Köra bakhjul!

Xeizz

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Umeå/Kalmar Norrlänning & smålänning på samma g
Hoj
KTM Freeride 350 -14 & Husaberg FS650E -04
JAAAAAAA!!!! äntligen!! efter 2dagars träning så sitter växlingarna 1-2-3 på slangen!! vilken känsla! nu är det bara ballanspunkten kvar att träna in :Rockbanan

är en jäkla skillnad att dra upp denna i jämförelse mot r6 jag hade innan, med rätt teknik så är millen väldigt lätt att handskas med på slangen :tungan
 
Last edited:

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
i slutändan är det nog kopplingen som gäller för alla om man vill vara duktig på att köra på bakhjulet. Gasar man upp den så kommer man oftast upp i så höga varv så man antingen måste växla elr lägga upp den i balanspunkten för att sakta ner. Enklast är att koppla tycker jag! :tummenupp

Har bara 125a men jag kan tänka mig hur det är ändå :tungan
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Har en Zx9r -96:a med orginal drevning som jag försöker lära mig köra bakhjulet på. Funkar både att gasa och koppla upp dem på 1:ans växel. Lyckats några ggr men sedan motorbromsar den när jag har för hög varv så den åker ner igen på två hjul. Försökt att gasa upp den på tvåan och det e fan omöjligt. Så vid ett tillfälle försökte jag koppla upp den utan resultat. Nån som har tips eller råd? eller vet om det går att wheela på andra växlar än 1:an?
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag kopplar upp min ganska ofta numera (bara på 1ans växel, 2an funkar inte. 125cc 4 takt...) så slipper man få så högt varv, kan man få upp den kontrollerat med kopplingen är det ganska bra för då slipper man få så mycket fart och har därmed mer utrymme för att gasa på om man nu vill göra det eller fortsätta köra långsamt.

För övrigt är jag riktigt glad att jag inte fattade att jag kunde koppla upp den först, gör man fel och är för vågad är det ju risk för att hojen flyger upp och går över. Så man ska ta det lungt med kopplingen om man är nybörjare.
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
i slutändan är det nog kopplingen som gäller för alla om man vill vara duktig på att köra på bakhjulet. Gasar man upp den så kommer man oftast upp i så höga varv så man antingen måste växla elr lägga upp den i balanspunkten för att sakta ner. Enklast är att koppla tycker jag! :tummenupp

Har bara 125a men jag kan tänka mig hur det är ändå :tungan
Lyfter upp min gammla fighter från 35kmh på 2an utan koppling ökar inte så många kmh innan man är uppe, ett kugg mindre fram.
 

TheElmer

Dyslektisk ordpolis
Gick med
24 Mar 2007
Ort
där ibland.
Hoj
Toppluva
Har en Zx9r -96:a med orginal drevning som jag försöker lära mig köra bakhjulet på. Funkar både att gasa och koppla upp dem på 1:ans växel. Lyckats några ggr men sedan motorbromsar den när jag har för hög varv så den åker ner igen på två hjul. Försökt att gasa upp den på tvåan och det e fan omöjligt. Så vid ett tillfälle försökte jag koppla upp den utan resultat. Nån som har tips eller råd? eller vet om det går att wheela på andra växlar än 1:an?

Har mera varv innan på tvåan eller varva den mera när du kopplar up den. Och inte bara tryck in kopplingen snabbt med ett litet gaspådrag.
Funkar det inte med att göra så får du hålla in kopplingen några hundradelar till så varvet går upp lite mera..

Gör det försiktigt lite lite lite i taget så du känner när det börjar hända grejer.

Jag är ingen expert alls. Lika mycket nybörjar som dig.. Men det är det jag lärde mig av min hoj innan den la av.
 

Linkan_

Jag kör bakhjul, det är ganska kul
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Luleå
Hoj
Husqvarna WR 125 Motard, DT 125R
Lyfter upp min gammla fighter från 35kmh på 2an utan koppling ökar inte så många kmh innan man är uppe, ett kugg mindre fram.

Aa det är ju bra gjort :tummenupp men om man ska göra lite mer avancerade grejer som cirklar o sånt så känns det nog bäst om man kopplar upp den, kanske bara är för att jag alltid har kopplat upp min :D
 

CBX:arn

Hojmarodör
Gick med
30 Oct 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Suzuki Rmz 450 '08
Tja! Jag ska gå emot strömmen med sporthojjar och fråga om det finns nån här som stuntar med kardandrift?

Jag upptäckte för ungefär 1 månad sedan av en händelse hur lätt min kardandrivna Honda CBX 600 E -83 gick att resa upp så jag håller på och tränar för fullt nu :yoparty
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Min 750 kom på gaspåslag både på ettan och tvåan. Med lite teknik.. av och påslag på 3an.
Har inte kört någon hoj som varit enklare att köra på bakhjulet med...

Åk ut på ett flyfält och prova där..[/QUOTE]


just nu är man full men hoppas du kan läsa det jag skriver :) du får gärna nämna vilket pizza drev du använder, för jag tror dej inte annas, har plågat min hoj till döden men lyckas bara få 3cm luft på 2an, så skippa allt skit snack å lägg upp film som bevisar slagningen på 3an med orginal drev
jag vet i övrigt hur man slangar med både cross & offroad men sporthojen har jag plågat utan större resultat
 
Last edited:

JonasYZFR1

I got the power between my legs!
Gick med
2 May 2008
Ort
Kristinehamn
Hoj
Hojlös
Så här ska man inte göra för då går det som det gick...

[YOUTUBE-ID]http://uk.youtube.com/watch?v=HbT9H0iS6qo[YOUTUBE-ID]
 

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Aa det är ju bra gjort :tummenupp men om man ska göra lite mer avancerade grejer som cirklar o sånt så känns det nog bäst om man kopplar upp den, kanske bara är för att jag alltid har kopplat upp min :D
Cirklar, låter jag andra syssla med, jag utför endast det enklaste möjliga på slangen.

Med en gammel R1?

Berätta gärna lite mer utförligt hur du gör för jag har väldigt svårt att tro dig!
För det första får du en helt annan sittställning med fighter och bra mycket mer kraft, pga för dåligt dragen kopplingvajer orka jag inte hålla på med koppling så var det bara ta hjälp av fjädring osv. Samt att förknasarna var grymma.
 
Last edited:

Jenkarn

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Sollefteå
Hoj
cbr 929
Så här ska man inte göra för då går det som det gick...

[YOUTUBE-ID]http://uk.youtube.com/watch?v=HbT9H0iS6qo[YOUTUBE-ID]


jo men ett prakt exempel på ettans växel pådrag och försöker styra hur högt han ska gå med gasen hela tiden.. ska man hålla på när man är lite "rookie" men ettan så varva ur bara tills du hittar läget, dvs upp på slangen vid ca 70kmh och inte runt 40 som han gör i filmen.. men som sagt finns in film som jag skickat i nån tråd där bike har en wheelie skola som jag tycker är bra hetsa inte i början när ni försöker vi till det.. Det kommer när det kommer..

Dessutom så verkar det som många tar körkortet skaffar hoj och ska efter andra dagen börja med wheelies när det enda dom kört innan är en zundapp eller nåt.. inte att rekommendera lär känna din hoj först, lär dig hitta bakbromsen kör lite circklar och träna på den klassiska garagevändning sen kan man fundera på wheelies..
Detta är inte riktat till nån spec här tänkte bara i största allmänhet efter hur att ha sett diverse wheelie crasher..
Kör hårt..
=P
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
min första hoj jag försökte köra på bakhjulet på de va en zx6r 00. och de va helt omöjligt enligt mej, så jag la ner verksamheten hehe. tills jag köpte en hayabusa. heheh, piss lätt att få upp den på tvåan på gas. 3an är inga problem i lite uppförsbacke på gasen :tummenupp men jag är inte duktig än heller om man säger så jag är fortfarande i baby stadiet. men jag testade att slänga upp en gammal gsxr 750 95 som jag byggde om till streetfighter åt en jobbar kompis. fan vilken kontroll man hade och jag vart förvånad att den gick upp så pass lätt som den gjorde. pga att de är en gammal hoj. men men man ska aldrig slutas förvånas :tummenupp

så till alla er där ute som inte får upp hojen på bakhjulet. de är bara och träna :yoparty om jag kan kan även ni så lycka till :tummenupp
 

Bunde

Drömer om en Agusta FC4
Gick med
22 Nov 2007
Ort
Malmö
Hoj
Street Triple R -10
min första hoj jag försökte köra på bakhjulet på de va en zx6r 00. och de va helt omöjligt enligt mej, så jag la ner verksamheten hehe. tills jag köpte en hayabusa. heheh, piss lätt att få upp den på tvåan på gas. 3an är inga problem i lite uppförsbacke på gasen :tummenupp men jag är inte duktig än heller om man säger så jag är fortfarande i baby stadiet. men jag testade att slänga upp en gammal gsxr 750 95 som jag byggde om till streetfighter åt en jobbar kompis. fan vilken kontroll man hade och jag vart förvånad att den gick upp så pass lätt som den gjorde. pga att de är en gammal hoj. men men man ska aldrig slutas förvånas :tummenupp

så till alla er där ute som inte får upp hojen på bakhjulet. de är bara och träna :yoparty om jag kan kan även ni så lycka till :tummenupp

Har sett folk wheelia på zx6r riktigt bra med hjälp av kopplingen så går det gör det kan jag intyga
 

TotalSatan

SouthSider
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Glimåkra
Hoj
KTM 990 SM, HD1200 Bobber
Hehe .. jag sitter och små ler när jag läser detta.

Och tänker tillbaka på 80-talet när mc-gängen kom slangandes genom byn på sina CB`s .. GPZ´s .. GS´s hojar från tidigt 80-tal.

Idag körs det fan custom hojar på bakhjul .. och ni får inte upp era RRRRRR hojar ??

Jag har personligen svårt att komma ihåg en hoj som jag inte fick upp på slangen .. möjligtvis min CB125 F jag hade när jag var 14.

Nää mina vänner .. åk och köp er en varsin NO FEAR keps .. sätt den bak och fram och gasa till ordentligt.

Jag är ganska säker att det inte sitter i hojen, utan ert psyke. När ni blir av med er rädsla att tippa över eller klota så kommer det av sig självt.

För kunde dom DÅ .. så kan vi NU
Vi har ju trots allt 10ggr bättre material att leka med.

http://www.youtube.com/watch?v=wichS4u2edQ
Vissa av hojarna i det klippet visar lite det jag snackar om.

Eller så kan man ju alltid köpa en sådan.
http://www.youtube.com/watch?v=RCZ35UI7-rM&feature=related
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
Har sett folk wheelia på zx6r riktigt bra med hjälp av kopplingen så går det gör det kan jag intyga

de ha jag sätt ochså men de va min första (stora) hoj:rolleyes: . så man va inte direkt sugen på att koppla upp den då pga oerfarenhet hur hojen skulle reagera etc:D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top