Krascha är en del av sporten inget man kommer ifrån när man är intresserad av att bli snabb.
Snicksnack. Krascha gör man för att man inte har kontroll (1,15-1,18). Har man inte kontroll blir man inte snabbare.
Last edited:
Krascha är en del av sporten inget man kommer ifrån när man är intresserad av att bli snabb.
Skaffa en GPS laptimer så du kan ladda över till datorn och titta, det gör mycket att se var man kan öka och inte. Om man inte har känslan för det.
Typ denna:
http://www.mlimits.se/laptimer/gps-laptimers/athon-gps-xs.html
För ibland kan det vara svårt att känna var man kan öka men har man denna så kan man jämföra loggar mer andra som kör snabbare.
Det optimala på din 600 vore att hålla stumt så fort du bara kan ur böjjarna och så länge du bara vågar.
Jag hade tänkt ge precis samma tips som du gav men jag ändrade mig. På vår amatörnivå tycker jag nästan det räcker att filma med kameran i en vinkel så man ser instrumenteringen, då får man varvtal, hastighet, växel osv. och utan att man behöver köpa mer grejjer eller strula med analysmjukvara på datorn.
Men det kanske jag föredrar för att jag är lat?
Började säsong 2012 med höga 1.16 tider, då körde jag bara och hade kul. I all försök att bli snabbare började jag jaga sena inbromsningar, kom fel och oförberedd in i kurvorna och av rädsla tappade ännu mer fart. Det slutade med låga 1.18 tider. Började helt enkelt tänka för mycket på fel saker.
I slutet på säsongen hade jag släppt allt jävla tid jagande och körde och njöt, satte då under två träningar stadiga 1,15 tider. Detta gjorde mig super glad och jag började igen att jaga efter riktigt snabba förare.....var nära jag kraschade snabbvänstern innan depåkurvan men räddade det snyggt och körde bara rakt ut i gräset. Hade inte varit en roligt avslut på säsongen.
Så mitt tips är, glöm all tidtagning och kör för det är kul. Med tiden kommer du bli bekvämare i de farter runt 1.18 och ställen där du kände dig obekväm kommer du plötsligt känna dig bekväm och enklare hitta ett bättre spår, våga bromsa senare, gasa ur kurvan bättre osv.
Själv började man köra om folk på ställen man aldrig hade gjort förut då man tidigare tyckte det gick helvetes fort och det inte fanns marginal att köra om nån, men plötsligt gick det.
Att nöta varv efter varv gör mer än något annat tips, ha kul och du blir sakta sakta snabbare med ett överskott på kraschkontot
Hade du haft den där laptimern hade du kunna jämfört med denna video:
http://www.youtube.com/watch?v=rrL2tHctB4Q
Vilka kurvor tänker du på då?Man måste börja bromsa mitt i kurvorna på flera ställen, ser jag.
P€RRA;5795839 skrev:Vilka kurvor tänker du på då?
Alla kör vi olika men jag bromsade före högern in i Esset, så mycket gas jag vågade i knicken före Ejes (började bromsa en bit efter den), lite broms före första vänstern i depåkurvan och kanske lite före sista långa högern i depåkurvan.Högern i esset, knicken innan ejjes, och depåkurvan. Se från andra varvet i den här videon (0:54). Kanske släpper han bara gasen, men jag tycker det ser ut som att han bromsar, i alla fall i de två första. Han växlar ju ned i alla fall.
Jag själv bromsade så klart inte i kurvorna, men kör heller inte i närheten av den här nivån.
Med tanke på hur ny du är på hoj så ser körningen bra ut. Självklart behöver du hitta bättre spår osv, men det bästa rådet hittills har du fått av Agile. Läs det igen, och igen, och igen tills det sitter i skallen.
Du behöver inte ha bråttom för att få bättre tider. Du skall göra rätt. Och det tar sin tid av träning. Gör du rätt kommer du kapa ett antal sekunder, men ta en sak i taget.
1.
Jag vet inte hur du rör dig på hojen, be någon lägga sig bakom dig och titta. Montera kameran bakom dig på kutsen så ser du vad du gör.
2.
Lär dig köra på höga varv och kontrollera gashanden med finkänsla. Det är det som kommer göra skillnad på att highsida eller inte i utgången när du har tillgång till alla hästarna. Det höga varvet ger dig också motorbroms i ingångarna vilket ger dig bättre geometri i hojen = den svänger in bättre.
Använda växlarna hela vägen ut. Du växlar inte för ens den har varvat ut, det är liksom själva idèn.
3.
Bromsa senare och senare. Ta ut bromspunkter vid/ på banan som du alltid bromsar vid. Flytta fram bromspunkten så fort du märker att du kan öka ingångshastigheten. Ta en inbromsning i taget. Försök inte komma ihåg alla bromspunkter runt hela varvet.
4.
Prova en annan bana. Gärna så stor som möjligt, tex Anderstorp. Där kan du träna ovan med lite mer marginaler. Gelleråsen är knepig och ger inte mycket utrymme för fel. Jag lärde mig gå in på höga varv/motorbroms och bromsa mig in i kurvor på Atorp. Skulle aldrig ha vågat testa det på det sättet på Åsen.
4.
Den filmen som har hjälpt mig mest är Motovoodo med Simon Crafar. Sök på nätet så hittar du den lätt.
Syns i sommar på Gelleråsen, eller hur?
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |