Köra bakhjul!

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Skoj med lite trådlyft. :)
Jag är också en glad amatör. Har bara ägt nuvarande hojen sen i september, men den är ju inte helt ovillig att ställa sig på bakhjulet. :yoparty
Projektet just nu är de här med växling efter att ha ställt upp henne på 2an.. alternativt att komma högre och köra saktare, men jag är så j**la feg!! :mad:
 
Last edited:

FSMW

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki ZZR 600
Mina växlar är rätt så hårda att få i så jag vet inte hur bra det går att första slanga upp den utan koppling med ettan och sedan snabbt kasta i tvåan.Lite skraj är man när man ännu är nybörjare så man vet ej hur hojen beter sig i sådana situationer
 

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Jag är så dålig så jag rasade min koppling förra sommarn när jag övade bakhjul, så nu försöker jag inte ens längre :gnissla Kan ju iof. bero på att det ändå var dags att byta koppling efter 5000 mil:)

Måste skaffa liter-klubba så man kan köra bakhjul på gas :yoparty:gnissla
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag har ochså börjat pröva lite smått med min zzr 600...Använder ej kopplingen utan brukar varva till runt 8000 sedan lätta och ge full gas så kan man få upp hjulet.Jag har ännu inte vågat kasta i tvåan, är rädd tt att den går över men det är väl inte så stor risk med en 600 om man håller hjulet runt 0,5 meter över marken?

Håller du det en halvmeter över marken så är det nog ingen fara :hihi
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Koppling... :rofl min fighter K3:a går upp fint utan koppling på 4:an, 5:an med koppling, 6.an går fan lite trögt.....ville bara retas lite! ni som är rädda att slå över.. när du måste titta UNDER armen har du hojen lagom högt!
 
Last edited:

Roger.H

FrallaN
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Cbr600rr-Såld! Gsxr 750 k7
En dum fråga kanske..

Flip the clutch är de samma som dumpa kopplingen?

När man brakar på på tvåan till 5-7krpm och in med koppling gasa ärslet upp till 13000rpm (varvstopp) och dumpar komplingen så blir de bara som en lätt knuff den reser sig inte ens..

Känns nästan som ryckutjämnarna dödar de roliga. :confused:
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
En dum fråga kanske..

Flip the clutch är de samma som dumpa kopplingen?

När man brakar på på tvåan till 5-7krpm och in med koppling gasa ärslet upp till 13000rpm (varvstopp) och dumpar komplingen så blir de bara som en lätt knuff den reser sig inte ens..

Känns nästan som ryckutjämnarna dödar de roliga. :confused:

5-7k rpm på 2:an är hojen stendöd på!!
Börja på högre varv alt börja testa på 1:an...

(kom att tänka på att vi kör nog inte samma drevning)
 

Li_G

Live On The Edge
Gick med
22 Mar 2007
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha R1 -07, Yamaha R1 -01, Suzuki Rgv 250 -91
Denna tråd är alltid lika rolig att läsa :tummenupp
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Jag har precis börjat fatta det här med vilka varvtal jag behöver och ungefär var balanspunkten ligger på tarden.

Men det här med att växla..
Kopplar (oftast) upp den på 2an. Vad är lättast eller vad gäller; koppla eller crossväxla i nästa växel när man ligger där uppe? Med kopplingen faller man rätt fort inser jag. :rolleyes:

Om man ska crossväxla.. Är det bara att peta i växeln, eller måste man ner visst mycke i varv innan?

Jag testade mig fram idag och konstaterade att nästa växel ligger rätt tungt utan koppling.
Tilläggas bör att jag är total nybörjare från i höstas på sånt här.
 

micke_77

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2009
Ort
karlstad
Hoj
2008 yamaha fz1
tjo alla glada, nån som kör yamaha fz1-08 här, och har tips angående bakhjulsköra? jag lyckas inge vidare....
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Jag testade mig fram idag och konstaterade att nästa växel ligger rätt tungt utan koppling.
Tilläggas bör att jag är total nybörjare från i höstas på sånt här.
Drog du av nåt på gasen?

De ska räcka med att lägga lite tryck på växelpetarn och sen slå av på gasen så ska växeln hoppa i direkt.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Jag har precis börjat fatta det här med vilka varvtal jag behöver och ungefär var balanspunkten ligger på tarden.

Men det här med att växla..
Kopplar (oftast) upp den på 2an. Vad är lättast eller vad gäller; koppla eller crossväxla i nästa växel när man ligger där uppe? Med kopplingen faller man rätt fort inser jag. :rolleyes:

Om man ska crossväxla.. Är det bara att peta i växeln, eller måste man ner visst mycke i varv innan?

Jag testade mig fram idag och konstaterade att nästa växel ligger rätt tungt utan koppling.
Tilläggas bör att jag är total nybörjare från i höstas på sånt här.

jag har en 690sm. långt ifrån skillad att köra bakhjul men jag har lyckats växla ett par ggr på slangen nu iaf.

för att få in kännsla med att växa utan koppling så kör du på 2 hjul.
lägger lite spänning på växelpetaren samtidigt drar du av på gasen (väldigt lite) när du drar av på gasen petar du lite till och då hoppar växeln i väldigt fint nästan utan ryck.

när det fungerar bra att växla så så kan du prova att göra det på slangen och växla till 2an till 3an.
 

Zarrell

Stunter Wannabe
Gick med
23 Jan 2008
Ort
Malmö/Göteborg
Hoj
DRZ 400 SM (06) Stunt Edition
Jag testade mig fram idag och konstaterade att nästa växel ligger rätt tungt utan koppling.
Tilläggas bör att jag är total nybörjare från i höstas på sånt här.

Crossväxla är mycket enklare, handlar bara om timing.
Under loppet av ca en halv sekund gör du följande:
gasavdrag -> peta i växeln -> gaspådrag
Enkelt ;)
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Drog du av nåt på gasen?

De ska räcka med att lägga lite tryck på växelpetarn och sen slå av på gasen så ska växeln hoppa i direkt.

Funderar på om jag missat de. Ganska nyss kommit upp dit jag ska, så vanligtvis blir det gas hela vägen ut. De är lite därför jag vill lära mig växla. (Ja.. och för att det är tufft o köra ;) )

jag har en 690sm. långt ifrån skillad att köra bakhjul men jag har lyckats växla ett par ggr på slangen nu iaf.

för att få in kännsla med att växa utan koppling så kör du på 2 hjul.
lägger lite spänning på växelpetaren samtidigt drar du av på gasen (väldigt lite) när du drar av på gasen petar du lite till och då hoppar växeln i väldigt fint nästan utan ryck.

när det fungerar bra att växla så så kan du prova att göra det på slangen och växla till 2an till 3an.

Tack för tipset! :)
Jag kanske har för dålig gaskontroll också. De blir lätt att man slår av gasen helt.. eller iaf nästan helt.
Hon är ju så jävla hetsig på låga växlar.. men på ett sexigt sätt. :D

Crossväxla är mycket enklare, handlar bara om timing.
Under loppet av ca en halv sekund gör du följande:
gasavdrag -> peta i växeln -> gaspådrag
Enkelt ;)

Förmodligen är de ju skitenkelt när man kan de. Jag kommer ihåg när jag tyckte att det var en omöjlighet att få hojen att resa sig på 2an.. De var i höstas. Oktober om ja inte minns galet. Nu tänker jag knappt på de. :)

Men alltså. Hur mycke gasavdrag behövs? Snackar vi bara några millimeter på rullen? Släpper man allt går man i backen.. De har till o med jag listat ut. (learning by failing) :rolleyes:
 
Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Men alltså. Hur mycke gasavdrag behövs? Snackar vi bara några millimeter på rullen? Släpper man allt går man i backen.. De har till o med jag listat ut. (learning by failing) :rolleyes:

Kika på den här filmen , så hör/ser du växlingarna. Framhjulet går inte ner särskilt mkt o du antar rätt....det handlar om några mm på rullen. Håll tryck på växelpetaren o sen ett snabbt släpp på rullen så halkar nästa växel i....[YOUTUBE-ID]MvbQ-Ef7JiI[/YOUTUBE-ID]
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Funderar på om jag missat de. Ganska nyss kommit upp dit jag ska, så vanligtvis blir det gas hela vägen ut. De är lite därför jag vill lära mig växla. (Ja.. och för att det är tufft o köra ;) )



Tack för tipset! :)
Jag kanske har för dålig gaskontroll också. De blir lätt att man slår av gasen helt.. eller iaf nästan helt.
Hon är ju så jävla hetsig på låga växlar.. men på ett sexigt sätt. :D



Förmodligen är de ju skitenkelt när man kan de. Jag kommer ihåg när jag tyckte att det var en omöjlighet att få hojen att resa sig på 2an.. De var i höstas. Oktober om ja inte minns galet. Nu tänker jag knappt på de. :)

Men alltså. Hur mycke gasavdrag behövs? Snackar vi bara några millimeter på rullen? Släpper man allt går man i backen.. De har till o med jag listat ut. (learning by failing) :rolleyes:
någon milimeter kanske du märker själv när du testar det på 2 hjul
 

Noll-Koll

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
450 exc
Jag har sagt det förr och säger det igen. Ni har väl koppling på hojen, varför inte använda den?!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top