Köra bredvid/mellan köer

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Det var väl det han pratade om... dom som kör för fort? fast det beror väl på vad man räknar som "för fort". Vad anser du vara "för fort"?


Det går inte att säga exakt.. Det är ju helt beroende på var när och hur..

Men uppskattningsvis 30 - 50 vid motorvägsköer. 5 - 10 vid rödljusen i stan.
 

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Tl1000R
Det beror ju på hur kön ser ut...är det väldigt trångt så håller man igen:tuttar men är det vidöppet så :yoparty blev det fel nu?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Nej, kan inte påstå att varken sett eller hört talas om någon sådan olycka men jag kan kolla med polarens farsa som är läkare på intensiven på SU (det ni kallar hojsäsongen kallar han organdonationssäsongen), han borde veta.

Tack för att du upprepar min poäng, kör sakta och uppmärksamt.

Det lär inte bli många olyckor som hamnar på intensiven av kökörning..

Om det inte är Ghostrider vi pratar om såklart.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Det går inte att säga exakt.. Det är ju helt beroende på var när och hur..

Men uppskattningsvis 30 - 50 vid motorvägsköer. 5 - 10 vid rödljusen i stan.

Det beror väl ändå på elller?
Att köra om någon i 90km/h som kör 80km/h så är det ju bara 10km/h i skillnad, alltså hinner du bromsa ner till 79km/h och undvika dem om någon plötsligt byter fil bra mycket snabbare än om du kör om någon i 50km/h som kör 5km/h.

Är det kö, alltså 2-4m mellan bilarna och oändligt med kö (göteborg - kungälv varje jäfla dag) så kör jag alltid mellan, oavsett hastighet under 80km/h och anser inte att det är så farligt för jag glider förbi bilarna. Däremot att hålla 140km/h i väggrenen när bilar kör 90km/h det anser jag bara vara jävligt dumt.
 

klr 600

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha xjr1300
Däremot att köra om på väggrenen, icke sa nicke, det är bara dumt.
är det någon skilnad ??
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Om det är kö är det då lagligt att köra om?

Det har varit uppe i oändligt många trådar och svaren brukar vara ungefär samma varje gång. En tolkningsfråga.

Fast samtidigt får man fråga sig vad är kö. Det jag skriver om i ovan inlägg är ju egentligen inte kö, bara en jävla massa trafik.

Står det däremot i princip still så tror jag inte någon Polis skulle säga något, så länge du glider om försiktigt och med god marginal och på RÄTT sida.

Kör du om köer på väggrenen så är du rökt, oavsett hastighet.

Du får heller aldrig korsa heldraget, studsa fram och tillbaka mellan filer (som det är lätt att göra i stan vid line-splitting), men enkelt är det så att får du plats så är det ju en omkörning, men omkörning kan bara vara på en sida, alltså vänster och du får inte utsätta dina medtrafikanter för någon ökad risk.

Ungefär så skulle jag säga, men finns säkert någon trafikpolis eller polis på forumet som kan svara bättre.
 

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Tl1000R
Varför skulle det inte vara det, en kö kan vara tre bilar eller mer, så länge som du hävdar att det är en säker omkörning så...jag kan ha fel men har heller aldrig bilvit stoppad för det...kanske någon som har???
Om det är kö är det då lagligt att köra om?
 

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Ort
08 en stund till
Hoj
KTM LC4
Det beror väl ändå på elller?
Att köra om någon i 90km/h som kör 80km/h så är det ju bara 10km/h i skillnad, alltså hinner du bromsa ner till 79km/h och undvika dem om någon plötsligt byter fil bra mycket snabbare än om du kör om någon i 50km/h som kör 5km/h.

Är det kö, alltså 2-4m mellan bilarna och oändligt med kö (göteborg - kungälv varje jäfla dag) så kör jag alltid mellan, oavsett hastighet under 80km/h och anser inte att det är så farligt för jag glider förbi bilarna. Däremot att hålla 140km/h i väggrenen när bilar kör 90km/h det anser jag bara vara jävligt dumt.

Jag menade stillastående köer.
 

Macaper

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
kastrerad
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om det är kö är det då lagligt att köra om?

Ja. Under förutsättning att du får plats på körbanan och kan komma förbi på rätt sida så får du köra om. Glida förbi på högersidan är jag inte helt säker på att det är OK. Fast man får ju passera fordon på höger sida om det är flerfiligt och köbildning och din fil går lite fortare.
 

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Tl1000R
Har en avfart i V-ås som då o då är blockerad "E-18" gick ut på vägrenen över spärrlinje på insidan med haffa väldigt nära, dem tyckte som jag och tusen andra, plocka kön från insidan tror inte att det är någe problem ens om det smäller:rolleyes:

QUOTE=Macaper;3630248]Det har varit uppe i oändligt många trådar och svaren brukar vara ungefär samma varje gång. En tolkningsfråga.

Fast samtidigt får man fråga sig vad är kö. Det jag skriver om i ovan inlägg är ju egentligen inte kö, bara en jävla massa trafik.

Står det däremot i princip still så tror jag inte någon Polis skulle säga något, så länge du glider om försiktigt och med god marginal och på RÄTT sida.

Kör du om köer på väggrenen så är du rökt, oavsett hastighet.

Du får heller aldrig korsa heldraget, studsa fram och tillbaka mellan filer (som det är lätt att göra i stan vid line-splitting), men enkelt är det så att får du plats så är det ju en omkörning, men omkörning kan bara vara på en sida, alltså vänster och du får inte utsätta dina medtrafikanter för någon ökad risk.

Ungefär så skulle jag säga, men finns säkert någon trafikpolis eller polis på forumet som kan svara bättre.[/QUOTE]
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ja, alltså, för mig får ni gärna köra där bäst ni vill. Brukar ha örnkoll på vad som sker kring mig men både ni och jag vet ju att Sverige är befolkat av idioter så varför utmana ödet liksom.

För att ta till ett bra citat: 90% av befolkningen tror att de är smartare än 90% av befolkningen
Där slog du nog huvve på spiken. Du har "örnkoll", 90% av befolkningen, du!, tror dom är bättre förare än 90% av befolkningen.

Du har nog inte sån örnkoll som du tror. ;)
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Det beror väl ändå på elller?
Att köra om någon i 90km/h som kör 80km/h så är det ju bara 10km/h i skillnad, alltså hinner du bromsa ner till 79km/h och undvika dem om någon plötsligt byter fil bra mycket snabbare än om du kör om någon i 50km/h som kör 5km/h.

Är det kö, alltså 2-4m mellan bilarna och oändligt med kö (göteborg - kungälv varje jäfla dag) så kör jag alltid mellan, oavsett hastighet under 80km/h och anser inte att det är så farligt för jag glider förbi bilarna. Däremot att hålla 140km/h i väggrenen när bilar kör 90km/h det anser jag bara vara jävligt dumt.
Du verkar ju iallafall köra vettigt, det är alltså inte ditt slags körsätt jag ifrågasätter utan de som blåser förbi i 40+ km/h relativt bilarnas hastighet.

Ahja, jag har sagt mitt nu. Hoppas diskussionen fortsätter och att någon tänker till en gång extra innan han riskerar sitt eget liv. Det är liksom värt lite mer än någon random idiots billack.
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
De tog upp det i nån mc-tidning rätt nyligen och frågade farbror polis, det var ok att köra om i samma fil till vänster om fordonet framför, lungt och sansat. Typ så var svaret, dock är det du som kör om som ska lämna "företräde" till han till höger, hur nu en sådan situation kan uppstå..?
 

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Ort
Krigsberget
Hoj
Ingen. Än...
Där slog du nog huvve på spiken. Du har "örnkoll", 90% av befolkningen, du!, tror dom är bättre förare än 90% av befolkningen.

Du har nog inte sån örnkoll som du tror. ;)
Aaaah, kom igen! Jag omfattas såklart av de 10% som inte drabbats av hybris :arsele
 

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Tl1000R
Då hoppas jag att du får en god-natts-sömn:tummenupp
Ps binde-strecket är till för dem som hatar särskrivning DS


Du verkar ju iallafall köra vettigt, det är alltså inte ditt slags körsätt jag ifrågasätter utan de som blåser förbi i 40+ km/h relativt bilarnas hastighet.

Ahja, jag har sagt mitt nu. Hoppas diskussionen fortsätter och att någon tänker till en gång extra innan han riskerar sitt eget liv. Det är liksom värt lite mer än någon random idiots billack.
 

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 ver 2.0
Hur definierar man egentligen en kö? Måste bilarna stå stilla eller krypa fram?

Jag som ofta kör E4:an norrifrån in mot stan på morgonen kryssar rätt friskt när kön rullar i 50-60 km/h på 90/110 sträckningarna, det är en kö enligt min definition, men kanske inte i lagens mening?

Att vara på alerten och ha två fingrar på bromsen känns rätt naturligt.

/A
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top