Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Visst, fjädring hit å dit. Det är skitbra men är det verkligen ett problem eller är det bara en skrapad motorkåpa som är problemet? Original är ingen skit.
Träning tar dig längst. Jag kommer aldrig köpa Öhlinare till min hoj. Det behöver jag inte.
Jag är nöjd med tiderna jag presterar på min originalhoj och helt övertygad om att jag kan putsa minst två sekunder på min snabbaste tid.
1,08 vet jag att man får till på en standardcykel. Men det är klart, kan alla det?
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Ingen aning. Jag kanske bara svamlar. Tänkte bara att om det går med en 1000 så går det säkert med en 600 oxå. Det är ju Gelleråsen inte Anderstorp.
Min poäng är iaf att jag tror att många skruvar för mkt och kör för lite.
Tycker ändå att det är en bra utveckling hos TS.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ingen aning. Jag kanske bara svamlar. Tänkte bara att om det går med en 1000 så går det säkert med en 600 oxå. Det är ju Gelleråsen inte Anderstorp.
Min poäng är iaf att jag tror att många skruvar för mkt och kör för lite.
Tycker ändå att det är en bra utveckling hos TS.


1.08 är ju typ en dålig STK600 eller riktigt bra R600 tid..

Visst är det möjligt, frågan är hur snabb man ska va på bra grejer för att kunna åka 1.08 och kompensera för dåligt material.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Suck. Sådana här inlägg e inte bra för självkänslan. :( Här sitter man med 200 hästar o en väl justerad racefjädring och kämpar för att komma ned under 1.12....

Tror jag behöver en turbo.... :rolleyes:

Äh, lyssna inte på Lawner han har talang utöver oss vanliga dödliga och är inget att försöka ta efter om man inte är lagd åt det mer fetischistiska hållet och gillar ställningar o gips! ;-)
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Äh, lyssna inte på Lawner han har talang utöver oss vanliga dödliga och är inget att försöka ta efter om man inte är lagd åt det mer fetischistiska hållet och gillar ställningar o gips! ;-)

Nja det vill jag nog inte påstå. Jag var dessutom absolut tjockast i hela sst600 fältet.
Polaren körde 8 tider i superbike med en 07 cbr 1000 rr med standardfjädring och original drivpaket. Klart det går att åka fort på orginalgrejer. Sedan går det att åka fortare om man hänger dit fjädring för 25000. Dock är det ingen vitts om man inte har rätt inställt.

Bra original är garanterat bättre än dåligt inställda dyra grejer.

Vill minnas att C.Bergman körde rusktigt fort på en träning på torpet för några år sedan med standardfjädring på en kawa 1000.....
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Polaren körde 8 tider i superbike med en 07 cbr 1000 rr med standardfjädring och original drivpaket. Klart det går att åka fort på orginalgrejer. Sedan går det att åka fortare om man hänger dit fjädring för 25000. Dock är det ingen vitts om man inte har rätt inställt.

Bra original är garanterat bättre än dåligt inställda dyra grejer.

Vill minnas att C.Bergman körde rusktigt fort på en träning på torpet för några år sedan med standardfjädring på en kawa 1000.....

Originalgrejer i sig är väl inte dåliga. Frågan är väl om man har fysik precis såsom konstruktören byggt för. Väger man +-20kg från normen så blir ju liksom allt fel, och den stora skillnaden förutom precision är väl just spannet inom vilket det ens är möjligt att justera?

Jag hade problem med att hela hojen gungade och det kändes som det understyrde (på ett jazzigt sätt) nåt grönjävligt så fort man matade på lite i snabbare utgångar, 2 klick på returen så gick det att gå på fullt igen (problemet uppstod efter byte av däckstyp och justerat häng).

Vissa har ju skruvat ned grejerna nära ändläge även med Öhlins eller WP-grejer, hur långt ifrån "rätt" hade man varit med originalgrejer då?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min upplevelse av original dämp. är att den är mer förlåtande, funkar hyfsat hur man än ställer den, när det sen börjar gå fort räcker den inte riktigt till men hjälps upp av rätt fjäder om man bara byter den.

Tror säkert det går att få till en 1.09 iaf med min helt original bara man har rätt fjäder och häng, men min bakdämp räckte iaf. inte till mer än något enstaka varv innan den packade ihop i låg 11-tempo så den bör man nog byta.

Har öhlins nu och den är Inte förlåtande, ställer man fel går det inte att köra men om man får till det(hoppas hoppas jag är där nu.....)så är det en helt annan precision, funkar att köra även med sämre fäste utan att det blir spännande vilket jag uppfattade som orginals största brist.
 

FP

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2009
Ort
Halmstad
Hoj
CRF250
Serva gaffel och dämparen med ny olja. På flera hojar jag haft så har det varit mer gegga och skit än olja i gaffeln och dämpare :crash

Ny olja rör sig på ett helt annat sätt i kanaler och förbi shims än sönderskummad och geggig gammal olja.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ingen 1.13 tid idag men väldigt många 1.14 tider och den lägsta så låg som 1.14.2 ;) På väg åt rätt håll är det iallfall..

Fjädringen bråkar en hel del tyvärr så nu är det dags att läsa på. Hojen bottnar och skrapar kåpor och pinnar på löpande band fortfarande :(
 

Stormtropper

Numera ser man snabb ut(köpt helställ)
Gick med
24 May 2010
Ort
Huddinge
Hoj
1cylindrig med abs
Ingen 1.13 tid idag men väldigt många 1.14 tider och den lägsta så låg som 1.14.2 ;) På väg åt rätt håll är det iallfall..

Fjädringen bråkar en hel del tyvärr så nu är det dags att läsa på. Hojen bottnar och skrapar kåpor och pinnar på löpande band fortfarande :(

Du e duktig du :Bugar
Själv så kommer jag åka på 1,30 tider :gnissla
Du kanske kan lära mig "din" hemmabana:banana
 

M|cke

Konceptet
Gick med
15 May 2009
Ort
Vendelsö
Hoj
BMW S1000XR -20 Yamaha R1 -05
Måste säga att jag är sjukt imponerad av hur du har utvecklats från första SMC kursen förra året till Rudskogen i måndags-tisdags, kör sjukt stabilt och med en vilja att utvecklas som få har.

Du lyssnar på tips och råd och försöker att använda dessa på banan för att bli bättre och snabbare.
Samt du är en rolig och trevlig prick :crash bjuder på dig själv och även boende för folk som vill och vågar fråga :tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Måste säga att jag är sjukt imponerad av hur du har utvecklats från första SMC kursen förra året till Rudskogen i måndags-tisdags, kör sjukt stabilt och med en vilja att utvecklas som få har.

Du lyssnar på tips och råd och försöker att använda dessa på banan för att bli bättre och snabbare.
Samt du är en rolig och trevlig prick :crash bjuder på dig själv och även boende för folk som vill och vågar fråga :tummenupp


Tack Micke värmer att få höra lite positiva glada ord om en själv ibland ;)

Jag hoppas vi ses på Sthlm´s dagarna och att Smc trollar fram en steg6 körning under 3-4 Augusti :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Ingen 1.13 tid idag men väldigt många 1.14 tider och den lägsta så låg som 1.14.2 ;) På väg åt rätt håll är det iallfall..

Fjädringen bråkar en hel del tyvärr så nu är det dags att läsa på. Hojen bottnar och skrapar kåpor och pinnar på löpande band fortfarande :(

Nu har jag inte sett dig på banan på ett par månader och bara några få bilder inkl din profilbild, men en liten gissning från min sida är att du kan spara lite nerlägg om du inte lyfter rumpan riktigt så mycket ur sadeln när du hänger av, slappnar av med inre axel och kommer ner lite djupare med överkroppen. Prova i depåkurvan, där finns det gott om tid att testa. Kika på "stoner 1000fps" och se hur han flyttar fram kroppsvikten inför utgången i kurvan. Som bonus får du lite lättare att hålla ett tight spår och kan gå på gas tidigare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Du åker 1.14-tider och du säger att "hojen skrapar kåpor och pinnar på löpande band". För mig låter det som att du har alldeles för mycket lutningsvinkel i förhållande till din hastighet.

Det du kan göra rent motorcykeltekniskt är att höja hela hojen. En motorcykel med högre tyngdpunkt behöver mindre lutningsvinkel för att klara samma kurva med samma hastighet som en motorcykel med lägre tyngdpunkt.

Jag är dock inte så säker på att ditt problem är relaterat till din motorcykel. Som flera andra redan skrivit, det går att åka under 1.10 med helt standard gathojar (jag har själv sett det) och det går att åka under 1.10 utan att något tar i (jag har själv sett även det). Jag tror därför att du har lite att jobba på med din sittställning och din kroppsposition. Hur sitter du i "midcorner" (efter broms men före gas)...? Hur sitter du då du börjar ge gas och hur flyttar du dig då du rätar upp hojen...? Vad säger en instruktör eller någon av de snabbare förarna om detta, om de följer dig några varv...?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Du åker 1.14-tider och du säger att "hojen skrapar kåpor och pinnar på löpande band". För mig låter det som att du har alldeles för mycket lutningsvinkel i förhållande till din hastighet.

Det du kan göra rent motorcykeltekniskt är att höja hela hojen. En motorcykel med högre tyngdpunkt behöver mindre lutningsvinkel för att klara samma kurva med samma hastighet som en motorcykel med lägre tyngdpunkt.

Jag är dock inte så säker på att ditt problem är relaterat till din motorcykel. Som flera andra redan skrivit, det går att åka under 1.10 med helt standard gathojar (jag har själv sett det) och det går att åka under 1.10 utan att något tar i (jag har själv sett även det). Jag tror därför att du har lite att jobba på med din sittställning och din kroppsposition. Hur sitter du i "midcorner" (efter broms men före gas)...? Hur sitter du då du börjar ge gas och hur flyttar du dig då du rätar upp hojen...? Vad säger en instruktör eller någon av de snabbare förarna om detta, om de följer dig några varv...?


Du tar upp frågor som är väldigt relevanta och jag förstår att du har ett stort kunnande och antar att du redan har listat ut mina bekymmer.

Det är som du säger i Midcorner precis när jag lagt på gas som det skrapar och kasar, Dom som är snabbare och har tittat på mig säger att cykeln är för låg och att jag ska gå på compen bak och eventuellt höja hela cykeln och köra i lite mera olja i framdämparna.

Jag försöker hänga av så gott jag kan och känslan är att jag hänger av bra från cykeln men som vanligt kan känslan och verkligheten skilja sig något enormt.

Försöker se till att ha ena skinkan kvar på sadeln och få ut överkroppen mer. Huvudet är inte helt med och jag känner mig inte riktigt bekväm med "luta" huvudet åt sidan då blicken blir lite konstig vilket gör att jag inte får över huvudet ordenligt.

Vide enkel böjar hänger jag kvar med kroppen ute till cykeln är nästan helt upprätt detta för att störa den så lite som möjligt när jag skickar på. Men vid kombinationssvängar är man ju illa tvungen att flytta runt på cykeln men även detta försöker jag sköta så smidigt som möjligt för att cykeln ska få ro..

Henrik körde nog en hel del varv bakom mig igår och jag hoppas han snart kommer in i tråden och delar med sig av det han såg på både gott och ont.


Att det finns talang fulla piloter som kör standard cyklar under 1.10 tvivlar jag inte på men jag är inte en av dom och måste öva och skaffa mig alla förutsättningar som finnes för att klara av en 1.10 nästa säsong.

Men även dessa påståenden är lite råa då jag kan säga till en pilot som drar runt på 1.20 med fullsmäckad cykel att det där klarar jag med en standard cykel.. Men hade mitt eget PB varit 1.20 med en racekittad hoj så hade jag inte gjort

Det jag vill säga är att stjärnorna som drar runt på 1.04 på sina racehojar har så mycket know how att det inte är något bekymmer för dom att dra runt en standard cykel på 1.10 tider fan vore annars lixom :)


Men jag har väldigt mycket att jobba med både med mig själv och cykeln för att nå dit jag vill.

Jag vill passa på att tacka alla för den hjälp jag fått hitintills den uppskattas något enormt :)
 

Anderzz

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2011
Ort
Landskrona
Hoj
Gsx1000R K9 Hayabusa 09 BMW s1000rr banhoj
Börja med att flytta överkropp och huvud, ändan kommer automatiskt om du flyttar huvud o överkropp. På filmen har du typ bröstkorg och huvud rakt med hojen.
Tvärnita inte för att sen rulla in i kurvan och stödgasa. Försök att ha lite frambroms på ända in i apex, så har man lite tryck på framhjulet. Hitta rak linje ut och slå på gas succesivt. Ju mer du nöter ju mer kommer det. Tiderna kommer av sig själv.
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top