Klotgren
bilar hamnar till slut alltid i köer
Har börjat träna smått på att köra på bakhjulet nu..
Eller ja det började väl på gatan efter att jag hade tvättat den och skulle bromsa med den lite, blev helt enkelt att jag började varva upp den i vääääldig låg fart på ettan och släppa kopplingen, visst den reser sig ifrån 15 centimeter till 40 centimeter men då krävs det princip att jag har mycket gas för att den inte ska åka ner och ettan går upp till 30-40 km/h bara.
Ska jag fortsätta öva så tills jag kommer högre och högre upp, eller kanske börja i uppförsbacke på ettan och sedan gå vidare till tvåan?
För 100år sedan när jag hade en DT125LC (2-tackt,16hk), så brukade jag:
1. Flytta rumpan längre bak på limpan
2. Gasa iväg på ettan
3. I hyfsat god tid innan varvtalsstoppet så växlade jag snabbt i till tvåan och tvärsläppte kopplingen samtidigt som jag ryckte rejält i styret (= ryck REJÄLT).
Glöm inte att sedan våga luta dig bakåt och ha raka armar.
Hälsningar
Farbror Barbro