Ptjaa, om jag tillåts vara lite filosofisk skiljer nog vägen till framgångsrik utveckling från person till person, beroende på ambition, tidigare erfarenheter, paradigmer etc.
Farträdd - är nog ganska relativt. För att bli riktigt snabb är det nog frågan om att manipulera vår hjärnas uppfattning om att dessa farter, att balansera på gränsen av tillgängligt grepp och att växla in de sista marginalerna mot fart är något vi inte bör överväga. Alls.
För att generalisera: Är jag tonåring, fullständigt orädd och äger en medfödd förmåga att bortse från att en vurpa gör ont, blir besvärlig och dyr - är den processen lite enklare. Då tar man närmaste rygg, upptäcker (förhoppningsvis) att man överlever, hjärnan accepterar denna bevisföring och man funderar redan tredje varvet på hur man ska ta sig om.
Är jag lite äldre, med tidigare erfarenheter och van att tänka förnuftsbaserat blir det en lite annan metodik. Då hjälper det liksom inte att ta rygg på samma sätt, när jag är själv kräver hjärnan fortfarande att den ska vara rimligt trygg innan den accepterar en högre fart som "säker". Och nivån på alla invändningar kan utgöra en större eller mindre barriär. För denna kategori är botemedlet normalt inte att åka omkring och vara livrädd, det gäller nog mer att "manipulera" hjärnan att tro att den har situationen under kontroll. Ofta är det, som unge Hr klippans säger, blicken som ger hjärnan avgörande input inför beslutet om situationen är under kontroll eller ej.
Men det har vi pratat om tidigare, och det är därför jag tror att Du själv sitter inne med de slutgiltiga svaren på hur Du ska nå Ditt nästa mål. Vi andra kan bara komma med inpassvinklar, ideer och tankenötter
Låt oss ta allas vår idol Mozzberrk som exempel i rollen som hare: Xyron på denna site tillhör den kategori som hakar på och under tredje varvet skulle fundera på var nästa möjlighet till omkörning vore möjlig. Alternativt - var han köra över vår idol på artigast och mest sympatiska ställe, om så skulle erfordras.
Jag - tar rygg några kurvor, inser att jag är skraj men försöker sno så mycket info som möjligt innan jag endast ser gummiröken av vår idol. Den infon klurar jag sedan på, väljer ut en förbättring att jobba på, därefter går jag ut nästa pass och försöker övertyga min stackars skalle om att det ligger rim och reson i det jag nu ska försöka göra.
Så - jag saknar helt enkelt naturlig förmåga att "ta rygg" på ett bra sätt. Visst - talar vi om att kapa en, möjligen ett par sekunder kan det funka. Men inte för att snabbt bryta igenom och lämna barriärer efter mig.
Det Du ska bestämma Dig för är vilken kategori Du tillhör. Och kommunicera slutsatsen med de Du jobbar med (instruktörer, Henco, Agile m fl). Inte nödvändigtvis i denna tråd