Köra bredvid/mellan köer

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Får väl klargöra först och främst att jag ännu inte tagit tag i mitt liv och påbörjat resan mot mc-kort. Trots det så känner jag mig tvungen att ställa denna fråga till mc-folket:

Hur kommer det sig att så många utav er obehindrat kryssar er fram mellan/bredvid bilarna vid långsträckta köer? Och nej, jag syfter inte på er som fiskör förbi i sakta mak utan jag tänker på er som ligger i hastigheter på 40+ km/h.

Är ni inte rädda för att en bil plötsligt ska göra ett hastigt/ogenomtänkt filbyte utna att uppmärksamma er? Är ni aldrig rädda att en bil som ligger i vänsterfilen ska köra ut än mer åt vänster för att "kolla vad osm händer längre fram"? Något som sker tämligen ofta.

Seriöst, jag förstår mig inte på er så förklara gärna varför ni gör som ni gör. Jag hade aldrig vågat mig på att riskera livhanken på det sättet.

Orsaken till att jag frågar är att jag idag satt i köerna på E6an i Göteborg, södergående riktning där det var mer köer än vanligt pga ett par trafikolyckor i höjd med liseberg och kållered. Väldigt många hojåkare som körde mellan bilarna och på vänster vägren som höll anmärkningsvärt hög hastighet.

Som sagt, jag förstår er som kör förbi i vettig/låg hastighet. Hojen är ju ett smidigt fordon på så sätt. Men ni andra... ... ...

/konfunderad
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Man börjar väl med att köra förbi långsamt. Men sen nä det gått ett tag så ökas ju farten succesivt.

Vanans makt.

Nu harju inte vi så speciellt mycket trafik här uppe, men det är nog så det funkar.
 

Engstrom

Bannad
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Växjö
Hoj
Vit Aprilia.
Har du aldrig tänkt på att en sån händelse kan hända när som helst när du kör.. En halvblind gammal gubbe kan svänga ut 3 meter framför dig.

En bil kan börja en omkörning för han inte ser dig /Tror att du är en moppedist..

Men visst, Du har rätt.. Onödigt att utmana ödet!:)
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Ja, alltså, för mig får ni gärna köra där bäst ni vill. Brukar ha örnkoll på vad som sker kring mig men både ni och jag vet ju att Sverige är befolkat av idioter så varför utmana ödet liksom.

För att ta till ett bra citat: 90% av befolkningen tror att de är smartare än 90% av befolkningen
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Är det kö så rör sig inte bilarna speciellt mycket. Och ligger man och kör så som du beskriver så har man mycket stor uppmärksamhet riktad mot vad som händer i kön.
 

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Ort
Ytterby
Hoj
Såld
Låg o krypte emellan för en månad sen kanske o det kom en stolle i säkert 100 mellan bilarna =/
Ett fall av TPL kanske =P
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Folk har sjukt dålig koll i trafiken. Damen som körde bilen jag satt i idag till exempel: rätt vad det var så började någon tuta som fan bakom oss. Ingen reaktion från henne. Det tutades ännu mer. Ingen reaktion. Efter 15 sekunder uppmärksammar hon att det som ligger och tutar bakom oss är ett uttryckningsfordon :tummenupp

Ett annat vanligt beteende bland bilförare är att svänga ut på vänstra vägrenen (på motorväg alltså) för att se vad det är som orsakar köerna längre fram. Kommer det då en hojåkare i 50 knyck så får man ha så mkt uppmärksamhet man vill på bilarna i kön, det slutar likförbannat med blåmärken.

Men som sagt, jag fördömer det inte, jag är bara förvånad över beteendet.
 

njelger

Guest
Hur ofta öppnar någon dörren i en kö? Jag kör förbi / mellan / kryssar / paddlar kanot hela tiden.
Med fokus framåt såklart. Körde väl om en 5-6 hojar idag som inte vågade / ville / kunde.
 

Cammi

One life one chance
Gick med
12 Apr 2006
Ort
Kungälv
Hoj
Honda Fireblade CBR 929 RR
Förstår precis hur du menar, ofta kör man nog fortare än vad som är helt smart... inte så bra alls, men som någon skrev i tidigare inlägg är det nog en vanesak tyvärr... och jag precis som många andra kanske borde tänka till en extra gång INNAN det händer ngt, även om man tycker man har koll själv är det ju inte helt säkert att alla andra har det.
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Ett annat vanligt beteende bland bilförare är att svänga ut på vänstra vägrenen (på motorväg alltså) för att se vad det är som orsakar köerna längre fram. Kommer det då en hojåkare i 50 knyck så får man ha så mkt uppmärksamhet man vill på bilarna i kön, det slutar likförbannat med blåmärken.

Har du någonsin sett eller hört talas om en sådan olycka?

Jag har kört så i en massa år utan att det hänt något. Det har tom hänt att folk öppnat dörrar och svängt ut i väggrenen men är man uppmärksam och inte kör för fort så går det aldeles utmärkt.
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
Kör jag mellan bilar så kör jag långsamt.. inte fortare än 40 iaf.. har hört för många som blivit "prejade" av andra bilar o som sagt; man vet aldrig vad folk tar sig till. Det får hellre ta några minuter extra att komma fram.
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Förstår precis hur du menar, ofta kör man nog fortare än vad som är helt smart... inte så bra alls, men som någon skrev i tidigare inlägg är det nog en vanesak tyvärr... och jag precis som många andra kanske borde tänka till en extra gång INNAN det händer ngt, även om man tycker man har koll själv är det ju inte helt säkert att alla andra har det.
Jo, det enda som bilisten drabbas av är ju en buckla i dörren (+ lite chocktillstånd) medans du som hojåkare blir bjuden på en ofrivillig lufttur som i bästa fall resulterar i lite skrapsår. Kan ju dock gå värre.

Hur ofta öppnar någon dörren i en kö? Jag kör förbi / mellan / kryssar / paddlar kanot hela tiden.
Med fokus framåt såklart. Körde väl om en 5-6 hojar idag som inte vågade / ville / kunde.
Öppnar en bildörr, svänger ut framför dig plötsligt... Poängen är ju att det räcker att det sker en gång så är du ju invalidos resten av livet. Köer är inte kul men om man kör med huvudet istället för med huvudet så får man kanske vara med på spelplanen lite längre, no?
 

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
hojlös... :(
Har du någonsin sett eller hört talas om en sådan olycka?

Jag har kört så i en massa år utan att det hänt något. Det har tom hänt att folk öppnat dörrar och svängt ut i väggrenen men är man uppmärksam och inte kör för fort så går det aldeles utmärkt.

Det var väl det han pratade om... dom som kör för fort? fast det beror väl på vad man räknar som "för fort". Vad anser du vara "för fort"?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Brukar köra mellan bilar i normalt upp till ca 50km/h men ibland blir det fortare mé :gnissla
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Har du någonsin sett eller hört talas om en sådan olycka?

Jag har kört så i en massa år utan att det hänt något. Det har tom hänt att folk öppnat dörrar och svängt ut i väggrenen men är man uppmärksam och inte kör för fort så går det aldeles utmärkt.
Nej, kan inte påstå att varken sett eller hört talas om någon sådan olycka men jag kan kolla med polarens farsa som är läkare på intensiven på SU (det ni kallar hojsäsongen kallar han organdonationssäsongen), han borde veta.

Tack för att du upprepar min poäng, kör sakta och uppmärksamt.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Varför stå i kö när man har MC?

Och vad det gäller blindstyren till idiotförare som inte har uppmärksamhet, fäll ut knät om de börjar preja dig och med en spegel mindre så tänker de sig för nästa gång :rolleyes:

Seriöst, kör du bil i Oslo som exempel så får du stryk om du inte håller dig i kanten av filen så att MC kommer förbi. Där kör alla MC mellan filer då de är så vana vid kö - allt från farfar 80 år på sin vespa från 57 till moppemiffo stellan 18år. De har helt enkelt lärt sig.

På tiden vi lär oss i Sverige också.

Det som förvånar mig är inte MC som kör mellan filer eller kör om i kö som du kallar det, det är snarare alla bilfuckon som inte lärt sig att köra framåt i ena sidan av sin fil.

Däremot att köra om på väggrenen, icke sa nicke, det är bara dumt.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top