Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag försöker hänga av så gott jag kan och känslan är att jag hänger av bra från cykeln men som vanligt kan känslan och verkligheten skilja sig något enormt.


Den fråga som slår mig är VAR du tappar den här tiden?

Du ligger krasst 5-7 sekunder efter eliten om vi pratar Åsen. Att du skulle kunna hämta all den tiden mid corner känns helt orealistiskt, frågan är då om det ens är sekunder eller om det är den sista tiondelen du förlorar på att hojen är för låg alt. att du sitter "fel"?

Jag har sett vissa ekLiGa A-förare köra irriterande snabbt på typ ER6or och andra egentligen värdelösa hojar. Tiden där hämtas i att körningen är sådär hållkäften-tight att man vill knivhugga sig i ansiktet när man inser hur många metrar per varv man bara åker med.

Det är svårt att se det på film tycker jag.. Men fundera över, meter för meter, var du verkligen är PÅ gränsen eller ger stålet, och var du hamnar i en Comfort-zone.
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Sluta analysera sönder din åkning. Originalfjädringen håller garanterat att köra 1.08 med.
Nummer 1 är friska däck. Utan friska däck, hjälper ingen fjädring, bromsar, motor osv osv.
När ska du köra nästa gång?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Sluta analysera sönder din åkning. Originalfjädringen håller garanterat att köra 1.08 med.
Nummer 1 är friska däck. Utan friska däck, hjälper ingen fjädring, bromsar, motor osv osv.
När ska du köra nästa gång?

Om det inte blir sprinten på Bikeweek så är nästa körning 29 juli med cashback. Hade velat köra mera men nu har jag lovat att underhålla min familj med semester i 2 veckor framöver vilket dom är väl värda för att ha stått ut med mig :) Friska däck försöker jag köra på så gott det går.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Den fråga som slår mig är VAR du tappar den här tiden?

Du ligger krasst 5-7 sekunder efter eliten om vi pratar Åsen. Att du skulle kunna hämta all den tiden mid corner känns helt orealistiskt, frågan är då om det ens är sekunder eller om det är den sista tiondelen du förlorar på att hojen är för låg alt. att du sitter "fel"?

Jag har sett vissa ekLiGa A-förare köra irriterande snabbt på typ ER6or och andra egentligen värdelösa hojar. Tiden där hämtas i att körningen är sådär hållkäften-tight att man vill knivhugga sig i ansiktet när man inser hur många metrar per varv man bara åker med.

Det är svårt att se det på film tycker jag.. Men fundera över, meter för meter, var du verkligen är PÅ gränsen eller ger stålet, och var du hamnar i en Comfort-zone.


Om jag bara ska slänga ur mig något där jag verkligen ser att jag själv tappar tid på banan så är det vid utgång ur böj. Jag kan hänga på vid inbromsning,instyrning och runt böj men ur böj så blir jag alltid akterseglad.

Om detta beror på annat spårval,apex,gaspåslag,bekvämlighet bättre inställd hoj hos vederbörande har jag inte listat ut än. Men jag funderar :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är ingen "rider coach" och jag har bara sett delar av din video, men jag fick i alla fall två intryck:

1) Din sittställning - i princip genom hela kurvan - är väldigt upprätt.
2) Du har en stundtals avvaktande körning på andra delar av banan.

Precis som Agile antyder, ditt största problem kanske inte är det första...? Du har redan kurvhastigheten för att åka fortare än 1.14 och att jobba på detta kommer bara att ge dig någon enstaka sekund. Du kanske skulle vinna mycket mer på att jobba med det andra...? Jobba på att få bort de avvaktande partierna och att därigenom hitta flytet. Som Agile säger - fundera på var du verkligen är på och var du bara "rullar och väntar". Det kan tyckas skämtsamt, men läs citatet som finns i botten på mina inlägg. Du ska hela tiden ha en acceleration åt något håll - framåt, bakåt eller in mot kurvans centrum.

Återigen, jag är ingen "rider coach" och det finns gott om kompetenta instruktörer som kan ge dig råd kring båda dessa saker.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Här har du ett annat sätt att sitta på hojen på samma ställe, Robban Gull detta.....

IMG_4300.jpg
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Gå på gas tidigare.. Men.. Ha friska däck..
Vi har bandagar på månd-tisd på Karlskoga, och det är första gången jag kör där.
Då siktar jag på 1:14 :tummenupp
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Jag har sett vissa ekLiGa A-förare köra irriterande snabbt på typ ER6or och andra egentligen värdelösa hojar. Tiden där hämtas i att körningen är sådär hållkäften-tight att man vill knivhugga sig i ansiktet när man inser hur många metrar per varv man bara åker med.

Bästa beskrivningen jag hört på länge:rofl

Har egentligen inte i denna tråd att göra men... tog mig från 1.24 till nära 1.20 blankt bara genom att ladda mer inför kurvorna och ha så mycket fart att jag kan glida fram till apex på motorbroms för att sen gå på mjukt, resa upp tidigt och ge tidig fullgas.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Om jag bara ska slänga ur mig något där jag verkligen ser att jag själv tappar tid på banan så är det vid utgång ur böj. Jag kan hänga på vid inbromsning,instyrning och runt böj men ur böj så blir jag alltid akterseglad.

Om detta beror på annat spårval,apex,gaspåslag,bekvämlighet bättre inställd hoj hos vederbörande har jag inte listat ut än. Men jag funderar :)

Du kör med original drevning om jag minns rätt. Kolla vad dom andra kör med. Jag får inte tryck ut ur trösen och hårnålen när jag ligger på 2:an med min nuvarande drevning. Och kör jag på 1:an tar oljan slut i motorn innan passet är över...
 

goshow

snöar
Gick med
14 Oct 2004
Ort
jag är från vettet
Hoj
Lill-Jingis
nån som vet hur snabbt det gick runt åsen i början av 90-talet?
kör ju en gammal sexhundra så intressant att veta hur snabbt det gick för dom när dom var nya :)
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Du kör med original drevning om jag minns rätt. Kolla vad dom andra kör med. Jag får inte tryck ut ur trösen och hårnålen när jag ligger på 2:an med min nuvarande drevning. Och kör jag på 1:an tar oljan slut i motorn innan passet är över...

Ja hela drivlinan är orginal. In i ejjes får jag gå på tvåan för att sedan växla på väg ut ur esset.

Samma sak ur trösen men där är jag något så in i helvetet feg efter 4 krascher i den böjdjävxxxx förra året. Har säkert 1 sekund att hämta bara genom att släppa hämningarna i den böjen och ta med mig fart igenom och ut ur den.

Hårnålen går fint att ta på 2 an trycka ut på lillrakan innan snabb vänstern får jag i 3an sedan 4 an precis ut ur depåböj för att slå i 5an innan inbromsningen inför tröset.

När jag tänker efter använder jag inte mer än 5 växlar på Gelleråsen betyder detta att jag skulle kunna dreva ner fram alt upp bak och få en hoj som skjuter på bättre ur böj?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Dreva om. 1 ner fram eller par tre upp bak minst. Sen kan du köra trean genom ejes och räcker den inte fram till hårnålen så kan du iaf växla efter svackan.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top