Köra bakhjul!

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Kan inte påminna mig om att jag en enda gång varit ute för ngt otäckt med Superduken , vare sig i 100 , 150 el 200 km/h , oavsett hur länge framhjulet varit i luften. Det enda som händer vid långa åk är att det svarta strecket blir längre , skriket blir högre och det luktar godare:). O jag har ingen styrdämpare... Sätter man däremot ner hjulet lite snett , så blir det några skakningar i styret....t.ex om man märker att man inte klarar kurvan utan börjar glida utåt , men ändå är så dum o envis så man håller i o försöker....o när man sätter ner , så är man tvungen att börja svänga direkt. I riktigt dumma situationer så har man börjat svänga innan man sätter ner.... Då kan det bli lite nervöst:rolleyes:.

EDIT: Är väl lika bra att tillägga att 200 km/h är en hypotetisk siffra. Verklig siffra är säkert närmre 170-180 km/h.....
 

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Oki.

Då vet jag att det är lungt att lägga i 4an me :)

Sån grym känsla att komma farande på hjulet, me like .
 

linnardt

Medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ute första riktiga rundan med nya hojen igår (helt ny på R hojar) överraskad hur lätt den var att köra bakhjul med. Vågar dock inte ligga så högt än, så 50-180 går ganska fort. :shrules
 

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
Har kollat igenom en hel del trådar nu och det verkar som (rätta mig om jag har fel) dom som kör plastraketer trycker in kopplingen lite snabbt för att få upp hojen på bakan medans övriga (nakenhojar, supermotarder etc) trycker ihop dämparna och i samband med "utfjång" hjälper till lite med armarna (och drar upp hojen) samtidigt som man gasar.

Själv sitter jag med en hoj med lite tröttare motor än superduken och lite tyngre hoj än dom flesta supermotarderna så om någon kan ge tips på vilken teknik man bör använda på en 690 Duke får ni mer än gärna dela med er! :Bugar
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Har kollat igenom en hel del trådar nu och det verkar som (rätta mig om jag har fel) dom som kör plastraketer trycker in kopplingen lite snabbt för att få upp hojen på bakan medans övriga (nakenhojar, supermotarder etc) trycker ihop dämparna och i samband med "utfjång" hjälper till lite med armarna (och drar upp hojen) samtidigt som man gasar.

Själv sitter jag med en hoj med lite tröttare motor än superduken och lite tyngre hoj än dom flesta supermotarderna så om någon kan ge tips på vilken teknik man bör använda på en 690 Duke får ni mer än gärna dela med er! :Bugar
Den bör väl vara busenkel att gasa upp i växel 1-3.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Fan vad mycket snack... Att folk inte kan fatta att man använder kopplingen för att få upp hojen på slangen...
JA till och med på en liter hoj använder man koppling för att få upp den... Dock på 1an är det skönt att låta den resa på sig av draget utan koppling, men normalt så är det ALLTID koppling som gäller oavsett vad brorsans kusins mammas pappa säger!


Och dom som tror att kopplingen slits jätte mycket av det kan ju sluta åka hoj för det sliter faktiskt på kedja drev och däck av att bara köra... Helt otroligt men sant!
 

latif

Hemmafru
Gick med
12 Jul 2004
Ort
i ett hus med fru och 2 stora o 2 små ligister
Hoj
Det ända Retta Nybliven ägare av 2008 modell
Fan vad mycket snack... Att folk inte kan fatta att man använder kopplingen för att få upp hojen på slangen...
JA till och med på en liter hoj använder man koppling för att få upp den... Dock på 1an är det skönt att låta den resa på sig av draget utan koppling, men normalt så är det ALLTID koppling som gäller oavsett vad brorsans kusins mammas pappa säger!


Och dom som tror att kopplingen slits jätte mycket av det kan ju sluta åka hoj för det sliter faktiskt på kedja drev och däck av att bara köra... Helt otroligt men sant!

:fakta :mattias end of story .....
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
Nej inte använda koppling! Det är tufft att fara fram som ett lågflygande jetplan! helst börja runt 50km/h för att sedan sluta vid 190km/h DET ÄR TUFFT!

Eller så kan man välja att koppla upp den och använda bakbromsen och glida i samma fart så länge man orkar, fast tänk på att kopplingen slits så du får byta den mellan varje "uppkoppling" av hojen.

CLUTCH IT UP BITCHES! :D
 

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
Har kollat igenom en hel del trådar nu och det verkar som (rätta mig om jag har fel) dom som kör plastraketer trycker in kopplingen lite snabbt för att få upp hojen på bakan medans övriga (nakenhojar, supermotarder etc) trycker ihop dämparna och i samband med "utfjång" hjälper till lite med armarna (och drar upp hojen) samtidigt som man gasar.

Själv sitter jag med en hoj med lite tröttare motor än superduken och lite tyngre hoj än dom flesta supermotarderna så om någon kan ge tips på vilken teknik man bör använda på en 690 Duke får ni mer än gärna dela med er! :Bugar

Pardon my frensh, men kör du en -10as Duke och...?

Dra in kopplingen med två fingrar, varva upp motorn lite och släpp kopplingen. Reser den sig inte, varva mer innan du släpper... (så gör jag för att få upp min iaf, någon som har någon annan idé så fronta gärna den)
 

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
Honda Cbr 900rr
Nån som kan tipsa om hur man ska våga ta sig an en växling när man väl är uppe på slangen?
Vill inte kasta i den, hinner man koppla eller gasa av för att kunna peta i den?
 
Last edited:

Tom123

Ny hoj!
Gick med
20 Dec 2008
Ort
Solna
Hoj
hojlös
Nån som kan tipsa om hur man ska våga ta sig an en växling när man väl är uppe på slangen?
Vill inte kasta i den, hinner man koppla eller gasa av för att kunna peta i den?

Endel släpper av på gasen fort och petar i nästa växel utan koppling medans endel väljer att dutta in kopplingen lite snabbt samtidigt som man växlar.

Jag åkte på ärslet för någon vecka sen när jag övade. Var försiktig om du använder kopplingen det är lätt hänt att det blir ett litet ryck när man släpper ut den om man inte har slagit av på gasen lite också...
 

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Ort
halmstad
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Nån som kan tipsa om hur man ska våga ta sig an en växling när man väl är uppe på slangen?
Vill inte kasta i den, hinner man koppla eller gasa av för att kunna peta i den?

Sätt lite tryck på växelföraren sen när du slår av litegrann så glider nästa växel i galant:tummenupp

prova att växla utan koppling när du kör vanligt så du får in det.
 

hied89

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2007
Ort
lund
Hoj
r6
kör nu en r6 årsm 99 som jag försöker träna upp på slangan men de går verkligen inte den bara dör/bluddrar o har sig efter några försök med att koppla upp den i låg hastighet 1:ans växel. är de fel på hojen eller de bara är så för de är förgasarehoj?
 

ZigBee

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2007
Ort
Jönköping
Hoj
-07, KTM SuperDuke R & -07 KTM SD
Det här var en väldigt bra tråd vad gäller bakhjulskörning. Var vänliga håll nivån på tråden och håll er till ämnet. Om ni vill veta hur man får hojen på bakhjulet för första gången så finns det många andra trådar som handlar om det. Samt all annan ironi som var roligt at läsa första gången. Men efter 100e gången blir det lite långtråkigt och bara förstör en mykcet bra tråd.

Vänligen
 

Birkan

Enhjuling
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
2004 KTM 625 Motard
Jag använder alltid koppling när jag växlar medans jag är på slangen.. Inga problem alls.. Lär dig köra på slangen med en växel i först och främst och känn efter hur allt känns.. sen kommer vxlingarna komma helt naturligt.. Jag ger alltid en liten extra "knuff" med gasen precis innan jag drar in kopplingen å växlar för då får man någon millesekunds längre tid på sig att få i nästa pinne å släppa kopplingen igen. :)
 

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Skogen
Hoj
sextresexor
kör nu en r6 årsm 99 som jag försöker träna upp på slangan men de går verkligen inte den bara dör/bluddrar o har sig efter några försök med att koppla upp den i låg hastighet 1:ans växel. är de fel på hojen eller de bara är så för de är förgasarehoj?

Fel på hojen dock e r6 vad jag hört ganska slöa på låga varv.

Jag använder alltid koppling när jag växlar medans jag är på slangen.. Inga problem alls.. Lär dig köra på slangen med en växel i först och främst och känn efter hur allt känns.. sen kommer vxlingarna komma helt naturligt.. Jag ger alltid en liten extra "knuff" med gasen precis innan jag drar in kopplingen å växlar för då får man någon millesekunds längre tid på sig att få i nästa pinne å släppa kopplingen igen. :)

Det e bra ändå tills man missar en växel, får i friläge och inte har koll på bakbromsen :D
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ute första riktiga rundan med nya hojen igår (helt ny på R hojar) överraskad hur lätt den var att köra bakhjul med. Vågar dock inte ligga så högt än, så 50-180 går ganska fort. :shrules

Berätta, hur gör du? Varvtal? Kopplar/gasar?

En dum fråga dock. När man kopplar upp den, ger man mer gas precis innan, under eller efter man duttat in kopplingen?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top