Köra bakhjul!

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Tips igen (ni som inte vill ha, läs ej vidare)
Åk med hojen som vanligt på två hjul i valfri fart, dra in kopplingen så att du bara rullar. Börja försiktigt trycka på bakbromsen tills du känner att du saktar farten. Bygg sedan upp kännslan att använda den genom att testa mer än en gång :)
Rom byggdes inte på en på en dag har jag för mig.. :)

Tack! uppskattas! Men roligare o köra ett hjul än o öva på nått man inte kan :D Men nästa säsong ska det sitta :banana
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
:D Jag har ingen känsla oavsätt hoj! Har ALDRIG använt bakbroms. Vare sig på crossarna, banhojen lr motarderna. O smc e det inge fel på. Är bara att jag inte kan använda bakbromsen. Inte ens vid ett rödlyse:D
Kan ju inte ens sladda :död :(

Näe, det är inget fel på smc men den är ungefär som på en cross, antingen nyper man eller inte fast allt går att lära sig.


Tips igen (ni som inte vill ha, läs ej vidare)
Åk med hojen som vanligt på två hjul i valfri fart, dra in kopplingen så att du bara rullar. Börja försiktigt trycka på bakbromsen tills du känner att du saktar farten. Bygg sedan upp kännslan att använda den genom att testa mer än en gång :)
Rom byggdes inte på en på en dag har jag för mig.. :)

Tackar, ska öva på det men först ska jag bara våga ta upp framhjulet i rätt höjd :)

Hoppas det blir bra väder i helgen. Mr North.. just nu finns det handskar i polyester på Lidl åt dig, funkar säkert som innerhandskar för dom är snortunna.
 
Last edited:

Jezze_

Sporthojsnörd
Gick med
18 May 2006
Ort
Björkarnas stad
Hoj
919 turbo
Mycket möjligt att jag missuppfattar, dock är det ganska många med mig som missuppfattar er, blandandannat för ni hänger i stuntforumet, men har inga som helst ambitioner att lära er något annat än att ligga och mjölka på gasen tills varvet tar slut?
Av egen erfarenhet så brukar man tröttna och vilja lära sig mer saker, det ligger lixom i människans natur. Därför så tog jag upp det här med bakbromsen, för det öppnar för en helt annan körning. Ingenting jag påtvingar någon, alla väljer som sagt själva.
Är dock helt 100 på att du en dag kommer förstå mig "min son" ;)

Äntligen ett riktigt inlägg i den här tråden :)
Jag har själv inte förstått varför denna tråd ligger i stuntforumet, jag anser mig inte alls ha någon anledning till att ge råd i denna tråd och har inte gjort det heller.. än.. tills nu..
Jag måste ju såklart hålla med ang. bakbromsen (oavsett om det är fotbroms eller handbroms på styret) den är nästan lika viktig som att dricka sprit på helgen (ja eller äta mat på veckodagarna om man heldre tycker att det är livsviktigt)
Jag kan dock förstå vissa som kör "högfartsweelies" att man inte behöver använda bakbromsen, men om man vill kunna sakta ner farten är bakbromsen ett måste (om man inte gång på gång ha tur med att motorbromsa ner farten, vilket inte låter så troligt)

Om man dimper ner direkt när man sätter foten på bromsen ligger man ju för lågt för att hålla den i samma vinkel, det man vill med att bromsa är ju att kunna sänka farten utan att hojen går ner igen, man ligger alltså över balanspunken. eller helt sonika at man bromsar för att komma tillbaka till balanspunken för att kunna hålla en jämn hastighet.
Enda sättet att börja använda bakbromsen är ju testa att gå över balanspunken och sedan bromsa, vilket kanske inte är de enklaste man gör, men..

Man måste även tänka på att det oftast blir vingligare ju högre man kommer, vilket kan kännas väldigt obehagligt och även att man känner "satan-så-nära-de-va-att-jag-slog-över"
 

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Bästa med motardmupparna är att det alltid är dom man ser slå runt på Lunda, skogis osv, ändå påstår dom sig inte behöva använda någon bakbroms :D
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Yes, för ett skinnställ hade säkert räddat mitt nyckelben :rolleyes:

Lycka till i riktiga livet utanför forumet, "kungen"... Det kan du behöva :brinnerup:huvet

shit vad du tog illa vid dig av ett inlägg som kommentera din krash. med tanke på att du säkert stuntar bättre än de flesta på detta sköna forum, kanske du borde lägga lika mycket tid på att kunna behärska dig själv som du gör på hojen, pojkspoling!!!!!!!!! så lär du inte bli så sur när nån skriver saker på SH. fast det är ju klart, mognad kommer ju med ålder o då lär det väl ta ett tag.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Du "gubbe?" kanske borde rikta din vilja att medla till Peter Norr och hans otroliga humor istället?
Felriktad välvilja om något...

Inte gubbe än men snart :D

skulle jag göra om jag nu ansett att det var befogat, vilket jag inte tycker. den enda han tyckte i all välmening var att marcus borde kanske haft mer skyddsutrustning på sig(men nu vet jag ju att mer än hjälm ingår tydligen inte i repertoaren för stuntare. kanske är för att de ska vara med smidiga vad vet jag, därför jag lämnar den diskussionen öppen).

Du blir nog också vis med tiden min son :D
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Offf, vad det är kul med alla som läser Ron Jeremys f'låt Peter N's små inlägg med så att säga "avig sidan utåt" - det tjänar ingenting till.

Medan t.ex. jag har en profilbild där jag ligger och trycker i en kurva å jagar varvtider på gåsen så har han Peter North som profilbild, det säger väl det mesta?

Ta inte kommentarerna så hårt, fortsätter ni så här blir ni värre än fotoforumen där alla fanboys utav respektive kameramärke är mer militanta än det andra (ju mindre märke desto mer militant).

Det är ju humor, och slutet av dagen är det ju alla fall bara vi hojåkare mot bilisterna:finger och vägverket:huvet.

Jag tillhör f.ö. en av de där som varvar ur, men jag har å andra sidan börja komma upp mot en 300m innan jag dimper ner. Men det går sakta framåt, till nästa säsong är tanken att både balanspunkt, växling och bakbroms skall sitta när jag slangar.:yoparty
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Den han ville var nog inte alls att tycka nått om utrustning utan gnida lite salt i såren.
Jag måste vara sjukt gammal som är så vis redan?! :tummenupp
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Jag tillhör f.ö. en av de där som varvar ur, men jag har å andra sidan börja komma upp mot en 300m innan jag dimper ner. Men det går sakta framåt, till nästa säsong är tanken att både balanspunkt, växling och bakbroms skall sitta när jag slangar.:yoparty

Lördag stekarn.....sista rycket innan bollarna åker in i frysen.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Den han ville var nog inte alls att tycka nått om utrustning utan gnida lite salt i såren.
Jag måste vara sjukt gammal som är så vis redan?! :tummenupp

Garanterat :tummenupp

men för att hålla oss lite på spåren o glömma alla syrliga kommentarer som förekommer. Det hela bottnar väl i att både Peter Norr (och jag med för den delen) är avis på Marcus för att han är så pass duktig som han är.

Dessvärre är han riktigt kass på att ta syrliga kommentarer och kritik.

Detta är SportHoj.com ffs, och nu när hösten kommer med raska steg så blir vi alla (ja förutom en o annan sansad människa då) griniga o gnälliga och slänger ur oss saker.

så låt oss nu ta varanda i hand och sjunga "KUMBAYA"
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Lördag stekarn.....sista rycket innan bollarna åker in i frysen.

Idag var det s.k. AHÅV väder - skittrist! Hoppas lördagen ler mot oss!

Eftersom du inte alltid har alla skruvar på plats, så kan jag berätta för dig att AHÅV betyder: AntiHojÅkarVäder = >10c, blåsigt som fan och jumboregndroppar:mad:
:tummenupp
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Vet inte om griniga nu börjar ju den "andra" säsongen med is och dubb! :D

Jag vet inte hur Peter eller Marcus är funtade men skratta åt en rätt tråkig olycka lär väll aldrig vara ok.
Så jävla vis var du nog inte ändå om du ursäktar franskan :tungan

Osoft uiilar väder idag svar ja
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Vet inte om griniga nu börjar ju den "andra" säsongen med is och dubb! :D

Jag vet inte hur Peter eller Marcus är funtade men skratta åt en rätt tråkig olycka lär väll aldrig vara ok.
Så jävla vis var du nog inte ändå om du ursäktar franskan :tungan

Osoft uiilar väder idag svar ja

sa aldrig något om att JAG var vis... jag påpekade bara att du säkert blir det med åldern :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top