Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Imorgon blir det en heldag i lugnare tempo och bara träna kroppsposition. Posör faktorn ska höjas med 100% ser ju ut som att jag sitter PÅ hojen och inte I hojen om någon förstår vad jag menar.

Alla tips som kan underlätta en förbättring i körposition mottages tacksamt.

Tack psx och skurken för era tips ska hårdprövas imorgon :)
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr

Bifogat

  • mick-doohan-04.jpg
    mick-doohan-04.jpg
    46.7 KB · Visningar: 83
  • showImage.asp.jpg
    showImage.asp.jpg
    26.4 KB · Visningar: 89
  • norick_abe_001_slideshow_169.jpg
    norick_abe_001_slideshow_169.jpg
    93.4 KB · Visningar: 97
  • simon-crafar-yamaha-gp500-yzr-pilota.jpg
    simon-crafar-yamaha-gp500-yzr-pilota.jpg
    131 KB · Visningar: 71
  • Tony+Elias+Australian+MotoGP+Practice+I_FSl5Rg89Bx.jpg
    Tony+Elias+Australian+MotoGP+Practice+I_FSl5Rg89Bx.jpg
    160.4 KB · Visningar: 75
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Hehe. Doohans titlar känns som en större bedrift nu. vicken stil:)
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Alltså Marcquez är ju snabbaste RR-piloten just nu och han har armbågen i hela tiden, måste ju va så man ska göra:rolleyes:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, allt handlar väl även här om filosofi och fysik i skön förening och att Du framför allt ska trivas på hojen samt att Du vill ha kroppsvikt lågt och långt ut från hojen ( för att räta upp den).

Några filosofiska och praktiska tips:

1 - flytta inte ut röven längre än att Du har maximal anliggning mellan lårets insida och tanken. Vill Du ut mer - måste Du bakåt på sadeln. Kvittensen på att Du gör rätt är att både höfter och axlar pekar in i kurvan när Du väl följer efter med överkroppen.
2 - flytta underkroppen tidigt, helst innan broms. Du stör hojen minst och har fördelen av att låret får stöd mot tanken så att Du inte glider framåt.
3 - när överkroppen ska ut i sidan, tänk två steg där ett är "sidan" och nummer två är "ner". Gör Du rörelsen i två medvetna steg kan Du lättare undvika "slökörning" där många av oss bara går ut i sidan med överkroppen. Det är inte ovanligt att vi har en djup och effektiv sittställning i lugna, trygga kurvor men sitter högre och mer ängsligt i snabbare och mer skrämmande. Du vet att Du gör rätt om Du kan se långt åt sidan med huvudet i vettig horisontell nivå när Du kommer ner djupt med överkroppen, ytterarmen vilar ordentligt mot tanken och huvudet hamnar verkligen i nivå med backspegelns läge. Då 70% av kroppsvikten (förmodligen mer på mig...) normalt finns i överkroppen är det naturligtvis viktigare att få överkroppen rätt än att tjäna någon centimeter med stjärt/knä.
4 - hela tiden minst ett knä i tanken när kroppen ska förflyttas.
5 - psxcare beskriver fördelarna med medstyrning (dra i inre styr halvan samtidigt som Du vrider fullt ca 3 hojlängder före yttre apex nås vid utgången). Kolla till ex MGP hur de själva hänger kvar vid sidan eller till och med ökar kroppens uthäng i samband med denna rörelse, tänk att Du "trycker upp" hojen bredvid Dig i upprätt läge när Du medstyr.

Detta har Du säkerligen hört flera gånger, med tanke på Dina bekymmer med markfrigång tror jag Du vinner en del på att förfina tekniken. Det fina är att kroppsrörelser kan mekaniseras genom att Du tränar dom sittande med hojen på depåstöd (görs de rätt vill hojen nästan tippa, i alla fall med min kroppshydda... ;) ).

Lycka till :tummenupp
Imorgon blir det en heldag i lugnare tempo och bara träna kroppsposition. Posör faktorn ska höjas med 100% ser ju ut som att jag sitter PÅ hojen och inte I hojen om någon förstår vad jag menar.

Alla tips som kan underlätta en förbättring i körposition mottages tacksamt...
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ptjaa, allt handlar väl även här om filosofi och fysik i skön förening och att Du framför allt ska trivas på hojen samt att Du vill ha kroppsvikt lågt och långt ut från hojen ( för att räta upp den).

Några filosofiska och praktiska tips:

1 - flytta inte ut röven längre än att Du har maximal anliggning mellan lårets insida och tanken. Vill Du ut mer - måste Du bakåt på sadeln. Kvittensen på att Du gör rätt är att både höfter och axlar pekar in i kurvan när Du väl följer efter med överkroppen.
2 - flytta underkroppen tidigt, helst innan broms. Du stör hojen minst och har fördelen av att låret får stöd mot tanken så att Du inte glider framåt.
3 - när överkroppen ska ut i sidan, tänk två steg där ett är "sidan" och nummer två är "ner". Gör Du rörelsen i två medvetna steg kan Du lättare undvika "slökörning" där många av oss bara går ut i sidan med överkroppen. Det är inte ovanligt att vi har en djup och effektiv sittställning i lugna, trygga kurvor men sitter högra i snabbare och mer skrämmande. Du vet att Du gör rätt om Du kan se långt åt sidan med huvudet i vettig horisontell nivå när Du kommer ner djupt med överkroppen, ytter armén vilar ordentligt mot tanken och huvudet hamnar verkligen i nivå med backspegelns läge. Då 70% av kroppsvikten (förmodligen mer på mig...) normalt finns i överkroppen är det naturligtvis viktigare att få överkroppen rätt än att tjäna någon centimeter med stjärt/knä.
4 - hela tiden minst ett knä i tanken när kroppen ska förflyttas.
5 - psxcare beskriver fördelarna med medstyrning (dra i inre styr halvan samtidigt som Du vrider fullt ca 3 hojlängder före att yttre apex nås vid utgången). Kolla till ex MGP hur de själva hänger kvar vid sidan eller till och med ökar kroppens uthäng i samband med denna rörelse, tänk att Du "trycker upp" hojen bredvid Dig i upprätt läge när Du medstyr.

Detta har Du säkerligen hört flera gånger, med tanke på Dina bekymmer med markfrigång tror jag Du vinner en del på att förfina tekniken. Det fina är att kroppsrörelsen kan mekaniseras genom att Du tränar dom sittande med hojen på depåstöd (görs de rätt vill hojen nästan tippa, i alla fall med min kroppshydda... ;) ).

Lycka till :tummenupp

Hej Roffe!!

Vill börja med att tacka för du återigen levererar utmärkta svar!!

1. Förankringen tycker jag fungerar ganska hyffsat och så sitter jag så långt bak jag bara kan i sadeln.
gelleråsen förankring.JPG
Så här ser du ut mest hela tiden. Har fått lite pikar om att jag borde ha hålfoten på den yttre pinnen men har tidigare av instruktör blivit informerad om att det är trampdynorna som ska vara på pinnen.
Blir att prova sig lite fram imorgon.
2. Göra sig klar innan böj gör jag alltid när det går halva skinkan ut på sadeln,förankring och sedan slå på hejdarna. Detta har jag satt i system och får oftast att fungera. Även vid S böjar försöker jag alltid se till att ha minst ett knä i tanken hela tiden och få upp kroppen innan jag bryter över cykeln.
3.här har jag stora problem. Steg 1 går bra att få ut överkroppen men sedan när den ska bli ner känns det läskigt. Som i depåböj på Gelleråsen får jag ner kroppen först när jag prickat apex och börjar skicka på kräm till bakhjulet. Att hänga kvar med kroppen om möjligt hela vägen till cykeln är upprätt är även något jag försöker och oftast lyckas med. Problemet är att få ner kroppen tidigt helst samtidigt som jag går på broms. Jag tror felet har varit att jag kört för nära min gräns och således inte haft utrymme att öva och göra lära in rätt.
4.Minst ett knä i tanken strävas det alltid efter. Det tackar vi Hansi för att han lärde mig redan ifjol :)
5, När kommer du till en närliggande bana och är instruktör så man kan boka körning och begära dig? Alternativt kommer jag till Kemora nästa år bara måste få köra med dig och ha dig som instruktör någon gång :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Du hojar ju fortare än mig, så tänkte inte komma med några tips :D

Däremot har jag något svagt minne av att du hängde av betydligt mer nån gång när vi hojade samtidigt förra säsongen, så du vet ju uppenbarligen hur man gör :)

Damma av lite äldre bilder och se om du kan se hur du satt förut så kanske du på nåt sätt kan minnas hur du gjorde då, och när och varför du började sitta rakt istället.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Det är inte ovanligt att vi har en djup och effektiv sittställning i lugna, trygga kurvor men sitter högre och mer ängsligt i snabbare och mer skrämmande.
Huruvida det är ”effektivt” att sitta ”djupt” respektive ”ängsligt” att sitta ”högre” beror väl på vad som känns rätt? Och på individuell fysionomi, motorcykel och körstil?

Jag gissar att Crafar och Edwards inte är mer ”ängsliga” än Elias.
 

Bifogat

  • simon-crafar-yamaha-gp500-yzr-pilota.jpg
    simon-crafar-yamaha-gp500-yzr-pilota.jpg
    131 KB · Visningar: 59
  • edwards_4_original.jpg
    edwards_4_original.jpg
    123.7 KB · Visningar: 76
  • 24+toni+elias,+motogp_original.jpg
    24+toni+elias,+motogp_original.jpg
    187 KB · Visningar: 80

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
3.här har jag stora problem. Steg 1 går bra att få ut överkroppen men sedan när den ska bli ner känns det läskigt. Som i depåböj på Gelleråsen får jag ner kroppen först när jag prickat apex och börjar skicka på kräm till bakhjulet. Att hänga kvar med kroppen om möjligt hela vägen till cykeln är upprätt är även något jag försöker och oftast lyckas med. Problemet är att få ner kroppen tidigt helst samtidigt som jag går på broms. Jag tror felet har varit att jag kört för nära min gräns och således inte haft utrymme att öva och göra lära in rätt.

Det är inte så bråttom med att få ner överkroppen. Det är när du är nere mot max nerlägg som det är riktigt viktigt att hänga ut ordentligt. Sedan spar du det sista tills du "medstyr" upp hojen, då skall känslan vara att hojen reser sig men skallen håller sig lika nära asfalten ändå.

Öva i depåkurvan, där är det riktigt gott om tid att leka med detta. När du får till det där med att få fram tyngdpunkten kommer du märka att du får ett tightare spår efter apex vilket du kan kompensera med att gasa mer och tidigare.
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    201.6 KB · Visningar: 131
  • 2.jpg
    2.jpg
    136.7 KB · Visningar: 113
  • 3.jpg
    3.jpg
    126.4 KB · Visningar: 110
  • 4.jpg
    4.jpg
    202.8 KB · Visningar: 118
Last edited:

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
"vem skall man likna"
”...holding the body upright, counter to the bike’s lean while cornering, has several negative results such as positioning the rider so he can’t relax.”

Hur förhåller sig det här till Doohans körstil? Eller Abes? Och så vidare.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
”...holding the body upright, counter to the bike’s lean while cornering, has several negative results such as positioning the rider so he can’t relax.”

Hur förhåller sig det här till Doohans körstil? Eller Abes? Och så vidare.


Aside from any SRs, good form is difficult for riders who are still struggling with their basics because it does not address or improve 90 percent of the most fundamental and vital aspects of riding: a sense of traction, speed, lean angle, braking and line.

Any uncertainty about these basics has a physical manifestation—they transfer to the rider’s body positioning in awkward ways. Good coaching can get to the root cause of them, and it’s necessary because what the rider is doing feels right.

Upon seeing photos of themselves, riders often express disappointment: “I certainly felt leaned over a lot further ... Are my knees that far from the deck? … I was right down on the tank, nearly under the paint.” At least it felt that way to them!

Until we solve it, SRs connected with leaning over kick in and begin to distort our senses once we begin tilting the world.

Good cornering form is not an end unto itself, but gives us another guideline. Good form helps good riding to become more fluid and efficient.

While body position isn’t the panacea some think it is, it has its place. For example, holding the body upright, counter to the bike’s lean while cornering, has several negative results such as positioning the rider so he can’t relax.

Det citatet kommer från en artikel som handlar mer om vilka problem "vanliga dödliga" bandagsåkare har med att komma vidare med sin körning, än om vilken körstil våra gamla och nya moto-gp hjältar har. Den andra artikeln var nog mer relevant i frågan om hur deras körstil utvecklats och fortfarande utvecklas.


Edit: Förkortningen SR i citatet ovan = Survival Reactions = Överlevnadsreaktioner
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
1 - ser bra ut. En liten passus är att Du inte behöver sitta längre bak än att Du får ut röven så mycket som Du vill utan att låret förlorar kontakt mot tanken. Det ska kännas bekvämt, naturligt och vara rationellt motiverat. Men det antar jag att Du redan gör. Ursäkta min franska, men hur Du håller foten på utsidan är egalt så länge det känns tryggt och stabilt. Testa och välj det som passar Dig, jag tror själv att jag har fotpinnen långt fram under foten för att kunna låsa mig mot tanken...
2 - låter fint.
3 - varför vill Du få ner överkroppen redan under bromsning och innan sväng? Är det inte skönt med en stabil hoj under inbromsning, själva styrkommandot innebär ju att Du hamnar i ett instabilt läge? Under trailbrake eller bromsning in i kurva tror jag de flesta föredrar att successivt luta överkroppen inåt vartefter bromsen släpps och sedan, något innan man når fullt nedlägg även dyka ner med överkroppen. Låt mig ett ögonblick bli lite teknisk - när Du bromsat klart innan kurva dyker framgaffeln ner under inbromsningen, går upp igen när Du släppt bromsarna, dyker ner igen när Du svänger in i kurvan och G-krafterna ska omhändertas och börjar sedan stiga igen när Du går på gas. En ideal bromsning in i kurva innebär att gaffeln dyker när Du bromsar som hårdast, går upp och stabiliseras när Du lättar på hejdarna innan sväng, sedan bibehålls det läget ändå till Du går på gas, Du kompenserar alltså krafterna i sväng genom att successivt släppa på det sista av bromsen under nedlägget! OK? Filma gärna Din framgaffel ett pass så ser Du hur jag menar.

Under detta vill vi störa hojen så lite som möjligt, blir den orolig har vi något att analysera. För mig blir det bäst att låta överkroppen falla in successivt vartefter hojen ökar sin lutningsvinkel, det känns naturligast så.

För ordningens skull - jag vet att vissa yrat om att gaspådrag "så tidigt som möjligt" kan innebära redan innan Du styrt in. Det är absolut FEL, en irrlära som jag hoppas inte drabbat Dig. Styrkommandot innebär att vi gör hojen instabil, då vill vi ha en hoj med komprimerad gaffel och vikt på framhjulet som lätt kan svängas in, inte en stabil hoj med mindre vikt på framhjulet. Okej?

Bra insikt angående marginaler i körningen när sittställning ska nötas in. Det gäller att ha kapacitet över att känna hur hojen svarar, rör sig, och analysera den feedback Du får, då är det nästan omöjligt att ligga på maxnivå. Det blir nog en bra dag ska Du se :)
4 - Kanon :tummen upp
5 - Gah, och jag som inte ens vet om jag tar mig till Mittsverige i Augusti än :( Men visst vore det roligt att träffas irl snart, om inte annat för att prata skit om Lotek, Henco och annat löst folk ;) För övrigt är Du så duktig att steg 6 på Kemora (eller Tommen v21) säkert skulle tillföra Dig en hel del!

Ser fram emot att höra hur det funkar för Dig i morgon! Lycka till :)
...
1. Förankringen tycker jag fungerar ganska hyffsat och så sitter jag så långt bak jag bara kan i sadeln...
Så här ser du ut mest hela tiden. Har fått lite pikar om att jag borde ha hålfoten på den yttre pinnen men har tidigare av instruktör blivit informerad om att det är trampdynorna som ska vara på pinnen.Blir att prova sig lite fram imorgon.
2. Göra sig klar innan böj gör jag alltid när det går halva skinkan ut på sadeln,förankring och sedan slå på hejdarna. Detta har jag satt i system och får oftast att fungera. Även vid S böjar försöker jag alltid se till att ha minst ett knä i tanken hela tiden och få upp kroppen innan jag bryter över cykeln.
3.här har jag stora problem. Steg 1 går bra att få ut överkroppen men sedan när den ska bli ner känns det läskigt. Som i depåböj på Gelleråsen får jag ner kroppen först när jag prickat apex och börjar skicka på kräm till bakhjulet. Att hänga kvar med kroppen om möjligt hela vägen till cykeln är upprätt är även något jag försöker och oftast lyckas med. Problemet är att få ner kroppen tidigt helst samtidigt som jag går på broms. Jag tror felet har varit att jag kört för nära min gräns och således inte haft utrymme att öva och göra lära in rätt.
4.Minst ett knä i tanken strävas det alltid efter. Det tackar vi Hansi för att han lärde mig redan ifjol :)
5, När kommer du till en närliggande bana och är instruktör så man kan boka körning och begära dig? Alternativt kommer jag till Kemora nästa år bara måste få köra med dig och ha dig som instruktör någon gång :)

Kära Radare, det vore mig främmande att coacha Edvards, Doohan, eller Crafar, var och en är salig på sin tro. Däremot gäller 70%-regeln även för den körstilen, liksom fysikens övriga lagar. Det imponerande röv- och rygghäng de presterar förflyttar en hel del vikt inåt även den och har vissa fördelar i inbromsning (stöd mot tanken och viktfördelning längre fram). Det finns även nackdelar, de får inte vikten lika långt ut och har förmodligen svårare att snabbt komma upp igen/flytta sig till andra sidan

Vi verkar därmed eniga i att det är en fråga om att trivas på hojen, som jag inledde mitt inlägg med. Men jag är övertygad om att alla dessa storheter även behärskar den "moderna stilen" med hela kroppen på sidan om hojen också, den passar dem bara inte lika bra. "Pröva allt och behåll det som är gott". Därför blir det också fel när Du försöker koppla värdeorden jag använder gentemot den typen av förare.

Jag talar däremot vad jag iakttar på banorna i samband med kurser och bandagar, på motorcyklister som önskar utveckla sig själva som förare. Jag kräver inte att de ska köra som jag anser, däremot vill jag att de ska få med sig och hjälpligt behärska den tekniken som en del i sin personliga verktygslåda att använda vid behov och när så önskas. Och då står jag fast vid de iakttagelser och värdeord jag redogjorde för i mitt tidigare inlägg, det handlar om att sträva efter att göra en sak men inte riktigt fullfölja.

OK? Frågor på det?

Huruvida det är ”effektivt” att sitta ”djupt” respektive ”ängsligt” att sitta ”högre” beror väl på vad som känns rätt? Och på individuell fysionomi, motorcykel och körstil?

Jag gissar att Crafar och Edwards inte är mer ”ängsliga” än Elias.
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Jag kan skicka in några korta tips om nån är intresserad.
Välja mellan pest eller kolera?
Jag hävdar att man åker snabbare tider om man: har bromsat i god tid, hög fart in i sväng, behåll fart i sväng med gas, långsamt ur sväng.
Än om man: bromsar sent, något lägre fart i sväng, hårt på gas ur sväng.
Sen är det ju bra om man har talang. Då kan man ta alla godbitarna ur ovanstående.
Summa sumarum... Snabbare in i svängarna är det viktigaste i min bok iaf.
Intresseklubben kan notera 1.08 på gulleplutt
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Ptjaa, att träna in en körstil som belastar materialet minst eller mest jämnt i en given hastighet skapar ju stora marginaler mot oförutsedda hinder, grus- och oljefläckar etc.

Så jag har omvänt svårt att se att att en effektiv körstil någonsin skulle vara meningslös, oavsett förarens hastighet.
Sannerligen sant. Frågan är hur meningsfullt det är att försöka tilllämpa en ”snabb körstil” om man saknar förmågan att dra nytta av den.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top