Köra bakhjul!

Jenkarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
cbr 929
tänkte hoppa in på denna tråd hur är det med stående wheelies.. har inte kommit upp dit ännu och känns ganska skumt när jag börjar.. tänkte om det är svårare om man är lång jag är 190 nämligen känns som jag måste puta med rumpan eller böja så mkt på knäna.. Eller så kanske det bara är att man är lite små skraj då det är helt olikt att köra sittandes vilket jag har inga probs med..
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
tänkte hoppa in på denna tråd hur är det med stående wheelies.. har inte kommit upp dit ännu och känns ganska skumt när jag börjar.. tänkte om det är svårare om man är lång jag är 190 nämligen känns som jag måste puta med rumpan eller böja så mkt på knäna.. Eller så kanske det bara är att man är lite små skraj då det är helt olikt att köra sittandes vilket jag har inga probs med..

Jag är strax över 1.90 och står ganska rakt med benen. men allt nytt känns ju helt fel i början.
jag står iochförsig på vänster skjutspinne, att stå på båda fotpinnarna är aldeles för tungt för armarna.
 

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
Har varit ute och trännat idag då ja ginte är så vidare bra på att wheeila. försöker lära mig att koppla upp den i tvåa i ca 70/km/h gåt sådär vill jag säga men har inte trännat så mycket som sagt. Men hur fan ska jag lära mig att inte luta mig framåt blir ju ett helveta för jag måste upp långt för att komma nära balans punkten då. Några tips ?
 

Jenkarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
cbr 929
hmm.. jag vet att när jag höll på att lära mig så lärde jag mig faktiskt balans punkten på ettan och gasa upp den bara tills jag kunde komma upp högt högt tills han varva ur sen gick jag över till att dra koppling och försöka hålla.. dock om du släpper på gasen för kvickt på ettan så har du snart inga dämpare kvar och framgaffeln tar väl lite stryk. Det va så jag gjorde iaf. kanske inte det bästa sättet men det funka för mig..
att inte bli rädd handlar mer om vana desto mer du gör det desto mer bekväm blir du..
Som ingel skrev till mig ang stående wheelies så är det bara att börja om för min del igen på det för det känns Sjukt läskigt jämfört med att sitta..
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag föredrar faktiskt 2:ans växel o söka balanspunkten på. Den ger en mjukare gång så det blir inte så jävla hattigt, men då har ju jag en motorbroms som en twin. :)
 

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Ort
där ibland.
Hoj
Toppluva
Har varit ute och trännat idag då ja ginte är så vidare bra på att wheeila. försöker lära mig att koppla upp den i tvåa i ca 70/km/h gåt sådär vill jag säga men har inte trännat så mycket som sagt. Men hur fan ska jag lära mig att inte luta mig framåt blir ju ett helveta för jag måste upp långt för att komma nära balans punkten då. Några tips ?

Nu är det ingen expert som ger dig en kommentar.. Men innan hojen la av. Så övade jag på att ta upp den på tvåan. 70 km/h tycker jag personligen är lite snabbt för att ta upp den på tvåan.. Kolla på varv mätaren istället.. Runt 5000 varv kan du börja att koppla upp den på. Där är det bara att se hur längedu behöver hålla in kopplingen eller hur stårt gaspådrag du behöver göra för att få upp den..
 

Jenkarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
cbr 929
på min 929 drar jag upp den allt från 50 till 80 på 2an så det verkar dock inte vara helt fel tror jag =) olika på hoj så klart =P r6an jag hade va mkt lättare att ta upp på 2an tyckte jag det va en 03a..
 

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Ort
där ibland.
Hoj
Toppluva
Va lite onykter när jag skrev detta.. Men vad jag tänkte men dock inte skrev. Att det är bättre som nybörjare iaf vad jag tycker. Att börjar så långsamt som möjligt när man plockar up den. För då har man mycket mer tid att leta sig fram till balanspunkten om inte vägen tar slut..
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Låter som du inte kan köra bakhjul o därför är imot det.
Köra slang är ju 100 ggr roligare än åka med 2 hjul i backen.

Samma med framhjul.

Det är för hon e chey å dom har breda höfter och sköra äggsåkkar å faen å. Uiiiila bara! :ligga
 

Jenkarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
cbr 929
HAA fixade min första stående wheelie idag.. gasade upp den på ettan bara men fan va svårt att veta hur högt man är.. helt annan känsla svårt.. ni som kan brukar ni koppla upp den på 2an när ni kör också eller?
 

StunterGirl

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2008
Ort
Ôvik
Hoj
suzuki
???? vad är det för fel på dig egentligen? Jag heter FDF och inte Wheelie_Babe...orka skylla alla dina dumma inlägg på mig...pucko:va

Men ge dig..du hackade in dig på mitt wheeliebabe konto och skrev en massa skit till folk. Fick ju uppgifter från Swedie. Du erkände ju själv...förstår att du är senil.:zpy
 

odde_333

in ut slut!
Gick med
9 May 2006
Ort
Hemma
Hoj
KTM 640
Har varit ute och trännat idag då ja ginte är så vidare bra på att wheeila. försöker lära mig att koppla upp den i tvåa i ca 70/km/h gåt sådär vill jag säga men har inte trännat så mycket som sagt. Men hur fan ska jag lära mig att inte luta mig framåt blir ju ett helveta för jag måste upp långt för att komma nära balans punkten då. Några tips ?

I tanke på vad du kör för hoj så kan du ligga runt 4000 och in me kopplingen ge lite gas å vips så e du på hjulet!:tummenupp
 

Gabor

Guest
De går at twheela med dessa...

...åsså klagar sportfånar att det är svårt med sina småmoppar...:D
 

Bifogat

  • gw wheelie1.jpg
    gw wheelie1.jpg
    4.3 KB · Visningar: 1,395
  • vrod wheelie.jpg
    vrod wheelie.jpg
    3.4 KB · Visningar: 1,391
  • hd wheelie.jpg
    hd wheelie.jpg
    2.2 KB · Visningar: 1,395
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top