Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

Hobbe

Medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
stockholm
Hoj
-
Varför inte ta och få lite distans till bankörningen och åk ut och kör Gata. Du har en fin utveckling men tror att du har mycket bryderi i huvudet om dom sista sekunderna. Seså finns väl några schyssta vägar runt karlskoga ? Två skilda saker men bägge har sin tjusning. Beträffande drevning kolla in gearingcommander.com så kan du labba lite i teorin :)
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
1:13:8 körde jag igår. Men kan nog kapa 2sek med lite mer träning här, första gången jag körde här.
Så tar lite tid att köra in sig. Trevlig bana faktiskt.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Varför inte ta och få lite distans till bankörningen och åk ut och kör Gata. Du har en fin utveckling men tror att du har mycket bryderi i huvudet om dom sista sekunderna. Seså finns väl några schyssta vägar runt karlskoga ? Två skilda saker men bägge har sin tjusning. Beträffande drevning kolla in gearingcommander.com så kan du labba lite i teorin :)

Faktiskt tror jag att du har rätt i sak (få lite distans till jakten på varvtider) men HELT fel när det gäller sättet (köra gata). Jag vågar påstå att INGEN med någotsånär hojrutin blir snabbare på bana genom att köra gata!
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...åk andra banor, ha kul på hojen..? Jaga andra intryck helt enkelt (läs: ringen...fan vad frän den är!).

Jag tror det är lätt att falla in i samma hjulspår hela tiden, bli lite hemmablind helt enkelt.
 

Buddah

Speedster #46
Gick med
17 Jul 2009
Ort
Västervik
Hoj
2006 KTM Superduke 1982 Yamaha XS400 1981 Yamaha SR 250
Instämmer helt, kör på lite andra banor som omväxling. Sviestad är en godbit som är riktigt skoj, särskilt med en mindre hoj!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Har varit på rudskogen,Mantorp,kinnekulle och åsen detta år planerar en tripp till sivestad nästa tisdag. Så lite har jag breddat mina vyer :) just nu är jag i ett soligt Gbg och åker karusell :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Har varit på rudskogen,Mantorp,kinnekulle och åsen detta år planerar en tripp till sivestad nästa tisdag. Så lite har jag breddat mina vyer :) just nu är jag i ett soligt Gbg och åker karusell :)

Bah, fortsätt fokusera på dina mål så länge du känner dig motiverad :) Köra gata eller spela schack kan man givetvis göra för att rensa sinnet lite. Jag brukar försöka hinna med lite dykning ibland, det är toppen för att koppla av mentalt.

Däremot kanske köra några pass utan att stirra på laptimern. Gå ner lite i tempo och fokusera på något specifikt du vill förbättra. Förslagsvis hur du arbetar med och placerar din egen kropp/massa i kurvorna. Referenspunkter. Hur tidigt du kan gå på gas i kurvan. Dessa saker hör ihop, men fokusera på en sak i taget.

Öka sedan tempot igen men var uppmärksam på när det går så fort att det du tränade på tidigare slutar fungera.

Dela upp banan i sektioner. T.ex. sträckan mellan esset och ejes på gelleråsen. Själv måste jag bli bättre på att komma på gas tidigare ut ur esset, få rullen i botten fortare efter att jag växlat upp samt våga bromsa senare. Minst tre saker på den lilla sträckan.

Vila och reflektera resten av varvet.

Fundera lite på vilken "funktion" olika kurvor har. Är det en kurva före en raka så är det en kurva där du skall fokusera på att få hög utgångshastighet ut på rakan. Är det en kurva efter en raka och som sedan följs av ytterligare en kurva eller en väldigt kort raka så kan det vara bättre att förlänga rakan innan och hålla hög fart in i kurvan än att optimera för hög utgångshastighet.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har varit på rudskogen,Mantorp,kinnekulle och åsen detta år planerar en tripp till sivestad nästa tisdag. Så lite har jag breddat mina vyer :) just nu är jag i ett soligt Gbg och åker karusell :)

Passar du på att komma hit när jag inte ens är kvar i landet din jäfvel? :mad:
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Makrillfiskeanbudet står fast men här ute blåser orkan. Drar troligen hemåt på torsdag för att fixa det sista på vraket. Hör av dig ifall det lockar ändå så kollar vi av läget.

Har inga tips på kapade varvtider mer än Torbjörns teckning.
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Halloj Martin!! Hade varit grymt roligt med fiske. Frugan och ungarna verkar dock tycka att lisseberg och shopping är mycket viktigare:död. Jag har lovat familjen att dom bestämmer 2 kommande veckorna av mitt liv då jag varit borta mycket med både jobb och rr!! Men en dag så ska jag kassera in på erbjudandet var så säker :)


Ha det toppen så länge och få ihop maskin så vi kan ut o gasa igen :)
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Om herr Skurk är 19 år och inte har någon hoj blir erfarenheterna du baserar ditt meddelande på svåra att ta på allvar.

Gammalt inlägg, men måste bara få bemöta detta. Jag påstår inte att jag är en grym RR-förare och kommer aldrig att göra. MEN, jag körde 125 junior två säsonger när jag var 14 och 15. Jag körde slut på 3 motorer, vann ett race, vurpade 14 gånger och la en j-la massa varv. Var tvungen att sluta med RR p.g.a att jag fick skolios, dvs krökt ryggrad och var tvungen att opereras. Har två stycken 40 cm långa titaniumstag skruvade i ryggraden, och av anledningen att jag bara kan böja två kotor vid nacken och 3 vid svanken la jag av redan där. Och dessutom med tanke på att folk i 125 junior för 5 år sedan körde 1.20-tider på standard tvåtakts 125or med gatdäck och var 13-17 år gamla kan jag säga att jag lärde mig otroligt mycket. Första gången jag körde på Falken var en träningsdag, första flygande varvet in i chikanen bromsade jag för sent och tog escapen, andra varvet bromsade jag försent och genade genom sandfållan, och tredje varvet klarade jag första kurvan men bowlade i andra. X antal månader senare vann jag på samma bana. Vet inte hur mycket bana du kört eller hur gammal du är men det känns som att jag är kvalificerad att ge några ynka råd i en tråd på ett internetforum.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
IMG_4781.JPG

Lite av problemen jag har för tillfället. Detta är depåböj på Gelleråsen och innan midcorner men har gett stödgas.

Visst kan jag attackera betydligt mycket mera fram/ut med kroppen men jag tror inte det kommer lösa problemet med skrapande pinnar kåpor?
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
View attachment 389056

Lite av problemen jag har för tillfället. Detta är depåböj på Gelleråsen och innan midcorner men har gett stödgas.

Visst kan jag attackera betydligt mycket mera fram/ut med kroppen men jag tror inte det kommer lösa problemet med skrapande pinnar kåpor?

Handlar väl om att flytta tyngdpunkten när man hänger ut, så flyttar du kroppen längre ner måste det väl rimligtvis bli så att hojen lutas upp en aning. Testa tryck på yttre fotpinnen mitt i böj, då borde hojen räta upp sig och kroppen falla neråt av sig självt. Kan nog kännas lite läskigt men jag bara spekulerar :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
View attachment 389056

Lite av problemen jag har för tillfället. Detta är depåböj på Gelleråsen och innan midcorner men har gett stödgas.

Visst kan jag attackera betydligt mycket mera fram/ut med kroppen men jag tror inte det kommer lösa problemet med skrapande pinnar kåpor?

Om du inte kan öka nerlägget för att öka farten så måste du ändra något annat.

Spårval
Vara snabbare med att få hojen att luta (påverkar spårvalet)
Påverka motorcykeln med din egen kroppsvikt (kan ge lite högre fart med bibehållet spårval)

Ditt mål med denna kurva borde vara att få så hög hastighet som möjligt ut på depårakan. Inte att få så hög hastighet som möjligt genom hela kurvan. Utan att kunna slå på full makaron så tidigt som möjligt. Kan detta påverka ditt spårval?

Genom att flytta fram/ner din kroppsvikt efter apex samt genom att dra i inre styrhalvan för att snabbare få upp hojen kan du också lägga på mer gas tidigare.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Handlar väl om att flytta tyngdpunkten när man hänger ut, så flyttar du kroppen längre ner måste det väl rimligtvis bli så att hojen lutas upp en aning. Testa tryck på yttre fotpinnen mitt i böj, då borde hojen räta upp sig och kroppen falla neråt av sig självt. Kan nog kännas lite läskigt men jag bara spekulerar :)

Det "enda" som krävs är att man är avslappnad både mentalt och fysiskt samt låter inre armbågen falla ner mot asfalten så följer resten med automatiskt :) Ligger man och studsar mot sina överlevnadsreaktioner så är det svårt att slappna av tillräckligt för att hänga av ordentligt.

För att räta upp hojen effektivt så drar man lite i inre styrhalvan.

Känns det bättre av att trycka foten mot yttre fotpinnen så gör det :)
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top