filmen nu så ser jag att jag har 1 sekund att hämta i ejjes partiet. Fan sysslar jag med där är ju den stora frågan?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
När jag kollar på filmen nu så ser jag att jag har 1 sekund att hämta i ejjes partiet. Fan sysslar jag med där är ju den stora frågan?

Om jag ska vara elak:
Samma sak som på resten av banan, du saknar repeterbarhet i din körning. Det i sin tur gör att du har svårt att 1. få till exakt rätt ingångshastighet och 2. kunna lägga på gas tidigt.
Jag förmodar att det beror på avsaknad av tillräckligt många och/eller tillräckligt tydliga referenspunkter men det går inte att säga säkert genom att bara kolla på filmen.

Det blir iaf mycket mellangas och "vaga" spår och det kostar tid, framförallt i långsamma, tekniska partier.

Kolla gärna på inlägg #46 igen och se om du får ut mer av det nu när du kapat ett antal sekunder och kör väldigt mycket bättre. Du har farten i kroppen och det går undan rätt bra men det finns som tur är många sekunder till att hämta ur din potential.
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Igår hade jag avslutning på Gelleråsen och fick æven slå mitt personbæsta :) Nytt Pb på Gelleråsen ær numera 1.12.1 :)

Hær kommer en video på det sista passet och "låtsas" Racet, Tyværr bromsade jag på mig annars tror jag nog jag hade kunnat hålla undan och komma først øver linjen :crash
Du får nog växla ner en växel till inför kurvorna så du har lite knuff ut ur kurvorna också så tjänar du ett par sekunder till :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top