Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Alltså det går 1.13 nu runt den där förbannade Åsen men vart fan trollar man fram ytterliggare 7-8 sekunder? Det är ju sjukt jag kör inte på hörntänderna när jag tränar och jag har marginaler för oförutsedda saker men hur i helvetet är det möjligt att köra 1.05 på en SST600 ?

Kommer lixom inte till o ske känns det som men jag är lika glad för det och djävligt roligt har jag för det ;)

Nästa mål är satt till 1.11 innan säsongen är slut förhoppningsvis är kropp och cykel hela nog för att kunna genomföra det :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vet inte vad du kör på nu hårdvarmässigt, men om du fortfarande harvar runt på en injusterad standardhoj sitter mycket av övriga tiden i en fjädring anpassad för dig.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Vet inte vad du kör på nu hårdvarmässigt, men om du fortfarande harvar runt på en injusterad standardhoj sitter mycket av övriga tiden i en fjädring anpassad för dig.


Hårdvara är Öhlins både bak o fram avsett för min förarvikt så den genvägen är tagen redan :) Annars hade tiderna nog visat 1.16 eller dyl nu.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hårdvara är Öhlins både bak o fram avsett för min förarvikt så den genvägen är tagen redan :) Annars hade tiderna nog visat 1.16 eller dyl nu.
Eller hur! Jag kör åxå 1.17 med taskig inställd originalfjädring...

Med tanke på tidigare inlägg i tråden så tror jag nog inte de närmaste 2-3 sekunderna sitter i hårdvaran om bara de ändringarna görs. Plocka det så kan vi ta upp frågan igen... :)

Dock jäkligt imponerat av framstegen tidsmässigt! *tumme upp*
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Eller hur! Jag kör åxå 1.17 med taskig inställd originalfjädring...

Med tanke på tidigare inlägg i tråden så tror jag nog inte de närmaste 2-3 sekunderna sitter i hårdvaran om bara de ändringarna görs. Plocka det så kan vi ta upp frågan igen... :)

Hur menar du nu? Jag säger att dom senaste plockade sekunderna för min del är tack vare hårdvaran hur menar du?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hur menar du nu? Jag säger att dom senaste plockade sekunderna för min del är tack vare hårdvaran hur menar du?
Under förutsättning att du körde standard gatprylar från början, javisst! En 600 sporthoj är en kompromiss hur du än ser på det. Visst kan du justera in den skapligt för bankörning och till och med byta fjädrar för din vikt men det är fortfarande ventil- och flödesmässigt en kompromiss.

Men med ex-vis Öhlinsdämpning kommer du så mycket längre. Märke oväsentligt, kan vara White eller vad som helst så länge det verkligen är anpassat för den körning som ska göras.

Skillnaden i varvtid med samma förarinsats kan vara väldigt märkbar. När man börjar komma ner mot racetider som du börjar göra blir små skillnader i däcksval, fjädringsjustering och andra saker desto viktigare.

Dock, när farten ökar förändras inte problemet. Det flyttas bara till en annan nivå. Du säger att senaste 2-3 sek beror på grejerna. Visst gör det, men har du lärt dig köra de nya prylarna eller är det bara materialet som hjälper dig? Ser fortfarande ut som du bottnar gaffeln, därav min ref till tidigare inlägg...

Snurrigt? Troligen, det har varit en lång dag
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Under förutsättning att du körde standard gatprylar från början, javisst! En 600 sporthoj är en kompromiss hur du än ser på det. Visst kan du justera in den skapligt för bankörning och till och med byta fjädrar för din vikt men det är fortfarande ventil- och flödesmässigt en kompromiss.

Men med ex-vis Öhlinsdämpning kommer du så mycket längre. Märke oväsentligt, kan vara White eller vad som helst så länge det verkligen är anpassat för den körning som ska göras.

Skillnaden i varvtid med samma förarinsats kan vara väldigt märkbar. När man börjar komma ner mot racetider som du börjar göra blir små skillnader i däcksval, fjädringsjustering och andra saker desto viktigare.

Dock, när farten ökar förändras inte problemet. Det flyttas bara till en annan nivå. Du säger att senaste 2-3 sek beror på grejerna. Visst gör det, men har du lärt dig köra de nya prylarna eller är det bara materialet som hjälper dig? Ser fortfarande ut som du bottnar gaffeln, därav min ref till tidigare inlägg...

Snurrigt? Troligen, det har varit en lång dag


Japp gaffeln ser ut att bottna det har även jag känt och märkt av därav frågorna i denna tråd om hur man kommer till rätta med "problemet" Med sänkta tider kommer ju självklart ökade påfrestningar på matrialet.

Jag känner själv att jag dom senaste dagarna har börjat bromsa mycket hårdare och kom precis i skrivandets stund på vad det beror på.

Nya belägg i kolvarna är anledningen. Körde Galfer 1375 som hade suttit i 15 bandagar + och bytte ut dessa mot nya galfer 1375 och bettet när dom är nya måste vara mycket bättre än när dom fått några dagar i sig ;)

Nu är problemen som du säger flyttade till en helt annan nivå, Fjädring som säckar ihop och kåpor som repas.

Men för att ta det hojen lite kortfattat:
CBR 600rr 08a
Öhlins 30mm Knix cartridge i fram
ttx36 mk2 bak
Beställt nytt i vintras efter min förar vikt och byggt för att köras bana med.
Hänget ställt med hjälp av både Henry Sundqvist Pro Superbike och Henrik Andersson SST600.
Works racekåpor
Uppflyttade PP tuning pinnar
kör på Pirelli SC däck.

Det som jag upplever som dom stora begränsningarna med cykeln just nu är att den bottnar ur vid hårda inbromsningar. Lösningen verkar vara att fylla på med ett par cl olja tills bekymret försvinner.

Att den säckar ihop vid påslag ur böj såpass att kåpor och pinnar tar i verkar gå att bota med att ge sig på compen bak ett par klick.

Detta är det mest akuta med hojen och det jag vill få ordning på snabbt.
Sedan finns det hur mycket som helst att justera både hos Piloten och Cykeln för övrigt men 1 sak i taget som dom säger.

Roffe.s har även kommit med väldigt goda teorier och råd gällande ihop säckningen i böj.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Se tilll att ordna lite mer film också. Gärna i en vinkel så man ser framgaffeln arbeta. Och någon som filmar dig bakifrån eller framifrån ett par varv.

Med anledning av tidigare kommentarer från dig om att du har svårt att hitta runt på nya banor, och om jag inte minns fel svårt med "navigering" även på landsväg skulle det vara intressant att se vad som händer med dina varvtider om du ägnar en eller två hela dagar åt att arbeta med referens"punkter".

"punkter" quotade eftersom det inte behöver vara en "punkt" som man kanske läser in i ordet, det man använder som referenser kan vara mer som en "bild" av hur saker hänger ihop på banan också.

Det viktigaste är att dom hjälper dig förstå vart du är på banan, vad du skall göra utifrån vart du är på banan för att komma dit du skall härnäst.

Det är, medvetet eller omedvetet, sådana referenser som gör att man kan köra varv efter varv med 100% precision i hur man går in i kurvor, prickar apex exakt och vet vart man tar vägen i utgången.

Du vet att du närmar dig sådan precision när du vet att "nu kommer min fotpinne/kåpa skrapa i" och hör sedan krasandet.

Skulle en sådan precision kunna hjälpa dig hitta detaljer att ändra på för att få ner dina varvtider?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag misstänker att gaffeln bottnar och därför börjar framändan kännas instabil vid hårda inbromsningar typ innan Tröset och hårnålen på Gelleråsen.. Ska stätta ett buntband nästa träning och kika,
Men lösningen är att fylla på med lite olja då, Att ge sig på förspänningen eller compen är inte att rekomender?

Enligt Jocke Jansson, Öhlins-guru, så gör man så. Alltså INTE röra förspänning eller comp för att få hojen att inte bottna. Allt detta förutsätter dock att du har rätt fjäder i, och därmed rätt häng.

Om framgaffeln bottnar så är den första åtgärden - precis som Moss och Jocke säger - att fylla på med mer olja. Den luft som finns innesluten i framgaffeln agerar som en luftfjäder. Då du fyller på med olja blir denna luftfjäder mindre och det betyder att den blir styvare. Du får alltså högre fjäderkonstant och högre fjäderkraft. Då vi talar om just en luftfjäder (med dess extremt progressiva natur) så blir ändringen obefintlig i toppen av framgaffelns slag medans den blir stor i botten av framgaffelns slag.

Mer olja är alltså ett utmärkt sätt att hindra gaffeln från att bottna. Dock, om du måste fylla på mer än 15-20 cc (eller mm oljenivå) utöver NIX-kitets rekommenderade oljevolym (eller oljenivå), då skulle jag fundera på att använda nästa styvare huvudfjäder än den som ingick i NIX-kitet och samtidigt gå tillbaka till den första oljevolym / oljenivå du hade. Om du bara fyller på med enorma mängder olja finns risken att du gör gaffeln FÖR progressiv vilket kan leda till en rad följdproblem (gaffeln är fortfarande för mjuk i mitten av slaget men blir alldeles för styv i botten och då kommer framdäcket fortfarande att agera fjäder, precis som att du fortfarande bottnar framgaffeln).

Fjäderförspänning ska endast användas för att ställa in hänget. Om du byter huvudfjäder, glöm inte att göra om detta.

Att använda mer kompressionsdämpning för att hindra att gaffeln bottnar är tveksamt. Mer kompressionsdämpning ska du bara använda om det känns som att framgaffeln dyker för fort vid hård inbromsning (om så är fallet så är känslan ofta att framänden faller / kollapsar redan då du rullar av gasen).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Att den säckar ihop vid påslag ur böj såpass att kåpor och pinnar tar i verkar gå att bota med att ge sig på compen bak ett par klick.

Jag tittade precis på din bild av den skrapade kåpan. Är du helt säker på att detta sker efter påslag och inte redan i "midcorner", det vill säga före gas...? I vilket fall som, då en hoj skrapar kåpor är min magkänsla alltid att hojen är för låg.

Jag kommer inte ihåg exakt hur stötdämparen till CBR600 ser ut, men jag antar att den har en ändögla med justerbar längd (stor blå mutter längst ner)...? Stötdämparens manual beskriver i så fall hur du gör för att förlänga stötdämparen så att hojen blir högre. Jag skulle prova att förlänga stötdämparen två millimeter (två varv, glöm inte att dra åt den blå muttern efteråt). Detta gör hojen ~ fyra millimeter högre över bakhjulsaxeln. Om detta verkar vara rätt riktning och du vill ha mer, justera då en millimeter i taget och fundera också på att flytta gaffeln i gaffelkronorna, så att du behåller balansen mellan fram och bakhjul.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hängrek. är ju 25-35 bak och 30-40 fram(brukar stå så i alla öhlinspapper)och minns jag inte helt fel låg du prick i mitten av dessa rek.

Du kan ju i ett första skede lägga dig närmare de lägre rek. hänget, 25b-30f(och gå samtidigt tillbaka till standardläge på comp.)och se vad som händer, bör bli bättre angående kåpskrap och att han "säckar"vid påslag.

Förmodligen behöver du kanske fortfarande stötta med lite olja för inbromsningen alternativt gå upp en fjäder fram men kanske börja så.

Min blev en helt ny hoj när jag gick upp en fjäder fram, detta skulle jag gjort förra året istället för att stötta med olja men det är hur det känns för mig och på min hoj.
Samtidigt gick jag upp till nästa bak men det var nog fel, får alldeles för lite häng om jag inte släpper av förspänningen helt men då blir det alldeles för mycket rörelse istället så jag går nog tillbaka till den gamla där igen.

Detta är vad jag kommit fram till efter att funderat lite på veckan övningar. :)

Ed. Just ja, vilken profil är bakdämpen inställd för? Du kör ju 55 bak nu så du inte ställt den för 60, ungefär 10mm det......
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tittade precis på din bild av den skrapade kåpan. Är du helt säker på att detta sker efter påslag och inte redan i "midcorner", det vill säga före gas...? I vilket fall som, då en hoj skrapar kåpor är min magkänsla alltid att hojen är för låg.
.

Det första skrapmärket satt långt bak på kåpan då blev det ett klick comp bak då han sa att han "svampade" vid påslag och då flyttade sig skrapmärket framåt.

Kan ha dämpen inställd för 60profil bak, han körde 55 där.
 

Nelsen

#169 Superbike
Gick med
28 Jan 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Panigale 899
Hårdvara är Öhlins både bak o fram avsett för min förarvikt så den genvägen är tagen redan :) Annars hade tiderna nog visat 1.16 eller dyl nu.

Ja körde 1.13 med helt standrad cbr 600.. Öhlins bak har ja nu komp å retur efter öhlins rek förspänning har ja ingen aning om lika med hänget och orörd framgaffel och kört 10.2 men tror fortfarande inte det hänger på fjädringen. Sluta tänk så mycket på instälningar och koncentrera dig på att köra motorcykel istället!!
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Håller med de flesta ovan här.. Börjar övergå min kompetens och har inte mkt mer att tillägga .)


En sak är dock värd att säga Mr M. innan du börjar skruva. Ändra nu en sak i taget, och fokusera inte bara på den sak du har problem med när du ändrar saker, utan känns efter i hela hojen så att du inte skapar dig helt nya problem du intre märker av förrän du åker skamkärra bara för att du haft för mkt fokus på en enskild egenskap.


Fråga 55 vs 60-profilsfrågan som pojkarna ovan tog.. Gör det verkligen så stor skillnad vid max nedlägg? Som jag sett det är ju mitten som höjs för att ge en spetsigare profil --> bättre grepp i nedlägg och mer snabbstyrt. Men det utgår ju om skuldran skulle höjas lite mkt vilket i så fall inte alls längre skulle förändra profilen utan endast höja hela fälgen.
Så, hur påverkar den ändrade profilen frigången vid max nedlägg?
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Ja körde 1.13 med helt standrad cbr 600.. Öhlins bak har ja nu komp å retur efter öhlins rek förspänning har ja ingen aning om lika med hänget och orörd framgaffel och kört 10.2 men tror fortfarande inte det hänger på fjädringen. Sluta tänk så mycket på instälningar och koncentrera dig på att köra motorcykel istället!!

Så kan man ju också tänka.
Dock är det så att dom billigaste sekunderna är dom man kan läsa sig till eller skruva sig till. Om du har en hoj som är inställd för din vikt och standard på övrig fjädring så kommer man rätt långt. Men när du börjar köra fortare så måste hojen justeras då är det väldigt bra om man tidigt lär sig vad som händer när man skruvar på respektive ratt. Samt hur man ska känna efter när man kör för att veta vad man ska justera för att få en bättre känsla.

Vrider du några klick på dina inställningar så kommer du troligtvis uppleva hojen som okörbar. 1.10 körde jag med på åsen med en standard gaffel och en felinställd öhlinare bak. Men vill man åka fort då får man se till att ha ordning på prylarna.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
............

............ 1.10 körde jag med på åsen med en standard gaffel och en felinställd öhlinare bak. Men vill man åka fort då får man se till att ha ordning på prylarna.

Suck. Sådana här inlägg e inte bra för självkänslan. :( Här sitter man med 200 hästar o en väl justerad racefjädring och kämpar för att komma ned under 1.12....

Tror jag behöver en turbo.... :rolleyes:
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Suck. Sådana här inlägg e inte bra för självkänslan. :( Här sitter man med 200 hästar o en väl justerad racefjädring och kämpar för att komma ned under 1.12....

Tror jag behöver en turbo.... :rolleyes:

Tror inte det hjälper tyvärr. Testa gasa tidigare och bromsa senare.....
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top