Köra bakhjul!

badhumourpat

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Bredaryd
Hoj
2014, Street Triple
Det finns ju dom som är riktigt säkra på detta med att åka bakhjul ;) .... En kul gerj vore kanske om man kunde anårdna något träningstilfälle där dom som kan delar med sig av sina små knep.. Vore kul om man kunde få ihop det tilsammans med en dag på banan ;)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är nog från hoj till hoj...på mitt Monster gav jag bara en massa gas och ryckte lite i styret och that´s it. Jag kan inte påstå att jag labbade speciellt mycket med kopplingen.
 

Mac_85

Varför ha tråkigt, när man kan ha kul?
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Falun
Hoj
Honda cbr 600 -91
Duttande hit å dit.

Har precis grejat mc-kort för en vecka sen ungefär. Och börjar bli sugen på att dra på bakslangen nu. Men det här med "dutta" på kopplingen känns lite svårt. Väger ca 85 kg, kör cbr 600 -91. Känns som hela hojjen håller på rasa i tusen bitar när jag varvar upp den och duttar, hehe. Bara å vänja sig och spöa på den mer eller? ( vill redan byta upp mig till 1000 kubikare)
 

blr

Med hjärnan i behåll
Gick med
1 Apr 2008
Ort
Visby
Hoj
kraschad :(
Har precis grejat mc-kort för en vecka sen ungefär. Och börjar bli sugen på att dra på bakslangen nu. Men det här med "dutta" på kopplingen känns lite svårt. Väger ca 85 kg, kör cbr 600 -91. Känns som hela hojjen håller på rasa i tusen bitar när jag varvar upp den och duttar, hehe. Bara å vänja sig och spöa på den mer eller? ( vill redan byta upp mig till 1000 kubikare)


Känner lite samma sak med min tunghög. Kan liksom inte få upp den speciellt mjukt utan det känns som hela skiten ska gå sönder. Är jag för mesig eller duttar jag för snabbt?
 

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Har precis grejat mc-kort för en vecka sen ungefär. Och börjar bli sugen på att dra på bakslangen nu. Men det här med "dutta" på kopplingen känns lite svårt. Väger ca 85 kg, kör cbr 600 -91. Känns som hela hojjen håller på rasa i tusen bitar när jag varvar upp den och duttar, hehe. Bara å vänja sig och spöa på den mer eller? ( vill redan byta upp mig till 1000 kubikare)

Koppla upp den på 2an eller 3an. Testa med olika varvtal i ca 30 km/h så ska du se att du hittar det perfekta. Det sätt som fungerar bäst för mig när jag ska koppla upp den är att snabbt varva upp den för att sedan släppa kopplingen exakt samtidigt.
 

Werner666

On Iron Horse he flies
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Horse Island
Hoj
Husaberg 570 FE -09
hmm, måste nog säga att det bara e att öva o lära känna sin hoj som gäller. Har själv 2 moppar(ktm 525 0 hornet 600) o ktm:n har jag inga som helst problem att få upp på vilken växel som helst, medans hornet (som e ändå e tokdrevad) e en helt annan sak.. Den e betydligt känsligare att få upp än ktm:n. E inne på min 3:e ktm o har således ett antal timmar i sadeln på en sån moppe medans hornet inköptes i höstas o jag har kanske kört max 10 tim med henne. Så köra köra köra e det som gäller o sen ska det nog funka att slanga min lilla hornet lika lätt som ktm:n.Man måste bara hitta rätt, på hur moppens fjädring,koppling o gas ska samarbeta för att framhjulet ska sticka till väders med ett leende på mina läpparna.....:tummenupp
 

Mac_85

Varför ha tråkigt, när man kan ha kul?
Gick med
16 Jun 2008
Ort
Falun
Hoj
Honda cbr 600 -91
Koppla upp den på 2an eller 3an. Testa med olika varvtal i ca 30 km/h så ska du se att du hittar det perfekta. Det sätt som fungerar bäst för mig när jag ska koppla upp den är att snabbt varva upp den för att sedan släppa kopplingen exakt samtidigt.

Okej, tackar, det ska jag prova. Jag kan lägga upp bilder sen när jag ligger i diket:tungan
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
jag tror det blir svårt med 3:an på en 600 -91 och du inte samtidigt gungar och rycker satan samtidigt som du kopplar.
1:an och 2:an ska inte va några problem dock
 

-GV-

GV "Great Victory"
Gick med
2 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 -06 *Såld*
Hejsan fick precis hem min ktm 660 igår och hade tänkt uppsöka en stor parkering i helgen gör att pröva på det lite.
Hur bär man sig åt? med tanke på att det är en super motard hoj ja ska åka på?
dom ända erfarenheterna jag har sedan innan är att jag kan stegra/weelie med en trimmad scooter moppe eller en trimmad cross moppe om det nu kan vara till någon hjälp? vet då att man fick använda bromsen hela tiden för att inte slå över men här pratar alla om kopplingen eller har jag fattat fel?

Några korta tips skulle va kul att få ang hur det går till om man jag har en ktm 660 och ingen sporthoj. Annars så är det vel bara ut och testa sig fram:)
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Sådär nu kan jag med gott samvete sluta träna bakhjul med 125an och helt gå över till 400an. Satte nämligen en 1km wheelie med den sega hojen så nu e jag nöjd :D Satan vad jobbigt det är att köra bakhjul när vägen är ojämn och man glider ner i hjulspåren :huvet :gnissla

[YOUTUBE-ID]rvM-yVmDUJw[/YOUTUBE-ID]



Hejsan fick precis hem min ktm 660 igår och hade tänkt uppsöka en stor parkering i helgen gör att pröva på det lite.
Hur bär man sig åt? med tanke på att det är en super motard hoj ja ska åka på?
dom ända erfarenheterna jag har sedan innan är att jag kan stegra/weelie med en trimmad scooter moppe eller en trimmad cross moppe om det nu kan vara till någon hjälp? vet då att man fick använda bromsen hela tiden för att inte slå över men här pratar alla om kopplingen eller har jag fattat fel?

Några korta tips skulle va kul att få ang hur det går till om man jag har en ktm 660 och ingen sporthoj. Annars så är det vel bara ut och testa sig fram:)

Att du kört bakhjul med moppe bör du ha nytta av när det gäller balanspunkten. Borde vara väldigt lätt at få upp en 660 på bakhjulet men pröva dig fram både genom att bara dra på gasen eller försiktigt koppla upp den. När det gäller koppling vet jag inte om du menar när man växlar på bakhjulet också, coolast e ju om du kan balansera den på en växel o inte behöva växla annars brukar jag crossväxla vilket är mycket enklare än att va snabb med kopplingen. Men tänk inte mycket på kopplingen annars än när du ska ta upp hojen, det viktiga är att ha koll på bakbromsen :tummenupp
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Hejsan fick precis hem min ktm 660 igår och hade tänkt uppsöka en stor parkering i helgen gör att pröva på det lite.
Hur bär man sig åt? med tanke på att det är en super motard hoj ja ska åka på?
dom ända erfarenheterna jag har sedan innan är att jag kan stegra/weelie med en trimmad scooter moppe eller en trimmad cross moppe om det nu kan vara till någon hjälp? vet då att man fick använda bromsen hela tiden för att inte slå över men här pratar alla om kopplingen eller har jag fattat fel?

Några korta tips skulle va kul att få ang hur det går till om man jag har en ktm 660 och ingen sporthoj. Annars så är det vel bara ut och testa sig fram:)

Strunta i kopplingen på 660:n. Det är bara att gasa...den reser sig enkelt på både 1:an , 2:an o 3:an. O bra motorbroms är det oxå , så man behöver inte använda bakbromsen särskilt ofta. Världens enklaste hoj att wheela med !:tummenupp
 

Scinner

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2008
Ort
Västervik
Hoj
Blade -98
Har varit ute och trännat idag då ja ginte är så vidare bra på att wheeila. försöker lära mig att koppla upp den i tvåa i ca 70/km/h gåt sådär vill jag säga men har inte trännat så mycket som sagt. Men hur fan ska jag lära mig att inte luta mig framåt blir ju ett helveta för jag måste upp långt för att komma nära balans punkten då. Några tips ?

Ett bra tips för att sluta luta dig framåt är att verkligen rycka i styret när du plockar upp hojen. Det gör det både lättare att få upp hojen men förbereder dig oxå mentalt för att just wheela. När du sedan har vant dig vid den ovanliga lutningen så är det bara att hitta balansläget (där det känns som hela hojen "flyter" fram).

Ta det försiktigt i början och håll bara jämn gas(inga ryckiga rörelser på rullen för att försöka kompensera för att du inte fått upp den tillräckligt, det lär du dig när du har vanan inne).
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top